dizzepl 09.05.2024 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja Witam, Oglądałem mnóstwo filmów z dociepleń ścian fundamentowych XPS'em i nie umiem znaleźć nigdzie informacji od czego zależy, w którym miejscu zakończysz płytę XPS względem krawędzi ściany fundamentowej więc zastanawiam się czy kleić płyty równo z krawędzią ścianki czy zostawić trochę luzu? Generalnie moja ścianka ma wysokość 72 cm. Zamówiłem płyty 1,25 x 60cm i zastanawiam się czy mogę je po prostu kleić poziomo bez docinania. Brakuje mi wtedy 12 cm. Odejmując z 2-3 centrymetry na klin wchodzący pod płytę tworząc szparę, którą uszczelnię pianoklejem (możecie dać znać też co sądzicie o tych klinach, ale z tego co widzę to prawie każdy coś podkłąda pod płyty i potem to uzupełnia), to zostaje około 10 cm luzu. Czy tak to zostawić i potem na to już kleić kolejne warstwy jak będą ściany budynku, czy lepiej postawić te płyty XPS pionowo, docinać i zrobić mniej więcej na równi z krawędzią (lub zostawić po prostu mniejszą lukę niż 10 cm)? Dzięki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maaszak 10.05.2024 08:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja Witam, Oglądałem mnóstwo filmów z dociepleń ścian fundamentowych XPS'em i nie umiem znaleźć nigdzie informacji od czego zależy, w którym miejscu zakończysz płytę XPS względem krawędzi ściany fundamentowej więc zastanawiam się czy kleić płyty równo z krawędzią ścianki czy zostawić trochę luzu? Dzięki! Zależy od tego, w którym miejscu będzie się stykał z gruntem lub nie. XPS więc układasz do górnego (licząc łącznie z przyszłą opaską wkoło chałupy) docelowego poziomu terenu. Powyżej dajesz już normalny styropian fasadowy. Chyba, że cokół planujesz obklejać płytkami, to na cokole warto dać mocniejszy styro EPS100 zamiast EPS70-80. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 10.05.2024 08:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja kleić płyty równo z krawędzią ścianki czy zostawić trochę luzu? Równo ze ścianą - i przykrywasz chudziaka, ścianę i XPS (do zewnętrznej krawędzie termoizlacji - przy okazji będzie to może nie idealne, ale zawsze jakieś zabezpieczenie mechaniczne do czasu przyklejenie EPS na ściany) papą zgrzaną na zakładach - jedna płaszczyzna trwale szczelnej, dobrej hydroizolacji odcinająca wszelką drogę wodzie czy parze wodnej do góry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dizzepl 10.05.2024 10:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja Super dzięki bardzo! Czyli raczej zostaje docinanie na pionowo bo zrobi sie chyba za duża luka... Zobaczę jeszcze jak będę na miejscu ile będzie wystawał ponad Ziemię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 10.05.2024 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja Super dzięki bardzo! Czyli raczej zostaje docinanie na pionowo bo zrobi sie chyba za duża luka... Zobaczę jeszcze jak będę na miejscu ile będzie wystawał ponad Ziemię. Lepiej kawałki daj od dołu - będą głęboko, stabilnie przyciśnięte gruntem. Na górze cała płyta. Tylko 72cm to jakoś strasznie niska ta ścianka. Ona będzie się kończyła powyżej poziomu gruntu? Czy trzeba mocno kobinować z hydroizolacją, żeby wyciągnąć ją ze 20+ cm ponad poziom gruntu, żeby roztopy nie wlały się nad hydroizolacją do wewnątrz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dizzepl 10.05.2024 12:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja (edytowane) Szczerze to jest rzecz, którą oddałem kierownikowi i ekipie... Potwierdzę to na pewno i zwrócę na to uwagę, bo to jest rzecz, na którą nie patrzałem jeszcze. Wydaje mi się, że te min 2 bloczki wystają poza grunt ale nie patrzałem na to szczegółowo. Dzięki wielkie za informacje, żeby zwrócić uwagę. Edytowane 10 Maja przez dizzepl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dizzepl 11.05.2024 17:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja Kaizen dzięki jeszcze raz za wskazówkę. Rzeczywiście jak posprawdzałem sobie na budowie to ścianka wystaje w niektórych miejscach tylko 1 bloczek nad grunt a w wielu miejscach jest mniej więcej na równi...Kierownik jeszcze nie widział fundamentu bo chciałem się z nim umówić jak położę hydroizolację, ale już wstępnie z nim rozmawiałem i w poniedziałek spotykamy się na budowie i myślimy co z tym zrobić. Opcje jak zgaduję są trzy:1) Ubrać wszędzie na tyle ziemi, żeby ścianka względem gruntu wtedy byłą wyżej, ale to będzie masa pracy + totalnie nieopłacalne.2) Dołożyć. 2 bloczki na górę3) Opcja, która padła na szybko ze strony kierownika (ale będziemy o tym jeszcze rozmawiać) czy przy okazji ocieplenia XPS'em nie wypścić go ponad ściankę i nie zrobić z niego szalunku (wtedy piach bym sypał do aktualnego poziomu ścianek) i zalać nim chudziaka, przez co ścianka sie podniesie. Z tym rozwiązaniem jedyna moja obawa to to, że ta nadlana góra nie będzie miała hydroizolacji (chyba, ze bym po związaniu betonu jakoś odciął XPS, zaizolował i przykleił z powrotem, ale to jeszcze będziemy rozmawiać. Dzięki jeszcze raz za zwrócenie uwagi bo wszystko miałem tak rozkopane, że nie zwróciłem uwagi na poziom gruntu. Sama ścianka wydaje się, że jest rozmiarem zgodna z projektem ale chyba na początku zebraliśmy za dużo humusu przez co całość się obniżyła. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.05.2024 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja (edytowane) Opcje jak zgaduję są trzy: Poziom podłogi względem poziomu morza (p.p.p.) projektant zapisał na planie zagospodarowania terenu. To powierzchnia, której dotykają stopy. Geodeta wytyczył ten poziom (w praktyce gdzieś wyżej, żeby łatwiej było operować niwelatorem podając, ile od tego trzeba mierzyć w dół). Na przekroju masz od tego poziomu rozpisane głębokości/wysokości. W tym głębokość posadowienia ławy, decelowy poziom gruntu, poziom stropu, kalenicy itd. Masz 2% tolerancji. Więc staraj się pilnować dokładnie tych wymiarów, bo to mały margines na pomyłkę poszczególnych ekip. Sprawdzenie głębokości posadowienia (względem poziomu wyznaczonego przez geodetę) to rzecz bardzo istotna. Podobnie jak potem pilnowanie kolejnych wymiarów. Jak z projektu wynika, że trzeba obniżyć poziom gruntu (np. żeby zniwelować spadek na działce) - to tak trzeba zrobić. Z grubsza przekrój powinien wyglądać tak: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=393145 I 2 warstwy bloczka powyżej poziomu terenu to IMO akurat. A ile poniżej, to zależy od wysokości samej ławy i głębokości przemarzania w danej strefie klimatycznej. Ale to zmartwienie projektanta - a Ty masz się trzymać dokładnie wymiarów z projektu. Generalna zasada - trzymaj się projektu jak tylko się da (chyba, że dobrze przemyślisz i znajdziesz mocne argumenty, że można coś zrobić lepiej i uwzględnisz konsekwencje prawne). Edytowane 11 Maja przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.