Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Cyrkulacja w nowym domu


pablopikaso

Recommended Posts

Cześć,

 

szukam informacji na temat cyrkulacji. W starszych tematach wygasły obrazki i nie wiem jak powinien wyglądać poprawnie schemat.

Dom parterowy i od zbiornika CWU do najdalszego punktu jest około 12 m. Reszt to około 7-8 m i kuchnia koło 4.

CWU będzie w warstwie izolacji na styropianie.

 

Jak powinien wyglądać poprawnie schemat?

 

Opcja 1 - to jest najpopularniejsze co znajduje w interancie. Na samym końcu magistrali od ciepłej wody zamykamy obwód cyrkulacją.

 

212623-d394-1600x0_cyrkulacja-cwu1-budujemydompl.png

 

Opcja 2 - curkulacja do punktów poboru. Znalazłem poniższy schemat. Tak jest poprawnie?

 

9572800300_1599476254.png

 

Szukam schematu jak robi się to prawidłowo. Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO najlepiej zrobić jedną pętlę. Nie ma wtedy ryzyka, że któraś "pętla" stawia większe opory (np. przez przewężenie które powstało w czasie zgrzewania rur - ale też wystarczy, że rura będzie znacznie dłuższa) i przez inne cyrkulacja przegoniła wodę 3x a w danym puncie poboru ciągle zimna. A jak będzie jakiś "sprytny" sterownik to jak przez część już wróci ciepła woda, to wyłączy cyrkulację chociaż w najdalszym punkcie ciągle woda zimna.

W zdecydowanej większości przypadków też mniejsza będzie w takim przypadku sumaryczna powierzchnia rur przez które następuje strata ciepła (więc straty będą mniejsze).

Przy czym najlepiej trójnik robić przy samym punkcie poboru (czyli zaworek kątowy czy bateria ścienna wkręcona w trójki z którego dalej idzie ciepła woda do następnego punktu poboru).

 

A co do termostatu z pierwszego schematu - to jakbym dawał, to na samym początku "powrotu" - po co powrót ma być ciepły? To zupełnie zbędne, bo ciepła woda jest potrzebna w ostatnim puncie poboru - na powrocie może być zupełnie zimna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie łączniki to naścienne kolana podwójne czyli coś takiego

 

TRIPXKPD16A_f8552126-06eb-43d4-ad18-929c42f449a5_1024x.jpg?v=1592561761

 

Może być zwykły trójnik.

 

Ja dałbym jeszcze zawór termostatyczny, żeby nie ładować w rury wody o temperaturze "prosto z bojlera".

 

Po co? Żeby nie dało się do wanny dolać niewielkiej ilości gorącej wody jak się chce przedłużyć kąpiel, umyć gorącą wodą patelni żeliwnej albo ze stali węglowej czy wlać gorącej wody do garnka, żeby szybciej ugotować ziemniaki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Sporo mi to pomogło.

Mam jeszcze pytanie o przekroje rur. Instalacja wodna byłaby na PEX.

 

Chciałem magistralę zimnej wody puścić na PEX 25. Odejście na umywalki, WC i pralkę PEX 16, a na wannę i prysznic PEX 20. Do ostatniego punktu jest około 12-13 metrów.

 

Jeśli chodzi o ciepłą to jak zrobiłbym to na trójnikach przy punktach poboru to myślałem nad rozwiązaniem: PEX 25 do zlewozmywaka w kuchni -> PEX 25 prysznic -> PEX 25 wanna -> PEX 20 WC -> PEX 20 umywalka -> PEX 20 WC -> PEX 16 umywalka na końcu obwodu. Powrót cyrkulacji na PEX 16.

 

Czy takie podejście byłoby w porządku?

 

Wrzucam poglądowy rysunek

 

image.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...