Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 15,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Niestety ale z pogodynką tak jest +10 kocioł zjada 5-6m3 jest -10 kocioł zjada 9-10m3 .Najoszczędniej jest na termostacie z ograniczoną mocą kotła i z wysoką temp zasilania 40-45*C . Wiem że teraz ustawiasz kombinujesz itd każdy to robił , problem jest tylko taki żeby wynik była miarodajny trzeba odczekać kilka . Wynik będzie błędny jak dzisiaj coś zmienisz na kotle a jutro odczytasz gazomierz ,trzeba cierpliwości .Każda zmiana wymaga ustabilizowania się systemu CO .Jak dasz 40 w podłogę a wcześniej szło 30 to na drugi dzień masz zdziwienie bo kocioł zjadł dużo gazu !! .Zjadł bo musiała zjeść by wygrzać podłogę do odpowiedniej temp .Ale po co ja to pisze jak ty pewnie to wiesz :)

 

@uris: Nie wiem może suporeks ma to do siebie ze ciągnie wilgoć jak oszalały a może powód jest zupełnie inny.

W każdym razie takie są utarte zdania i według moich doświadczeń się sprawdza.

Nie raz zauważyłem stan surowy otwarty tylko i wyłącznie okna zabite deskami, bez ocieplenia i ludzie nie robią tego z powodu że nie zdążyli tylko z innego powodu

Pogodynka owszem ma swoje za uszami, ale same wcześniejsze starty ogrzewania nie po obniżeniu temperatury w pomieszczeniu ale jak spada temperatura zewnętrzna nie zapewnia zużycia na poziomie 3m3 większym.

Poza tym po każdej zmianie parametrów pierwszą dobę w ogóle nie liczą zużycie tylko zaczynam spisywać licznik w drugiej i trzeciej.

Owszem koszty zużycia gazu są niższe niż przy kotle atmosferycznym z zeszłej epoki no ale 109% zobowiązuje chyba do czegoś innego.

Za pierwszy miesiąc od 20-11-2015 do 20-12-2015 temperatury tak jak mówiłem 5 - 10 *C zużycie wyniosło 250m3 lub2005kW na samo CO i CWU.

Drugi miesiąc 20-12-2015 do 20-01-2016 może jeszcze nie upłynął do końca ale już widzę że zużycie będzie mniejsze i dojdzie do ok 220m3 lub 1918kW ale temperatury 0 - (-10) *C.

Powstała różnica zapewne poszła w części na sam rozruch i zagrzanie pomieszczeń z 10*C do 21*C i chwilową pracę na kominiarzu bo instalacja i komin były takie wychłodzone że piec nie chciał ruszyć, no ale reszta na 100% poszła na ładowanie energii w ściany. Podawane zużycie nie jest miarodajne bo w gazowni metr metrowi nie równy i zależy od przelicznika ale nie mówcie mi że kocioł zużywa tyle samo nie zależnie od temperatury zewnętrznej.

Mieszkałem u teścia też w domu może słabo ocieplonym ze starym atmosferycznym Junkersem 24kW który nie moduluje płomienia tylko grzeje na FULL albo w ogóle więc wiem jak przy -15*C piec ciągnie 16m3 na dobę

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie a co dokładnie oznacza KG , dobiera sie ja do zapotrzebowania budynku na ciepło czy dobiera sie pod instalacje CO ,pytam w sensie takim czy KG wyznacza izolacyjnosc budynku .

oczywiście że do zapotrzebowania budynku. Im na zewnątrz cieplej, tym budynek ma mniejsze straty i potrzeba mniej energii aby je uzupełnić. Instalacja się nie zmienia w tym czasie

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście że do zapotrzebowania budynku. Im na zewnątrz cieplej, tym budynek ma mniejsze straty i potrzeba mniej energii aby je uzupełnić. Instalacja się nie zmienia w tym czasie

 

A ja powiem ze KG dobiera się do jednego i drugiego. Zapotrzebowanie budynku to jest oczywiste ale rodzaj instalacji i zróżnicowanie grzejników od podłogówki też nie jest bez znaczenia.

Sama podłogówka ułożona 10 a 15 cm rura od rury to już różnica

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mareks77 jak ci sie uda zaoszczędzić 1m3 na dobe nie tracąc komfortu to już jest bardzo dużo , policz sobie ten metr przez okres grzewczy wychodzi już niezła sumka , na CWU można kolejne 0,5m3 i już jest wynik całkiem przyzwoity. Twoje spalanie jest całkiem w normie , mi przy 23*C grudzień - styczeń wyszło 230m3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mareks77 jak ci sie uda zaoszczędzić 1m3 na dobe nie tracąc komfortu to już jest bardzo dużo , policz sobie ten metr przez okres grzewczy wychodzi już niezła sumka , na CWU można kolejne 0,5m3 i już jest wynik całkiem przyzwoity. Twoje spalanie jest całkiem w normie , mi przy 23*C grudzień - styczeń wyszło 230m3

 

Wreszcie się trafił ktoś z normalnym zużyciem bo czytając forum i wypisujących tu osób ze zużyciem 5,5m3 przy (-10) stopniach mam mieszane uczucia i ratuje mnie już tylko myśl że mój współczynnik to 8,719 natomiast ich to 11,25

 

Ale faktycznie 1m3 oszczędności na dobę CO i 0,5m3 przy CWU to przy całym sezonie już prawie miesiąc za darmo

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzien Dobry Wszystkim chcialbym zaznaczyc iz jestem pierwszy raz zarejestrowany na forum :) z racji tego iz wkoncu zamieszkalem w domku :)

 

Od kilku lat przegladalem forum jak i rowniez wyciagalem wnioski

 

Moj dom to 266 m2 parter + poddasze

Ogrzewanie podlogowe 226m2 ( anhydryt)

Piec gazowy 1,8-15,2 KW

 

Ocieplenie dachu :

1-warstwa 20cm (welna 0,35)

2-warstwa 15cm (welna0,35)

 

Ocieplenie sufitu pod strychem 40 cm

 

Docieplenie scian styropian grafit 20 cm

 

Docieplenie podlogi 3 przekladki 5cm-5cm-10cm

 

Okna 4 szyby (wspolczynnik okna od 07 do 1,2 polaciowe)

 

 

Uprzejmie prosze powiedziec jak myslicie jakie powinienem miec dobowe zuzycie gazu przy temperaturze 0 a -2

na C.O i CWU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzien Dobry Wszystkim chcialbym zaznaczyc iz jestem pierwszy raz zarejestrowany na forum :) z racji tego iz wkoncu zamieszkalem w domku :)

Od kilku lat przegladalem forum jak i rowniez wyciagalem wnioski

Moj dom to 266 m2 parter + poddasze

Ogrzewanie podlogowe 226m2 ( anhydryt)

Piec gazowy 1,8-15,2 KW

Ocieplenie dachu :

1-warstwa 20cm (welna 0,35)

2-warstwa 15cm (welna0,35)

Ocieplenie sufitu pod strychem 40 cm

Docieplenie scian styropian grafit 20 cm

Docieplenie podlogi 3 przekladki 5cm-5cm-10cm

Okna 4 szyby (wspolczynnik okna od 07 do 1,2 polaciowe)

 

Uprzejmie prosze powiedziec jak myslicie jakie powinienem miec dobowe zuzycie gazu przy temperaturze 0 a -2

na C.O i CWU

 

Z uwagi na super ocieplony termos lecz jednak 266m2 zrobi swoje zużycie 4,5 - 6 m3. Widełki pozostawię ze względu na rodzaj gazu i przelicznik 1m3 na 1kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzien Dobry Wszystkim chcialbym zaznaczyc iz jestem pierwszy raz zarejestrowany na forum :) z racji tego iz wkoncu zamieszkalem w domku :)

 

Od kilku lat przegladalem forum jak i rowniez wyciagalem wnioski

 

Moj dom to 266 m2 parter + poddasze

Ogrzewanie podlogowe 226m2 ( anhydryt)

Piec gazowy 1,8-15,2 KW

 

Ocieplenie dachu :

1-warstwa 20cm (welna 0,35)

2-warstwa 15cm (welna0,35)

 

Ocieplenie sufitu pod strychem 40 cm

 

Docieplenie scian styropian grafit 20 cm

 

Docieplenie podlogi 3 przekladki 5cm-5cm-10cm

 

Okna 4 szyby (wspolczynnik okna od 07 do 1,2 polaciowe)

 

 

Uprzejmie prosze powiedziec jak myslicie jakie powinienem miec dobowe zuzycie gazu przy temperaturze 0 a -2

na C.O i CWU

 

8m3 minimum, raczej stawialbym blizej 10m3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio jak patrzylemmialem zuzycie w przedziale 7,5-9 metrow na dobe i zastanawiam sie czy te zuzycie wynika z pierwszego sezonu grzewczego zaznaczam iz wciaz maluje i gruntuje , pytanie czy kolejny sezon bedzie lepszy czy taki sam.

Piec chodzi na pracy ciaglej 24h

Po obserwacji zuzycia gazu domow w sasiedztwie to maja podobny wynik lecz jednak ich powierzchnia to 130 m2 i domy ktore stoja od lat

 

Jesli ktos potrzebuje foty to pisac

Dach mam solidnie ocieplony z uwagi na duza powierzchnie dach dach 4 spadowy kopertowy z 2 wolimi okami w wolich okach dalem 75 cm welny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja powiem ze KG dobiera się do jednego i drugiego. Zapotrzebowanie budynku to jest oczywiste ale rodzaj instalacji i zróżnicowanie grzejników od podłogówki też nie jest bez znaczenia.

Sama podłogówka ułożona 10 a 15 cm rura od rury to już różnica

Jedno z drugim jest powiązane i znajduje się w jednym pakiecie. Dlatego nie robi się tego na pałę, tylko liczy się przyjmując według panujących standardów ileś wat na m2 , Projektuje się lub dobiera wielkość grzejnika biorąc się pod uwagę projektową temp. zasilania (inna jest dla grzejników i inna dla podłogówki), straty na danej kondygnacji, bierze się pod uwagę mniej więcej jakie będzie obstawienie meblami pomieszczeń , pokrycie podłogi itd. A co do rodzaju instalacji, to są w sterownikach opcje niezwiązane z KG tylko bezpośrednio z automatyką kotła, gdzie można zdefiniować czy jest instalacja z dużą bezwładnością (podłogówka), czy szybko reagująca (grzejniki), czy dom ma dużą akumulacyjność czy jest domem szkieletowym itd. Ustawienia te mają na celu przekazać automatyce kotła jak szybka ma być jej reakcja na zmiany temp. pomieszczenia. Krzywa ma tylko wyznaczyć temp. zasilania względem temp zewnętrznej, i oczywistym jest że dla grzejników będzie bardziej stroma, bo temp zasilania są zazwyczaj wyższe.

Tak samo jest przy podłogówce, jedni mają zaprojektowane, że przy t. zewn -20*C ma być na zasilaniu, np 38* a inni np 42*C aby utrzymać +20*C wewnątrz pomieszczeń, i to są punkty krańcowe krzywej teoretycznej. Czyli start =przecięcie w punkcie +20*C na zewnątrz i + 20*C wewnątrz , a koniec krzywej = przecięcie -20*C na zewnątrz z max projektową temp. zasilania przy tej zewnętrznej, np 38*C. Jeśli chcesz w domu nie 20 lecz 22*C, to musisz całą krzywą przesunąć równolegle, aby jej początek przecinał się w punkcie 22*C/22*C, ale to tylko teoretycznie, w praktyce zazwyczaj początek jest za nisko, a koniec dobrze lub za wysoko. Nie da się w projekcie dokładnie oszacować błędów wykonawczych, więc przyjmuje się jakiś współczynnik

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio jak patrzylemmialem zuzycie w przedziale 7,5-9 metrow na dobe i zastanawiam sie czy te zuzycie wynika z pierwszego sezonu grzewczego zaznaczam iz wciaz maluje i gruntuje , pytanie czy kolejny sezon bedzie lepszy czy taki sam.

Piec chodzi na pracy ciaglej 24h

Po obserwacji zuzycia gazu domow w sasiedztwie to maja podobny wynik lecz jednak ich powierzchnia to 130 m2 i domy ktore stoja od lat

Jesli ktos potrzebuje foty to pisac

Dach mam solidnie ocieplony z uwagi na duza powierzchnie dach dach 4 spadowy kopertowy z 2 wolimi okami w wolich okach dalem 75 cm welny

 

Jeśli to pierwszy miesiąc to możesz liczyć na pewne oszczędności. Z uwagi na metraż prawdopodobnie nie będą one zbyt wielkie. Większe lub porównywalne oszczędności prawdopodobnie zyskasz na pokombinowaniu w konfiguracji pieca, ustawieniu programów czasowych dla CO CWU oraz cyrkulacji a także ograniczeniu mocy pieca dla CWU. Praca ciągła czyli inaczej mówiąc komfort musi kosztować.Poza tym malowanie, szpachlowanie tak jak i u mnie generuje wilgoć a tej inaczej nie wygonisz niż poprzez grzanie i wietrzenie. Inaczej to trzeba faktycznie cały sezon grzewczy z tym walczyć.

W grudniu montowali mi schody drewniane na beton i też sam walczyłem z wilgocią betonu.

75cm wełny w dachu to troszkę przesada, może trzeba było raczej zainwestować w rekuperator. Na wentylacji były by większe oszczędności ale takie ilości m3 przy 260m2 i identycznie przy 150m2 to już powód do zadowolenia

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez mi sie podoba ten nasz immergazik :-) U sasiadow ktorzy tez maja gaz widze para prawie caly czas bucha z kominkow a u mnie minimalnie jak byly mrozy :-) Mam pytanie jak ustawic minimalna temp cwu bo schodzi mi do jakis 30stopni i dopiero grzeje do ustawionych 50 a chcialbym zeby schodzilo max do 40...

 

nie wiem ja mam ustawione 46 stopni i włącza się grzanie cwu przy 38 stopniach. Nic przy zasobniku nie grzebałem.

 

Odnośnie spalania w moich obliczeniach z poprzedniego postu nie odjąłem gazu na cwu. Ile go idzie na cwu mogę się domyślać tylko, wydaje mi się, że z 2m3 na dobę (mam cyrkulację ciepłej wody cwu chodzącą 24h na dobę). No ale ostrożnie jak weźmiemy 1,5m3 na dobę odejmiemy od mojego zużycia 415m3 w ciągu 78 dni to wychodzi 298m3 na ogrzewanie i to z pierwszym rozruchem pieca i ogrzaniem zimnego domu. Czyli 298m3*11kw/78dni/24h=1,75kw ---taka jest średnia moc pieca jaka była mi potrzebna do ogrzania domu. Także pozdrawiam Pana instalatora który twierdził z uśmiechem o dolnej mocy pieca "przecież nie ogrzejesz domu 2kw" :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach mam solidnie ocieplony z uwagi na duza powierzchnie dach dach 4 spadowy kopertowy z 2 wolimi okami w wolich okach dalem 75 cm welny

Przesadne inwestowanie w grubość ocieplenia nie ma sensu. Zysk parametrów izolacyjnoći dodając każde 5cm ocieplenia, kształtuje się w trzecim miejscu po przecinku. Jeśli to skonfrontujemy z różnicą dodatkowej kwoty jaką trzeba wydać na to izolację, to się może okazać że zwrot inwestycji nie nastąpi za naszego życia.

Też mam duży dom (275 m2 podłogi mieszkalnej + 38m2 garaż w bryle) , ściany z betonu komurkowego+ 15cm białe styro, podłoga na gruncie 10cm białego, poddasze wełna 25cm (15cm 0,39 +10cm 0,37) stryszek nieogrzewany 15cm 0,39 między krokwie, podłogówka. Mieszkam od stycznia 2011. Zużycie z kilku sezonów możesz zobaczyć w tym temacie post #8804 na str 441

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez mi sie podoba ten nasz immergazik :-) U sasiadow ktorzy tez maja gaz widze para prawie caly czas bucha z kominkow a u mnie minimalnie jak byly mrozy :-) Mam pytanie jak ustawic minimalna temp cwu bo schodzi mi do jakis 30stopni i dopiero grzeje do ustawionych 50 a chcialbym zeby schodzilo max do 40...

 

jest temat poświęcony Immergas VICTRIX, tam wszystko jest opisane, ewentualnie mogę odpowiedzieć tam na zadane pytania. Nie ma sensu robić śmietnika w tym temacie, odnośnie ustawień parametrów kotłów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno z drugim jest powiązane i znajduje się w jednym pakiecie. Dlatego nie robi się tego na pałę, tylko liczy się przyjmując według panujących standardów ileś wat na m2 , Projektuje się lub dobiera wielkość grzejnika biorąc się pod uwagę projektową temp. zasilania (inna jest dla grzejników i inna dla podłogówki), straty na danej kondygnacji, bierze się pod uwagę mniej więcej jakie będzie obstawienie meblami pomieszczeń , pokrycie podłogi itd. A co do rodzaju instalacji, to są w sterownikach opcje niezwiązane z KG tylko bezpośrednio z automatyką kotła, gdzie można zdefiniować czy jest instalacja z dużą bezwładnością (podłogówka), czy szybko reagująca (grzejniki), czy dom ma dużą akumulacyjność czy jest domem szkieletowym itd. Ustawienia te mają na celu przekazać automatyce kotła jak szybka ma być jej reakcja na zmiany temp. pomieszczenia. Krzywa ma tylko wyznaczyć temp. zasilania względem temp zewnętrznej, i oczywistym jest że dla grzejników będzie bardziej stroma, bo temp zasilania są zazwyczaj wyższe.

Tak samo jest przy podłogówce, jedni mają zaprojektowane, że przy t. zewn -20*C ma być na zasilaniu, np 38* a inni np 42*C aby utrzymać +20*C wewnątrz pomieszczeń, i to są punkty krańcowe krzywej teoretycznej. Czyli start =przecięcie w punkcie +20*C na zewnątrz i + 20*C wewnątrz , a koniec krzywej = przecięcie -20*C na zewnątrz z max projektową temp. zasilania przy tej zewnętrznej, np 38*C. Jeśli chcesz w domu nie 20 lecz 22*C, to musisz całą krzywą przesunąć równolegle, aby jej początek przecinał się w punkcie 22*C/22*C, ale to tylko teoretycznie, w praktyce zazwyczaj początek jest za nisko, a koniec dobrze lub za wysoko. Nie da się w projekcie dokładnie oszacować błędów wykonawczych, więc przyjmuje się jakiś współczynnik

Ja mam OP zrobione bez projektu ,kupiłem 1200 mb rurki bo tyle mi wychodziło przy rozstawie bodajże co 10 cm lub 15 już teraz nie pamiętam no i po prostu instalator kład tam gdzie się dało , w łazienkach kazałem trochę zagęścić . Efekt tego jest taki że mam KG 0,25 przy -18*C w podłogę szło 38*C mogę grzać na BRAK wpływu i temp super się utrzymuje , problem jest tylko w słoneczne dni ale to zrozumiałe ,dlatego mam załączoną korektę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesadne inwestowanie w grubość ocieplenia nie ma sensu. Zysk parametrów izolacyjnoći dodając każde 5cm ocieplenia, kształtuje się w trzecim miejscu po przecinku. Jeśli to skonfrontujemy z różnicą dodatkowej kwoty jaką trzeba wydać na to izolację, to się może okazać że zwrot inwestycji nie nastąpi za naszego życia.

Też mam duży dom (275 m2 podłogi mieszkalnej + 38m2 garaż w bryle) , ściany z betonu komurkowego+ 15cm białe styro, podłoga na gruncie 10cm białego, poddasze wełna 25cm (15cm 0,39 +10cm 0,37) stryszek nieogrzewany 15cm 0,39 między krokwie, podłogówka. Mieszkam od stycznia 2011. Zużycie z kilku sezonów możesz zobaczyć w tym temacie post #8804 na str 441

 

 

W końcu ktoś logicznie pisze ,mega inwestycja w ocieplenie nigdy się nie zwróci ,powyżej jakiejś granicy nie ma to już sensu bo zyski są znikome . Z perspektywy czasu teraz wybudował bym dom z dużymi przeszkleniami ,bo nawet gdy nie ma słońca to i tak jest spore promieniowanie ,nie wspominając już gdy świeci słońce .

Wlał bym zainwestować w lepsze okna niż w grubość docieplenia najlepiej przeszklenia bez profili gdzie są duże straty .

Edytowane przez uris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam OP zrobione bez projektu ,kupiłem 1200 mb rurki bo tyle mi wychodziło przy rozstawie bodajże co 10 cm lub 15 już teraz nie pamiętam no i po prostu instalator kład tam gdzie się dało , w łazienkach kazałem trochę zagęścić . Efekt tego jest taki że mam KG 0,25 przy -18*C w podłogę szło 38*C mogę grzać na BRAK wpływu i temp super się utrzymuje , problem jest tylko w słoneczne dni ale to zrozumiałe ,dlatego mam załączoną korektę .

 

więc musisz szukać KG eksperymentalnie. Gdybyś miał projekt , to miałbyś punkt wyjściowy do swoich doświadczeń.

Podawanie nr KG i określeń "BRAK wpływu" nie do końca ma sens, bo o ile ja się domyślam o co chodzi, o tyle inni mogą szukać bez skutku w swoich ustawieniach kotła czy sterownika.

Ja mam IMMERGAS i tam krzywe są numerowane od 0 do 9 a posiadając dedykowany sterownik dostępne KG pośrednie co 0,1 czyli 1.1; 1.2 itd. Jest tam rónież dostępne przywołane przez ciebie "Brak wpływu" ale całkiem inaczej się nazywa (ale to tak na marginesie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...