Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

poddasze - kolejność prac


Recommended Posts

Dziękuję za obszerną odpowiedź. Natomiast albo ja czegoś nie rozumiem, albo źle zadaje pytanie... a pojawiły się nowe okoliczności więc może raz jeszcze zacznę uzupełniając temat :D

 

No to tak - na poddaszu mam do dyspozycji 4 kanały wentylacyjne (na czerwono zaznaczone kanały na grafice poniżej). Do łazienki planowałem użyć tego zaznaczonego w kółku. Grawitacyjnie rzecz jasna...

Chciałbym mimo to dodać wentylator łazienkowy na wszelki wypadek bo w łazience nie ma okna, widzę ile wilgoci jest w dolnej łazience, zresztą jestem na etapie ocieplenia poddasza, więc teraz to jeszcze łatwo zrobić.

Początkowo chciałem zrobić po prostu dziurę w suficie, żeby wentylator wyciągał wilgoć na strych - czyli wystawić tę rurę kilka centymetrów ponad podłogę OSB strychu. Jednak, jeśli strych ocieplę i położę folię paroszczelną to zamknę na nim tę wilgoć z łazienki. To jest pierwszy problem... (przynajmniej na chłopski rozum).

 

Dzisiaj uświadomiłem sobie, że mam jeszcze komin z drugiej strony łazienki. Jeden kanał byłby dla pralni (w niej zamierzam umieścić osuszacz powietrza + właśnie ten kanał wentylacyjny w kominie). Natomiast drugi kanał od strony łazienki raczej jest wolny (bo jak mniemam w pokojach na górze nie ma potrzeby robić tej wentylacji). Kanał ten byłby akurat w miejscu prysznica, więc chyba super, załatwiłby sprawę, natomiast komin jest betonowy, tzn. z pustaków betonowych (keramzytowy?), więc pchanie wilgoci w ten komin to chyba też słaby pomysł, zwłaszcza, że kanał sięga w dół do stropu....

 

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby chyba jednak żeby od wentylatora szła szczelna rura ponad dach (mam do dyspozycji jeden kominek na dachu wolny - miał być do wentylacji pokoju właśnie, tyle, że jest oddalony od łazienki o jakieś 4-5m, ale to raczej nie problem).

 

Inna rzecz jak czytałem, że taki wentylator łazienkowy może się trochę kłócić z wentylacją grawitacyjną, no ale to trudno... :D

 

To jeszcze raz proszę o pomoc w tym temacie.

 

[ATTACH=CONFIG]468768[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zamontujesz wentylator w suficie to raczej konieczna jest także rura która podłaczona do wentylatora odprowadzi tą wilgoć na zewnątrz. Jeśli strych byłby nieużytkowy to owszem bo posiada on wywietrzniki więc obieg powietrza usuwał by także i tą wilgoć.

Jeżeli natomiast koło łazienki masz kanał wentylacyjny to jest on tam po to aby zapewniać wentylację czyli usuwać także chwilowy nadmiar wilgoci.

Jego budowa i skład ( betonowy czy keramzytobetonowy ) w tym przypadku nie ma żadnego znaczenia i nie jest konieczne umieszczanie w nim dodatkowej rury.

 

Wilgoć łazienkowa nie należy mylić z wodą i podlewaniem storczyka.

Keramzyt jest na nią odporny i pełni tylko rolę magazynu z którego po podlaniu kwiatka wydziela się ona w postaci pary wodnej a więc w osłonce mamy powietrze ze zwiększoną wilgotnością namiastkę lasów tropikalnych i sprzyjające warunki do uprawy tych roślin.

Komin i kanał wentylacyjny to inna sprawa bo w nim istnieje ciąg powietrza. Ciepłe powietrze z pomieszczenia jest lżejsze od tego zimnego ( na tej zasadzie w powietrzu utrzymują się balony ) a więc ciepłe powietrze idzie do góry a jego zwiększona ilość powoduje wzrost ciśnienia. Jeżeli więc istnieje dla niego droga ujścia przez kanał wentylacyjny nawet z zaworem zwrotnym to ono ujdzie.

To samo dotyczy ciepłego powietrza po kąpieli zawierającego dodatkowo zwiększoną ilość wilgoci.

Wentylator lub kratka wentylacyjna umożliwi wyjście a kanał poprowadzi je na zewnątrz.

Wilgoć jeżeli nawet jej część osiądzie na zimnych ściankach kanału komina to poprzez ciągły przepływ powietrza zostanie wydalona na zewnątrz nie powodując żadnych szkodliwych skutków.

 

Wentylator nie kłóci się z wentylacją grawitacyjną jeśli po pierwsze jest on zamontowany na wejściu do tej wentylacji a po drugie jeśli ten kanał nie jest wykorzystywany także przez inne pomieszczenia.

Poza tym wentylator nie będzie działał cały czas powodując podciśnienie w domu gdzie inne kanały wentylacyjne zamiast usuwać powietrze będą miały cofkę a więc będą zaopatrywać dom w powietrze które usunie wentylator.

On będzie działał tylko w chwili zwiększonej wilgoci a po jej usunięciu wyłączy się.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już powoli kończą się moje wątpliwości i pewnie oczywiste pytania :D natomiast zaraz będę robił ostatnią najtrudniejszą rzecz na budowie czyli ścianki z GK.

Na razie kończę ocieplenie sufitu, za chwilę cały stelaż i ocieplenie będą gotowe. Dopiero będę robił większość ścianek działowych. No i pytanie o kolejność. W mojej sytuacji mam dwie opcje do wyboru: zrobić płytowanie GK całego sufitu poddasza i dopiero ścianki czyli profil UW przykręcam do GK, a druga to zrobić najpierw wszystkie stelaże, czyli profile UW ścianek przykręcę do stelaża sufitu, a dopiero na końcu płytowanie...? To drugie rozwiązanie wydaje się być prostsze chociażby ze względu na elektrykę, która będzie robiona po ściankach...

 

A tak tylko z czystej ciekawości - skoro te łączenia płaszczyzn (np. sufitu ze ścianką) są takie kłopotliwe i najczęściej pękają to czemu nie można ich połączyć kotwą chemiczną...? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Nadszedł dzień kiedy trzeba zacząć robić ścianki. Także najpierw zrobię stelaże ścianek działowych, płytowanie na samym końcu (i ścian i sufitu). Mam nadzieję, że to jest w miarę dobre/poprawne... W takim razie pod jętkami, gdzie mam stelaż sufitu krzyżowy, to profil ścianki UW przykręcam tylko do pierwszej warstwy. Dopiero od niego odliczam kilka centymetrów i daję krzyżowo profile CD co 40 cm tak? Pytanie w jakiej odległości ten pierwszy profil CD od profila UW ścianki zakładając, że będzie podwójne płytowanie? Proszę o pomoc. Mam wolny tydzień, muszę te ścianki machnąć.

[ATTACH=CONFIG]468826[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się uda coś doradzić.

 

W skrócie: teraz robię stelaż, potem folia, pierwsza warstwa płyt, ścianki GK i potem druga warstwa płyt już do ścianek. (Robię podwójne płytowanie KG na suficie - nie wiem czy trzeba czy nie, co to daje, ale ktoś doradził więc trzeba robić). Wyszło mi więc strasznie dużo tych profili na stelażu krzyżowym, zapewne jest coś nie tak. Na czerwono są zaznaczone miejsca w których będą ścianki, więc na chłopki rozum po bokach musiałem dodać profile, żeby płyta KG (ta druga) była do czegoś przymocowana a nie tylko do pierwszej płyty GK, więc wychodzą 4 profile CD obok siebie :D

 

Proszę o radę czy wszystko jest dobrze....

 

Jeszcze mam pytanie: czy na pewno każdy łącznik krzyżowy trzeba skręcać? Na każdy po 4 wkręty...? Straszelnie tego dużo..... (a teraz nie tak łatwo bo wełna już jest)...

 

A czy potem jak przykręcam górny profil UW ścianki do sufitu to czy w tym miejscu też przyklejać na niego taśme piankową uszczelniającą?

[ATTACH=CONFIG]468889[/ATTACH]

Edytowane przez bartolomeooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o....... coś namieszałeś albo doradzał Tobie jeszcze ktoś inny.

Dwie płyty mają sens ale tylko na ściankach aby nie była taka wiotka .

Łączników krzyżowych jeśli chodzi o te:

https://allegro.pl/oferta/budmat-lacznik-krzyzowy-do-profili-cd-60-100-szt-12798522618?offerId=12798522618&inventoryUnitId=yMilg9q0xxBBysFR3ehrOQ&adGroupId=N2RkNmFkZDQtNDU4Mi00YTg5LTk3MDMtYWU2ZWIyY2I1MTE0AA&campaignId=MGY3MTUyOTItZDI2Yi00MjQ2LWE5ZjUtNTI2NDliOWI4YmEzAA&sig=ae935585ff41ffca0ecbc17a160a807d&utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=branding&utm_source=google&utm_medium=ads&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIwp_w7IuAhgMVghCiAx069QWnEAQYBCABEgKpKPD_BwE

nie skręcaj......to niepotrzebna praca.

Na suficie dwie płyty są zbędne no chyba że w kilku miejscach profile od ścianek są przykręcone tylko do tych płyt i tak sobie planowałeś wzmocnić.

Do tego lepsze są kawałki płyty osb.

Jedna osoba u góry przytrzymuje osb a druga od dołu kręci do niej poprzez płytę KG profil UW od ścianek

Obie płyty przykręcasz na ściance do tych samych profili pionowych których jeszcze tu nie widzę. Na suficie nie trzeba dokładać nic dodatkowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze... w takim razie mam dwie opcje:

 

1. Płytowanie po całości sufitu i dopiero profile ścianek UW do sufitu, czyli do karton gipsu. Wtedy stelaż krzyżowy robię sobie po prostu co 40 cm (plus wzmocnienia nad ściankę - nad profil UW).

 

2. Najpierw robię stelaż krzyżowy sufitu i od razu do niego profile UW ścianek (wtedy to zdjęcie które wstawiłem na początku poprawnie pokazuje rozkład profili - wstawiam je niżej raz jeszcze). No bo jeśli nad przyszłym profilem UW ścianki daję wzmocnienia - zaznaczone na czerwono ścianki 10 cm). No to po obu stronach ścianki muszę dać profile CD, żeby ten karton gips na suficie (przy ścianie) był do czegoś przykręcony zgadza się? Wobec tego wychodzi mi 4 profile CD obok siebie - pierwszy na koniec płyty gk w jednym pomieszczeniu, drugi i trzeci - wzmocnienie nad profilem UW, czwarty jako początek płyty gk w następnym pomieszczeniu.

 

Rozumiem, że te dwie opcje opisuję dobrze. Według twojej Mareks77 rady powinienem w mojej sytuacji wybrać opcję 2. Ja chcę ją wybrać tylko w takim razie nie rozumiem gdzie jest błąd w rozkładzie profili.

 

Jeśli jeszcze mogę o radę czy dobrze na zdjęciu poniżej mam rozkład profili UW na stropie - nie wiem czy ma znaczenie że przez całą długość domu idzie jeden profil UW a prostopadłe ściany 'dochodzą' do tej czy np. odwrotnie - te prostopadłe powinny być dłuższe a te na długość domu dochodzić do nich. Mało to zrozumiale zapisałem. Chodzi mi o miejsca w żółtych kołach.

 

W takim razie - jeśli teraz profil UW ścianki skręcam "pchełką" z profilami CD na suficie to czy dawać na niego piankę akustyczną?

 

[ATTACH=CONFIG]468910[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]468911[/ATTACH]

 

EDIT. Stelaż skończony... myślę, że jest dobrze.

 

[ATTACH=CONFIG]468925[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]468926[/ATTACH]

Edytowane przez bartolomeooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób płytowanie całego sufitu a dopiero potem stawiaj ścianki czyli profil UW dajesz poziomo na suficie i na podłodze a profile CW dajesz do niego pionowo.

W ten sposób nie potrzebujesz żadnych dodatkowych profili tylko kawałki płyt osb w miejscach gdzie profil UW trzymał by się tylko samej płyty bez stelaża.

Po tym zrobisz sobie instalacje i opłytujesz ściany.

 

Jeśli sufitu nie jest dużo to dobrym rozwiązaniem jest pierw płytowanie osb a następnie dopiero płyta KG.

Wtedy ścianka idzie gdzie chcesz.

 

Skręcaj CW z UW co drugi profil na długiej ścianie lub tylko początki i końce na krótkiej np. w otworach drzwiowych.

 

Opcja 1 była dobra ale robiąc stelaż sufitu po prostu nie przewidziałeś a mi wypadło z głowy gdzie będą szły ścianki aby to w tym miejscu wypadł następny profil.

Wtedy profil UW sufitowy by szedł dokładnie przykręcony do profili CD a ten idący w poprzek prostopadle od dochodzących ścianek byłby kręcony co 40 cm co jest wystarczające.

 

Jak masz na środku ten swój korytarz z drzwiami do każdego pokoju to zrób go najpierw.. Potem do tego stelaża przykręcisz ścianki. W miejscu styku przyszłych bocznych ścianek na korytarzu musisz dać profil.

Tak a propos to tam na podłodze nie ma jeszcze wylewek?

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź!!

 

W ten sposób nie potrzebujesz żadnych dodatkowych profili tylko kawałki płyt osb w miejscach gdzie profil UW trzymał by się tylko samej płyty bez stelaża.

 

Znaczy tak: dokładnie przewidziałem gdzie będzie szła ścianka i w tych miejscach, czyli nad przyszłym profilem UW (10 cm) dałem dwa profile CD obok siebie. Zanim tu zapytałem czy trzeba je skręcać łącznikiem krzyżowym to wszystkie te dodatkowe profile CD nad profil UW już skręciłem (po 4 wkręty na 1 łącznik) :D więc ja już tego nie chcę demontować. Generalnie stelaż sufitu jest raczej naprawdę zrobiony bardzo dobrze i nie będzie takiej sytuacji żeby profil UW trzymał się samej płyty GK.

Sufitu jest dużo, powierzchnia łącznie do płytowania to około 120m2. Jeśli nie muszę to wolałbym już się nie zabierać za wzmacnianie z płyt OSB. Nie wiem jak to robić i tego nie widzę....

 

Wtedy profil UW sufitowy by szedł dokładnie przykręcony do profili CD a ten idący w poprzek prostopadle od dochodzących ścianek byłby kręcony co 40 cm co jest wystarczające.

U mnie dokładnie tak jest. Czyli w miarę dobrze...?

 

I nadal nie jestem pewny czy w obecnej sytuacji najpierw stelaż ścianek czy najpierw płytowanie sufitu i dopiero stelaż ścianek.... Na jednym z poniższych zdjęć jest przykręcony profil UW ścianki do dwóch profili CD bezpośrednio nad nim, które one są skręcone wieszakiem krzyżowym do pierwszego rzędu profili głównych (po 4 wkręty w każdym miejscu). Mimo to, kiedy dzisiaj (co prawda na siłę) ruszałem włożony tam pionowy profil CW to ten górny UW miał odchylenia o jakiś centymetr - chodził razem z tymi profilami CD, pomimo tak wydawałoby się dobrego skręcenia, itd. Ten fakt przekonuje mnie, że najpierw powinny być płyty GK, one usztywnią profile CD i dopiero profil UW... nie będzie miał prawa się ruszać.

 

 

Tak a propos to tam na podłodze nie ma jeszcze wylewek?

 

Nie ma jeszcze... najpierw ściany zrobię, potem elektryka (w tym w podłodze pewnie), reszta płytowania, styropian na podłogę, rurki ogrzewania i dopiero wylewki.

 

[ATTACH=CONFIG]468949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]468950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]468951[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]468952[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]468953[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw płytowanie sufitu a następnie stelarz ścianek.

 

Po pierwsze to robiąc odwrotnie płyty na suficie musisz docinać do wymiarów pomieszczenia czyli raczej będzie to więcej roboty niż przy docinaniu ich na całe podsdasze.

Po drugie to jeśli najpierw zrobisz stelarz ścianek to płytując sufit zasłonisz część profilu UW który będzie na suficie. więc kręcenie ścianek będzxie utrudnione,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Mareks77 - podpowiedziałeś, żeby na ścianach kolankowych zrobić płyty GK na profilach CD.

Mam pytanie - idealnie mi wychodzi jedna płyta poziomo, pod nią do stropu zostaje jakieś 5-8 cm (akurat styropian i wylewka). Pytanie czy te profile CD mogę zamontować takimi kołkami jak na zdjęciu do ściany, czy to wystarczy i czy ten profil ma być TYLKO do ściany zamocowany (będzie kilka cm luzu nad stropem) czy trzeba go "postawić" na stropie?

Profile rozumiem że co 50 cm wystarczy i planuję na takie 3 wkręty jak na zdjęciu.

 

PS. (robota idzie jak krew z nosa, a co kolejna to jeszcze gorsza od poprzedniej) :D

 

[ATTACH=CONFIG]469237[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]469238[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]469239[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być tylko do ściany i nie dotykać lub mocować ich do podłogi stropu.

 

Jeśli przychodzi tam jeszcze styropian i wylewka to wokół ścian konieczna jest taśma dylatacyjna tak aby posadzka z wylewki nie dotykała płyt ani profili.

Wkręty te na fotce to zwykłe kołki szybkiego montażu.

Jeśli wkręt posiada gwint zdolny do wkręcania to ok ale jeśli tylko zęby bez skoku lub jeszcze zaokrąglone aby ich nie wkręcać tylko wbijać to raczej złe rozwiązanie.

Montaż polega na ich wbijaniu spowoduje że albo nie dobijesz ich dokładnie lub aż za bardzo przez co spłaszczysz trochę profil.

 

Najlepiej aby wkręty miały gwint lub używaj normalnych kołków.

 

Odnośnie montażu stelaża to zarówno góra na ściance kolankowej oraz dół na skosie najlepiej zrobić tak aby kończyły się poziomymi profilami CD 60 i te profile stykając się narożnikami tworzyły prostą linię wyznaczającą potem idealnie te odcięcie pomiędzy ścianą a skosem.

Obecnie łącząc profile skosu i ściany kolankowej moze być trudno to wykonać lub musisz to robić bardzo dokładnie aby linia na płytach KG była idealnie prosta.

 

Na łączeniu ściany i skosu najlepiej dokładnie w gips wtop siatkę. Ta flizelinowa raczej tam się nie nadaje.

 

Nie wiem o jakiej jednej płycie poziomo piszesz bo jeśli standardowa ma 120 cm to 3 wkręty to za mało. Jeśli płyta mała ma 90 to także mało. Profile co 40 - 45 cm

Na fotce widzę że ścianka kolankowa ma prawie 5 bloczków po 20cm więc to prawie 1m a więc minimum 4 wkręty.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie montażu stelaża to zarówno góra na ściance kolankowej oraz dół na skosie najlepiej zrobić tak aby kończyły się poziomymi profilami CD 60 i te profile stykając się narożnikami tworzyły prostą linię wyznaczającą potem idealnie te odcięcie pomiędzy ścianą a skosem.

Obecnie łącząc profile skosu i ściany kolankowej moze być trudno to wykonać lub musisz to robić bardzo dokładnie aby linia na płytach KG była idealnie prosta

 

No z tym będzie problem pewnie ale trudno... jeśli profile CD na skosie zamontowałem RÓWNO to i ta linia powinna wyjść równo. Może ewentualnie jakieś małe nierówności uda się potem przy szpachlowaniu poprawić.

 

Nie wiem o jakiej jednej płycie poziomo piszesz bo jeśli standardowa ma 120 cm to 3 wkręty to za mało. Jeśli płyta mała ma 90 to także mało. Profile co 40 - 45 cm

Na fotce widzę że ścianka kolankowa ma prawie 5 bloczków po 20cm więc to prawie 1m a więc minimum 4 wkręty.

 

Tak, płyta będzie szła cała poziomo (120 cm). Pytałem o liczbę tych kołków szybkiego montażu na jeden profil.

 

Zrobiłem tak jak na zdjęciu. Ja wywiercam dziurę w profilu wiertarką i wkładam po prostu kołek szybkiego montażu. Ogólnie mnie nie przekonuje ten sposób montażu profili do ściany, ale no chyba jest dobrze zrobione.

 

[ATTACH=CONFIG]469245[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]469246[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z tym będzie problem pewnie ale trudno... jeśli profile CD na skosie zamontowałem RÓWNO to i ta linia powinna wyjść równo. Może ewentualnie jakieś małe nierówności uda się potem przy szpachlowaniu poprawić.

 

 

Przy szpachlowaniu już nic nie poprawisz więc staraj się o idealne położenie stelaży i płyt.

 

Sposób nie przekonuje bo niekiedy profil jak widzisz wygina się do wewnątrz, kwestia nierównej siły uderzenia młotkiem przy tego typu kołkach.

Ważne aby się trzymało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...