Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

pisze nowy post aby podciągnąć:

jak zrealizować system rozmrożeniowy z zastosowaniem presostatu, wiem że silnik nawiewny w momencie zamarznięcia wymiennika powinien stanąć, aby wywiewane ciepłe powietrze rozmroziło wymiennik, zamrożenie będzie wykryte poprzez presostat, styki się przełączą, wentylator nawiewny staje, ale jak teraz zrobić żeby ruszył, przecież jak będzie stał to różnica ciśnień będzie duża, więc styk presostatu nie przełączy się

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy jaki presostat i jaki sterownik i jak to połączysz.

 

Najczęściej w presostacie masz złącze COM, NC, NO.

Jeżeli załóżmy różnica ciśnienia jest poniżej 500Pa ( punkt zadziałania NC-NO ) stan jest NC i podawany jest sygnał na sterownik, czy przekaźnik. Wentylator pracuje.

Jeżeli przekroczy te ciśnienie to ( NC-NO ) przerywa obwód i wentylator staje.

Wówczas w reku ciśnienie wyrównuje się i na presostacie różnica natychmiast spada poniżej umownych 500 Pa ( stan NC ). Wentylator rusza. Układ wpadłby wówczas w pętlę ( załącz-wyłącz ). Tu dołóż jakiś zegar do przekaźnika sterującego wentylatorem np. godzinowy z przedziałem 15 min. załączany przy odłączeniu sygnału z presostatu na 15 min. ( będą potrzebne raczej dwa zegary ).

Po 15 min. zegar załączy wentylator i ciśnienie zostanie "przetestowane" ponownie. Jeśli obniży się w tym czasie ( wymiennik odmrozi się ), obwód nie wyłącza się i wentylator pracuje.

W przypadku PLC programujesz jak chcesz i można to zrobić lepiej, ale drożej.

 

Na presostat podajesz napięcie ciągle, a więc pomiar jest ciągły regulowany stanem na wyjściu NC-NO.

 

Możesz zrobić też odwrotnie, czyli wentylator pracuje jeśli masz stan NO.

Czyli wszystko na odwrot.

Zależy to jednak jakich przekaźników użyjesz, lub jak zaprogramujesz sterownik PLC.

Należy też zwrócić uwagę na napięcia zasilania i prądy obciążenia, ale to przypominam tylko dla formalności.

 

Tyle z teorii, bo budowa podobnego układu jest przede mną.

 

P.S.

w piątek, a najpóźniej w niedzielę napiszę do wszystkich z grupy VIP na priva co do terminów dostawy itp.

 

Edit:

uszczegółowiłem wypowiedź.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie z innej beczki:

 

Czy po okresie letnim (kiedy wymiennik jest by-passowany) nie następuje w nim rozwój niepożadanych osobników zwanych pospolicie bakteriami lub innych np grzybów?

 

Czy trzeba go co jakiś czas przewietrzyć (czy lepiej zastosowac nieszczelna przepustnicę tak żeby coś jednak tam płyneło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło mi będzie Was wszystkich ( prawie ) poznać :-)

 

qurna nie mam sprawnych wentyli!!!

Jestem zdesperowany kupić nowe, zanim te walnięte w drodze się "zregenerują".

Ktoś się pisze na nową grupę?

Rozważam Systemair, ale wolałbym jednak dokładnie te R3G220 EBM-y.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie z innej beczki:

 

Czy po okresie letnim (kiedy wymiennik jest by-passowany) nie następuje w nim rozwój niepożadanych osobników zwanych pospolicie bakteriami lub innych np grzybów?

 

Czy trzeba go co jakiś czas przewietrzyć (czy lepiej zastosowac nieszczelna przepustnicę tak żeby coś jednak tam płyneło?

 

W wielu "fabrycznych" rekuperatorach wymienniki są wyjmowane, a w to miejsce producent dostarcza tzw. wkłady letnie.

Czytałem też w dtr-kach, bądź instrukcjach lub tp., że warto przemywać wymienniki "specjalnym płynem" co jakiś czas.

Drążąc temat wyszło, że jest to coś a'la ludwig wydaje mi się, że w połączeniu z technicznym spirytusem.

Ale może za dużo paplam i komuś robotę zabieram ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proste, a ja kombinowałem różnicą ciśnień, myślałem że prosostat reaguje na zmiany pomiędzy dwoma podanymi ciśnieniami i delta z nich to próg zadziałania

 

kulca,

edytowałem ten tekst z presostatem, więc sprawdź sobie ewentualnie zmianę.

 

Tak naprawdę potrzebujesz dwa prestostaty, gdyż będą one informować Cię również o zabrudzonych filtrach.

Jak już je montujesz to niech zapracują na siebie na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Przeczytałem całe 160 stron tego wątku. Ciężko było.

Mam do was kilka pytań. Też paluje zrobić sam rekuperator poskładany z gotowców.

Dom ok. 240m3, z poddaszem użytkowym, troje domowników na stałe (4 w planach:)).

 

Instalację mam już po części wykonaną.

Rekuperator będzie stał na stryszku nad poddaszem.

na dół instalacja jest poprowadzona rurami spiro fi100 odcinki ok 2,8mb+przejscie rura/kanał płaski oraz kanałami prostokątnymi (5x15) o długości ok 1-1,5 + kolejne przejście z kawałkiem rury juz na anemostat. Wszystkie te nitki instalacji są zbliżonej długości.

Na poddaszu są przez sufit wypuszczone kawałki rury fi100.

To wszystko już na strychu będzie podłączone do centrali elastycznymi kanałami izolowanymi tylko nie wiem czy przy pomocy trójników czy puszek rozpężnych (ja jestem za puszkami rozpężnymi)

GWC rurowe fi 200, długość jeszcze nie znana. Na razie jest wypuszczona rura z domu pod fundamentem i dwoma kolanami 45st skierowana w odpowiednim kierunku. Jest również wyprowadzona na strych z załamaniem kolanami 30 lub 45 st. Planuje oprócz tego jeszcze ok 30-40 mb tej rury.

 

I teraz kilka pytań.

Założenia: 1 wymiana / h, stała praca ok 90-120 m3/h lub mniej ( to wyjdzie w praniu).

Wymagania:cicha praca, pobór mocy, sprawność

1. Czy wentylator R3G133 wystarczy dla takiej instalacji i kubatury?

2. Wymiennik GS25/300 będzie odpowiedni?

3.Czy planowany gwc nie jest za mały/duży dal tego domu?

 

Pozdrawiam

Artur

 

P.S. Powodzenia w budowie swoich centrali

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze o presostatach...

 

Czy ja dobrze rozumiem, że wymiana filtrów powinna być sygnalizowana przy niższych ciśnieniach (reku działa, tylko nam się zapala lampka przypominająca) a wyłączenie weltylatora (a może obu naraz?) przy wyższych ciśnieniach oznaczających np. zamarzanie wymiannika (czy inne awarie powodujące przytkanie kanałów są praktycznie możliwe?). To oznacza 1+2 czujniki (mróz tylko w jednym kierunku)?

 

Przy jednym komplecie presostatów powinny one reagować na to wyższe ciśnienie i w każdym wypadku (filtr czy mróz) reagować wyłączeniem wentyli, tyle że przy filtrach wznowią pracę po wymianie (przydałby się jakiś sygnał dźwiękowy, który włączałby się po powiedzmy godzinie, aby nie ryczał przy odmrażaniu, ale dał znać o dokumentnym wyłączeniu przy filtrach).

 

Ja u siebie planuję dużą nagrzewnicę więc zamarzanie nie powinno mi grozić (o ile sterowanie pompą wodnego nie zdechnie)?

 

Czy ja dobrze widzę że presostaty to tak około stówki od sztuki? Ktoś poleci jakieś konkretne czy to ganc egal?

 

EDIT: a może czujniki do filtrów olać i przyjąć że wymianiamy w miarę szybko (długo zanim przytkają się krytycznie). Może mimo że wentyle jeszcze będą na luzie przepychać, dodatkowa energia będzie bardziej kosztowna niż ten kawałek EU3...?

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

...

 

 

I teraz kilka pytań.

Założenia: 1 wymiana / h, stała praca ok 90-120 m3/h lub mniej ( to wyjdzie w praniu).

Wymagania:cicha praca, pobór mocy, sprawność

1. Czy wentylator R3G133 wystarczy dla takiej instalacji i kubatury?

2. Wymiennik GS25/300 będzie odpowiedni?

3.Czy planowany gwc nie jest za mały/duży dal tego domu?

 

Pozdrawiam

Artur

 

P.S. Powodzenia w budowie swoich centrali

 

Ad1 + Ad2 = OK.

nieco drożej i lepiej będzie na GS30/300 + Systemair K160EC, ale to już absolutny szczyt osiągnięć.

 

Musiałbyś policzyć sobie opory instalacji, ale na oko wygląda to dobrze, R3G133 może pociągnąć do 250m3/h przy oporach 300Pa

 

Ad 3.

Dla -20C i przepływu minimalnego dla tego wymiennika ok. 90m3/h możesz mieć po przejściu przez Twoje reku ( 40 mb ) ok. -1C i spadek ciśnienia pomijalny ( 4-5 Pa ). Wszystko zależy od rodzaju gruntu.

Dla przepływu 280m3/h będziesz miał opory samych rur ok. 40-50Pa nie licząc czerpni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzeniu666,

 

to zależy od presostatu i konstrukcji rekuperatora.

Najprościej tutaj:

 

http://www.asc.waw.pl/pdf/aut_przem/komponenty/presostaty/kp_kpi.pdf

 

W Twoim przypadku presostaty i diody sygnalizacyjne to raczej tylko bajer, choć chciałbym Cię widzieć za np. 5-6 lat, czy tak chętnie będziesz pamiętał o filtrach, a ta czerwona "żarówa" w salonie umieszczona centralnie nad LCD szybko Cię zmusi, a jak nie ona to Twoja rodzina, do wymiany filtra w reku :-)

 

Tak presostat to wydatek od ok. 80 zł wzwyż.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Twoim przypadku presostaty i diody sygnalizacyjne to raczej tylko bajer, choć chciałbym Cię widzieć za np. 5-6 lat, czy tak chętnie będziesz pamiętał o filtrach, a ta czerwona "żarówa" w salonie umieszczona centralnie nad LCD szybko Cię zmusi, a jak nie ona to Twoja rodzina, do wymiany filtra w reku :-)

 

W takim razie jeden czujnik na prędziej-brudzącym-się kierunku (od czerpni?) na wartość krytyczną z wyłączeniem (i dzwonkiem?). Na wypadek jakbym nie pamiętał (cykliczny alert w komórce może przypominać). Brzmi rozsądnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...