Janek K 04.08.2024 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia Cześć, Dom stary budowany przed II W.Ś. Strefa klimatyczna 2. Dom składa się z części mieszkalnej ok 200m2 oraz gospodarczej ok 80m2 (garaż, pom. gospodarcze). W domu zimą temp 21-22.C zaś w pom. gospodarczych 16-17.C, w garażu jakieś 10C. Obecnie piec na ekogroszek 25KW przewymiarowany / spalanie z ostatnich lat to 4.2 tony na sezon od połowy października do połowy kwietnia CO+CWU. 3 domowników korzysta z CWU głownie prysznice. Ściany grube z cegły pełnej 54 cm + ocieplone 15 cm styropian grafitowy, w dachu cz. mieszkalnej jest 30 cm wełny lambda 0,35. W podłodze brak izolacji. 100% grzejniki. Ilość wody we wszystkich grzejnikach ok 150l, w piecu 100l, w zbiorniku CWU 140l. Grzejniki mają termostaty poustawiane na 3 w skali 5 stopniowej, końcowe na 4. Największe spalanie groszku mam w miesiącach grudzień/styczeń ok 800 kg groszku na mieniąc, luty/ listopada ok 600kg. Z ciepło.app zapotrzebowanie przy -20C wychodzi dla części mieszkalnej 9,5KW, zaś gospodarczej 5,5KW przy wyżej wymienionych parametrach. Sumarycznie niby 15KW, zaś ze spalania węgla z tabel doborowych wychodzi ok 12,5KW. Jakie są Wasze doświadczenia z doborem P.C - który wynik z cieplo.app czy spalania węgla bardziej realny? Czym kierować się przy doborze pompy ? Tak, wiem o profesjonalnym OZC, ale nie znam nikogo kto potrafi profesjonalnie to zrobić bez projektu domu. Jedna firma doradziła mi jednowentylatorową pompę LG Therma V 12KW na czynniki R290 + bufor 200l. Pompa LG do -7C daje moc 12KW, przy -15C daje tylko ok 10,78KW. Inni proponują, aby zapomnieć o LG i iść w Panasonica T-Cap 12 KW, tyle że obecnie nie ma takich na R290 (są tylko 9KW) Co radzicie ? Może jest ktoś kto ma podobny metraż / układ domu i dobierał już P.C ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 04.08.2024 07:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 21 minut temu, Janek K napisał: W podłodze brak izolacji. 100% grzejniki Do doboru mocy PC potrzebujesz informacji, ile kWh potrzebował dom w największe mrozy. Potrzebujesz też, jaka wtedy jest potrzebna temperatura zasilania. Oferenci w ogóle zapytali o TZ? Jeżeli nie, to podawali moc z ulotki marketingowej - pewnie dostępną dla bardzo niskiej TZ w energooszczędnym domu z podłogówką - u Ciebie nieosiągalna. Bo moc maksymalna pompy zależy od temperatury GZ (czyli ile idzie na grzejniki), DZ (czyli przy PC PW powietrza). I na te rzeczy patrzysz - ile kW pompa jest w stanie dać przy tych -22* (a może przy -15* jak chcesz poniżej odpalić np. kominek dodatkowo) dostarczając wodę o potrzebnej temperaturze. I uwzględniasz, czy tyle kWh na dobę, co potrzeba chcesz produkować 24/7 czy chcesz grzać tylko przez 10h/24 w taniej strefie czy może jeszcze krócej w mniejszej ilości najtańszych godzin w taryfie dynamicznej. Przy grzejnikach jestem zwolennikiem jak największego bufora, żeby magazynować ciepło produkując je gdy prąd jest najtańszy. Ma to też tę zaletę, że nie potrzebujesz takiej mocy PC, jakie masz straty w największe mrozy, nad ranem, gdy zyski znikome - bo nawet, jak PC wtedy potrafi dać nawet tylko połowę mocy potrzebnej, to duży bufor zapewni potrzebną moc. Wystarczy, że w ciągu doby będzie w stanie wyprodukować tyle kWh, ile dom zużyje (czyli uśrednia). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek K 04.08.2024 08:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia Oferenci o TZ nie pytali, tylko metraż domu i spalanie obecnego paliwa. U mnie największe mrozy to -13C max 7-10 dni w całym sezonie i wtedy piec bierze 25-28kg groszku na dobę. Obecnie na sterowniku pieca mam ustawione 57 stopni i TZ jaka idzie na instalacje to ok 54 stopni, powrót to 40 stopni. Dodam, że posiadam fotowoltaike 8KWp na starych zasadach i w tym upatruje nadzieje, że nie pójdę z torbami jak założę PC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
anatema 05.08.2024 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia Mam w 100% instalację grzejnikową i po zmianie grzejników na CV33 w ostatnim sezonie miałem TZ na poziomie 35-40C. W największe mrozy - w sumie kilka dni - nie przekroczyłem nigdy 45C. Zużycie za ostatni sezon przy metrażu 165 m2, dom ponad dwudziestoletni (ściany: cegła szczelinówka plus styropian 7 cm wewnątrz, okna trzyszybowe, poddasze ocieplone 20 cm wełną, posadzka nieocieplana) ok. 4 tys kWh Temperatura w domu salon-kuchnia 19-20 C. Sypialnie 18-19C. Nie wiem na ile zgłębiłeś temat ale PC mają sens ekonomiczny dla instalacji niskotemperaturowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 05.08.2024 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 52 minuty temu, anatema napisał: Temperatura w domu salon-kuchnia 19-20 C. Sypialnie 18-19C. 3-4* różnicy względem obliczeniowych 22* robi kolosalną różnicę w zużywanych kWh. Tym większą, im bardziej energooszczędny jest dom. U mnie byłoby to 2x niższe koszty na CO i ja jestem zimnolubny, ale żona by mnie przy takich temperaturach z domu wygoniła W dniu 4.08.2024 o 10:10, Janek K napisał: 8KWp na starych zasadach i w tym upatruje nadzieje, że nie pójdę z torbami jak założę PC. Nawet licząc skromne 30kWh/m2/r prądu z gniazdka na CO i CWU (a tyle to raczej w przyzwoicie ocieplonym domu z rekuperacją i podłogówką niskotemperaturową - ale policz dokładniej i nie cieplowlasciwie) x 280m2 to wychodzi 8400 - więcej, niż ta instalacja dostarczy uwzględniając potrącenia. Więc dużo będziesz musiał dokupić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek K 05.08.2024 16:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 6 godzin temu, anatema napisał: Mam w 100% instalację grzejnikową i po zmianie grzejników na CV33 w ostatnim sezonie miałem TZ na poziomie 35-40C. W największe mrozy - w sumie kilka dni - nie przekroczyłem nigdy 45C. Zużycie za ostatni sezon przy metrażu 165 m2, dom ponad dwudziestoletni (ściany: cegła szczelinówka plus styropian 7 cm wewnątrz, okna trzyszybowe, poddasze ocieplone 20 cm wełną, posadzka nieocieplana) ok. 4 tys kWh Temperatura w domu salon-kuchnia 19-20 C. Sypialnie 18-19C. Nie wiem na ile zgłębiłeś temat ale PC mają sens ekonomiczny dla instalacji niskotemperaturowych. Dzięki, Jaką masz pompę / model ? Czy przeliczałeś na cieplo.app przed założeniem PC jakie masz zapotrzebowanie ? Jakie miałeś wcześniej spalanie i czym paliłeś ? Ja liczę, że 48-50 stopni TZ mi wystarczy przy obecnym stanie - w razie W mogę wymienić grzejniki na większe po pierwszym sezonie z PC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek K 05.08.2024 16:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia (edytowane) 6 godzin temu, Kaizen napisał: Więc dużo będziesz musiał dokupić. Obecnie muszę kupić 3 tony ekogroszku po 1500zł + transport to wyjdzie ok 5200zł i tak co roku, dopóki węgiel nie podrożeje. Pomijam obsługę pieca, brud, noszenie itp. Z instalacji 8KWp po potraceniu zostaje mi ok 5200 kWh netto do mojej dyspozycji. Mam jeszcze możliwość zwiększenia instalacji do 9,6kWp pozostając na starych zasadach bez zmiany inwentera. Jeśli pompa weźmie 8000 - 8500 kWh bo tyle się spodziewam max przy grzaniu 55C (a spodziewam się że będzie mniej ok 48-50C), to pozostaje ok 3300 kWh do zapłacenia + energia na dom. Przy dobrych wiatrach opłaty za prąd wyjdą mi takie same jak zakup groszku. Edytowane 5 Sierpnia przez Janek K Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 05.08.2024 16:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 1 minutę temu, Janek K napisał: Jeśli pompa weźmie 8000 - 8500 kWh bo tyle się spodziewam max przy graniu 55C Policz, sprawdź parametry (COP przy różnych temperaturach GZ i DZ oraz do jakiej temperatury jest w stanie grzać i z jaką mocą) wybranej PC. Żebyś się nie przeliczył. Weźmy taki przykład bardzo dobrej PC: W dniu 20.01.2017 o 21:29, CNC_POMPY_CIEPLA napisał: Tabele wydajności, dla wszystkich dostępnych temperatur: 8kW: Jak widać przy -20* wg producenta nie jest w stanie osiągnąć nawet 50* (a większość pomp jeszcze gorzej sobie radzi). I przy A-20W40 wyciąga niespełna 7,5kW. Jak trzeba będzie znaczną część gonić grzałkami (czy to przez brak mocy, czy przez konieczność podniesienia temperatury, bo w danych warunkach nie będzie potrafiła osiągnąć temperatury potrzebnej grzejnikom), to zużycie energii może zaskoczyć. Nawet przy 19* w domu, jak u anatemy, 8MWh/r u Ciebie może być mało (ale kolejny raz polecam dobre obliczenia uwzględniające temperaturę GZ, DZ i parametry wybranej PC - nie "ustawowy" COP=3,5 bo takiego na 200% nie osiągniesz). Do końca bieżącego roku mamy ograniczenie maksymalnej ceny energii czynnej do 50gr/kWh netto. Do tego koszty dystrybucji i z tym kagańcem w G11 ok. 1,1zł/kWh a będzie kilkanaście albo i więcej groszy za kWh więcej nawet, jak taryfy zostaną bez zmian a jedynie ten limit przestanie obowiązywać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek K 05.08.2024 18:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2 godziny temu, Kaizen napisał: Jak widać przy -20* wg producenta nie jest w stanie osiągnąć nawet 50 Ostatnie 3-4 sezony zimowe pokazują że temp. -20C u mnie nie doświadczysz / minimalna to -14C i to na 2-3 dni/noce max. Większość czasu to temp +2 do -4C. Patrząc na nowy model LG z R290 wygląda, że zmieściłbym się w 8MWh/r za CO i CWU przy TZ 55C i SCOP 3.1 - myślę że taki SCOP jest bardzo realny. Myślę, że tak po prawdzie dopiero po 1 sezonie zimowym z PC będę widział co i jak, bo obliczenia na tym etapie obarczone są obecnie dużym błędem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 05.08.2024 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia Godzinę temu, Janek K napisał: przy TZ 55C i SCOP 3.1 - myślę że taki SCOP jest bardzo realny. W Niemczech jest realny. Popatrz na etykietę energetyczną - nie podają dla naszego klimatu. U nas sezon jest znacząco chłodniejszy - nawet we Wrocławiu o zimniejszych rejonach Polski nie wspominając. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 05.08.2024 20:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia Godzinę temu, Janek K napisał: Ostatnie 3-4 sezony zimowe pokazują że temp. -20C u mnie nie doświadczysz U mnie (i u innych) doświadczamy. Kaizen napisał: Weźmy taki empiryczny przykład Kaszpira - 2021-01-17. Największe mrozy. Zużycie dobowe - 35,09kWh z czego 2,38kWh na CWU. Załóżmy COP=2 co przy -20* i tak jest zbyt optymistyczne i wychodzi, że w ciągu doby jego dom potrzebował z systemu grzewczego 65,42kWh na ogrzewanie czyli potrzebna moc grzewcza to 2,73kW średnio co daje przy (średnia -17,46* wyliczone ze ściągniętego XLS i zakładam +22 wewnątrz) 69,18W/K W dniu 18.01.2021 o 08:29, hansons83 napisał: I to nie są góry czy Suwałki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasziolkowski 06.08.2024 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia Pozwolę wtrącić dwa słowa do wątku (jakich wiele). Dla ogarniętego faceta te 2-3 tys, zł w skali roku to raczej nie jest problem. Budżetu domowego to raczej nie zrujnuje. Natomiast komfort bezobsługowego systemu ogrzewania jest wart o wiele więcej. Mówię z autopsji. Mieszkałem w domu z kopciuchem, w domu z ekogroszkiem, obecnie w domu z PC. Choćby mi te obliczenia wychodziły na korzyść węgla 100% różnicy - nigdy bym do tego nie wrócił. Jak sobie przypomnę ten syf, dźwiganie worów.... brrrr... Nawet się nie zastanawiaj, tym bardziej z fotowoltaiką na dachu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hannibal ŁW 11.08.2024 17:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia Moim zdaniem do nowych budynków o średniej powierzchni (120-150m2) z podłogówką i dobrym ociepleniu, najlepiej pompa ciepła split + awaryjnie np. duża koza w salonie. Do miasta starsze budownictwo (grzejniki) ogrzewanie gazowe lub pellety. Na wieś starsze budownictwo (słabsze ocieplenie i grzejniki) kocioł dwupaliwowy na drewno/pellety i klimatyzacja do dogrzewania w okresie przejściowym. Dom 240m2, 7cm styro ściany, 15cm wełna strop, 2 cm styro podłoga, went graw, okna dwuszybowe 25m2, grzejniki parter faviery przewymiarowane, piętro grzejniki aluminiowe 1 żeberko na 1m2 powierzchni grzewczej. Z zapotrzebowania wychodzi zużycie w sezonie grzewczym na CO i CWU 2-2,5t węgla i 6m3 (9mp) drewna. Sezon grzewczy 2022/23 10.09.22-10.05.23r. śr temp 5,5°C, długość trwania 245dni, kocioł na węgiel/drewno na CO i CWU 1,8t węgla, 6m3 (9mp) drewna. Sezon grzewczy 2023/24 10.10.23-25.04.24r. śr. temp 5,4°C, długość trwania 200dni, fotowoltaika stare zasady, kocioł na węgiel/drewno 1t węgla, 4m3 (6mp) drewna, grzałka do CWU 300 kwh, 2 klimatyzatory 3,5kw do dogrzewania w okresie przejściowym (gdy na zewnątrz jest powyżej 3°C) parter (110m2) 650 kwh (klima pracowała w ciągu 200dni przez 1800godz.) i piętro (110m2) 360 kwh (klima pracowała w ciągu 200dni przez 620godz.), krócej pracowała na piętrze ze względu na większe zyski słoneczne od przeszkleń i bytowe od mieszkańców - gotowanie, komputery. Temperatura w budynku oscyluje w granicy 20-22°C. A kocioł węgiel/drewno jest całkowicie wygaszany na noc a uruchamiany przeważnie rano 5-8/9 i popołudniu 16-19/20. Z moich obserwacji i karty katalogowej klimatyzatora wynika, że przy +14C to COP ok. 4,6, przy +7C to COP 3,8, przy +3C to COP 3,2, przy -2C to COP 2,8, przy -7C to COP 2,3, przy -10C to COP 1,9, przy -15C to COP 1,3. Robiłem test zużycia prądu w porównaniu z farelką w pomieszczeniu o kubaturze 37m3 i temperaturze zew. wynoszącej +3oC. Klimatyzator zużył od 2,9 (średnia moc cieplna i wydmuch powietrza o temp. 49oC) do 3,6 (niska moc cieplna i wydmuch powietrza o temp. 34oC) razy mniej prądu elektrycznego do nagrzania pomieszczenia do takiej samej temperatury niż farelka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.