Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza użytkowego i nieużytkowego (strychu)


Recommended Posts

Moi drodzy, zastanawiam się jak najoptymalniej ocieplić wełną mineralną 2 rodzaje poddaszy (użytkowe i strych). Dach jest dwuspadowy. Ma poddasze użytkowe i część niużytkową, do której sporoadycznie zamierzam zaglądać - ma służyć raczej jako przechowalnia różnego rodzaju rzeczy, choć z czasem niewykluczone, że może zrobię tam sypialnię lub miejsce do gry w brydża. A więc do rzeczy: w planie mam 15 cm wełny na całej połaci dachu, strop między poddaszem użyt.i nieużytk,jest nieizolowany.Kubatura poddasza nieużytkowego ok 36 m3.Krokwie mają 18 cm grubości, folia Tyvek-wysokoparoprzepuszczalna.

Rozważam nast. warianty:

1)Dać 16 cm wełny na obu poddaszach i "nadbić" ją 5 cm wełny, a w stropie (podłoga płyta OSB 18 mm) pomiędzy nimi pustka. Ocieplam wtedy strych (większe zużycie oleju), ale też na strychu jest cieplej.

2) Dać wełnę tak jak wyżej, oraz dać wełnę 16 cm na stropie (pomiędzy jętkami) - wtedy ciepło nie idzie z dołu na strych i mam mniejsze koszty ogrzewania.

3) Między krokwie na poddaszu użytk. dać 16 cm + 5cm wełny, a na strych tylko 16cm.

Który wariant będzie więc optymalny z techniczno-ekonomicznego punktu widzenia? Aha, dodam, że krokwie nie zawsze mają 18 cm (czasem i 17 cm), bo tak w tartaku przyrżnęli, stąd wełna 16cm wydaje mi się max. Jakiej firmy dac wełnę? Będę wdzięczny za wszelkie propozycje.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, mam pytanie do doświadczonych. Czy 15 cm wełny plus płyta gipsowo-kartonowa to trochę nie za mało? Ostatnio przebywałem w budynku z tak ocieplonym poddaszem i nieźle z tego poddasza "ziało zimnem". W sumie przecież ściana sufitowa na poddaszu mieszkalnym nawet ocieplona 15 cm wełny to nie to samo co ściana nośna budynku o grubości ponad 40 cm.

Jakie są wasze spostrzeżenia na ten temat? Czy warstwa typu blacha dach. folia, wełna, folia i płyta karton-gips to nie za mało na minus piętnaście stopni mrozu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem w trakcie wyboru rozwiązania. Czytając wypowiedzi na ten temat zacząłem się zastanawiać dlaczego, nad płytą G-K na poddaszu daje się paroizolacyjną a następnie wełnę. Czy tylko względy p.poż sprawiają że na folii nie daje się styropianu fs30 albo tego drugiego cieplejszego ustroistwa poli... coś tam ekspandowanego ?

W sumie możnaby pokryć ten styropian folią aluminiową z obu stron w celu zmniejszenia ryzyka przypadkowego zaprószenia ognia. Przy wystąpieniu pożaru to ta wełna i tak chyba niewiele wpływa na jego przebieg. Odpadłyby dyskusje na temat rakotwórczości wełny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie "lecę po krokwiach", bo stryszek jest zbyt niski, by obniżać go wełną w stropie, a poza tym nie chce mi się bawić w kombinowanie z ocieplaniem wyłazu na niego. Poza tym nie będzie problemu jeżeli zachce mi się tam zrobić mini antresolkę, itp. Oczywiście trochę wzrośnie zużycie energii, ale nie spodziewam się z tego powodu bankructwa. Ocieplenie daję 15+5 wełny. W projekcie te +5 to styropian, ale nie lubię styropianu.

 

Bobiczek - W.Nitka przekonał mnie do folii paroizolacyjnej (opóźniacza pary), więc ta wada styropianu tu i tak nie ma znaczenia, zresztą zamierzam wrzucić temat wentylacji gościom z Aereco do rozpracowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zamiar ocieplić poddasze użytkowe i nieużytkowe,ale dlaczego nie dawać folii paroizolacyjnej w części nieużytkowej??? W przyszłości mam zamiar tam zrobić garderobę tak zwaną przejściową- jeśli zajdzie potrzeba. Mam na myśli przechowywanie ciuszków zimowych w lecie i odwrotnie. Może to miejsce posłużyć też przy dużym napływie gości jako sypialnia awaryjna- dom ma długość 10 m, więc starczy miejsca na garderobę i awaryjną sypialnię. Co wy na to? Jak z tą folią w części na razie niueżytkowej ? Pozdrawiam -Tad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W.Nitka - no to czekamy na szczegóły. U mnie sytuacja wygląda wstępnie tak: na skosach g-k i wełna, strop to najprawdopodobniej będą po prostu deski nabite na jętki (konstruktor wyraził zgodę). Na tej małej części nad stropem (wysokość pod kalenicą po ociepleniu ok. 1.40) będzie kawałek dodatkowej garderoby i może jakaś "dziupla" dziecka. Wentylację w całym domu dam do rozplanowania Aereco. Co więc z tą folią? Dać tylko na skosach? Po całych krokwiach? Wejść ze skosów nad deski, a górę mocniej zwentylować?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy może ktoś z szanownych forumowiczów ocieplał poddasze styropianem ? Jest do tego specjalny system f-my styropol (http://www.styropol.pl/). Wszystko wygląda dość ciekawie i można zrobić samemu. Ale czy później nie będzie problemów z gryzoniami. Podobno myszy lubią sobie mieszkać w styropianie i "wiercić" w nim tunele. Czy może ktoś z Państwa forumowiczów ma w tym zakresie jakieś doświadczenia?

Będę wdzięczny za pomoc w tym względzie.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja też słyszałem o myszach w styropianie. Zamierzam (z innych powodów) ocieplać poddasze uzytkowe wełną. Mam jednak wątpliwości, bo słyszałem, że folia wysoko-paroprzepuszczalna tylko teoretycznie przepuszcza wodę w jedną stronę i lepiej dać szczelinę wentylacyjną między nią a wełną. Widziałem u siebie, jak mokra od zewnątrz folia "puszcza" pojedyncze krople sama albo przy dotknięciu (coś jak tropik w namiocie), a jest położona właściwie. Poza tym podczas zamieci wiatr wtłacza sypki śnieg pod dachówkę, i o zgrozo!, między poszczególne pasy folii, zaznaczam że z dużym zakładem. Na górze mam na podłodze sporo śniegu. Czy to jest normalne? Pod dachówkę - rozumiem, nie ma idealnie szczelnego pokrycia, ale pod folię? Czy macie te same problemy? Może położyć dodatkową filię między krokwiami a dopiero potem wełnę? A może wełna dociśnieta do folii uszczelni dziury między poszczególnymi pasami folii?

 

Pzdr i Wesołych Świąt!

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: andrzej K. dnia 2002-12-23 10:20 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie jestem w trakcie ocieplania mojego poddasza, ktore docelowo bedzie uzytkowe. Mowiac poddasze mam na mysli przestrzen nad jetkami.

zdecydowalem sie na welne firmy rockwool 20 cm grubosci w rolkach plus 5 cm w plytach. grubosc 20 cm dostosowana jest do wysokosci moich krokwi. Dodatkowe 5 cm bede kladl razem z plytami K/G. Z tego co sie dowiedzialem to nie ma sensu klaść mniej niz 20-23 cm. Co do styropianu to poza sprawa p-poż, bardzo trudno jest uszczelnic wszelkie szpary, welne mozna wszedzie wcisnac, styropian juz nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frankai,

moja uwaga dotyczy poddasza nieużytkowego, nieogrzewanego z konstrukcją dachu poszytą płytą. Przy takim rozwiązaniu, w przypadku założenia ocieplania nie należy zakładać folii paroizolacyjnej.

Jest to związane z punktem rosy, który przy ujemnych temperaturach na zewnątrz i na poddaszu znajduje się w grubości izolacji cieplnej. Tam też wykrapla się woda. W przypadku założenia folii paroizolacyjnej, woda ta właściwie nie będzie miała możliwości odparowania. Natomiast gdy folii nie założysz woda i para będzie odprowadzana wraz z powietrzem wentylującym poddasze.

Kilka takich przypadków mogę podać z autopsji, gdzie w pod folią - poddasze nieogrzewane ale ocieplone z założoną folią - znaleźć można było zapleśniałe i zagrzybione poszycie ścian i dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dachówka betonowa Braas na membranie wysokoprzepuszczalnej Corotop. Bez pelnego deskowania ma sie rozumieć. Poddasze ma byc w pełni uzytkowe.

PS. Jeszcze ktos mi namieszal z rozcieciem membrany w kalenicy. Ja nie rozcialem. W sumie jest to jeszcze mozliwe do zrobienia. Gasiory mam Braasa na specjalnych uszczelkach tego systemu dajacych wentylacje. Nie wiem czy to wazne, ale mam tez wróblówki na dole i dachowki wentylacyjne na gorze.

Bardzo dziekuje za wszystkie podpowiedzi.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia Corotop ma przepuszczalność 1300 g/m3/24g, a więc nie dużo.

Zostaw zatem przestrzeń 3 cm między wełną a folią, wkładając między krokwie 15 cm wełny. To przykryj opóźniaczem pary (folią paroizolacyjną). Następnie, prostopadle do krokwi daj ruszt (drewniany lub metalowy) grub. 5 cm, a przestrzeń między nimi wypełnij dodatkową warstwą wełny, też grub. 5 cm. Do rusztu przybij płyty g/k. To wszystko.

Co do przecinania folii w kalenicy - jeżeli dajesz dachókę betonową bez deskowania to nie widzę potrzeby przecinania folii w kalenicy. Para wodną będzie miała całą przestrzeń połaci do odparowania.

Przecięcie folii, w razie wypadnięcia uszczelek spod gąsiorów i nawiewania deszczu lub śniegu może doprowadzić do zamoknięcia izolacji cieplnej i konstrukcji dachu.

Ja folii bym nie przecinał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...