Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Grupa Podkarpacka


Robinson74

Recommended Posts

Ja tez pierwszy raz buduje. I człowiek uczy sie na bledach, a to ze je popelnisz to pewne, nie da sie wiedziec wszystkiego. Tak naprawde to najwiecej kasy dałam do tej pory za beton z gruszki - przed budowa nie wiedzialam ze to tyle kosztuje i ze tak duzo kubikow nam potrzeba. I jeszcze raz musze wydac - na chudziak. Do tej pory wlalam chyba ok. 60 kub. :roll: (ławy, wieniec, strop monolit)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 14,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Oj bledow znajac siebie to narobie bardzo duzo, mimo ze staram sie doksztalcac ile moge grzebiac w necie. Betonu i cementu nie zamowie teraz wiadomo z jakich powodow.

 

Ogolnie rozwiazuje teraz temat scian fundamentowych.

W projekcie mam sciane 1W 36cm, ale zmienilem to na 2W: 24cm + 15cm styro. Sciany fundamentowe w projekcie mialem 38cm i 25cm, zmniejszajac sciane budynku podobno moge zmniejszyc sciane fundamentowa, moj architekt mowil zeby zmienic z 38 na 30cm. Na forum nawet pisza ze wystarczy wszedzie 25cm, czy aby napewno moze nie ryzykowac ??.

Mam problemosa z pozniejszym ociepleniem, wyczytalem ze przy:

- scianach jednowarstwowych - ociepla sie po ich wewnętrznej lub zewnętrznej stronie (ja w projekcie mialem z obu stron)

- dwuwarstwowych - na zewnątrz

Jesli bede mial sciane fundamentowa 30cm + 10cm ocieplenia, to mam juz 40cm a jeszcze na to cos pojdzie, i to wyjdzie wiecej niz sciana zewnetrzna, czy tak moze byc, czy moze to byc problem w przyszlosci cos wyczytalem ze jak cokol wystaje to trzeba zrobic dobra izolacje przeciwwilgociowa.

Jak to w praktyce wyglada, moze ktos mial podobny problem??

 

Pozdrawiam

donano

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

donano,

Jesli chodzi o sciany to jak widze budujesz z bk gr. 24. Ja mam Max gr 29cm +15 styro. Sciana fundamentowa powinna byc zblizona do sciany nosnej. Zastanawiajac sie na wyborem pustaka do scian fund. pytałam projektanta czy wystarczy bloczek gr 24 ale mowil ze lepiej 30. U mnie sa wszystkie sciany fund. tej samej grubosci 30 cm - ławy miałam 60 cm. Moj projektant mowi ze wszytko przeliczone i wytrzyma - dodam ze moj dom wyszedł duzy 12mx18m. Sciany fund. ocieplilismy 5cm hydromaxa.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w projekcie mam ścianę z BK 24 cm + ocieplenie i pod to ściana fundamentowa jest również 24cm.

Nie widzę powodu dla którego należało by ją poszerzać chociaż mój architekt mówi że to za mało.

Ale niby co da poszerzenie ściany fundamentowej powyżej szerokości ściany,

przecież ona przenosi tylko obciążenie w pionie, żadne siły boczne nie powinny tam wystąpić bo ściana powinna być obsypana ziemią po obu stronach (no chyba że jest to ściana piwnicy ale to zupełnie inny przypadek).

Muszę jeszcze z nim podyskutować dlaczego twierdzi że to za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj bledow znajac siebie to narobie bardzo duzo, mimo ze staram sie doksztalcac ile moge grzebiac w necie. Betonu i cementu nie zamowie teraz wiadomo z jakich powodow.

 

 

Jesli bede mial sciane fundamentowa 30cm + 10cm ocieplenia, to mam juz 40cm a jeszcze na to cos pojdzie, i to wyjdzie wiecej niz sciana zewnetrzna, czy tak moze byc, czy moze to byc problem w przyszlosci cos wyczytalem ze jak cokol wystaje to trzeba zrobic dobra izolacje przeciwwilgociowa.

Jak to w praktyce wyglada, moze ktos mial podobny problem??

 

donano

 

Myslę ze wystawiac ocieplenie poza fundament nie jest dobrze bo potem fundament trzeba ocieplać taką samą grubością styropianu.jezeli bedzie mniej to kostka brukowa podniesie w zimie elewację i popęka do wysokosci 1,5m od ziemi. na fundamencie takiego grubego styropianu nie trzeba bo przecie jest wziemi. a jak się policzy styrodur bo taki pasowało by dać do ocieplenia fundamentu, to wyjdzie strasznie dużo kasy 5 razy cena styropianu. W takiej sytuacji nalezało by cofnąc scianę tak by na fundamencie dac 5 cm styroduru a na scianie 15 cm styropianu. mozna jeszcze przwidzieć sobie 2 cm na płytki na cokole (zeby nie wystawału na elewację ).

Jeśli wewnątrz budynku da się styropian na scianie, to sciany nie bedą regulowały stosunków wilgotnościowych powietrza wewnątrz. To prawie tak jakby mieszkać w tunelu foliowym.

izolacja wilgotnosciowa to inny problem. styropian przynajmniej ten powszechnie stosowany nie lubi się z bitumami!!!!!!!!

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeszcze nie doszedlem do tego etapu ale taczki juz mam :wink:

W poprzednim roku robilem ogrodzenie 100m na to na szczescie nie trzeba pozwolenia. Z narzedziami sobie powinien poradzic mam szwagra w jednej hurtowni i licze ze na tym nie strace kupujac w pozniejszym terminie.

Ciezko mi teraz przewidziec wszystkie potrzeby, pierwszy raz buduje ale to co w 2007 najbardziej roslo staram sie kupic jak najszybciej.

 

 

Donano

 

 

ogrodzenia od strony drogi należy zgłaszać i uzgadniać natomiast między sąsiadami nie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wracajac do spraw urzedowych. To ja dzis przezyłam małe rozczarowanie. Okazalo sie ze mapa na folii ktora mialam juz jest nieaktualna (choc mam ja rok) i zeby zrobic projekt przylacza gazowego musze zlecic nowa - 400 pln. Okazalo sie ze jak Slocine przylaczyli do Rzeszowa to musieli zmienic mapy na numeryczne - stalo sie to wlasnie w przeciagu tego roku.

 

donano - tak naprawde to najwiecej kasy idzie na wszystkkie drobne rzeczy - narzedzia, taczki, kolki do szolowania, spinki, kotwy, zelastwo, deski, itd. Najgorsze ze to kupujesz a wcale nie widac. Nie to co z cegla czy dachowka - murujesz i jest a ty wiesz za co zaplaciles. A tak teraz u mnie na budowie stos kolków, łat ktore zostały bo za duzo desek pocielismy i stos innych desek za ktore trzeba bylo zaplacic a teraz pojda na spalenie.

 

Podrawiam

 

Deski i łaty tez można sprzedać... gdyby były po cenie... ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za rady, rozjasnil mi sie temat.

Wczesniej sugerowalem sie za bardzo rozwiazaniem w projekcie, po przemysleniu takie cos mi wychodzi:

Sciana fundamentowa taka jaką ma hunk1 30cm + 5cm styrodur z zewnatrz. U gory BK24 + 15cm styro.

Jesli BK bedzie ulozony na srodku to z dwoch stron zostanie 3cm sciany fundamentowej, dodajac ocieplenie, bedzie 7cm roznicy. Te 7cm akurat beda na jakies upiekszenie cokolu, a co najwazniejsze nie bedzie on wysuniety.

Teraz pytanie takie, czy wszystkie sciany fundamentowe zrobic o szerokosci 30cm, czy tylko zewnetrzne - a te ktore mam w projekcie jako 25 zostawic.

 

Pozdrawiam

donano

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za rady, rozjasnil mi sie temat.

Wczesniej sugerowalem sie za bardzo rozwiazaniem w projekcie, po przemysleniu takie cos mi wychodzi:

Sciana fundamentowa taka jaką ma hunk1 30cm + 5cm styrodur z zewnatrz. U gory BK24 + 15cm styro.

Jesli BK bedzie ulozony na srodku to z dwoch stron zostanie 3cm sciany fundamentowej, dodajac ocieplenie, bedzie 7cm roznicy. Te 7cm akurat beda na jakies upiekszenie cokolu, a co najwazniejsze nie bedzie on wysuniety.

Teraz pytanie takie, czy wszystkie sciany fundamentowe zrobic o szerokosci 30cm, czy tylko zewnetrzne - a te ktore mam w projekcie jako 25 zostawic.

 

Pozdrawiam

donano

 

podejrzewam że te sciany 25 cm mają być pod sciankami działowymi więc wytrzymać wytrzymają. jeśli wszystkie bedą 30-tki - bedzie prościej jeden rodzaj bloczków...

Z cokołem może być różnie można np połozyć kamień - wówczas pasował bby wysunięty fundament lub ruszt metalowy bo na samym styropianie się nie utrzyma (za ciężki jest)- warto tez o tym pomyśleć. Czy wszędzie wyjdzie tak ze cokół bedzie sięgał tylko do wysokości izolacji miedzy fundamentem a ścianą kondygnacjii...? Poza tym zależy jeszcze jakie bedzie posadowienie poziomu zero wylewek wzgl poziomu terenu (może warto to też rozważyć pod kątem przyszłego ogrodu i funkcjonalności działki - o wygodzie wjazdu do garażu nie wspomnę - .) Trzeba wszystko zaplanować zanim fundament bedzie zrobiony. Potem moze byc za pozno i podroży koszty urządzenia terenu wokół domu.

pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabli do oswetlenia ogrodowego nie ma sensu wkopywać przed zaprojektowaniem i realizacją ogrodu. Najlepiej przewidzieć tylko możliwość wyjścia/ wejscia z kablami do tablicy rozdzielczej
Uważam, ze "przewidzieć" to za mało. Zostawienie rur (peszli) i wciaganie w nie później twardych kabli ziemnych jest trudne czy nawet bardzo trudne, mimo zostawienia w rurach pilotów.

 

Ja robiłem tak: na etapie wykonywania fundamentów zostawiłem rury 40 i 50 mm z pilotami. Na etapie wykonywania instalacji wciagałem kable (telefoniczny, do domofonu przy furtce, do bramy i do oświetlenia ogrodu, ...) W domy wszystkie kable doprowadzone były do miejsca na tablice. Na zewnątrz te kable, które nie mogły być dociagnięte wtedy do miejsc docelowych, zostały zwinięte i zabezpieczone folią i zakopane blisko domu w oznakowanych miejscach.

 

Warto też wiedzieć czy wszystkie lapy w ogrodzie będą się właczac w tym samym czasie i czy zawsze. poza tym czy Oczko wodne bedzie planowane, Czy prąd w altance lub wiacie garazowej. czy dodatkowe gniazdka zewnętrzne, pompa w studni lub zbiorniku na deszówkę, ...? a poza tym nie wiadomo jakie długości tych kabli pozostawić skoro nie ma rozmieszczenia tych wszystkich elementów w terenie? chyba ze już zaplanowane. na etapie budowy zawsze mozna w scianie zainstalwac rurę arrota o srednicy 70 mm i wtedy w kazdej chwili nawet kilka kabli przejdzie. nie raz tak robiliśmy...

łączenie kabli na zewnatrz nie jest ani proste ani wskazane - a pod lampami tez trudno kilka kabli ziemnych połaczyć.

A co do kabli też nie muszą być ziemne (sztywne) zwykłe podwojnie lub potrojnie izolowane w rurce tez wystarczą. Kabel w rurce sztywnej w ziemi trudniej uszkodzić niż ziemny.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zuzolka napisal

podejrzewam że te sciany 25 cm mają być pod sciankami działowymi

Troche sie z tym nie zgodze. Bo moga to byc działowe sciany nosne - ktore sa wazne. Pod pozostałymi dzialowymi wystarcza małe podwaliny z zalanym, wiencem. Ale radze zrobic jak zuzolka radzi wszystkie nosne takie same.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że doskonale poruszasz się w tym temacie :)

Mam jedynie inne zdanie w poniższej kewstii:

A co do kabli też nie muszą być ziemne (sztywne) zwykłe podwojnie lub potrojnie izolowane w rurce tez wystarczą. Kabel w rurce sztywnej w ziemi trudniej uszkodzić niż ziemny.
Nie chodzi jedynie o uszkodzenia mechaniczne np. przy kopaniu. (Jak zapewne wiesz nad kablem zakopuje się pas folii.) Kable przeznaczone do bezpośredniego położenia w ziemi mają zabezpieczenie przeciwwilgociowe oraz są niepodatne na uszkoczenia przez gryzonie. Jak z tą druga kwestią przy gryzoniach - nie wiem, nie mniej ja nie ryzykowałem zakopywania kabli nieprzeznaczonych do tego.

Nie mniej: Twój wybór

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zuzolka napisal
podejrzewam że te sciany 25 cm mają być pod sciankami działowymi

Troche sie z tym nie zgodze. Bo moga to byc działowe sciany nosne - ktore sa wazne. Pod pozostałymi dzialowymi wystarcza małe podwaliny z zalanym, wiencem. Ale radze zrobic jak zuzolka radzi wszystkie nosne takie same.

Pozdrawiam

Zaskoczony jestem tym, że mowa o fundamentach pod ściany działowe. Ciekaw jestem, czy tak jest w projekcie?

W moim nie było. Scianki stoją na chudym betonie. Przy wylewaniu go, wszędzie dawana była siatka o oczkach 15x15 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaskoczony jestem tym, że mowa o fundamentach pod ściany działowe. Ciekaw jestem, czy tak jest w projekcie?

W moim nie było. Scianki stoją na chudym betonie. Przy wylewaniu go, wszędzie dawana była siatka o oczkach 15x15 cm.

 

Nie ma czegos takiego w projekcie. W projekcie sciany fund. szer. 38cm sa pod sciany zewn. budynku BK36.5, a sciany fund. o szer. 25cm sa pod sciany wewn. nosne BK24. Ja prawdopodobnie wszystkie sciany fund. dam o szer. 30cm.

 

Pozdrawiam

donano

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas nie ma prądu, a u Was? Ciekawe kiedy naprawią, RZE linia zajęta ;)

My mamy upsa ( zboczenie informatyków), ale zastanawiam sie czy wszyscy którzy maja piece maja jakies upsy? Szybko dom sie może wyziębić jak nie ma prądu?

U nas (wschód podkarpacia) nie było pradu od 23.30 do ok 5-tej. Były za to błyskawice i grzmoty. No i oczywiście bardzo silny wiatr.

UPS mamy przy komputerze. Przy kotle - nie :(

Ciekawe, czy ktoś ma UPS przy kotle?

 

Co do wychłodzenia domu to w zasadzie nie było go. Piszę w zasadzie, bo temeperatura spadała w salonie o jakieś 1.5 stopnia. Jest tam podłogówka. Spadek spowodowany był wiatrem, który buszował w kominku :) W innych pomieszczeniach spadek był niezauważalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że doskonale poruszasz się w tym temacie :)

Mam jedynie inne zdanie w poniższej kewstii:

A co do kabli też nie muszą być ziemne (sztywne) zwykłe podwojnie lub potrojnie izolowane w rurce tez wystarczą. Kabel w rurce sztywnej w ziemi trudniej uszkodzić niż ziemny.
Nie chodzi jedynie o uszkodzenia mechaniczne np. przy kopaniu. (Jak zapewne wiesz nad kablem zakopuje się pas folii.) Kable przeznaczone do bezpośredniego położenia w ziemi mają zabezpieczenie przeciwwilgociowe oraz są niepodatne na uszkoczenia przez gryzonie. Jak z tą druga kwestią przy gryzoniach - nie wiem, nie mniej ja nie ryzykowałem zakopywania kabli nieprzeznaczonych do tego.

Nie mniej: Twój wybór

 

z tego co ja wiem, gryzonie boją się pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez kable dlatego ich nie jedzą... . natomiast folia niebieska powinna byc zakopana 20 cm nad przewodami, czyli przewód powinien leżec w ziemi na glębokości min 60cm. Dokładne wkopanie natomiast możliwe jest dopiero po ostatecznej niwelacji terenu pod przyszły ogród.

 

a jesli chodzi o fundamnety i ściany - jak jest sciana to powinien byc i fundament chyba ze na poziomie zero robicie po prostu strop zbrojony i wieńce pod ścianki działowe ( nie mówię ty o zabudowie z płyt GK na stelażu) Takie jest moje zdanie!!!

Jest to wazne by potem nie pękały ściany. Nie ma co oszczędzać na fundamentach i izolacji przeciwwilgotnościowej poziomu "zero".

 

B@ha: gdzie w Chmielniku się budujecie? ja też jestem z Chmielnika...

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ma ktoś z was dach pokryty dachówką cementową Euronit?

 

A może znacie kogoś, u kogo można by taki dach obejrzeć?

 

Pytałem was pare dni temu o dachówkę cementową. Kilka dachów widziałem - bardzo ładne. Ale zastanawiam się jak taka dachówka będzie wyglądała za 10 - 15 lat? Przecież to w końcu pomalowany beton :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...