Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

CEGŁA we wnętrzach - inspiracje, realizacje, problemy, opinie, impregnacja, rodzaje


truskaweczka

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam po dłuższej przerwie. Na początek kilka sprostowań

 

co maja do tego atesty? Zwyklej wspolczesnej cegly bez tynku sie na zewnatrz nie zostawia, bo paru(nastu) latach zacznie sie rozpadac - tylko klinkier.

 

To, co piszesz, miało rację buty dwie dekady temu, dziś i paleta produktów i wymagania im stawiane są wyższe. Dlatego tak ważne są atesty, bo określają parametry materiałów budowlanych i zakres ich stosowania. Normy zharmonizowane obejmują wszystkie materiały na rynku i najlepszym sposobem, aby o zakresie użycia takiego materiału się dowiedzieć, jest sprawdzenie jego karty technicznej, która powinna być dostępna w punkcie sprzedaży i dodatkowo zamieszczona przez producenta na opakowaniu. Jeśli w karcie cegły, przy nazwie, widnieje HD, a klasa mrozodporności została określona jako F2, można taki materiał spokojnie stosować na elewacji.

 

W przypadku cegieł z mrozoodpornością F1 należy je wcześniej zaimpregnować, aczkolwiek w dobie Silki i Porothermy ilość cegieł bez pełnej mrozoodporności jest już znikoma i problem ten dotyczy jedynie mniejszych lokalnych producentów oraz modeli przeznaczonych na rynku Europy Zachodniej i Południowej.

 

Czy ktoś spotkał się kiedyś z cegłą (lub inną podobną okładziną), jak na tym zdjęciu:

 

...

 

Wygląda to na malowaną ceramikę lub coś podobnego z uwagi na drobne niedokładności i różnice wymiarów. Gipsowe panele 3d to niestety nie to samo, bo są zbyt dokładnie wykonane i nie dają podobnego efektu.

 

Płytki ceramiczne. U nas jest jeszcze tego mało, ale w specjalistycznych sklepach można dostać cuda z Włoch czy Hiszpanii.

 

 

Co do zaprawy murarskiej - jesli murowac z cegiel szamotowych, to jak najbardziej - niektore firmy maja tez zaprawe do klinkieru barwiona w masie, zeby nie musiec robic dodatkowych fug (minuta 4:24):

[youtube;M0Dnq4bk-Nc]

Ale niespecjalnie widze fugowanie zaprawa plytek - do fugowania zaprawa musi byc polsucha, a troche watpie, czy zwykla mieszana zaprawe z cementu, piasku i wapna da sie w ten sposob rozrobic. Do fugowania osobno masz od minuty 8:39 na tym filmie..

 

Z dystansem podchodziłbym do materiałów marketingowych i "szkoleniowych", gdyż są przeważnie pełne błędów. Tak samo jest w przypadku powyższego filmu (skądinąd czołowego producenta zapraw), które sugeruje wadliwe wykonanie cokołu i dosyć powazne problemy w późniejszym okresie eksploatacji.

 

Czy zaprawa nadaje się do murowania lub fugowania, widnieje na opakowaniu i instrukcji wydrukowanej na nim. W przypadku wspomnianego Sopro większość zapraw nadaje się do obu czynności, różnica polega w ilości wody dodawanej przy rozrabianiu (ok. 3,2l na półsuchą fugę i 3,75-4l na zaprawę). Trzymałbym się tych wytycznych z dokładnością 0,25l, chyba że chcemy poprawiać spękania lub sypiące się ubytki.

 

Grunt nie jest az tak bardzo konieczny - farba skutecznie zapobiega wysysaniu wody z kleju i sypaniu sie sciany. Chyba, ze tynk prawie z samego piasku i po tym porysowaniu trzeba bedzie rysy wzmocnic ;)

 

Klej niskosplywny. Ja uzywalem rozne - Sopro No 1 klasy S1, ale i tez zwykly Mapei Adesilex P9. Tym drugim nawet lepiej mi sie robilo.

 

Grunt jest OBOWIĄZKOWY. Jego zadaniem jest spojenie zewnętrznych warstw ściany i utworzenie warstwy szczepnej dla kleju, aby sam tynk lub któreś łączenie się nie rozspoiło i nampłytki nie odpadły razem z dobry klejem. Większość usterek na elewacji wynik właśnie z pominięcia tego elementu. Płytka to nie farba, waży swoje i nawet najlepszy klej nic tu nie da, jak nie będzie miał się do czego przykleić.

 

Najlepsze kleje pod płytki to Ceresit CM19 i Sopro 400 (No.1), ale CM17 i 450/457 też spokojnie wystarczą, o ile płytka zostanie poprawnie wyklejona. We wnętrzach wymagania są niższe i każdy dobry, elastyczny klej spełni swoje zadanie. Jeśli nie mamy zbytniego pojęcia o materiałach, najbezpieczniej jest kupować klej i grunt wg. zaleceń jednego producenta. Mamy wtedy pewność, że oba środki zostały właściwie do siebie dobrane. Nie skupiajmy się na drogich klejach, kupując najtańszy grunt pod farby ścienne.

 

Przy wyborze zwróćmy też uwagę na długi czas otwartego schnięcia (klej można dłużej używać po wymieszaniu) oraz niski spływ (płytka powinna trzymać się ściany, a nie opierać na krzyżykach czy listewkach). Te parametry zagwarantują nam spokojną i wygodną pracę.

 

Witam, proszę o pomoc i poradę. Kupiłem płytki ceglane (cięte z prawdziwej cegły, lico). Chce je położyć na jedna ścianę 13m2. Problem w tym, że ściana jest pomalowana na biało i gładka jak pupcia niemowlaka. ;) Jakiego kleju użyć aby nie odpadły? :) I co zrobić z samą ścianą? Pomijam już fakt zagruntowania, może tą ścianę jakoś "podziurawić" lub "obskrobać" aby klej miał lepszą przyczepność?

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/82277445/Cegla/1.jpg

 

Dobry grunt, dobry klej i nic więcej nie trzeba do szczęścia (zestaw na 13m2 to wydatek rzędu 50zł maks). Ewentualnie wymyć przed gruntowaniem, jeśli nie jest nowa i może mieć tłuste zabrudzenia.

 

 

Na koniec coś ładnego. Dziś lekki "wintydż"

 

http://cdn.decoist.com/wp-content/uploads/2014/03/Exposed-brick-wall-inside-the-modern-home.jpg

 

http://ghar360.com/blogs/wp-content/uploads/1183702877_axd-13.jpg

 

http://www.greenstylegallery.com/wp-content/uploads/2014/11/best-home-interior-design-brick-wall-in-old-house-renovation-with-eclectic-furniture.jpg

 

http://cdn.homedit.com/wp-content/uploads/2012/09/Paddington-brick-interior3.jpg

 

http://cdn.decoist.com/wp-content/uploads/2013/02/luxury-NYC-home-old-bricks-walls.jpg

Paddington-brick-interior3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry grunt, dobry klej i nic więcej nie trzeba do szczęścia (zestaw na 13m2 to wydatek rzędu 50zł maks). Ewentualnie wymyć przed gruntowaniem, jeśli nie jest nowa i może mieć tłuste zabrudzenia.

 

Czyli mówisz żeby nie robić rys na tej ścianie przed gruntowaniem i położeniem kleju z cegłą? Mam wątpliwości czy to będzie się trzymać skoro ściana jest aż tak gładka... Mam klej Mapei Adesilex P9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mówisz żeby nie robić rys na tej ścianie przed gruntowaniem i położeniem kleju z cegłą? Mam wątpliwości czy to będzie się trzymać skoro ściana jest aż tak gładka... Mam klej Mapei Adesilex P9.

 

Podbijam, też mam ścianę odmalowaną, ale stwierdziliśmy że położymy na niej cegłę ? Czy przed klejeniem mam robić te dziury na całości i gruntować czy nie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po dłuższej przerwie. Na początek kilka sprostowań

 

 

 

To, co piszesz, miało rację buty dwie dekady temu, dziś i paleta produktów i wymagania im stawiane są wyższe. Dlatego tak ważne są atesty, bo określają parametry materiałów budowlanych i zakres ich stosowania. Normy zharmonizowane obejmują wszystkie materiały na rynku i najlepszym sposobem, aby o zakresie użycia takiego materiału się dowiedzieć, jest sprawdzenie jego karty technicznej, która powinna być dostępna w punkcie sprzedaży i dodatkowo zamieszczona przez producenta na opakowaniu. Jeśli w karcie cegły, przy nazwie, widnieje HD, a klasa mrozodporności została określona jako F2, można taki materiał spokojnie stosować na elewacji.

 

W przypadku cegieł z mrozoodpornością F1 należy je wcześniej zaimpregnować, aczkolwiek w dobie Silki i Porothermy ilość cegieł bez pełnej mrozoodporności jest już znikoma i problem ten dotyczy jedynie mniejszych lokalnych producentów oraz modeli przeznaczonych na rynku Europy Zachodniej i Południowej.

juz nawet nie pamietam, o czym byla mowa, ale zapewne porownywales ostatnio przecietna zwykla cegle do tej sprzed 70 lat i zauwazyles jakies 50% mniejsza wage?

 

 

Z dystansem podchodziłbym do materiałów marketingowych i "szkoleniowych", gdyż są przeważnie pełne błędów. Tak samo jest w przypadku powyższego filmu (skądinąd czołowego producenta zapraw), które sugeruje wadliwe wykonanie cokołu i dosyć powazne problemy w późniejszym okresie eksploatacji.

a dokladnie o co chodzi?

Czy zaprawa nadaje się do murowania lub fugowania, widnieje na opakowaniu i instrukcji wydrukowanej na nim. W przypadku wspomnianego Sopro większość zapraw nadaje się do obu czynności, różnica polega w ilości wody dodawanej przy rozrabianiu (ok. 3,2l na półsuchą fugę i 3,75-4l na zaprawę). Trzymałbym się tych wytycznych z dokładnością 0,25l, chyba że chcemy poprawiać spękania lub sypiące się ubytki.

mowa byla chyba o kreconej zaprawie murarskiej z piasku, cementu i wody

 

Grunt jest OBOWIĄZKOWY. Jego zadaniem jest spojenie zewnętrznych warstw ściany i utworzenie warstwy szczepnej dla kleju, aby sam tynk lub któreś łączenie się nie rozspoiło i nampłytki nie odpadły razem z dobry klejem. Większość usterek na elewacji wynik właśnie z pominięcia tego elementu. Płytka to nie farba, waży swoje i nawet najlepszy klej nic tu nie da, jak nie będzie miał się do czego przykleić.

 

jesli dobrze kojarze, to pytanie bylo o klejenie do sciany pokrytej farba (zapewne akrylowa) wewnatrz. Co grunt (nota bene tez akrylowy) tutaj zmieni? Farba nie pusci go wglab, bo to nie kredowka, ani bialkowane wapnem.

y

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mówisz żeby nie robić rys na tej ścianie przed gruntowaniem i położeniem kleju z cegłą? Mam wątpliwości czy to będzie się trzymać skoro ściana jest aż tak gładka... Mam klej Mapei Adesilex P9.

 

Też kleiłem cegły na pomalowaną ścianę, po jednym dniu zaczęły odpadać. Po zerwaniu wszystkich zastosowałem środek gruntujący "Betokontakt" to mieszanina kleju i piasku - stworzyło bardzo szorstką powierzchnię. Kupiłem go w zwykłym markecie budowlanym. Ceny niestety już nie pamiętam. Przed jego zakupem czytałem gdzieś na forum, że ktoś stosował to na "lamperię" i też złapało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie wiem po co tyle kombinować .Nie jestem fachowcem ale moja ściana o pow.6 m2 istnieje od roku i nic (odpukać))) się nie dzieje.

Ścianę pomalowałam unigruntem -jakimś zwykłym-,płytki ze starej cegły (dosyć grube) kleiłam zwykłym klejem do kafelek.

Fugę też robiłam ze zwykłej zaprawy murarskiej.Potem impregnacja i jest ok.Wygląda staro i naturalnie.

Czasami za bardzo wymyślamy:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 3 weeks później...
Podepnę się pod temat - ja z kolei mam świeżo wytynkowaną ścianę tynkiem gipsowym. Zastanawiam się czy kleić na to płytki stegu parma czy zostawić ścianę gładką jak jest. Jest ona idealne gładka i nie uśmiecha mi się jej "dziurawić" bo pisaliście, że jak nie będzie chropowatej powierzchni to płytka nie będzie się trzymać? Dobrze zrozumiałam?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod temat - ja z kolei mam świeżo wytynkowaną ścianę tynkiem gipsowym. Zastanawiam się czy kleić na to płytki stegu parma czy zostawić ścianę gładką jak jest. Jest ona idealne gładka i nie uśmiecha mi się jej "dziurawić" bo pisaliście, że jak nie będzie chropowatej powierzchni to płytka nie będzie się trzymać? Dobrze zrozumiałam?

 

 

Będzie się trzymać bez niszczenia powierzchni. Pamiętaj tylko o dobrym markowym gruncie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...