mdzalewscy 16.01.2005 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 Ja mam dośc rozbudowana instalacje (sporo więcej niz 30..) ale wychodzę z założenia...... niezalezne obwody na kazde urządzenie typu czajnik.... nie zapomniałeś o radiobudziku ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inwestor 16.01.2005 19:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 Najczęstszą przyczyną egipskich ciemności jest u mnie na wsi BRAK PRĄDU a jedynym środkiem zaradzczym pozostaje świeczka. Mam oszczędną instalację. Jedna różnicówka i aż 8 obwodów jednofazowych i jeden 3-fazowy. Zrobiłem aż 8 obwodów tylko dlatego, żeby mieć możliwość różnego ich konfigurowania pomiędzy fazami i nie przekroczyć zabezpieczeń ZE. Podepnę po 2 obwody do jednej S-ki, tylko dla obwodów typu ogrzewanie podłogowe dam osobne S-ki, bo będą pełniły rolę wyłączników. Stosowałem głębokie gniazda i złączki WAGO, mieszałem oświetlenie z gniazdami, zużyłem niewiele ponad 100mb kabla 3x2.5mm2 i tyle samo 3x1.5mm2. Nie mam jeszcze okablowania dla oświetlenia zewnętrznego. Więcej grzechów nie pamiętam. Też widziałem taką instalację co ma wiele S-ek i dwie róznicówki. Gość mieszka już ponad pół roku i nie jest w stanie dojść czemu róznicówki czasem wyłączają . Obwodów ma sporo na każdym napakowane gniazdek gniazdeczek, halogenków i innych pierdułek Jak mu fachowcy mówią że za mało jest róznicówek i prąd upływu jest zbyt duży na 2 szt to jakoś nie może tego przeboleć i czeka aż się samo naprawi Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
WojtekSz 16.01.2005 19:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 a wiecie, że o tym zapominiałem - ale ze mnie gapa a tak swoja droga to mam teraz w mieszkaniu zbyt mało obwodów i jak piore to nie moge uzywac czajnika i dlatego - po nitce do kłębka - dotarłem do zaleceń aby na każde 2kW urządzenie mieć niezalezne zasilanie. No i z listy takich urządzeń robi się cąłkiem fajna lista niezaleznych obwodów. A tak naprawdę to każdy robi jak chce i może - jesli buduje dom w standardzie minimalnym to stosuje inne rozwiązania niz jesli buduje w standardzie podwyższonym. I nie mówie tutaj o koszczie dołączanych urządzeń ale o standardzie instalacji. Np wg zaleceń do których dotarłem w krajowej literaturze ilości punktów dla odpowiednich wysokości standardów wyposażenia elektrycznego sa rózne i dla kuchni przewidują 5 gniazdek w standardzie średnim i 9 w standardzie wysokim. U siebie stosuje się do zasady znanej od wielu kolegów - budujących że to co nie może być łatwo zmienione powinno byc najwyższego dostepnego dla nas poziomu. To zgodnie z zasadą, że biednego nie stac na kupowanie tanich rzeczy.. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
keler 16.01.2005 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 A ja wam powiem na to wszystko tak, iż żeby prawidłowo zaprojektować tablice to trzeba policzyć prądy i pobory prądów a nie brać sobie jakieś wyimaginowane przliczniki itd. A co do bezpieczników to przepięciówki różnicówki i nadprądowe są wymagane przez normy i muszą być zamontowane w tablicy bo inaczej zakład energetyczny nie przyjmie instalacji.Co do tekstu " że trzeba rozdzielać obwody bo jak ktoś pracuje na komputarze a inny wierci w ścianie i trafi w przewód to aby nie wyłączyć mu prądu stosuje się podziały to większej bzdury nie słyszałem"' jeszcze jest różnicówka i ona przy prawidłowo wykonanej instalacji powinna zadziałać. Wiecie ja na codzień wykonuje instalacje jak i je projektuje i aby dobrze zaprojektować instalacje tak aby klient niepotrzebnie nie przepłacał za zbędne bezpieczniki, ale i tak aby instalacja była bezpieczna należy urzyć kilkunastu wzorów bo np nie potrzeba stosować oddzielnego bezpiecznika na system alarmowy skoro on pobiera 1,5A a najmniejszy bezpiecznik w tablicy jest na 6A, poza tym system alarmowy jest zabezpieczony bezpiecznikiem w obudowie. A oddzielny bezpiecznik do alarmu stosuje się w systemach alarmowych klasy SA3 bo tego wymaga norma, która jest nadrzędną dla norm instalacji elektrycznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppp.j 16.01.2005 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 Przepraszam ze z innej beczki. Jak otwieram ten temat a robię to często bo przygotowywuję się do elektryki to moja OPERA daje mi taki komunikat:Ostrzeżenie związane z zabezpieczeniami: Wprowadzono adres zawierający nazwę użytkownika. Użytkownik: dehakom Serwer: ftp.republika.pl Czy na pewno przejść pod ten adres? Oczywiście nigdy nie chcę tam wchodić ale może ktoś mnie oświeci czy mam tego się bać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 16.01.2005 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 W doradzaniu "15 a nie 30" też zwłaszcza jak się nie widzi nawet projektu domu nie mówiąc już o wizji lokalnej Ciekawe na jakie podstawie twierdzisz, że 15 jest lepsze niż 30, a może 17 jest lepsze niż 20, a może 20 jest lepsze niż 15 na takiej, że jesli np. ktoś pisze o zabezpieczaniu osobnym obwodem oświetlenia każdego pomieszczenia, to naprawdę nie potrzeba chyba planu mieszkania, żeby to nazwać przesadą. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
deha 16.01.2005 20:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 Przepraszam ze z innej beczki. Jak otwieram ten temat a robię to często bo przygotowywuję się do elektryki to moja OPERA daje mi taki komunikat:Ostrzeżenie związane z zabezpieczeniami: Wprowadzono adres zawierający nazwę użytkownika. Użytkownik: dehakom Serwer: ftp.republika.pl Czy na pewno przejść pod ten adres? Oczywiście nigdy nie chcę tam wchodić ale może ktoś mnie oświeci czy mam tego się bać? Witam Nie mam pojęcia dlaczego wyświetla się tali komunikat?. Pod tym adresem są umieszczone zdjęcia naszego domu i nie ma tam nic niebezpiecznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppp.j 16.01.2005 20:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 OK. Dzięki to lecę oglądać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
deha 16.01.2005 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2005 OK. Dzięki to lecę oglądać. Witam Może niedokładnie się wyraźiłem , są tam zdjęcia, które przenoszę z stamtąd min na forum muratora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppp.j 20.01.2005 13:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Mam ambitny plan położenia instalacji elektrycznej razem ze szwagrem (on już mieszka, gdzie indziej oczywiście). Kompletuję materiały i równolegle wiedzę. Mam problem jakie np. zabezpieczenia wybrać. Spotkałem firmy: FAEL, EFI, KANIA, AEG, ABB, HAGER. Niektóre nazwy są mi znane z innych dziedzin. Ceny też są różna. Jaką firmę wybrać by była dobra, w miarę tania a rozdzielnica nie wyglądała jak choinka od różnych typów?I jeszcze czym się różni charakterystyka „B” od „C” ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
thalex 20.01.2005 15:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Mam ambitny plan położenia instalacji elektrycznej razem ze szwagrem (on już mieszka, gdzie indziej oczywiście). Kompletuję materiały i równolegle wiedzę. Mam problem jakie np. zabezpieczenia wybrać. Spotkałem firmy: FAEL, EFI, KANIA, AEG, ABB, HAGER. Niektóre nazwy są mi znane z innych dziedzin. Ceny też są różna. Jaką firmę wybrać by była dobra, w miarę tania a rozdzielnica nie wyglądała jak choinka od różnych typów? FAEL nie polecam, reszty nie znam ale znam trochę MOELLER, ma dobre wyroby i nie najdroższe. I jeszcze czym się różni charakterystyka „B” od „C” ? chodzi tu głównie o czas wyłączenia B - wyłącza szybciej i raczej takie zakładaj do obwodów w domu. C - wyłącza wolniej i stosuje się je głównie do silników indukcyjnych większej mocy np przy większych piłach i heblarkach. Do zabezpieczenia silników przed przeciążeniem można zastosować wyłącznik silnikowy a taki ma zabezpieczenie termiczne i zwarciowe w tedy to, nie musi być wyłącznika nadmiarowego "esa" dla tego silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_bogus_ 20.01.2005 15:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Wydaje mi się że elektrykę to "musi podpisać" gość z uprawnieniami (bo inaczej będziesz miał problemy zarówno z odbiorem jak i z energetyką). Więc może najpierw znajdź takiego gościa, porozmawiaj z nim. Jak zgodzi się podpisać cos w ciemno za pieniadze (wątpię - ale może) ... To moze lepiej znajdźcie, jak chcecie zaoszczędzić, kogoś z uprawnieniami, kto wam zrobi projekt i podpisze ale PO obejrzeniu co zrobiliście. To chyba jedyny rozsądny kompromis pomiędzy kosztami a bezpieczeństwem. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am00 20.01.2005 17:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Tak jak pisał Thalex "C" działają wolniej i są wstawione w skrzynce ZE. Dlatego nie musisz stopniować zabezpieczeń, tj. dawać niższych w domu niż masz w skrzynce, bo Twoje "B" powinny zadziałać szybciej. Z tego co wiem, to ZE nie obchodzi co dzieje się za skrzynką (o ile nie ma to związku z opłatami) i niepotrzebna im dupokrytka. Być może żądają tego przy odbiorze domu. A od tego czy masz dom odebrany czy nie zależy taryfa rozliczeniowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GienekR 20.01.2005 17:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 1.Projekt domu powinien zawierać plan instalacji i może po prostu zrobić zgodnie z projektem jeśli już zmieniać to niech to zrobi osoba uprawniona a nie na zasadzie przypadku.2.Jeśli czcesz się doszkolić polecam http://www.moeller.pl/budynek/bud_brosz.asp znajdziesz odpowiednie materiały 3.Polecam wykonanie instalacji przeciwprzepięciowej dzisiejszy sprzęt jest corazbardziej nafaszerowany elektroniką a straty w porównaniu do kosztów zabezpieczenia mogą być bardzo znaczne Zabezpieczenia klas B C D powinny pracowac po kolei tj B w przyłączu następnie odpowiedni odcinek kabla ok 15m lub dławik C w rozdzielce wewnątrz domu D gniazdko lub bezpośrednio blisko urządzenia wrażliwego np komp 4.Koniecznie wykonać prawidłowe połączenia wyrównawcze i uziemienia 5.Osoba wykonująca powinna posiadać uprawnienia SEP pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RolandB 20.01.2005 17:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 a ja juz sie na ten temat rozpisalem w tym watku ... tam tez mozecie zobaczyc jak inni maja ... pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppp.j 20.01.2005 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Mam taką sytuację że buduję dom na dokupionej działce do mojej działki rekreacyjnej na której stoi już domek letniskowy z przyłączoną energią elektryczną. Ponieważ takie powiększenie planowałem już dawno więc mam zamówiony nadmiar mocy. Nowy dom będzie podłączony za trójfazowym licznikiem ale przed bezpiecznikami altanki, czyli będzie jako całość odgałęzieniem istniejącego układu. Zagadnięty w temacie przeniesienia licznika inkasent zdziwił się i stwierdził że jemu wszystko jedno gdzie będzie odczytywał licznik a ja zachowam 1500PLN w kieszeni. Co z odbiorem instalacji w domu jeszcze nie wiem ale w altance również sam kładłem instalację elektryczną (co prawda dużo prostszą) i nie miałem żadnych kłopotów z odbiorem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am00 20.01.2005 18:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 1.Projekt domu powinien zawierać plan instalacji i może po prostu zrobić zgodnie z projektem jeśli już zmieniać to niech to zrobi osoba uprawniona a nie na zasadzie przypadku. 2.Jeśli czcesz się doszkolić polecam http://www.moeller.pl/budynek/bud_brosz.asp znajdziesz odpowiednie materiały 3.Polecam wykonanie instalacji przeciwprzepięciowej dzisiejszy sprzęt jest corazbardziej nafaszerowany elektroniką a straty w porównaniu do kosztów zabezpieczenia mogą być bardzo znaczne Zabezpieczenia klas B C D powinny pracowac po kolei tj B w przyłączu następnie odpowiedni odcinek kabla ok 15m lub dławik C w rozdzielce wewnątrz domu D gniazdko lub bezpośrednio blisko urządzenia wrażliwego np komp 4.Koniecznie wykonać prawidłowe połączenia wyrównawcze i uziemienia 5.Osoba wykonująca powinna posiadać uprawnienia SEP pozdrawiam Projekt domu nie musi zawierać projektu żadnych instalacji, żeby otrzymać pozwolenie na budowę. Zajrzałem do tej broszury bo mi się coś nie zgadzało z tymi B i C. I rzeczywiście mamy klasy wyłączników oznaczane A,B,C,D i charakterystyki wyłączania też oznaczane B,C,D. Oznaczeń klas zwykle się nie podaje. Podaje się tylko prąd znamionowy (10A) i charakterystykę B - np. B10. I tu jest odwrotnie niż przy klasie, tj. Charakerystyka B w rozdzielni wewnątrz budynku, a C w skrzynce ZE. Na spięcie krótkotrwałe 0.1 sek - B zadziała przy 5-cio krotnym przekroczeniu prądu znamionowego, a C - "dopiero" przy 10-krotnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzegorzleg 20.01.2005 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 Jeszcze dla dociekliwych dokładne charakterystyki wyłšczników nadpršdowych na str. 106 a rzeczywiste na str.109 Sš też inne ciekawe rzeczy dla bardzo dociekliwych np. dobór bezpieczników topikowych do nadpršdowych aby zgodnie pracowały http://www.zenex.pl/att/1/legrand_kat/02_apar_zab/Legrand_2004_02_Aparaty_zabezp_02_S300_102_118.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GienekR 20.01.2005 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2005 2.Jeśli czcesz się doszkolić polecam http://www.moeller.pl/budynek/bud_brosz.asp znajdziesz odpowiednie materiały 3.Polecam wykonanie instalacji przeciwprzepięciowej dzisiejszy sprzęt jest corazbardziej nafaszerowany elektroniką a straty w porównaniu do kosztów zabezpieczenia mogą być bardzo znaczne Zabezpieczenia klas B C D powinny pracowac po kolei tj B w przyłączu następnie odpowiedni odcinek kabla ok 15m lub dławik C w rozdzielce wewnątrz domu D gniazdko lub bezpośrednio blisko urządzenia wrażliwego np komp ""Zajrzałem do tej broszury bo mi się coś nie zgadzało z tymi B i C. "" Pisałem o zabezpieczeniach przepięciowych !!!!!!bezpieczniki popularnie zwane S to zabezpieczena zwarciowo nadprądowe przepraszam za takie skróty ale tak przypadkowo literki są te same tu i tu pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejon 21.01.2005 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2005 Polecam wykonanie instalacji przeciwprzepięciowej dzisiejszy sprzęt jest coraz bardziej nafaszerowany elektroniką a straty w porównaniu do kosztów zabezpieczenia mogą być bardzo znaczne Święta prawda, ale dla całości obrazu trzeba wiedzieć, że koszty ochronników przepieciowych sa znacznie większe od wyłączników nadprądowych czy różnicowych. I tak np. ochronnik klasy C, 4 polowy (np. Moeller SPC-S-20/280/4) to ok. 300 zł Ochronnik klasy D (np. Moeller SPD-S-1+1 - moduł do rozdzielnicy) też ponad 200 zł. Moeller ma też zespoły klasy B+C w cenie (zależnie od typu sieci) 1600-2500. Można się podłamać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.