Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam.

Mam pytanko dotyczące doboru mocy kabli grzewczych w wylewce akumulacyjnej.

Ja używam Herz OZC. Dom 150 mkw taki jak w awatarze : piętrowy, bez kominów, reku 85% sprawności, ściana -30cm styro u=0,4, strop- 40cm styro 0,38, chudziak- 30cm styro 0,38, cokół- 24cm styro 0,38 od zew. i 8cm od wew.,okna 0,8 montowane w ociepleniu zdecydowana większość od południa. Praktycznie brak mostków, bo wszystkie balkony, okapy i wiata są opatulone styro.

A teraz wyniki:

-projektowa strata przez przenikanie - 3868w

-projektowa strata wentylacyjna - 1547w

-całkowita strata - 5341w

-roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania - Qh -3445 kwh/rok

-wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EA - 23,3 kwh/(mkw x rok)

Niestety w herzu nie mogę obniżyć intensywności wentylacji w nocy do 60% i pewnie z tego wynika tak duża strata wentylacyjna, ale co z tą stratą przez przenikanie?

Którą wartość mam przyjąć przy dobieraniu mocy kabli - stratę całkowitą (5341W) czy roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania (3445 kwh/rok)? Jeżeli podstawię te wartości do wzoru zalecanego przez DEVI to wychodzą bardzo duże moce np.:

- 5341w x 1,2 x 24h/ 10h(2-gej taryfy)= 15382,08W

- 3445kwh/rok x 1,2 x 24h/ 10h(2-giej taryfy)=9921,6W (Tutaj się jednostki nie zgadzają, więc chyba trzeba wziąć pod uwagę stratę całkowitą.)

Zastanawiam się dlaczego mi wychodzi 15000W czyli poand 100W/mkw, bo są też pomieszczenia nieogrzewane?

Narka

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Którą wartość mam przyjąć przy dobieraniu mocy kabli - stratę całkowitą (5341W) czy roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania (3445 kwh/rok)? Jeżeli podstawię te wartości do wzoru zalecanego przez DEVI to wychodzą bardzo duże moce np.:

- 5341w x 1,2 x 24h/ 10h(2-gej taryfy)= 15382,08W

- 3445kwh/rok x 1,2 x 24h/ 10h(2-giej taryfy)=9921,6W (Tutaj się jednostki nie zgadzają, więc chyba trzeba wziąć pod uwagę stratę całkowitą.)

 

Moim zdaniem całkowitą, i wychodzi Ci całkiem OK. No moc wychodzi Ci 2,4x większa niż przy grzaniu stałym - musisz ją zachomikować na gorsze czasy :)

 

Co do wentylacji - w Kisanie też nie można zredukować, ale ja u siebie i tak jeszcze wpiszę do pomieszczeń wydatki jakie mi wyszły z projektu WM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjmujesz tą Qh -3445 kwh/rok. jak wychodzą ci rozstawy kabli? Coś czuje że to one czasami mogą determinowąc ich dobór, ja tak miałem. patrząc na twój dom jestem pewien że 10kW wystarczy z nawiązką!

" jak ci to nie pasuje to zrób sobie system skrojony na miarę, czyli 5KW, a tą brakującą moc gdy przyjdą hiper mrozy w zimę stulecia uzupełnisz z farelki, olejaka, świeczek itp" - rozumiem że to żart? Kto buduje dom żeby potem stac się jego "niewolnikiem", nie wyobrażam sobie latania z farelkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za duża moc też nie jest dobra, lepiej jak posadzka się nagrzewa wolniej ale dłużej. Po drugie nic Ci to nie da że masz 4x większą moc w pokoju obok skoro w twoim kabel "padnie". 10kW spokojnie mu wystaczy nawet w zimę 1000 lecia, skoro u mnie przy -20oC ogrzewanie chodziło 3-3,5h/dobę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze sie opamieta, bo duża moc zainstalowana może rodzić problemy z niepożądanym zadziałaniem zabezpieczeń jak wszystko się załączy o 13:00 do tego bojler i cos jeszcze...

jak juz wspomniałem za duża moc rodzi problemy. Druga sprawa to rozstaw kabli może sie okazac że niektóre obwody, szczególnie łazienki, nie pozwola na większe moce z powodu ograniczenia 10cm dla rozstawu kabli. To jest bardzo ważne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dzięki za wszystkie rady. I te:"zostaw 15KW" i te:"przyjmij 10KW". Pogrzebałem trochę w tym moim Herz OZC. Poobniżałem temp. w niektórych pomieszczeniach, zwiększyłem sprawność rekuperatora (planuję GWC, ale nie wiem jak je wklepać do programu) no i przy liczeniu mocy grzewczej mnożyłem przez współcz. 1,1 a nie 1,3, żeby uwzględnić obniżenie intensywności wentylacji w godzinach nocnych.

Wynik: 4500Wx1,1x24h/10h=11880W- kompromisowy i zadowalający.

Herz OZC zawiera sporo błędów, dlatego wyniki mogą być inne niż oczekiwane, np. już po wszystkich "szlifach" zrobiłem zestawienie kondygnacji i wynik strat ciepła całej kondygnacji był o ok. 300W niższy niż wynik zsumowanych strat ciepła poszczególnych pomieszczeń z danej kondygnacji.

Mam jeszcze pytanie. Strata ciepła w małej łazience (2,60 m2 - 0,64m2 pow. brodzika), sąsiadującej nieogrzewanym pom.gosp. to wg. projektu to 1300W. Niestety mogę tam wcisnąć tylko ok.300W kabli grzejnych. Co mam zrobić z pozostałym 1000W? Stworzyć cieplejszą strefę podokienną czy równomiernie rozłożyć na pozostałej pow. parteru?

Narka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, witam wszystkich forumowiczów. :)

 

To mój pierwszy post. Dotychczas czytałem.

Szukam porady dla CWU i CO dla planowanego domu.

Założenia, które brałem pod uwagę to uzyskanie domu niskoenergetycznego - planowane założenie projektowe < 20kWh/m2*rok (uzyskanie niskich kosztów eksploatacji przy rozsądnych kosztach budowy).

Wybory dokonane:

- dom parterowy, kształt - litera, gdzie duża część literki L to ze wschodu na zachód, a mała część na południe, duże okna od południa, mniejsze od wschodu i zachodu, najmniej od północy ,

- płyta fundamentowa, pod nią 25cm styro termoorganika fundament plus, ściany zewnętrze - silka 18cm, wewnętrze silka - 12cm/18cm, ocieplenie ścian zewnętrznych - 30cm grafit termoorganika platunium plus, dach czterospadowy - wełna ursa 50cm (35cm(w i pod krokwiami) +15cm(sufit.strop)).

- okna o Uw= 0,8, drzwi U = 1.0.

- rekuperacja (rekupetor Paul + gwc).

 

Wymagania Żony - np. podłoga drewniana lub gres, w zależności od pomieszczenia. Brak grzejników etc. Wyjątkiem grzejniki/suszarki w łazience.

 

Wstępnie planowany zestaw: zastosowanie jednocześnie dla CWU (+CO) -- Bufor VPAS 300/450 firmy Biawar (dwupłaszczowy - 300litrów CWU, 450litrow - CO) + kolektory próżniowe firmy Biawar Hevelius 2x SCM-20 + grzałka 6kW. Ogrzewanie CO z tego bufora dwupłaszczowego --> ogrzewanie podłogowe wodne (albo powietrzne/legalett) plus grzejniki w łazienkach.

 

Proszę o konstruktywną krytykę, uwagi, wskazówki. Jeśli są potrzebne dodatkowe informacje (np. rzut domu, czy przekroje) w celu porady, doradzenia innych rozwiązań proszę o kontakt.

Jeśli to nie to miejsce forum - proszę również o wskazanie z Waszego doświadczenia - gdzie mam pisać.

 

:)

Pozdrawiam, Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym chcesz w ogóle grzać, prądem ?

 

Jeśli tak to zmienił bym ten biawar na typowy bufor o większej pojemności z przepływowym cwu i drugą wężownicą do saolara .

Grzałka załączana w II taryfie i sterownik pogodowy z podmieszaniem do zasilania podłogówki wodnej .

Dość prosty i przemyślany układ wtedy wychodzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

typowy bufor o większej pojemności z przepływowym cwu i drugą wężownicą do saolara

 

Coś takiego może byc trudne do znalezienia w rozsądnej cenie. Chyba że się dużo na rynku pozmieniało od czasów kiedy ja szukałem...

 

Z resztą wniosków się zgodzam, choć przy planowanych < 20 kWh/m2*rok można by się poważnie zastanowić nad podłogówką elektryczną jak sądzę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Upss, zapomniałem dodać m2.

 

Dom o powierzchni 250m2 uzytkowej. Grzanie prądem, ale przy kolektorach próżniowych jako wspomaganie, chociaż liczę że przez 75% czasu to CWU będzie zkolektorów (ale to marzenia). Jesli koszty prądu po 1, 2 roku eksplotacji były za wysokie - mozliwe podłączenie PC albo wiartak (to też marzenie, z tym wiatrakiem). Dlatego taki bufor dwupłaszczony z możliwością podłączenia PC i Solarów i grzałki. Te 20 KWh/m2*rok to założenia projektowe. Czekam na potwierdzenie w wyliczeniach, które to potwierdzą.

Będzie kominek (dla Żony, stąd pomysł zastosowania legalettu na prąd z podłaczeniem do kominka, ale problem grzejników w łazienkach - dać suszarki na prąd?). Wtedy dla CWU zestaw solarny Biawara - bufor 300litrów + kolektory próżniowe plus grzałka.

Rozważane było ogrzewanie podłogowe elektryczne.

 

Tylko jak tutaj nie przekombinować z tym całym układem (i kosztami) ? :) Dlatego Was pytam. Czy zmieniać coś w ociepleniu czy w zestawie/zestawach CWU/CO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...