Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

poddasze - kolejność prac


Recommended Posts

Po długich poszukiwaniach odpowiedzi wiem już (i rozumiem czemu), że na poddaszu użytkowym należy najpierw zrobić cały sufit na gotowo, tzn. stelaż, wełna, ewentualne przewody, folia i karton gips, a potem ścianki... Zanim przejdę do roboty potrzebuję odpowiedzi jeszcze na kilka niewiadomych:

 

1. Co najpierw - płyty k-g na klej na ścianę kolankową czy płyty na sufit (skos)?

 

2. Co zrobić w miejscu zaznaczonym na czerwono na zdjęciu - tzn. styk płyty sufitowej i tej na ścianie kolankowej? Tylko połączenie ślizgowe? One mogą po prostu być takie "swobodne" na długości ~10 cm? Łączą się około w połowie wysokości murłaty.

 

3. Rozstaw profili CD na skosie mam w dwóch miejscach co 53 cm - wystarczy? Nie ugnie się płyta? Wolałbym wzmocnić ten stelaż tylko pytanie jak...

 

[ATTACH=CONFIG]467806[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym miejscu połączenie stałe KG dachu ze ścianą, Najlepiej zwykła siatka zatopiona w gipsie. Flizelina lub papier zatapiany w gipsie raczej nie do tego.

Dlatego o ile nie ubędzie Ci zbyt wiele miejsca na poddaszu to robił bym ruszt.

Wtedy możesz puścić dwa stykające się ze sobą poziome profile CD 60 jeden tak jak masz już wieszaki koło murłaty po skosie a drugi na ściance poziomo

Po położeniu profili wyjdzie linia styku i jak dasz KG to wychodzi idealna linia odcięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Ten sposób pozwoliłby uniknąć pęknięć i zrobienie połączenia ślizgowego tak? Rozumiem, że miałoby to wyglądać jak na zdjęciu niżej...? Tylko jak to zamontować teraz...? :D Bo wychodzi na to że mogę zastosować tylko profil o szer 3 cm żeby wyszła ta linia...

 

[ATTACH=CONFIG]467811[/ATTACH]

Edytowane przez bartolomeooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz połączyć poziomy profil UD 30 z tymi pionowymi CD60.

Wtedy dwa profile utworzą idealną linię. Tam bez połączenia ślizgowego. Dajesz dwie płyty KG i wtapiasz siatkę.

Jak jest miejsce to pomiędzy murłatą a płytami KG wełna.

Na całość oczywiście folia paroprzepuszczalna..

 

Równie dobrze mozna tam zrobić dwa profile CD60.

Troch e więcej dłubania ale gdy w miejscu gdzie przychodzi profil pionowy CD60 wytniesz boczny listek w profilu poziomym CD60 to wsadzisz jeden w drugi i skręcisz pchełkami tak jak na załączonej fotce

 

[ATTACH=CONFIG]467812[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak profile pionowe będą dostatecznie gęsto czyli co 40cm to można to połączenie zrobić w ten sposób i wycinając boczne listki w profilu wygiąć pozostałą część pod kątem profilu w dachu i skręcić obydwa pchełkami.

 

Tak jak na fotce>

[ATTACH=CONFIG]467813[/ATTACH]

 

Druga warstwa wełny na tych wieszakach z Twojej fotki jeszcze będzie?

Wełna pomiędzy murłatą a profilami lub płytami KG obowiązkowo bo inaczej tworzy się mostek cieplny i różnica temperatur powoduje zwiększoną pracę płyt KG i pęknięcia.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - będzie druga warstwa wełny grubości 15 cm.

 

Obok murłaty zmieści się spokojnie 5 cm wełny i chętnie ją tam umieszczę.

 

Natomiast tak - zrobiłem trzy wersje powyższych rad. Tylko jak pisałem - obecnie mi pasuje, żeby profile pionowe mocowane do ściany kolankowej miały szerokość 3 cm - jak na zdjęciach - czyli profile CD bądź UD. Jak je przymocować do ściany kolankowej...?

 

[ATTACH=CONFIG]467814[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467815[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467816[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie zwykłym kołkiem na przelot do ściany bez żadnych uchwytów. Moim zdaniem ten sposób z drugiej fotki z profilem UD30 będzie najlepszy. Ten ostatni zepsułeś bo poziomy profil nie był potrzebny tylko mocowanie pionowych do skośnego..

 

Profile zawsze mają 3 cm grubości dlatego nie wiem o co chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że musi być jakiś ścienny profil. Jeśli może być ten sufitowy CD to super. Rozumiem więc, że mocowanie do ściany jak w tych moich próbnych wersjach tylko oczywiście prawidłowymi kołkami. Na dole na stropie nie musi być jakiegoś dodatkowego poziomego profilu, np. UD. Rozstaw tych profili co 60 cm.

 

W tych miejscach gdzie będzie ściana działowa to zostawiam miejsce, żeby do ściany kolankowej przymocować profil CW. Również tam gdzie ma być stelaż WC zostawiam pustą przestrzeń.

 

Czy wobec tego to samo zrobić na ścianach szczytowych....? Czy tam K-G na klej?

 

I jeśli mogę prosić o opinię - rozstaw profili CD na skosie, na suficie w dwóch miejscach mam co 57cm i 55cm. Wypadałoby pomiędzy te dodać jeszcze po jednym na całej długości dachu, zgadza się? A może wystarczy...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dole przy stropie dajesz profil UD30 przy ścianie a następnie co 40cm pionowe profile CD60 które kończysz profilem UD30 stykającym się przy profilu na skosie..

Ściany szczytowe dawaj już na klej.

Przy profilach stracisz na wymiarach pomieszczeń a po drugie to potem drzwi z ościeżnice o większych wymiarach są droższe.

Odnośnie rozstawu profili to nie ma tu obowiązku trzymania się wymiarów chociaż okolice 60cm to trochę sporo. Najważniejsze aby wymiary były krotnością wymiarów płyt KG gdyż docinanie ich do wymiarów stelarza będzie kłopotliwe i pracochłonne.

Jeśli są to tylko dwa miejsca to można je pominąć. Ważne jeszcze gdzie te miejsac z małą gęstością profili są. Jeśli jest to jakieś newralgiczne miejsce koło okna dachowego to naprawdę lepiej je dołożyć.

 

Nie wiem ale tworzenie ścian działowych gdy sufit jest już gotowy jest chyba złą kolejnością.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyjaśnienie. To jeśli daję wełnę jeszcze przed murłatą to na końcu folię paroizolacyjną mam połączyć z folią (papą), która jest pod murłatą, można tak...?

 

Stelaż na skosie zacząłem robić na próbę, żeby zobaczyć jak to idzie, tylko że w końcu tak poszło, że zapomniałem o wymiarach... więc będę miał trochę cięcia tych płyt KG.

 

Temat ścianek działowych... ja zrozumiałem tak, że jeśli chce się uniknąć pęknięć (albo raczej ograniczyć ich ilość do minimum) to należy zrobić najpierw sufit, na gotowo z opłytowaniem i dopiero ścianki działowe - tylko wtedy jest możliwe uzyskanie połączenia ślizgowego, no bo inaczej pracuje dach (sufit) a inaczej strop (ściany). To zdanie to podsumowanie miesięcznego zbierania informacji :lol2: a pewnie i tak nie zgadza się ze stanem faktycznym...

 

Tak czy siak... niby jeszcze mógłbym to zmienić, ale wolałbym przejść od zastanawiania się do roboty bo błędów nie uniknę a potem to i tak człowiek w sumie nie zwraca uwagi na jakieś niedoskonałości.... :yes:

 

Tylko mam jeszcze problem z jedną rzeczą... jak już jest gotowy opłytowany sufit (skos i pod jętkami - tu stelaż krzyżowy pięknie zrobiony dzięki twojej pomocy Mareks77) i potem robię ściankę działową to montaż profilu UW do sufitu prostopadle do profili CD sobie wyobrażam - wkręt połączy się z profilem CD, natomiast montując ten profil UW do sufitu gdzie profile stelaża są do niego równolegle już nie bardzo... opcje są dwie: 1. albo muszę wcześniej dokładnie przewidzieć gdzie będzie ściana i w tym miejscu ustawić profile CD na stelażu sufitu, albo 2. profil UW trzyma się tylko płyty GK na suficie - to na chłopski rozum raczej nie wytrzyma... nie wiem czy zrozumiale zadałem pytanie :confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia na ściance kolankowej przyklejona do profili będzie ciągłością dla folii paroizolacyjnej na skosach. Innej folii tam nie ma.

 

Właśnie dlatego najpierw wykonuje się ścianki działowe ponad wysokością sufitu mocując je do wszystkich elementów więźby a następnie podwieszony stelaż sufitu kręci także do ścianek działowych umieszczając na nich profil UD30.

Pisząc zadawałeś pytanie o sufit więc myślałem że ścianki działowe już są np. murowane :)

 

Jeżeli ściana idzie prostopadle do dolnych profili stelaża krzyżowego to zawsze co wymiar 0,4m lub inny przyjęty trafiamy na profil, natomiast jeżeli ściana jest równoległa to po przykręceniu wstępnym profilu do płyty nad płytą sufitu proponuję umieścić kawałki płyt osb a następnie ostatecznie przykręcić profile UW do nich przez płyty KG na suficie.

Jeżeli na suficie nie ma jeszcze płyt to dokładamy profil CD60 idący równolegle do ścianki.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, to już prawie wszystko wiem jak zrobić....

 

Próbowałem wykonać ten stelaż na kolankowej no i słabo to wychodzi, jednak jest większa przerwa między profilami UD i CD.

[ATTACH=CONFIG]467822[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467823[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467824[/ATTACH]

 

Zresztą, czy zrobienie tego coś daje skoro profile ścienne i sufitowe nie są ze sobą połączone więc i tak inaczej będą te płaszczyzny pracować....? To poniższe zdjęcie bardziej do mnie przemawia (chociaż no ja się nie znam i oczywiście słucham porad), jest proste do wykonania, tylko że wtedy nie będzie profilu UD.

[ATTACH=CONFIG]467826[/ATTACH]

Ewentualnie o tynkach jeszcze myślałem (ściana kolankowa, szczytowa, mam jeszcze klatkę schodową do zatynkowania) ale to raczej tylko utrudnia zrobienie dobrze połączenia styku z sufitem...

 

Apropo sufitu... pewnie wytrzyma, ale wolę wzmocnić i mieć spokój, bo przejechałem się już na kilku rzeczach na których najpierw "oszczędziłem". Na poniższym zdjęciu jest typowe pomieszczenie. Po lewej sufit będzie "trzymany" przez ściankę, po prawo KG będzie przykręcony do profilu UD przy ścianie, szare to istniejące profile CD. No i pytanie czy jak dodam tylko takie kawałki profilów CD pomiędzy te ze zbyt dużą odległością (na czerwono) to czy to coś da...? Trochę przekombinowane chyba...

[ATTACH=CONFIG]467827[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ATTACH=CONFIG]467832[/ATTACH]

 

O tym pisałem chyba 3 wpisy wcześniej.

 

Odnośnie pozostałej części to na suficie podwieszanym miał być ruszt krzyżowy a tu widzę jakąś hauturę.

 

[ATTACH=CONFIG]467833[/ATTACH]

 

Zrób lepiej pierw te ścianki. Puść profil ścianki pionowo w dół zamocowany do podłogi i do płatwii.

Jeśli naprawdę nie masz tam zaczepienia do wzmocnienia ścianki to puść profil pomiędzy płatwiami w miejscu ścianki i mocuj pionowe profile do niego.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haha :lol2: Sufit podwieszany będzie. Elementy zakupione są, to ułożenie tych profili co 40 cm i przykręcenie łączników to będzie moment. Wpierw dam jeszcze jedną warstwę wełny między płotwy, potem drugi rząd profili i ostatnią warstwę pod płatew.

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]467832[/ATTACH]

 

O tym pisałem chyba 3 wpisy wcześniej..

 

To nie zrozumiałem. Super, to kamień z serca, szybko się to machnie. :D

Dodatkowo wysokość od stropu do profilu CD to 130 cm, więc wyjdzie mi akurat jedna płyta KG i jeszcze 5cm styro na stropie pod nią...

 

 

Puść profil ścianki pionowo w dół zamocowany do podłogi i do płatwii

 

To chyba do podłogi i jętek, a pod skosami krokwi...?

 

puść profil pomiędzy płatwiami w miejscu ścianki i mocuj pionowe profile do niego

 

Prawie wszystkie ścianki i tak będę musiał montować do takiego profilu. Dosłownie tylko jedna ścianka idzie pod krokwią/jętką. To w zasadzie jaka różnica...? Oczywiście, że wolę zostać przy opcji najpierw sufit, potem ścianki no bo już się trochę zrobiło. I teraz ogarniać pierwszą warstwę stelaża pod jętkami to tylko dodatkowa robota i znowu mnóstwo niewiadomych. Jakbym był bardziej świadomy jak duża jest różnica i jakie ewentualne skutki tych obu wersji (czyli 1. najpierw ścianki potem sufit, 2. odwrotnie) to bym się pewnie nie zastanawiał. A tak to jak się czyta fora to jedni mają tak już 10 lat "I JEST DOBRZE" :lol2: inni mają inaczej 10 lat "I JEST DOBRZE".... i bądź człowieku mądry. Wiadomo, najlepiej wziąć ekipę, usiąść i patrzeć...

Edytowane przez bartolomeooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli można sprawdzić czy stelaż okna jest zrobiony w miarę dobrze.

 

[ATTACH=CONFIG]467903[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467904[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467905[/ATTACH]

 

Na pewno pomyliłem się w jednym miejscu... płyta KG nie będzie pionowo chyba, że można ją zamontować w następujący sposób, czyli z fazowaniem końca:

[ATTACH=CONFIG]467906[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]467907[/ATTACH]

 

Jeszcze takie pytanie - jest sens kupować mate z aerożelu za ~300 zł, żeby ocieplić ten jeden centymetr między krokwią a płytą KG...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ATTACH=CONFIG]467912[/ATTACH]

 

Trochę nie rozumiem w jaki sposób obłozysz to płytami. Na dole jest uskok więc płyta na skosie nie zejdzie się z tą pod oknem a jeśli ją obetniesz po skosie to samo ich łączenie będzie bez szpachlu.

To samo pod oknem jest załamanie. Po co to wszystko tak komplikujesz.

Z boku okna na jego ramie są rowki. To w nie zawsze wkładałem płytę i stelarz dopasowywałem pod takie jej ułożenie.

Pod oknem albo zrób skos prostopadle do okna bo w ten obecny sposób zmniejszasz grubość ocieplenia i w wyniku tego pod samym oknem nie ma go wogóle tylko istnieje deska.

Dlatego potem ten pasek będzie przemarzać i pękać.

Jeśli wysokość okna na to pozwala i sięgniesz ręką to możesz zrobić mały parapet półkę obłożoną drewnem .

Przy krokwiach z boku jeśli już mata jest droga to możesz dać styropian 1cm lub matę termoizolacyjną np. Bimat z portalu All..ro albo przykręcić do nich bez żadnego stelarza i płyt KG płyty styroduru 2cm które wykończysz klejem z siatką a następnie zaszpachlujesz razem z pozostałymi płytami KG.

Tak wogóle to jnajlepiej na te krokwie sprawdzają się maty izolacyjne samo przylepne.....jakiekolwiek nawet są obłożone aluminium a z drugiej strony klejące na znanym portalu.

 

Ścianki kolankowej masz 5 warstw bloczków a więc 1mb. Dlatego element prostopadły do okna zrób albo całość zabudowy albo na grubość krokwii tak by w tym miejscu umieścić całą warstwę wełny. Folia paroizolacyjna powinna być klejona do folii okna a jeśli jej nie ma to dochodzić do samej ramy tak by wiatr tam nie chulał.

Mnie się wydaje że ścianka kolankowa 1mb i okno na wysokości 1,3 - 1,4m to spokojnie można wymyślić tam ładny parapet a zabudowa pod małym kątem ani prostopadle do okna ani pionowo.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź!

Tam gdzie jest uskok to rzeczywiście błąd przy pracy... ale jeśli przesuną tą pionową konstrukcję do przodu, żeby zniwelować tenże uskok to pod oknem w najmniejszym punkcie czyli przy samej ramie miałbym prawie 10 cm wełny. Trochę rzeczywiście przekombinowane :D Oczywiście wiem o tych rowkach w ramie, przymierzałem trochę kawałek płyty KG. To jak mniemam, przyszła folia paroizolacyjna ma wejść właśnie w te rowki.

Maty bimat kupowałem i mam resztki w garażu to idealnie.

A o parapecie przy oknie dachowym to nawet nie wiedziałem że tak się da :D Rozumiem, że wtedy zabudowa powinna iść pod oknem około 45 stopni tak? Czyli prawie poziomo, tak żeby ewentualnie na tym parapecie można było coś postawić. Czy wobec tego nie zmniejszam znacząco zakresu wpadającego światła..?

Pomyślę o tym parapecie, na tygodniu jeszcze popracuję nad stelażem okna.

 

Wracając do tematu ścianek (bo nie mogę przez to spać :lol2: ) - jak bardzo źle będzie, albo co się może stać, na co ma wpływ, jeśli najpierw zrobię sufit podwieszany na gotowo z płytami a dopiero potem do niego zamontuje ściankę działową?

Jestem na etapie gdzie mogę to jeszcze zmienić. Rozumiem, że musiałbym w miejscu ścianek wyciąć profile sufitu, przy dachu w miejscu gdzie idą ścianki, pomiędzy krokwiami lub jętkami zamontować profil (czy deskę...?) i do niego ściankę działową, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...