Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

PŁASKI DACH - wątek zbiorczy: technologie, odwodnienie, pokrycie, izolacje


Szadok

Recommended Posts

takie tam 80...100 kg/m2 obciążenia które zwiększą nie do poznania koszty konstrukcji z racji nośności dachu... słabe.

 

Nie no, bez przesady.... 80kg na metr kwadrat to jest żadne obciążenie akurat. Dach płaski i tak się projektuje by tam mogło wejść kilka osób i go chociażby wykończyć podczas gdy wieje silny wiatr i wlaśnie padał śnieg od kilku dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 184
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jakie macie doświadczenia i rady co do wykończenia dachu płaskiego (stropodach betonowy z attyką)?

Jakie materiały? Jakie warstwy? Co polecacie a czego unikać?

Czy membrana EPDM to najlepsze rozwiązanie? Firestone?

Czy papa w kilku warstwach?

Jak zabezpieczać ogniomur - attykę?

Czy styropian spadowy z gotowymi spadkami z rozrysowaną instrukcją od producenta?

Czy coś o membranie w płynie macie do powiedzenia?

Czy były jakieś problemy z przeciekaniem?

 

podstawowe pytanie brzmi : czy dach płaski w systemie tradycyjnym, czy tzw. odwróconym ?

W zależności od wyboru, mamy taki / nie inny układ warstw termicznych i wodochronnych.

EPDM Firestone - jak najbardziej, ja bym nazwał ten materiał " na wieki wieków " nic nie przemaka ! pod warunkiem, że " ekipa " ma praktykę potwierdzoną realizacjami w układaniu EPDM, a nie będzie się uczyć pierwszy raz na budowie. Pap ( np. Baudera, innych znanych producentów ) również bym nie odrzucał w wyborze. To już nie są te "papy", które po dwóch sezonach mają X rowków, szczelin, szczelinek.

Attyka powinna być zabezpieczona zarówno termicznie ( ciągłość izolacji / brak mostków ) jak również wodochronnie zabezpieczać murek attykowy z zachowaniem również ciągłości tych warstw.

Styropian spadkowy - bardzo dobre rozwiązanie ! inaczej mamy spadki betonowe do wpustów ( tu odrębny temat ! ) - polecam Swisspor, ale też są inni producenci.

Izolacja termiczna główna : najlepiej polistyren ekstrudowany ( XPS ), ale też dobry jest PIR który ( wg obliczeń ) nie potrzebuje takiej grubości jak XPS posiadając lepszą Lambdę.

Paroizolacja - najlepiej papa, oczywiście na odpowiedniej warstwie gruntującej ( jeśli idzie bezpośrednio na beton spadkowy )

Ogólnie : stropodachy to temat " rzeka ", detale na tą chwilę są wg rozwiązań systemowych, nie ma sensu " wymyślać " nowych detali w tym zakresie, skoro istniejące są sprawdzone ! ( może z drobnymi różnicami typu zastąpienie OSB, płytą MFP lub pełnym deskowaniem impregnowanym dla attyki )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi chyba wyszło 20 tyś z obróbkami attyk i materiałem, ale to 5 lat temu było i nie pamiętam. Kiedyś pisałam cenę na forum. Musiałabym wyciągnąć rozpiskę cen.

EDIT - Znalazłam - za odwrócony ekipa chciała 46 tyś. Zapłaciliśmy 20 tyś za klasyczny.

 

Z tego co piszesz, widzę, ze ceny membran i XPS spadły od 2013 roku.

 

w takim razie trzeba po prostu wysłać zapytanie o wycenę dwóch rodzajów krycia - klasyczny i odwrócony.

 

***

Ja bym żwiru na papę nie sypała. Chodząc po dachu, żwir pod naciskiem buta może się wbijać w papę i ją uszkodzić.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" ja bym żwiru na papę nie sypała ... )

 

Elfir - w systemie : " klasycznym " nikt nie sypie żwiru na papę !

w systemie " odwróconym " również, żwir jako warstwa dociskowa przychodzi od góry na geowłókninę i XPS ( lub PIR ). Izolacja wodochronna w tym systemie jest POD izolacją termiczną, tym samym nie jest narażona na wahania temperatur, czy też inne możliwe uszkodzenia dlatego stropodachy odwrócone można uznać za bardziej trwałe od klasycznych, tańszych systemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, żwir może niszczyć trochę papę. Może da się to poprawić zróżnicowaniem uziarnienia.?

 

Da się znaleźć przykładowe artykuły, gdzie podaje się jako rozwiązanie żwir bezpośrednio na warstwie wodochronnej.

Na przykład tutaj: Rysunek nr 2

 

Innym rozwiązaniem, które przychodzi mi do głowy jest zastosowanie wełny skalnej. Jest ona dużo gęstsza, czyli cięższa niż styropian czy wełna szklana. Zwiększymy niestety ciężar tylko o jakieś 20-30 kg/m2, a żwirem to przy 5cm wyjdzie prawie 100kg/m2. Czy to wystarczy? Zawsze jeszcze można się ratować białą farbą do papy...

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem w tym przytoczonym artykule jest dużo błędów ( poza prawidłowymi schematami ).

żwir ( w przypadku stropodachów odwróconych ) ma swoje dedykowane uziarnienie, zazwyczaj jest frakcji 16/32, gr. minimum 5 - 6 cm z konieczną geowłókniną między żwirem, a warstwą XPS-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żwir, farba, dachy odwrócone.

Ludzie nie macie innych problemów na budowie?

Takie rozwiązania to jak chcesz aby to ładnie wyglądało ale ja osobiście nigdy nigdzie nie widziałem żadnych żwirów na dachu płaskim. Normalnie taki dach jest niewidoczny więc dla kogo to, dla pilota helikoptera?

Normalna papa na sbs ze składu za rogiem załatwia sprawę dachu.

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem wcześniej po co moim zdaniem warto wrzucić żwir:

 

Przede wszystkim chodzi o pojemność cieplną. Drewniane poddasze będzie się masakrycznie grzało i dom bardzo szybko nabierze temperatury. Żwir pomoże w akumulacji chłodu i będzie zapobiegał szybkiemu nagrzewaniu się pomieszczeń.

 

Tak samo biała farba do papy nie ma być estetyczna ale zmniejszyć nagrzewanie się dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej więc pokolei.

Jest coś takiego jak izolacja termiczna. Oznacza to że, ciepło nie wydostaje się spoza budynku. Można sobie wyobrazić że jest bardzo duży budynek, w którym jest włączona świeczka. Ta świeczka wystarcza na ogrzewanie tego dużego domu. Jednak to co się stanie po jej zgaszeniu, zależy od pojemności cieplnej. Jeśli budynek potrafi akumulować ciepło, długo jeszcze pozostanie ciepły. Przede wszystkim zależy to od masy. Gdyby ten budynek był z samego styropianu, szybko się wychodzi. Styropian ma bardzo mała pojemność cieplną. Gdyby budynek był z cegły pełnej, mury mają w sobie jeszcze bardzo dużo energii cieplnej, który tak szybko się nie wytraci.

To dlatego np w kamienicy jest nam chłodniej w lato, mimo wątpliwej izolacji termicznej. Mają grube mury. Dach drewniany jest bardzo lekki, będzie się zdecydowanie szybciej nagrzewał niż betonowy. Nawet jeśli oba dachy będą miały po 40cm styropianu.

 

Jeszcze co do żwiru na papę - by się nie niszczyła wystarczyłoby wrzucić pod żwir matę drenażową. Na przykład taką:

https://e-zielonydach.pl/produkt/mata-retencyjno-drenazowa-fkd20-optigruen/

 

Bauder oferuje swoje rozwiązanie : Geowłóknina Bauder SV300

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Hej, mam płaski dach. Wykonawca chcę dać styropian i folię EPDM, a odwodnienie zrobić podciśnieniowe. Chciałbym uniknąć rur od odwodnienia pod sufitem, ale może uda mi się to wstawić obok rekuperacji. CZy podciśnieniowe odwodnienie dachu na domu jednorodzinnym to nie przesada i lepiej zastosować grawitacyjne w warstwie izolacji?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...