Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam. Jestem w trakcie budowy domu w którym zamierzam zainstalować PC PW. Dom o pow. około 200m po podłodze, będzie wszędzie ogrzewanie podłogowe i w chwili obecnej w podłodze mam do dyspozycji 27 cm. Co będzie lepszym rozwiązaniem styro 18 cm i 9 cm wylewki? czy może 20 cm styro i 7 cm wylewki?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam. Jestem w trakcie budowy domu w którym zamierzam zainstalować PC PW. Dom o pow. około 200m po podłodze, będzie wszędzie ogrzewanie podłogowe i w chwili obecnej w podłodze mam do dyspozycji 27 cm. Co będzie lepszym rozwiązaniem styro 18 cm i 9 cm wylewki? czy może 20 cm styro i 7 cm wylewki?

Obie wersje są dobre , różnią się między sobą , powiedziałbym bardzo bardzo niewiele . Ja wybrałbym 18/9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2cm x 200m2 to 4m3 - prawie 9 ton. Chyba nikt w domu jednorodzinnym nie montuje bufora choćby o 1/10 pojemności tego.

 

A gdzie ja pytałem o ciężar...?

Ile energii zapakujemy do tych 2cm posadzki pamiętając że wylewka jest ledwo kilka stopni cieplejsza niż pomieszczenia ...

Pamiętać też należy o tym że rośnie bezwładność a co za tym idzie precyzja dawkowania energii przez system grzewczy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile energii zapakujemy do tych 2cm posadzki pamiętając że wylewka jest ledwo kilka stopni cieplejsza niż pomieszczenia ...

 

Myślałem, że mądrej głowie dość dwie słowie.

Ciepło właściwe wylewki to ponad 840J/(kg*k)

840J/(kg*k) * 9000kg=2,1kWh/k

Dalej można sobie policzyć, ile oszczędzi to grzania w droższej trefie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że mądrej głowie dość dwie słowie.

Ciepło właściwe wylewki to ponad 840J/(kg*k)

840J/(kg*k) * 9000kg=2,1kWh/k

Dalej można sobie policzyć, ile oszczędzi to grzania w droższej trefie.

 

No i podłogówka waha się góra o 1K i te 2,1 kwh w domu 200m2 w miarę ciepło zbudowanym , to taka duża wartość , że oszczędności wykorzystania drugiej taryfy rzucają na kolana , zwłąszcza jak ktoś ma np PC .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i podłogówka waha się góra o 1K

 

No, to pogratulować sprawności układu. Jakie jest obciążenie budynku, że 1* różnicy wystarcza do ogrzania?

 

A pompa nie świruje, jak różnica między zasilaniem a powrotem jest <1*?

 

Bo chyba nie piszesz o zmianie temperatury podłogi, bo dyskusja jest o tym czy te 2cm betonu jest, albo nie ma. A nie o ile * się ogrzewa i schładza. Więc tu będzie różnica między temperaturą powietrza w pomieszczeniu a wylewki (nawet nie okładzin). Czyli z 5* można spokojnie przyjąć.A 10kWh to przy obciążeniu rzędu 5kW, jak łatwo policzyć, wystarczy do ogrzewania przez 2 godziny. I o tyle dłuższa może być przerwa w ogrzewaniu.

 

Zresztą nie raz tu był wrzucany obrazek:

http://szkut.com/dom/wylewka_wykres.jpg

 

2cm robi dużą różnicę. Zwłaszcza, jak się chce unikać grzania w droższej strefie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i podłogówka waha się góra o 1K i te 2,1 kwh w domu 200m2 w miarę ciepło zbudowanym , to taka duża wartość , że oszczędności wykorzystania drugiej taryfy rzucają na kolana , zwłąszcza jak ktoś ma np PC .

 

Witam

 

Słuszne spostrzeżenie.

Ta wylewka, nawet cała czyli ok 36 ton będzie miała efektywną pojemność cieplną (oczywiście dla ogrzewania podłogowego) mniejszą od bufora 500 l grzanego powiedzmy do 85*.

Pytanie czy ma sens grzanie wody z pomocą PC do takiej temperatury to odrębny temat.

Chodzi mi wyłącznie o wykazanie niewielkiej pojemności cieplnej wylewki betonowej oraz trudności w jej skutecznym ładowaniu i uwalnianiu energii, bez utraty komfortu wynikającego z jej w miarę stabilnej temperatury.

 

Edit

 

Kaizen: W moim domu wylewka na wierzchu ma w przeciętnych warunkach 1 - góra 2 więcej stopni od temperatury powietrza.

Podniesienie jej temperatury choćby o 2* spowoduje zbliżony wzrost temp.powietrza, co z pewnością nie będzie komfortowe.

Podobna sytuacja ze spadkiem temp.

Dlatego m.in. grzeję dom cały czas a nie wyłącznie w oknach taniej taryfy

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Edytowane przez Pratchawiec
dopisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubisz liczyć to teraz policz ile energii stracimy na tych brakujących 2cm izolacji ...

 

jasiek71 pytał, ile energii zmagazynuje 2cm wylewki, to mu policzyłem.

Ile strat będzie 18 vs 20 cm - to dla mnie za trudne i za mało danych. Bo to zależy jak ocieplone fundamenty, jakie warunki gruntowe i wodne. Bo na umykanie ciepła do gleby trzeba patrzeć inaczej, niż do powietrza zewnętrznego. Zwłaszcza, jak fundament jest dobrze ocieplony to na to co pod domem można patrzeć bardziej jak na kumulowanie ciepła, niż na straty.

 

Do tego dawanie na ścianę ze 20 cm styropianu, i tyle samo na posadzkę jest nielogicznym rozłożeniem. Bo na ściana chroni przed dużo większą różnicą temperatur, niż posadzka (posadzka to kilkanaście stopni różnicy, a przez ścianę 2-3 x więcej w sezonie grzewczym). Do tego ciepło oddane do gruntu rozchodzi się dalej z dużym oporem - a nie ucieka jak powietrze.

Gdyby dyskusja była o tym, czy dać 5 czy 7 cm styro - to byłoby o czym dyskutować. Ale gdy mowa 17 vs 19, to IMO decyzja jest prosta. A jak ściana fundamentowa jest jeszcze ocieplona, to ciekawe, czy sam koszt styro ponad optimum (zgaduję, że optimum będzie gdzieś pomiędzy 10 a 15cm jak jeszcze z 10-15 jest na ścianie fundamentowej) się kiedykolwiek zwróci zwłaszcza, przy grzaniu PC.

 

Dużo większą korzyść przyniesie zmniejszenie ilości ciepła produkowanego w droższej strefie dzięki większej akumulacji w grubszej wylewce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi wyłącznie o wykazanie niewielkiej pojemności cieplnej wylewki betonowej oraz trudności w jej skutecznym ładowaniu i uwalnianiu energii, bez utraty komfortu wynikającego z jej w miarę stabilnej temperatury.

 

Przecież im grubsza wylewka, tym temperatura stabilniejsza. Czy może twierdzisz, że przy grzewczej płycie fundamentowej tracisz komfort, bo 20cm grzanego betonu nie jest w stanie stabilizować temperatury?

 

 

 

Kaizen: W moim domu wylewka na wierzchu ma w przeciętnych warunkach 1 - góra 2 więcej stopni od temperatury powietrza.

 

Również pogratulować sprawności układu.

Wg danych instalacyjnych przy rurkach co 10cm przy panelach podłogowych trzeba 6* różnicy, żeby podłoga oddała 45W/m2 do powietrza. Wtedy te 10kWh dla domu 200m2 wystarczy na ponad godzinę "grzania". Pewnie dobrze ocieplony dom tyle potrzebuje w niezłe mrozy (kilkanaście stopni poniżej zera).

I pamiętaj, że ciągle mówię o tej samej temperaturze wylewki - tylko kwestia, czy jest jej 2 cm mniej, czy więcej.

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=377632

Źródło: http://www.instsani.webd.pl/projco17.htm

strumien.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A od kiedy to temperatura wylewki "buja się" o 5* pomiędzy cyklami grzania ...?

Nawet moja byle jaka chałupa nie przekracza 2* pomiędzy cyklami ...

Inna sprawa to dodatkowa moc układu grzewczego aby w tym samym czasie załadować te dodatkowe kilka kWh ...

Ta sama zwiększona moc systemu grzewczego będzie skutkowała notorycznym "przebijaniem" temperatury bo bezwładność swoje, moc swoje a sterownik swoje ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra ale na logikę - więcej betonu spowoduje, że posadzka będzie się dłużej nagrzewała i dłużej oddawała ciepło. Co w przypadku kiedy PC nie zdąży jej naładować do optymalnej temperatury w okienku 2 T ?

 

Mam ten sam dylemat - do zagospodarowania jest 31 cm i zastanawiam się jak to podzielić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to pogratulować sprawności układu. Jakie jest obciążenie budynku, że 1* różnicy wystarcza do ogrzania?

 

A pompa nie świruje, jak różnica między zasilaniem a powrotem jest <1*?

 

Bo chyba nie piszesz o zmianie temperatury podłogi, bo dyskusja jest o tym czy te 2cm betonu jest, albo nie ma. A nie o ile * się ogrzewa i schładza. Więc tu będzie różnica między temperaturą powietrza w pomieszczeniu a wylewki (nawet nie okładzin). Czyli z 5* można spokojnie przyjąć.A 10kWh to przy obciążeniu rzędu 5kW, jak łatwo policzyć, wystarczy do ogrzewania przez 2 godziny. I o tyle dłuższa może być przerwa w ogrzewaniu.

 

Zresztą nie raz tu był wrzucany obrazek:

http://szkut.com/dom/wylewka_wykres.jpg

 

2cm robi dużą różnicę. Zwłaszcza, jak się chce unikać grzania w droższej strefie.

 

Kolejny pst taki w który nie mas totalnie racji .

To norma w domach w marę dobrze ocieplonych że różnica między powietrzem w dom a posadzka to góra 2*C , tak jest w praktyce .

 

Pewnie nie jesteś sobie tego w sanie wyobrazić ale pc w ogóle nie świruje , zwłaszcza że ma modulowaną moc i stabilne dolne źródło -wymiennik poziomy gruntowy., wcześniej miałem on/o-a i też nie było żadnego wirowania , ale tego jak widać po wpisach też nie rozumiesz i nie przyjmujesz do wiadomości .A kto tak twierdzi że pompa ma mieć różnice między zasilaniem a powrotem 1* ? Znowu nie rozumiesz że temperatura zasilania i powrotu PC i temperatura posadzki to nie to samo .

<2cm robi dużą różnicę. Zwłaszcza, jak się chce unikać grzania w droższej strefie.>

 

2cm grubsza wylewka i 2 cm cieńsza izolacja w praktyce = 2 cm cieńsza wylewka i 2 m grubsza izolacja .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra ale na logikę - więcej betonu spowoduje, że posadzka będzie się dłużej nagrzewała i dłużej oddawała ciepło. Co w przypadku kiedy PC nie zdąży jej naładować do optymalnej temperatury w okienku 2 T ?

 

Mam ten sam dylemat - do zagospodarowania jest 31 cm i zastanawiam się jak to podzielić :)

 

Jak będziesz miał odpowiednio dobraną P o domu ( nie do posadzki) nie będzie miał żadnego problemu z ,,naładowaniem" posadzki .Tylko na początku sezonu pc będzie dość długo pracować aby , naładować" posadzkę , później uzupełnia tylko straty ciepła. Oczywiście że im grubsza posadka tym lepiej , akumulacja to jedno , a drugie że łatwiej utrzymć stabilną temperaturę , bez jakiś super precyzyjnego sterowania ogrzewaniem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...