pablopikaso 22.05.2024 13:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja Cześć, szukam informacji na temat cyrkulacji. W starszych tematach wygasły obrazki i nie wiem jak powinien wyglądać poprawnie schemat. Dom parterowy i od zbiornika CWU do najdalszego punktu jest około 12 m. Reszt to około 7-8 m i kuchnia koło 4. CWU będzie w warstwie izolacji na styropianie. Jak powinien wyglądać poprawnie schemat? Opcja 1 - to jest najpopularniejsze co znajduje w interancie. Na samym końcu magistrali od ciepłej wody zamykamy obwód cyrkulacją. Opcja 2 - curkulacja do punktów poboru. Znalazłem poniższy schemat. Tak jest poprawnie? Szukam schematu jak robi się to prawidłowo. Dzięki za pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 22.05.2024 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja IMO najlepiej zrobić jedną pętlę. Nie ma wtedy ryzyka, że któraś "pętla" stawia większe opory (np. przez przewężenie które powstało w czasie zgrzewania rur - ale też wystarczy, że rura będzie znacznie dłuższa) i przez inne cyrkulacja przegoniła wodę 3x a w danym puncie poboru ciągle zimna. A jak będzie jakiś "sprytny" sterownik to jak przez część już wróci ciepła woda, to wyłączy cyrkulację chociaż w najdalszym punkcie ciągle woda zimna.W zdecydowanej większości przypadków też mniejsza będzie w takim przypadku sumaryczna powierzchnia rur przez które następuje strata ciepła (więc straty będą mniejsze).Przy czym najlepiej trójnik robić przy samym punkcie poboru (czyli zaworek kątowy czy bateria ścienna wkręcona w trójki z którego dalej idzie ciepła woda do następnego punktu poboru). A co do termostatu z pierwszego schematu - to jakbym dawał, to na samym początku "powrotu" - po co powrót ma być ciepły? To zupełnie zbędne, bo ciepła woda jest potrzebna w ostatnim puncie poboru - na powrocie może być zupełnie zimna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pablopikaso 22.05.2024 13:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja Czyli rozumiem, że najelepiej zrobić to w ten sposób? Gdzie łączniki to naścienne kolana podwójne czyli coś takiego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gondoljerzy 22.05.2024 19:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja Ja dałbym jeszcze zawór termostatyczny, żeby nie ładować w rury wody o temperaturze "prosto z bojlera". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 22.05.2024 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja Gdzie łączniki to naścienne kolana podwójne czyli coś takiego Może być zwykły trójnik. Ja dałbym jeszcze zawór termostatyczny, żeby nie ładować w rury wody o temperaturze "prosto z bojlera". Po co? Żeby nie dało się do wanny dolać niewielkiej ilości gorącej wody jak się chce przedłużyć kąpiel, umyć gorącą wodą patelni żeliwnej albo ze stali węglowej czy wlać gorącej wody do garnka, żeby szybciej ugotować ziemniaki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pablopikaso 23.05.2024 21:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Sporo mi to pomogło. Mam jeszcze pytanie o przekroje rur. Instalacja wodna byłaby na PEX. Chciałem magistralę zimnej wody puścić na PEX 25. Odejście na umywalki, WC i pralkę PEX 16, a na wannę i prysznic PEX 20. Do ostatniego punktu jest około 12-13 metrów. Jeśli chodzi o ciepłą to jak zrobiłbym to na trójnikach przy punktach poboru to myślałem nad rozwiązaniem: PEX 25 do zlewozmywaka w kuchni -> PEX 25 prysznic -> PEX 25 wanna -> PEX 20 WC -> PEX 20 umywalka -> PEX 20 WC -> PEX 16 umywalka na końcu obwodu. Powrót cyrkulacji na PEX 16. Czy takie podejście byłoby w porządku? Wrzucam poglądowy rysunek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.