Jani_63 30.01.2011 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 gdzie takie można dostać? Lub ewentualnie tu http://www.aspol.com.pl/index.php?option=com_acatalog&view=showItem&id=237&cid=206&Itemid=56&lang=pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KC57 30.01.2011 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 gdzie takie można dostać? Lub ewentualnie tu http://www.aspol.com.pl/index.php?option=com_acatalog&view=showItem&id=237&cid=206&Itemid=56&lang=pl Oki.Tylko jest to przepustnica ręczna ,jeśli dobrze zauważyłem. No i cena jednej to więcej niż ja dałem za dwie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KC57 30.01.2011 21:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 Tutaj zamieściłem rysunki mojego projektu: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1e5f54dc7c223962.html http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/19d81240780eafb9.html Rura fi125 z komory z filtrem wlotu powietrza zewnętrznego do reku doprowadzona przed wentylator nawiewny. Dwie przepustnice pracujące naprzemian, kierujące strumień na wymiennik, bądź bypass. Powyżej rury bypassu miejsce na elektronikę ( przełączniki, kostki itp. ) Mam kilka uwag do twojego projektu. Po pierwsze błąd przy wymiarowaniu. Część środkowa , jeśli wymiary są w cm, to ma 62cm ,a nie 620cm. Po drugie dlaczego do obejścia dobrałeś średnicę 125mm ,jeżeli na wlotach masz 250mm? Przecież to 4 razy mniejszy przekrój. Sporo większa prędkość strugi powietrza to szum i opory. Po trzecie wentylator wyciągowy (ten od zużytego powietrza) ma nieciekawe miejsce pracy tzn.na dole po wymianie ciepła w powietrzu w 100% nasyconym wilgocią i skroplinami ,co kiepsko rokuje co do trwałości tego ustrojstwa. Wydaje mi się , że lepiej byłoby go przenieść na górę oraz zmniejszyć i obrócić o 180" filtr. Nie rozumiem także po co ci dodatkowa przegroda przed wymiennikiem po stronie powietrza świeżego. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 30.01.2011 22:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 (edytowane) KC57, dzięki za uwagi i odpowiadam, to nie są rysunki techniczne, tylko moje szkice. Właściwie to nie powinienem ich ujawniać, gdyż faktycznie są poglądowe i mogą wprowadzić kogoś w błąd. Nie mniej pozytywem jest to, że podlegają krytyce, a ludzie tu zaglądający są myślący Padło też takie pytanie i prośba. Przepustnica fi125 w zupełności wystarczy. Policzyłem opory są pomijalne. To znaczy dużo mniejsze niż wymiennika, przez ktory powietrze nie będzie płynać tylko tym bypassem. ostatecznie można ( na siłę ) zmieścić tam fi150, bądź nieco poszerzyć obudowę, ale materiału z płyty pójdzie więcej. Nie wiem jeszcze czy dalej będzie rura fi125, czy wystarczy ta przestrzeń, która się tworzy za/przed wymiennikiem, ograniczona przepustnicą i wlotem do kolejnej komory. Może to być nawet swego rodzaju tłumik. Aczkolwiek nawet opory tak krótkiej rury są pomijalne ( mniejsze od wymiennika ). Nie wiem natomiast co z hałasem. W 90% czasu układ będzie pracował na 30% swojej wydajności. I ten stan mnie interesuje. Z umieszczeniem tego wentylatora to cenna uwaga. Można tak zrobić, jak piszesz. Czytałem jednak, że wentyle powinny pracować na wyciągu, a nie "pchać" powietrze. Jeśli ustalę, że może pchać, bądź będzie to znacząco lepsze, jak piszesz dla żywotności wentylatora, to tak zrobię. To żaden kłopot taka zamiana dla tej konstrukcji. Ta przegroda musi być, jeśli planuję zrobić przepustnice w układzie zamkniętym w obudowie, co nie jest w moim przypadku konieczne, ale elegancko wygląda. Ciekawy pomysł z przepustnicą zwrotną. Muszę to przemyśleć. P.S. każda uwaga i każde pytanie jest niezmiernie cenne. Bardzo proszę o kolejne. Edytowane 30 Stycznia 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 30.01.2011 23:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 To i ja dorzucę swoje trzy grosze, choć to tylko szkice poglądowe. Lepszym rozwiązaniem byłoby usytuowanie wymiennika w pozycji pionowej ze względu na odpływ skroplin. Przy projektowaniu zastanów się gdzie dokładnie chcesz umieścić rekuperator i jak będą poprowadzone kanały główne. Pozwoli Ci to ewentualnie tak zaprojektować obudowę żeby króćce były odpowiednio skierowane. Zastąpienie rury By-pass'u kanałem dedykowanym w obudowie powinno zaowocować bardziej zwartą konstrukcją. Ale jak zawsze w takich przypadkach pomysły będą się rodzic do momentu zamontowania, a i tak człowiek czasami później dochodzi do wniosku że mógł to zrobić lepiej. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.01.2011 07:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Jani_63, dzięki za uwagi. miejsce na rekuperator jest już wybrane i wymierzone. W projekcie są nawet porysowane stosowne przepusty dla kanałów centralnych, wszak to 2x250cm + rozprowadzenia do pomieszczeń. Rekuperator musi być poziomo, i będą tam takie tacki na skropliny zrobione ze stali nierdzewnej pozyskane ze starej popsutej już zmywarki i jak widzę prawie gotowe Co do konstrukcji, fakt zależy mi na zwartej koncepcji i rozpoznaniu zależności. Ponieważ jest to konstrukcja "custom made", reszta będzie powstawała w trakcie wykonania, przy sztywnym zachowaniu podstawowych i najważniejszych parametrów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 31.01.2011 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Czytałem jednak, że wentyle powinny pracować na wyciągu, a nie "pchać" powietrze. tyle że jak będą ciągnąć a wymiennik zamarznie to problem z rozmrożeniem, wtedy lepiej żeby pchał powietrze ciepłe w wymiennik (chyba że masz gwc i nie ma ryzyka zamarzania) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mr_Mabram 31.01.2011 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Co do by-passu to myślę, że wystarczyłby jeden trójnik "automatyczny" z przepustnicami wpięty sprytnie gdzieś za obudową rekuperatora. Myślę, że drugi nie jest konieczny. Skoro jedna klapa będzie zamknięta a druga otwarta to powietrze jak woda pójdzie łatwiejszą stroną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 31.01.2011 11:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Co do by-passu to myślę, że wystarczyłby jeden trójnik "automatyczny" z przepustnicami wpięty sprytnie gdzieś za obudową rekuperatora. Myślę, że drugi nie jest konieczny. Skoro jedna klapa będzie zamknięta a druga otwarta to powietrze jak woda pójdzie łatwiejszą stroną. Raczej nie - ktoś o ile dobrze pamiętam sprawdzał bypass właśnie tak działający (w jakimś Brinku?) i część jednak szła przez wymiennik. No chyba że zrobić to jakoś na tyle zmyślnie (kształt kanałów), aby strumień kierowany był przepustnicą "kolankiem" 90* na wymiennik , a przy otwartej przepustnicy przelot byłby na wprost aby również siłą rozpędu strumień powietrza omijał "zjazd na wymiennik" Tak sobie tylko gdybam... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.01.2011 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 tyle że jak będą ciągnąć a wymiennik zamarznie to problem z rozmrożeniem, wtedy lepiej żeby pchał powietrze ciepłe w wymiennik (chyba że masz gwc i nie ma ryzyka zamarzania) tak, będzie GWC + do tego czujnik temperatury, co prawda będzie służył do wyższych celów a jednym z zadań będzie zmniejszenie ciągu poprze PLC, bądź nawet wyłącznie wentylatorów gdy temp spadnie poniżej np. +0,5C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.01.2011 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Raczej nie - ktoś o ile dobrze pamiętam sprawdzał bypass właśnie tak działający (w jakimś Brinku?) i część jednak szła przez wymiennik. No chyba że zrobić to jakoś na tyle zmyślnie (kształt kanałów), aby strumień kierowany był przepustnicą "kolankiem" 90* na wymiennik , a przy otwartej przepustnicy przelot byłby na wprost aby również siłą rozpędu strumień powietrza omijał "zjazd na wymiennik" Tak sobie tylko gdybam... Najlepiej gdybyś znalazł trójnik w kształcie litery "Y", gdzie nawiew byłby od strony podstawy litery. Przepustnica byłaby pojedyncza i otwierałaby na przemian jedno z ramion. Opory byłyby najmniejsze. Osobiście nie znalazłem. Jeśli będzie to trójnik pod kątem 90* to na wprost powinno powietrze iść na wymiennik, a pod kątem 90* na bypass. Do tego przepustnica powinna zapewnić szczelność na poziomie powiedzmy 99%. Umówmy się, że 1% nie wprowadzi drastycznych zmian temperatury. Te z Insbudu, nie bardzo nadają się, choć ( teoretycznie, jak patrzę ) łatwo do przerobienia dla naszych potrzeb. Tych z Alnora nie widziałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 31.01.2011 21:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Jeśli będzie to trójnik pod kątem 90* to na wprost powinno powietrze iść na wymiennik, a pod kątem 90* na bypass. Tak, myślałem o tym. Chodzi o to aby opór zakrętu 90* był "obsługiwany" przez moc zwolnioną z oporu wymiennika (że tak się skrótowo wyrażę)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KC57 01.02.2011 16:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2011 Najlepiej gdybyś znalazł trójnik w kształcie litery "Y", gdzie nawiew byłby od strony podstawy litery. Przepustnica byłaby pojedyncza i otwierałaby na przemian jedno z ramion. Opory byłyby najmniejsze. Osobiście nie znalazłem. Jeśli będzie to trójnik pod kątem 90* to na wprost powinno powietrze iść na wymiennik, a pod kątem 90* na bypass. Do tego przepustnica powinna zapewnić szczelność na poziomie powiedzmy 99%. Umówmy się, że 1% nie wprowadzi drastycznych zmian temperatury. Te z Insbudu, nie bardzo nadają się, choć ( teoretycznie, jak patrzę ) łatwo do przerobienia dla naszych potrzeb. Tych z Alnora nie widziałem. Jak już wcześniej się pochwaliłem mam dwie takie przepustnice Alnora. Wydaje mi się ,że do wykonania bypassu nadają się dobrze ponieważ zajmują mało miejsca i łatwiej jest sterować jedną "klapą" niż dwoma. Klapa jest owalna i ma na obwodzie uszczelkę. Po przetestowaniu mogę powiedzieć ,że dobrze wyregulowany siłownik domyka klapę ze szczelnością 99% w obu położeniach. Jak będzie po zamontowaniu w układzie nie wiem ,ale za tydzień będę wiedział to napiszę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 01.02.2011 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2011 (edytowane) Sterowanie dwiema przepustnicami nie jest problem jeśli realizuje się to przy pomocy przepustnicy TATBL http://img412.imageshack.us/img412/839/trol2.png Obie realizują te same funkcje choć TVTBL (to ta Twoja z Almora) ma przewagę ze względu na swoją kompaktowość. Dla tych co przegapili, to tak wygląda By-pass zewnętrzny w konstrukcji naszego Guru http://img516.imageshack.us/img516/9169/bajpastl6.jpg A tu całość http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Rekuperator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony&p=1601664&viewfull=1#post1601664 Edytowane 1 Lutego 2011 przez Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mr_Mabram 02.02.2011 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2011 Co do sterowania by-pass'em to chyba sam cos wymyślę. Myślałem o jakim silniku krokowym ze sterownikiem, który będzie otwierał i zamykał przepustnicę (sprzężonym z termostatem). A co myślicie o takim sterowaniu wentylatorów? http://allegro.pl/sterownik-rekuperatora-rekuperator-wentylacji-i1442669292.html Na pierwszy rzut oka wydaję się być całkiem dobrą alternatywą. Na PLC się nie znam więc albo coś takiego albo co innego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 02.02.2011 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2011 Insbud ma ciekawe produkty, sam mam kilka na oku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Amorphis 02.02.2011 21:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2011 Ten IB-Tron to moim zdaniem porażka:- 2W żre cały czas, a nastawy robimy (po ustabilizowaniu) 2 * w roku i od święta- tylko 3 biegi (a co z dokładnością co do obrotu przy PWM czy opornikach za 1zł)- konieczność posiadania +12-24V, nie każdy ma to napięcie lub chce dodatkowy grzejący zasilacz ze stratami- 200zł za czujnik temperatury z kalendarzem, który po tygodniu zachwytu będzie wkurzał światełkiem??? Już lepiej wyryć dłutem to na ścianie, bo temperatury wiele się nie zmienią, a taniej wyjdzie.- dokupienie rozdzielacza i paneli na sterowanie reku z różnych miejscPlusy:+ pamięć ustawień na 36mcy, (tylko co to ta pamięć ustawień??? 3 grudnia był I bieg?? a poza tym II bieg?? i jak gary przypalone były 7 listopada to na godzinę III bieg działał???)+ sygnał zabrudzonego filtra, ale tu jeszcze trzeba presostat z wyjściem, wyregulować ciśnienie zadziałania itp... bleee...Za tą cenę to lepiej alternatywne opisywane już rozwiązania z opomiarowaniem całego domu jesteś w stanie ukręcić. Dallasy i kawałek komputera (w dowolnej postaci, stacjonarny/laptop/router/tablet/pda itp) to moim zdaniem najlepsze rozwiązanie, bo dla laika i wszystko już posprawdzane i poopisywane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 04.02.2011 18:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lutego 2011 (edytowane) Amorphis, miałeś chyba zły dzień owszem można zrobić to duuużo taniej, potencjometrem za 15 zł Można też lepiej np. PLC. Są też inne sterowniki na rynku. Notabene wyjście w PLC ( a właściwie przekaźnik ) to ok. 0,5W, a potrzeba 2. Stąd bez tego bajeranckiego wyświetlacza, który można wyłączyć, w PLC jest pobierane 1W. Wychodzi mi, że koszt pracy tego sterownika z Insbudu to ok.67 groszy miesięcznie. Sądzę, że nie do zaakceptowania Nie to abym bronił tego sterownika. Nie będę, ale chyba przesadziłeś. Każdy ma swój rozum i wybiera według uznania. Już parę razy na forum przewijała się oferta tej firmy. Nikt specjalnie nie chwalił, ale kotów też nie wieszał, czyli chyba normalnie ... Edytowane 4 Lutego 2011 przez gosciu01 poprawiłem błąd ortograficzny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PawełKarpl 05.02.2011 22:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2011 Proszę o dopisanie mnie do listy zakupowej. Wymiennik GS25 350mmWentylatory R3G175 2szt. (jaki dokładnie model zamawiamy ?? na stronie producenta jest tylko R3G175-AF19-02 wcześniej było grupowe zamówienie chyba na model R3G175-AF01-02 - wycofali z produkcji ?? ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 06.02.2011 10:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2011 (edytowane) PawełKarpl,dopisałem Cię do listy zakupowej w moim poście na poprzedniej stronie.Co do typu wentylatorów - nie wiem, możesz zapytać u producenta, bądź poczekaj pewnie gdzieś do kwietnia, kiedy to zaczniemy słać zapytania.Jeśli coś się dowiesz daj znać wszystkim, proszę. edit:przejrzałem katalog .pdf, który ściągnąłem sobie pewnie ponad rok temui jest tam tylko R3G175-AF19-02, więc musisz mieć jakieś stare dane. Edytowane 6 Lutego 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.