Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

...

Co jakiś czas padają wpisy że ktoś buduje ale nikt nie pisze że zbudował i jak działa

 

Nikomu się nie udało....?

 

Z tego co kojaze:

- adam_mk robil kiedys z mosiadzu 0,1 - sa nawet fotki na forum

- sa tez fotki wymiennika z PP kanalikowego (niestety nie pamietam, przez kogo zrobiony)

 

I to wszystko co kojaze.

 

Wydaje mi sie, ze glownym elementem, ktory decyduje o budowie/kupnie wymiennika jest czas.

Ja sam mialem w planach wlasna konstrukcje (gotowy projekt, material to PP), ale zwyczajnie nie mam na to czasu wiec chyba jendak wydam 3x tyle kasy i kupie Klingonburgera. Moze nie bedzie tak wydajny i tak tani, jak dedykowana samorobka, ale bedzie bez nakladow czasowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak samo jestem chętny na wentyle ale muszę określic jakie mają być. U mnie kubatura to 700m3, wydajność planuję na 600m3/h. Będę miał GWC rurowy złożony z 2 nitek 160mm równoległych. Opór przepływu z obliczeń wychodził około 60Pa przy 400m3/h.

GWC zakopuję za kilka tyg w ziemi a rekuperator planuję robić latem razem z poddaszem. Co do wymiennika to jeszcze nie wiem czy robiony własnoręcznie czy tak jak koledzy wspólnie zakupiony hurtem w grupie.

Czy ktoś jest chętny do zorganizowania się w grupę do zakupu?

Wspomniany wymiennik GS 45/350 ma dla wydajności 500m3/h opory 110Pa i sprawność 82%. Dla 600m3/h takie same parametry ma dla szerokości 400mm czyli musi być już GS 45/400. Większych rozmiarów wymienników nie chcę bo są już praktycznie wymiennikami krzyżowymi co widać w katalogu.

Dla 300m3/h GS 45/400 ma straty tylko 40Pa i sprawność 85%, a dla 200m3/h straty 20Pa i sprawność teoretyczną 87%

 

witam, ja już kupiłem wentylatory EBM (kolega z forum mi załatwił po ... poniżej 150 Euro) - z nowym wirnikiem 220, dlatego też nie jestem już zainteresowany zakupem i tworzeniem grupy- przepraszam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już płyty na obudowę centrali !!! :yes::yes::yes:

Kupiłem w Chorzowie, w Paneltechu. Jak już wcześniej pisałem, produkują tam takie płyty do budowy różnych hal. Ponieważ te płyty są ogromne, to odrzuty z nich mają po kilka m2. Jak je sobie oglądałem, to wyszło, że większość ma ok. 3 mb - w sam raz na jedną centralę (mnie wyszło z obliczeń 1 x 2,8 m).

Płyty mają o kilku do kilkudziesięciu centymetrów grubości i wypełnienie do wyboru: PUR, styropian (własnej produkcji) i wełna. Ja wybrałem płytę 40 mm z wypełnieniem PUR, blacha 0,5 mm cynkowana, malowana. Niestety, nie mieli akurat odrzutów płyt obustronnie gładkich. Wziąłem więc z jednej strony gładką (do środka centrali) a z drugiej "falistą" - "fale" mają ok 5 cm szerokości i ok. 2 mm wysokości, czyli praktycznie w niczym to nie przeszkadza. A nawet myślę, że dzięki temu płyta będzie sztywniejsza. Szerokość płyty to 113 cm, ale ze względu na pióro i wpust do łączenia z innymi płytami, użyteczna szerokość to ok. 105 cm.

Na koniec najważniejsze - cena :D Myślałem, że będzie trochę taniej, ale i tak chyba nie jest źle - 60 zł/m2 brutto za płytę na gotowo, pomalowaną o bardzo dobrej izolacyjności. Adam_mk mówił, że materiały na płytę "hand-made" z gołych blach ocynkowanych i styropianu 20 mm wychodzą ok. 40 zł/m2 brutto a trzeba się przy tym trochę narobić.

Na miejscu można zamówić też kątowniki zewnętrzne i wewnętrzne, ceowniki, itp. na każdą grubość płyt, ale nie pytałem się, po ile, bo będę sobie radził inaczej.

W chali produkcyjnej dostałem swój kącik, gdzie mogłem sobie płytę wymierzyć i podocinać na gotowo (trzeba mieć własną kątówkę i przedłużacz), tak, ze na koniec wszystko powrzucałem do bagażnika.

 

Już bym się chętnie wziął do roboty nad skrzynką, ale niestety, priorytety mi nie pozwalają :bash: Muszę najpierw skończyć ocieplanie poddasza, bo zima nadciąga... :)

 

 

Z innej beczki:

Do "rkowal79"

...Kanały od reku; (wszystko na rurach zwijanych alu własnoręcznie ocieplone) kawałek rury fi 200 dosłownie 1mb, potem rozdziela trójnikiem na fi 160....

Ja planuję nie dawać tego "dosłownie 1 m" na wylocie, tylko zrobić tak, jak potrzebuję, czyli otwory w centrali dla czerpni i wyrzutni po 200 mm a wloty i wyloty z pomieszczeń piętra i parteru po 2 x 150 mm. Dzięki temu będę mógł prowadzić rury z centrali od razu tam, gdzie potrzebuję, bez odcinak wspólnego. Dodatkowo, odpadają 2 trójniki i kłopoty związane z ocieplaniem ich (też planuję użyć rury spiro własnoręcznie ocieplane)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

GWC żwirowy + rekuperator dla domu jednorodzinnego 500m3

 

 

Przepis na GWC żwirowy + rekuperator (wszystko robione domowym sposobem). Informacje zawarte w tym poście zdobyłem czytając forum na poniższe tematy:

Temat: Fotki GWC, solar, reku

Temat: Rekuperator "tymi ręcami" robiony

Temat: gwc rurowy czy żwirowy

Inspiracji zaczerpnąłem od pana adam_mk NAJLEPSZY DORADCA NA TYM FORUM!!!

 

 

 

Co próbuje osiągnąć ?

 

 

Chcę dalej rozwijać temat. Myśle że jak zebrane informacje będą w jednym miejscu to wszystkim to na dobre wyjdzie. W poniższym przepisie zostawiłem wolne miejsca, a żeby osoba kompetentna podzieliła się wiedzą ( ja nie jastem pewny niektorych informacji ). Jeżeli czegoś brakuje, coś trzeba dodać, rozwinąć jakieś zagadnienie, zrobić obliczenia, czegoś jest za wiele, coś jest źle, proszę o poprawkę ( oczywiście osobę znającej się na rzeczy ). Może ktoś ma jakieś zdjęcia, prosze wstawić w odpowiednie miejsce, a żeby wszystkim było łatwiej.

 

 

Dlaczego wybrałem budynek o kubaturze wnętrza 500m3

 

 

Dlatego, że 500 to dobry przykład, można łatwo sobie obliczyć co potrzeba na budynek np: 420 czy 1000 m3. ( Ja sam mam 427m3 )

 

 

 

ŻWIROWY GRUNTOWY WYMIENNIK CIEPŁA- ( KUBATURA 12m3 samo złoże)

 

 

 

-głebokość 2m z czego 1.30 gruntu, 10cm styropianu, 60cm żwiru ( głębokość w zależności od wód gruntowych. Jeżeli woda jest na głębokości 0.5m to trzeba szukać innych roziwiązać np: gwc rurowy ) lokalizacja? gdzie tylko mamy miejsce.

 

-szerokość 2m

 

-długość 10m

 

-20m2

 

-geowłóknina na spód po bokach i od góry ( rodzaj w zależności od gruntu "Geowłuknina ma za zadanie niedopuszczenie do zamulenia przestrzeni pomiędzy ziarnami żwiru. Dla piasku - każda, od najtańszej. Dla iłów - gęściejsza, niestety, droższa." )

 

-rura pcv 250 fi z otworami 2 fi wiercone z czterech stron co 10cm po długości ( kładzione po długości wymiennika )

 

-żwir gruby +/-.....mm 2 kubiki na bezpośrednie przykrycie rur

 

-żwir drobny 30-60mm 10 kubików na wypelnienie calości ( otoczaki )

 

-układ zraszania bezpośrednio nad żwirem ( częstotliwość zraszania -opcjonalnie "Termometr wewnętrzny, zewnętrzny na kablu i wilgotnościomierz." To do układu zraszaniab jak sucho to odkręcamy wode na 1 minutę) trzy rurki z nawierconymi otworkami 1 - 1.5mm ułożone po długości

 

-folia ( nad geowłókniną i nad styripianem )

 

-styropian grubość 10cm wykładany 0.5 - 1.0m poza obrys złoża ( między foliami )

 

- czerpnia na wysokości ok 1.60m + filtr czerpni .........jaki?........... + daszek

 

-1.20m zasypane ziemią. ( można sadzić drzewka płytko zakorzenione )

 

 

 

REKUPERATOR PŁYTOWY ( MOSIĘŻNY) POWIERZCHNIA REKU.......m2

 

 

-blacha mosiężna 0.1-0.2mm grubość, 30cm szerokość, 1.20m długość ( im dłuższa tym lepsza ale bez przesady ) w zależności od dostępu blachy.

Można wykożystać inną blachę ...............................................

 

-Ilość blach.........................

 

-przekładki 3-4mm przerwa między blachami ( całść lutujemy )

 

- 2 wentylatory (wlotowy = wlotowy) o wydajności ...........m3/h jeden

 

-odprowadzenie skroplin zasyfonowaną rurką ...................w którym miejscu?................

 

-pręty 25szt (długość w zależności od grubości rekuperatora ) i ograniczniki 3-4mm ( to montujemy po całej powierzchni blachy równomiernie z przekładkami ) to dla wzmocnienia i stabilności. Oraz zapobiega wpadania w rezonans blachy.

 

-obudowa blaszana ociplona wełną

 

 

-"Kanały wywiewne ( wyrzutnia ) muszą być otulone grubą warstwą termoizolacji. Optymalnie 5cm. wełny szczelnie owiniętej"

 

-tłumik akustyczny

 

 

 

ROZPROWADZENIE PO POMIESZCZENIACH

 

 

-przewody (rury) ................jakie?.................... o łącznym przekroju nie mniejczym niż rura wychodząca z rekuperatora

 

-Puszka Rozprężna przy wylotach

 

-anemostaty ( wlotowe = wylotowe )

 

-"Dodatkowo - kilka lutni z "brudnych" pomieszczeń (kuchnia, łazienka, WC)

Wyrzutnia na końcu lutni (koniecznie dobrze ocieplonych)."

 

 

 

ELEKTRYKA / ELEKTRONIKA

 

 

-czasowy włącznik / wyłącznik.

 

 

 

POZWOLENIA/PLANY ITP.

 

 

 

-.....................

Edytowane przez orsak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

przeczytałem cały wątek, i zdecydowałem, że sam w miarę możliwości zrobię reku. Jednak mam zamiar wykonać również GWC. I nie wiem czy dobrze rozumuję, bypass montujemy na rurze od czerpni i w razie zmian temperatury przełącza się go i wtedy powietrze z GWC idzie przez reku ogrzewając wymiennik tak? Czy w zupełności omijamy całe reku?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy ktos moze polecic jakies wentyle DC do reku do 200 m3/h ?? Jak ktos ma namiary na jakies komercyjne wymienniki to tez poprosze.

 

Pozdrawiam

 

Dlaczego DC, poczytaj o silnikach EC EBM-a, są bardzij energooszczędne od DC i lepiej się regulują. 200m3/h to ma byc max (warunki letnie i reku na bypassie) czy praca ciągła (ważna cisza)? Wentylatory które TU zrobiły największa "karierę" R3G220 AD11-02 do 2000 1/min są ciche, ale jak w lecie trzeba dmuchnąc (zwłaszcza jak ma się GWC) w lecie to też daja radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z powodu braku czasu na budowę rekuperatora sprzedam wymiennik i komplet wentylatorów. Całość zakupiona kiedyś w ramach grupowego zamówienia.

Posiadam dwa komplety:

- wymiennik: GS45/450

- wentylatory + ringi: R3G 220 AD 11-02

 

Jeśli ktoś zainteresowany, to zapraszam na priv.

Edytowane przez mrq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JA mam taki wbudowany w reku. Ale jedyne co potrafi to trzy skoki predkosci. A cchialbym dodoac do tego jakies czasowe wylaczenia, czy mozliwsoc regulacji temperatur na bypasa.

A po ile sa takie gotowce uniwersane jak ten MSR-12 ?

 

Fantom

ps. Mysle, czy nie zrobic tego na 1 wire i jakims routerku na open-wrt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Widzę że pomysł sterowania reku nie tyko za pomocą potencjometru został poruszony.

 

powiedzcie co planujecie wykonać troszkę precyzyjniej.

 

Mi do tej pory udało się wykonać pomiar prędkości w kanale i sterowanie przepustnicą żeby utrzymać stały przepływ.

Chce zamontować to w każdym kanale wlotowym i wylotowym, Dodatkowo regulacja PWM wentylatorem EBM.

Pomiar temperatury na ds18b21 i wilgotności na SHT71.

Szukam presostatu z wyjściem (analog ,cyfra) z możliwością odczytania ciśnienia (głównie do pomiaru filtra).

 

Jak zorganizowaliście sterowanie przepustnicą na bypas , mi wychodzi że najprościej dać 2x zwykłą przepustnicę i raz 1 a raz 2 zamykać. I w związku z tym pytanie czy wiecie gdzie kupić łącznik kanałowy z zaworem zwrotnym fi200(plastikowy). Takie zawory na fi100 sprawdziły się do sterowania przepływem(Castorama nie ma fi200).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...