grzeniu666 20.08.2015 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 Czy do samodzielnie wykonywanego reku (w zasadzie to 3 osobne skrzynki: napęd1, napęd2, wymiennik) z płyt XPS (10cm) wewnątrz potrzebna jest jakaś okładzina (blacha, PVC?) czy goły XPS styknie? Większość tu korzystała z płyt warstwowych, jednak ja chcę mieć wyjściowo grube ścianki (reku na poddaszu nieuż., będzie dodatkowo "obrzucony" wełną) więc kupiłem "surowe" płyty XPS. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 20.08.2015 11:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 Czy do samodzielnie wykonywanego reku (w zasadzie to 3 osobne skrzynki: napęd1, napęd2, wymiennik) z płyt XPS (10cm) wewnątrz potrzebna jest jakaś okładzina (blacha, PVC?) czy goły XPS styknie? Większość tu korzystała z płyt warstwowych, jednak ja chcę mieć wyjściowo grube ścianki (reku na poddaszu nieuż., będzie dodatkowo "obrzucony" wełną) więc kupiłem "surowe" płyty XPS. Wystarczą same płyty, bo nie chłoną wilgoci/wody. Nasiąkliwość XPS jest znikoma. Ja też robię obudowę z samego XPS'a i osobnymi wentylatorami poza obudową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 20.08.2015 12:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 (edytowane) Wystarczą same płyty, bo nie chłoną wilgoci/wody. Nasiąkliwość XPS jest znikoma. Ja też robię obudowę z samego XPS'a i osobnymi wentylatorami poza obudową. OK, dzięki (może inni się wypowiedzą?). Na ścianę środkową wewnątrz (napędy) planuję PVC spienione 10mm. Do tej ściany byłyby zamocowe siatka "nośna" tkaniny filtrującej, inlet i "pająk" z płytką na EBMa (nóżki z pręta gwintowanego, jakiegoś grubszego, 10mm? aby to było stabilne). Cała ta płyta byłaby wsuwana na środka na szynach z ceownika alu przykręconego od wewnątrz do skrzynki (na kołkach ślimakowych do styro). Z zewnątrz czymś bym tego XPS zabezpieczył, ale jak liczę blacha 0,5 na taką sztukę (ca 2,5m2) to z 10kg (?!), Rozważam więc PVC (spienione? lite? 1mm? 2mm?) klejone do XPS, a krawędzie wzmacniane kątownikami alu (najchętniej bym kątowniki nitował z tym PVC, ale czy nit przy ściąganiu/zrywaniu nie zniszczy PVC?). EDIT: a może... po krawędziach z zew. kątowniki alu np. 30x30x2, na środki ścianek PVC 2mm (nie do samych krawędzi i pod kątowniki, lecz z marginesem 30-2=28mm, aby licowały z kątownikami) i na to (na krawędzie, szeroko) taśma, np. wzmacniana alu, do połączenia kątowników z PVC...? Hmm... to by nie było zbyt pracochłonne Co o tym myślicie? Jakieś uwagi, wskazówki? Edytowane 20 Sierpnia 2015 przez grzeniu666 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 20.08.2015 13:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 OK, dzięki (może inni się wypowiedzą?). Mogę jeszcze ja ? Na ścianę środkową wewnątrz (napędy) planuję PVC spienione 10mm. Do tej ściany byłyby zamocowe siatka "nośna" tkaniny filtrującej, inlet i "pająk" z płytką na EBMa (nóżki z pręta gwintowanego, jakiegoś grubszego, 10mm? aby to było stabilne). Cała ta płyta byłaby wsuwana na środka na szynach z ceownika alu przykręconego od wewnątrz do skrzynki (na kołkach ślimakowych do styro). Dobre rozwiązanie, ale lepiej byłoby jakbyś rozdzielił wentylator od filtru, ponieważ taka wsuwana płytka będzie miała nieszczelności i możesz tracić na sprężu/mocy wentylatora. Z zewnątrz czymś bym tego XPS zabezpieczył, ale jak liczę blacha 0,5 na taką sztukę (ca 2,5m2) to z 10kg (?!), Rozważam więc PVC (spienione? lite? 1mm? 2mm?) klejone do XPS, a krawędzie wzmacniane kątownikami alu (najchętniej bym kątowniki nitował z tym PVC, ale czy nit przy ściąganiu/zrywaniu nie zniszczy PVC?). EDIT: a może... po krawędziach z zew. kątowniki alu np. 30x30x2, na środki ścianek PVC 2mm (nie do samych krawędzi i pod kątowniki, lecz z marginesem 30-2=28mm, aby licowały z kątownikami) i na to (na krawędzie, szeroko) taśma, np. wzmacniana alu, do połączenia kątowników z PVC...? Hmm... to by nie było zbyt pracochłonne Co o tym myślicie? Jakieś uwagi, wskazówki? Ale po co takie zabiegi ? Masz zamiar wstawić ten rekuperator w salonie ? Ani kątowniki, ani PVC nic nie daje oprócz dodatkowej roboty. Chyba, że czegoś nie przewidziałem ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcelix 20.08.2015 14:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 W celu optymalizacji budowy i sterowania rekuperatora zastanawiam się nad dodaniem rurowego gwc. GWC ma na celu ochronienie wymiennika przed zamarzaniem i tylko w okresie mrozów mam go zamiar używać. Planowana wentylacja na lato to 350m3/h zimą 150m3/h. Uznaję że oszczędności nie będzie z tego żadnych jeśli chodzi o ogrzewanie. gwc ma mi ułatwić budowę reku i "olać" kontrolę zamarzania na sterowniku. Jakiej wielkości w suchym gruncie powinnień być wymiennik przy zakładanych 150m3/h (rura 110-160mm). Jaki warunek w programie pozwoli uniknąć zamarzania wymiennika? Czy jeśli temp przed wymiennikiem t1>-5 i za (wywiewana) t2 >0 to wymiennik nie zamarźnie? Szukam bezpiecznego warunku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 20.08.2015 14:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 Dobre rozwiązanie, ale lepiej byłoby jakbyś rozdzielił wentylator od filtru, ponieważ taka wsuwana płytka będzie miała nieszczelności i możesz tracić na sprężu/mocy wentylatora. Ale po co takie zabiegi ? Masz zamiar wstawić ten rekuperator w salonie ? Ani kątowniki, ani PVC nic nie daje oprócz dodatkowej roboty. Chyba, że czegoś nie przewidziałem ? Nie przewoduję nieszczelności na tej płytce (upraszczając, np. w głębi i w drzwiach dam jakąś piankę czy mikrogumę, górą i dołem po wsunięciu paski klinujęce). Jakkolwiek faktycznie może lepiej tę siatkę zamocować do skrzynki. Chodzi mi o zabezpieczenie np. przed obiciem tego czymś względnie ostrym (coś czuję że to by się zdarzyło). Szczególnie drzwi. Poza tym byłbym spokojniejszy, że żadna "strychna" mysz nie postanowi podjeść i się przewietrzyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cruz 20.08.2015 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 W celu optymalizacji budowy i sterowania rekuperatora zastanawiam się nad dodaniem rurowego gwc. ......... Jaki warunek w programie pozwoli uniknąć zamarzania wymiennika? Pętelce wszystko jedno czy wyniku jej warunku załączy grzałkę lub GWC. Kieszeni nie wszystko jedno czy opłaci GWC czy grzałkę. Policz ile te GWC kosztuje. Masz wolne środki z którymi nie wiesz co zrobić to buduj (GWC). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcelix 20.08.2015 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2015 (edytowane) Pętelce wszystko jedno czy wyniku jej warunku załączy grzałkę lub GWC. Kieszeni nie wszystko jedno czy opłaci GWC czy grzałkę. Policz ile te GWC kosztuje. Masz wolne środki z którymi nie wiesz co zrobić to buduj (GWC). Opłacalność tego rozwiązania analizuję. Grzałki bym potrzebował ponad 500W. Pytanie ile metrów rur bym potrzebował, aby wymiennik nie zamarzł. Dopiero na podstawie takiej wiedzy mogę zdecydować co mi się bardziej opłaca. Równie dobrze mogę zrobić grzałkę z taniej chłodnicy/nagrzewnicy i przepuścić wodę z podłogówki. Kolejne ważne pytanie to przy jakich warunkach zewnętrznych wymiennik zamarźnie? Edytowane 20 Sierpnia 2015 przez marcelix Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 21.08.2015 06:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Nie przewoduję nieszczelności na tej płytce (upraszczając, np. w głębi i w drzwiach dam jakąś piankę czy mikrogumę, górą i dołem po wsunięciu paski klinujęce). Jakkolwiek faktycznie może lepiej tę siatkę zamocować do skrzynki. Na twoim miejscu wentylatory wkleiłbym szczelnie, np. silikonem na otwór w tej skrzynce. Tak, aby nie było przepływu zwrotnego. Wówczas płytkę z filtrem montujesz na spokojnie - nie musi być szczelna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 21.08.2015 08:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Na twoim miejscu wentylatory wkleiłbym szczelnie, np. silikonem na otwór w tej skrzynce. Tak, aby nie było przepływu zwrotnego. Wówczas płytkę z filtrem montujesz na spokojnie - nie musi być szczelna. Jak narazie u mnie plan jest taki aby na płycie środkowej był zarówno wentyl jak i filtr. O nieszczelności już nie mam obaw. Nie wiem jaki Ty masz plan dot. zamykania tych skrzynek (drzwi czy zdejmowana klapa), ale to jak dla mnie również argument aby robić jaką ramę z alu (przykręcanie/nitowanie zawiasów/klamr). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 21.08.2015 10:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Nie wiem jaki Ty masz plan dot. zamykania tych skrzynek (drzwi czy zdejmowana klapa), ale to jak dla mnie również argument aby robić jaką ramę z alu (przykręcanie/nitowanie zawiasów/klamr). Obudowę z wymiennikiem zamykam klejem do XPS'a Wentylatory i filtry bedą kanałowe i do nich będę miał dostęp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 21.08.2015 10:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Obudowę z wymiennikiem zamykam klejem do XPS'a Wentylatory i filtry bedą kanałowe i do nich będę miał dostęp. Tak czułem... Czyli Ty budę robisz tylko dla wymiennika? Nie rozważasz ewentualności np. problemów ze skroplinami, czy chęci wrzucenia jakiś czujników w przyszłości, lub czegoś innego niespodziewanego? Trochę risky (jak dla mnie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 21.08.2015 10:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 (edytowane) Mój jest w formie kompaktu z płyt z pianki PU z pokryciem PCV. Gdzieś w tym wątku dawałem zdjęcia. Ja stosowałem okucia aluminiowe z kątowników i ceowników, nie lubię inżynierskiego dziadostwa. Pokrywa jest zamykana za klamry z zatrzaskami. Okucie służy też jako równa powierzchnia dla współpracujących uszczelek. Sprawdza się. P.S. Tu są zdjęciahttp://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Rekuperator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony&p=6172218&viewfull=1#post6172218 Edytowane 21 Sierpnia 2015 przez suj Dodany link Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 21.08.2015 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Tak czułem... Czyli Ty budę robisz tylko dla wymiennika? Nie rozważasz ewentualności np. problemów ze skroplinami, czy chęci wrzucenia jakiś czujników w przyszłości, lub czegoś innego niespodziewanego? Trochę risky (jak dla mnie). Odprowadzenie dla skroplin zrobię. Z czujnikami jeszcze się zastanawiam. Może wrzucę. Zapewne kilka pomiarów na początku bym wykonał, żeby sprawdzić sprawność rekuperacji. Później raczej nie będę już na to zwracał uwagi. A to że obudowę sklejam klejem do XPS'a, nie oznacza, że takiej obudowy nie da się otworzyć - w razie "czegoś innego niespodziewanego". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 21.08.2015 12:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 @suj, Twój reku mam w ulubionych. Dobra robota! Teraz pytanie dot. sterowania. Na obudowie (na strychu) napędu chcę mieć: - włącznik On/Off (230V) - przełącznik sterowania: potencjometr (do celów serwisowo-awaryjnych) / sterownik 0-10V (PLC, będzie w rozdzielnicy). - potencjometr Możecie zerknąć niżej czy takie podłączenie będzie OK (załączam również schemat EBMa, chyba właściwy) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 21.08.2015 13:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Przy potencjometrze brakuje źródła napięcia 10V. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 21.08.2015 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Przy potencjometrze brakuje źródła napięcia 10V. Hmm, IMHO jest doprowadzone z EBMa... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 21.08.2015 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Jest poprawnie. Czerwony to +10V z EBM-a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 21.08.2015 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Ah, racja. Przy kazji, co to za EBMy ? Jaki model ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 21.08.2015 14:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2015 Przy kazji, co to za EBMy ? Jaki model ? Moje to R3G220-AD11-02 Ten schemat EBMowy chyba jest również do nich (jeszcze się upewnię, bo mam go jako PDFa "solo"). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.