Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

moc przy??czeniowa


dva

Recommended Posts

Witamy! Kompletując dokumenty do uzyskania pozwolenia na budowę domu jesteśmy na etapie składania wniosku do Zakładu Elektroenergetycznego o ustalenie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej. Czy ktoś wie jak liczy się roczne zapotrzebowanie energii elektrycznej, moc przyłączeniową do obiektu, czy moc przyłączeniową do zasilania placu budowy? Planujemy budowę domu o pow. użytk.140 m2, ogrzewanie gazowe, w łazience -podłogowe, kuchenka elektryczna. ([email protected])

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: dva dnia 2003-01-06 12:15 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 78
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Z tego co się orientuję to za moc przyłączniową płaci się tylko raz w momencie składania wniosku o przyłącznie. Potem co miesiąc opłaty są związane tylko z mocą użytą (plus stały abonament).

 

W którymś z Muratorów ostatniego półrocza jest artykuł o ogrzeaniu prądem i jest tam podany prosty przepis na obliczenie mocy przyłączeniowej do podania we wniosku. Ja w moim w wniosku nie podałem rocznego zużycia i nie było z tym problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest już prąd na działce, z tego co słyszałam, może się zdarzyć, że nie założysz np. ogrzewania prądem gdyż do jednego trafo podłączonych jest już zbyt wiele gospodarstw domowych i nie przydzielą Ci mocy. Prąd "budowlany" jest droższy od "domowego" - ciekawa jestem czy to tylko polski wynalazek monopolisty ? możesz wystąpić o np. 5 kW i powiększyć o kolejne 10 kW ( jeśli to możliwe - patrz pkt. 1) płacisz wówczas coś około 120 ZŁ za każdy kolejny 1 kW.

 

Karina Z.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2003-01-04 23:51, Maco wrote:

Z tego co się orientuję to za moc przyłączniową płaci się tylko raz w momencie składania wniosku o przyłącznie. Potem co miesiąc opłaty są związane tylko z mocą użytą (plus stały abonament).

 

Maco właśnie ten stały abonament ,czy on jest taki sam dla tego użytkownika ,który ma moc przydzieloną 5KW i tego co ma 30 KW.

Coś mi się o uszy obiło że ten który ma większą moc bardziej eksploatuje sieć i powinien więcej płacić stałej opłaty.

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mając jeszcze pozwolenia na budowę domu , a posiadając

tylko zaświadczenie o warunkach zabudowy - wystąpiłem z wnioskiem o pozwolenie na budowę przyłącza energetycznego o

mocy 10 kW.Płacę więc jak za normalne użytkowanie , a nie

budowlane. Abonament 2-miesięczny 7,80 zł. Zibi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedynie nie zupełnie mi pasuje algorytm że moc przyłączeniowa równa się sumie mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych. Najczęściej pojawiającą się mocą przyłączeniową w różnych projektach jest 5-7kW, więc licząc na przykład czajnik (2kW), pralka (1,5kW), zmywarka (1,5kW), piekarnik elektryczny (1-2kW), elektryczny podgrzewacz do wody (1-2kW) to widać ze spokojnie przekraczamy moc przyłączeniową (nie licząc oświetlenia, wiertarki, odkurzacza i innych dorywczo włączanych urządzeń elektrycznych). Dodatkowo, zastanawiam się jak policzyć zapotrzebowanie na zasilanie 380V (trójfazowe).

Pracownik w miejscowym zakładzie energetycznym nie chciał nawet wysłuchać naszych pytań, powiedział tylko że wniosek ma być wypełniony i to my sami musimy określić szczegółowe wartości, nie podając przy czym w jaki sposób.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc jest zawsze liczona w układzie trójfazowym . Projektant przy

liczeniu uwzględnia współ.jednoczesności pracy urządzeń .

Proponuję wystąpić o większą moc przyłączeniową - póżniej może

być za późno.Gdy możliwości sieci będą mniejsze zakład energ.

obetnie tą moc. Zibi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W bieżącym cenniku mojego zakładu energetycznego nie znalazłem pozycji zależnej od mocy przyłąćzeniowej. Abonament stały zależy od taryfy (G11, G12) i od tego czy jest zasilanie jedno lub trójfazowe. A składniki zmienne opłaty zależą od ilości kilowatów zużytych.

 

Z tego co pamiętam to współczynnik równoczesności wynosi około 0,6. To znaczy, że sumę wszystkich urządzeń elektrycznych trzeba pomnożyć przez 0,6 i to będzie moc przyłączeniowa. ALe jak ktoś ma ogrzewanie elektryczne to już trzeba liczyć inaczej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na mój dom 150 m2 i rózne urzadzenia wystarczy 16 kw plus 5 w rezerwie. facet w enerdze powiedział,że maja taki podział na grupy tj. 10-15, 16-20 kw i moc przyłączeniową dla 16-to czy 20 kilowatowca daja taka sama a za 16 kw zapłacimy przy podłączeniu mniej. Powiedział, ze srednie roczne wykozystanie to 4000 kw., na budowie starczą 4 kw i abonament budowlany (bez wykozystania energii) to 12 zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj dom..140m2..zakład energetyczny wyliczył..12Kw..

Prąd budowlany płace zuzycie..plus własnie monopol...75 zł co dwa miesiace,to opłata przesyłowa i abonament..I nie mam wyjscia..

 

a...nie mam ogrzewania podłogowego standard i tylko płyta ceramiczna..

Kw mozna zwiekszyć..

Za przyłaczenie...własnie..sami wybudowalismy przyłącza..7000 tyś..ale za takie przyłacze płaci sie standard 1200 zł..wrr nie wspomne..mam nadzieje ze monopol zostanie jakos przełamany..

Teska

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto zamówić sobie /opłacić/ docelowo odp. ilość kW. Jednakże na okres budowy ograniczyłem to do 2kW. Płacę tylko abonament za 2kW co i tak nie jest śmiesznie mało a spokojnie wystarczy na cele budowlane. Po zakończeniu budowy wrócę do pierwotnego zapotrzebowania bez żadnych opłat. Sam bym na to nie wpadł, ale zaprzyjaźniony elektryk z energii podsunął mi tę myśl.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo już pisaliśmy w innych wątkach o tzw. mocy zapotrzebowanej. Może dla niektórych będzie to zaskoczeniem: w nowym projekcie normy określającej zapotrzebowanie mieszkań i budynków mieszkalnych zakłada się, że moc dla domu jednorodzinnego powinna wynosić nie mniej nie więcej tylko 30 (trzydzieści) kW.(źr: Elektroinstalator 10/2002)

Dzięki temu przyszły użytkownik (następni użytkownicy) nie są skazani na ograniczenia w projektowaniu instalacji - sposobu uzyskiwania ciepłej wody, ogrzewania domu czy też sporządzania potraw.

 

Przy okazji muszę sprostować jednego z przedmówców:

nowoczesny piekarnik - 5,7 kW

płyta ceramiczna z 2 polami poszerzanymi - 6,7 kW

zmywarka z przepływowym ogrzewaniem wody - 2,7 kW

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dva

Myslę, że najlepiej zbudować odrazu przyłącze docelowe (jeśli to możliwe) z dużym zapasem, w zależności od przyłacza nie mniej jak 10...16mm2. natomiast z mocą przyłączeniową na czas budowy nie szaleć jakieś 2kW wystarczy.

Nalezy tez wiedziec że w przypadku mocy przyłączeniowej ważna jest nie tyle sama wielkośc mocy co maksymalna wielkość zabezpieczenia które ogranicza wartość prądu pobieranego przez odbiorcę. Sama moc elektryczna nie jest przez ZE kontrolowana. Wielkość największego bezpiecznika jest ważna ze względu na selektywność zadziałania zabezpieczeń tzn. chodzi o to aby w przypadku np. zwarcia zadziałało zabezpieczenie zamontowane w Waszej tablicy w domu a nie bezpiecznik w złaczu, które jest np. w linii ogrodzenia. Wiadomo spacer w nocy w deszczu i zimnie nie należy do przyjemności.

Docelowo proponuję popatrzeć raczej na wielkość i konfiguracje bezpieczników niż na samą moc. Sądzę, że optymalna wielkość dla domu jednorodzinnego bez ogrzewania elektrycznego to 32A (bezpiecznik topikowy). Wtedy jest możliwość stopniowania z bezpiecznikiem nadmiarowym 20A.

W zależności od wartości tego zabezpieczenia ZE podaje moc przyłaczeniową. W ciagu kilku ostatnich lat ZE zaczynają w swoich tabelach zmniejszać wartość bezpieczników nie zmniejszając mocy przyłaczeniowych co jest mało korzystne dla odbiorców.

 

pozdrawiam

 

P.S.

Przybliżona wartość prądu w obwodzie 3fazowym to P/660 (w rzeczywistości jest nieco większa)

P = moc [W]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2003-01-06 16:22, inwestor wrote:

dva

Myslę, że najlepiej zbudować odrazu przyłącze docelowe (jeśli to możliwe) z dużym zapasem, w zależności od przyłacza nie mniej jak 10...16mm2. natomiast z mocą przyłączeniową na czas budowy nie szaleć jakieś 2kW wystarczy.

Nalezy tez wiedziec że w przypadku mocy przyłączeniowej ważna jest nie tyle sama wielkośc mocy co maksymalna wielkość zabezpieczenia które ogranicza wartość prądu pobieranego przez odbiorcę. Sama moc elektryczna nie jest przez ZE kontrolowana. Wielkość największego bezpiecznika jest ważna ze względu na selektywność zadziałania zabezpieczeń tzn. chodzi o to aby w przypadku np. zwarcia zadziałało zabezpieczenie zamontowane w Waszej tablicy w domu a nie bezpiecznik w złaczu, które jest np. w linii ogrodzenia. Wiadomo spacer w nocy w deszczu i zimnie nie należy do przyjemności.

Docelowo proponuję popatrzeć raczej na wielkość i konfiguracje bezpieczników niż na samą moc. Sądzę, że optymalna wielkość dla domu jednorodzinnego bez ogrzewania elektrycznego to 32A (bezpiecznik topikowy). Wtedy jest możliwość stopniowania z bezpiecznikiem nadmiarowym 20A.

W zależności od wartości tego zabezpieczenia ZE podaje moc przyłaczeniową. W ciagu kilku ostatnich lat ZE zaczynają w swoich tabelach zmniejszać wartość bezpieczników nie zmniejszając mocy przyłaczeniowych co jest mało korzystne dla odbiorców.

 

pozdrawiam

 

P.S.

Przybliżona wartość prądu w obwodzie 3fazowym to P/660 (w rzeczywistości jest nieco większa)

P = moc [W]

 

 

dawno minely czasy "zapasow"

wymiana zabezpieczenia to ca. 100PLN. jesli bedzie za malo zawsze mozna dolozyc chyba ze ktos chce wyskoczyc powyzej 20kW (zalozenia stacji: 10 odbiorcow 200kW).

poza tym wartosc zabezpieczenia scisle wiaze sie z max zapotrzebowaniem na moc chwilowa (wspolczynnik jednoczesnosci).

warto przypomniec ze zblizamy sie takze nieuchronnie do dnia zmiany napiec na 230/400V +-10%(kable, urzadzenia musza spelniac te warunki)

co do wartosci bezpiecznikow nie kwestionuje jedynie zwroccie uwage na rodzaj zabezpieczenia zwarciowego (A,B,C,D). W zlaczu polecam zastosowac C, co Energetyka czasami sobie wrzuci B

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Podziele sie z Wami moimi doswiadczeniami z ZE. Słup mam na rogu działki. Po wizycie w ZE okazało się, że ZE w moim rejonie wogóle nie widzi możliwości przyłącza kablowego tylko napowietrzne. Jest więc duży problem w tymczasowym przyłączeniu placu budowy. Zamówiłem 10KW - opłata 950 zł (10 x 95/kW) + 450 zł przyłączenie do sieci. Ponieważ nie ma możliwości zrobienia przyłącza kablowego czyli skrzynki w ogrodzeniu (tak jest najwygodniej) i od niej pociągnięcia kabla do budynku, trzeba robić prowizorkę budowlaną (koszt słupa + robocizna to około 2500 zł), a po skończeniu budowy przenieść skrzynkę na ścianę budynku (kolejna opłata dla elektryka). Tak więc przyłącze zamiast kosztować 1400 zł bedzie kosztowało o conajmniej 2500 zł więcej. I nie ma na nich rady, chyba że złoży się wniosek o przyłączenie od razu budynku, a prąd na budowe wykombinuje się od kogoś innego.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...