_artur_ 24.12.2013 12:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 (edytowane) 50W na 1 m? bieżący? to trochę bogato.. lepiej chyba kupić taki 17-25 i na dłuższym odcinku zawinąć.. prędkość powinna być w granicach 2-5m/s..jako gec mam zakopane ponad 50mb rury 200mm od około 3.5m pod ziemią do 2.5m.. powierzchnia wymiany z gruntem to uwzględnieniem zakrętów, rur dolotowych itp. będzie około 35m2. może ktoś podrzucić jak szybko się nagrzewa powietrze przy takiej prędkości? w wymienniku jak było pare dni -2 w nocy było +7.5 na jego początku..ewentualnie jakieś zależności od powierzchni wymiany czy coś.. Edytowane 24 Grudnia 2013 przez _artur_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 24.12.2013 12:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 3m/s to 10km/h czy taki wiaterek to coś zwieje? Co robią krople deszczu na szybie przy takiej prędkości? - NIC! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 24.12.2013 13:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 (edytowane) hmm.. a po co ma mi cokolwiek wiaterek zwiewać? nie mam mieć w domu przeciągu tylko wymianę powietrza? chyba że piszemy o czymś innym niż wentylacja w domu (powiedzmy 0,4 -0,5 wymiany na godzinę czyli kubatura 450m3, niech wmienia 200m3 na godzinę)prędkość którą podałem wziąłem z wielu porad - że prędkość w kanałach powinna być taka żeby nie szumiało ani nie dudniło.. więc skoro nadmuch ma być taki to i reszta w podobnym zakresie.. wiadomo że opory itp. ale to na pewno nie o rząd wielkości różnicę tylko o procenty.. Edytowane 24 Grudnia 2013 przez _artur_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 24.12.2013 13:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 morgal sugerował zwiewanie, doczytaj jego posty to zrozumiesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 24.12.2013 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 Chłopaki karpia szykować, a nie rozkminiać problematykę wentylacyjną A tak OT, Wszystkiego Najlepszego z okazji Świąt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
morgal 24.12.2013 14:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 (edytowane) morgal sugerował zwiewanie, doczytaj jego posty to zrozumiesz. ok czyli spływająca woda w przeciwnym kierunku do strugi powietrza nie jest problemem. Pozostaje kwestia przy jakiej temperaturze zacznie zamarzać wymiennik. zapewne takie ułożenie kanałów pozwoli ten punkt o kilka stopni przesunąć wiec w moim przypadku - podgrzewania elektrycznego da to mniejsze wydatki. co do kabla 50 w na metr - to za 80 zł można mieć kabel o mocy 300W o dł 6 metrów. kwestia tylko sterowania aby o kilka stopni pulsacyjne podgrzewało do temperatury nie grożącej zamarzaniu wymiennika. zapewne mocniejszy kabel zastosuje aby mieć zapas na duże mrozy. Obwód rury spiro 200 to 63 cm. więc na 2 metrach długości rury od czerpni do reku, można kila razy spokojnie taka sprężynę z kabla grzejnego zrobić. Gwc super sprawa, ale przy małych domkach i małych wymianach, może dużo czasu minąć zanim to się zwróci. koszt kable sterownik z 150 zł. koszt prądu. 0,38 - tyle W na podgrzanie 1m3 o jeden stopień 75 m3 wymiany na h -kubatura 250m3 podgrzewam tylko do 0 ( zakładam zimę stulecia średnia temp w przez 6 mc w roku -5 ) praca wentylacji 10 h na dobę tylko 2 taryfa razy 0,22 gr za 1kh czas zimowy 180 dni 56 zł na rok za dodatkowe podgrzewanie prądem - w celu uniknięcia zamrożenia wymiennika jeśli błąd w obliczeniach proszę o sugestie może się okazać ze przy takim układzie jw przy -5 wymiennik daje jeszcze rade, wtedy koszt na elektrykę znikomy. Na karpia! Edytowane 25 Grudnia 2013 przez morgal Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jerzyka51 28.12.2013 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2013 Witam ,ponownie pytam z czego robicie uszczelki do skrzynek,i jakie zamykania .Szukam i nic na razie mi nie przychodzi do głowy. Miłego wieczoru J.Korona Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 28.12.2013 19:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2013 kupiłek w kastoramie uszczelki tesa duże L i XL takie do okien czy drzwi (potrójne samoprzylepne, poszło 5 paczek chyba) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 03.01.2014 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 Mam pytanie, biorę się za układ sterowania, mam wentylatory R3G 220 ADmają taką charakterysykę: http://imageshack.com/scaled/medium/843/or2d.jpgmoże ktoś objasnić jak rozumiec tą charakterystykę, zwłaszcza w punktach 1,5,9,13 ? bo z tego co rozumiem to punkty pracy reguluję obrotami? jak wentylator osiągnie określone obroty to pracuje w konkretnym punkcie charakterystyki?czyli jak np. ustawię 1560 obrotów to będzie pracować w jak w p. 10 czyli około 300m3/h i spręż jakieś 40 Pa?Może ktoś podrzucić jakies info jak to odczytywać i jak najlepiej zrobić sterowanie..Jeszcze przeliczę sobie opory w instalacji (albo zmierzę jak kolega przyrząd pożyczy) tylko mnie te punkty na wykresie zastanawiają.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 03.01.2014 13:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 (edytowane) @artur, ja to rozumiem tak: poszczególna z czterech krzywych (1-4, 5-8, 9-12, 13-16) opisuje pracę mniejwięcej na x% mocy (powiedzmy 100, 75, 50, 25 %). Na pełnej mocy masz wybrane sytuacje: 1. całkiem bez oporów instalacji masz ca. 960m3/h; 4. z oporami około 280Pa masz 400m3/h (2. i 3. coś pomiędzy), kolejne punkty analogicznie z mniejszą mocą. To są chyba przykładowe i wybrane kombinacje: ZadanaMocWentyla/OpórInstalacji. Dane w niebieskiej tabeli opisują inne parametry pracy przy zadanej "sytuacji" (moc ustawiona przez otwarcie potencjometru czy inny typ sterowania np. 0-10V z PLC, oraz opór), nie jest tak że ustawienie 1560obr (jak to ustawić? ) skutkuje przełączeniem do parametrów punktu 10. Wentyl może chyba pracować w dowolnej (prawie?) sytuacji pod tą najwyższą krzywą, natomiat dla tych szesnastu wybranych masz podane parametry pracy (niebieska tabela). Edytowane 3 Stycznia 2014 przez grzeniu666 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 03.01.2014 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 no właśnie najłatwiej sterować ustawieniem ustawić obrotów.. steruję z PLC i moge wypełnieniem regulować szybkość obrotów a nie moc dostarczoną do wentylatora, na kablu wyjściowym mam impulsator który podaje na jeden obrót jeden impuls, moc pobierana jest wypadkową obrotów, tzn. jak puszczę go na małe obroty to bierze mało, jak kręci się szybciej to więcej - pobór mocy mniej więcej zgadza się z tabelką..muszę przeliczyć opory instalacji i ilość wymian do tego dopasować sterowanie, - wymiennik mam 400m3/h więc jeszcze z taką wydajnością wentyla to tryb "turbo" (szybkie przewietrzanie") dorobię.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 03.01.2014 14:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 OK, może faktycznie można sterować wprost ilością obrotów. Pisząc o "sterowaniu mocą" nie chodziło mi o pobór mocy (bo chyba sterowanie potencjometrem czy 0-10V nie jest z tym ściśle związane). W Twoim wypadku (w moim, tj. 0-10V, zresztą też) najlepiej zmierzyć wpływ zadanych obrotów (u mnie V) na wydatek w instalacji, i w sterowniku (PLC) na podstawie takiej krzywej zadawać konkretny wydatek (m3/h), lub % (z max m3/h, ew. ilości wymian + turbo). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 03.01.2014 17:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 (edytowane) Zmieniłem u siebie tak, żeby wlot ciepłego był od dołu. Było tak: http://files.tinypic.pl/i/00486/lqklimtssm97.jpg A teraz jest tak: http://files.tinypic.pl/i/00486/82zdml6xb2wt.jpg Co do zamarzania nie ma mrozów, więc ciężko stwierdzić. Ale sprawność samego wymiennika spadła Czujniki temperatury mam w skrzynce, wcześniej jak w komorze wywiewanego z domu powietrza było np 21 stopni, to w komorze nawiewanego było 19-20. Obecnie przy 21 na wywiewie mam 17 w komorze nawiewu. Zobaczę jeszcze podczas mrozów co się będzie działo. Edytowane 3 Stycznia 2014 przez kulca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 03.01.2014 18:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 Dziwne, Czym mierzysz tą temperaturę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 03.01.2014 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 a zmieniłeś na taki układ bo...?i sprawność spadła po zmianie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 03.01.2014 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 Zmieniłem pod radą: No bo woda spływa po mroźnej stronie wymiennika i zamarza, jak dasz odwrotnie to woda spływa po ciepłej stronie wymiennika. Woda płynie grawitacyjnie. Mam sterownik ALRES, ma on 4 czujniki temperatury na dallasach bodajże, i odczyt temperatur na sterowniku. Wygląda, że sprawność w tym układzie jest gorsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 03.01.2014 23:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 A temperatury zewn się nie zmieniły? Piszesz tylko w wywiewie i nawiewie z domu, z tego nie policzysz sprawności. Napisz jak to się ma do temp. w komorze czerpni i wyrzutni. Dziś jest dużo zimniej niż chociażby kilka dni temu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frolek 03.01.2014 23:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2014 Super, Najbardziej miarodajne by było puszczenie centrali w tych samych warunkach po kilka godzin w obu konfiguracjach Zbierz do kupy kilka pomiarów, zaobserwuj również ilość spływającego kondensatu (wg mnie może mieć wpływ na sprawność, spływając na stronę wyciągu z pomieszczeń) Może uda się wyciągnąć jakieś wnioski. Zmieniłem u siebie tak, żeby wlot ciepłego był od dołu. Było tak: A teraz jest tak: Co do zamarzania nie ma mrozów, więc ciężko stwierdzić. Ale sprawność samego wymiennika spadła Czujniki temperatury mam w skrzynce, wcześniej jak w komorze wywiewanego z domu powietrza było np 21 stopni, to w komorze nawiewanego było 19-20. Obecnie przy 21 na wywiewie mam 17 w komorze nawiewu. Zobaczę jeszcze podczas mrozów co się będzie działo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.01.2014 14:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2014 Wygląda, że sprawność w tym układzie jest gorsza. przecież to logiczne ... jest sprawność to jest zamarzanie ... nie ma sprawności to i nie ma zamarzania ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.01.2014 14:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2014 ok czyli spływająca woda w przeciwnym kierunku do strugi powietrza nie jest problemem. tutaj macie odpowiedź dlaczego sprawność spadła ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.