Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ale skąd wiesz, że masz taki sam strumień na nawiewie i wywiewie ? Jak to mierzysz, jak później programujesz ? bo chyba nie stoisz przy sterowniku i ciągle regulujesz ?

 

Nie. Raz ustawisz (robiąc pomiary w dowolny sposób) i w sterowniku na każdym biegiu możesz wpisac różnicę między wentylatorami. I masz zapamiętane na stałe.

 

Fantom

ps. Ja na razie GGWC mam nie odpalone, ale ogólni i tak nadciśnienie w domku ustawiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Raz ustawisz (robiąc pomiary w dowolny sposób) i w sterowniku na każdym biegiu możesz wpisac różnicę między wentylatorami. I masz zapamiętane na stałe.

 

O właśnie. O to chodzi.

 

Fantom

ps. Ja na razie GGWC mam nie odpalone, ale ogólni i tak nadciśnienie w domku ustawiłem.

 

Najlepiej nie mieć ani podciśnienia ani nadciśnienia. Ale z dwojga złego wybrałbym podciśnienie. Przy nadciśnieniu ciepłe i wilgotne powietrze próbuje wydostać się na zewnątrz nieszczelnościami. To może powodować kondensację wody w przegrodzie i co gorsza jej zamrażanie. Przy podciśnieniu nie ma takich problemów.

No chyba, że masz kominek .... wtedy dla bezpieczeństwa lepiej utrzymywać lekkie nadciśnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwórz drzwi zewnętrzne i wklej folię. Ustawiaj wentylatory do momentu, aż nie będzie ani wklesła, ani wypukła. Wtedy różnica ciśnień będzie taka sama. Oznacz sobie kreskami na potencjometrach dla kilku różnych przepływności.

 

ta..., szczególnie przy piętrowej chałupie ...

wklejasz sobie folie zamiast drzwi wejściowych i masz wklęsłą w zimie i wypukłą w lecie bez wentylatorów ...;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta..., szczególnie przy piętrowej chałupie ...

wklejasz sobie folie zamiast drzwi wejściowych i masz wklęsłą w zimie i wypukłą w lecie bez wentylatorów ...;)

 

No to regulując wentylatory można ustawić, żeby nie było nadciśnienia ani podciśnienia. Tylko by trzeba było 2 razy regulować - zimą i latem - bo różne ustawienia.

Na marginesie myślę, że to zmienia sprawność wentylacji na trzecim miejscu po przecinku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam w przyszłym tygodniu będe zaczynał budowe reku wymiennik już prawie mam recair 160 gorzej z wentylatorami chciałbym je w miarę szybko dostac ale jeszcze nie wiem jakie ,większośc kupowała 220stki obecnie mam centrale dospel optimal 400 którą sprzedaje ,centrala non stop chodzi na 10procent mocy bo jak ustawie na więcej to za sucho w domu tak więc nie widze większego sensu kupowania przewymiarowanego wentylatora a w lecie i tak okna będe otwierał a centrala będzie chodziła na min. aby się tam nic nie zagnieżdziło.

Czy można dostac te wentylatory ebm paps gdzieś od ręki myśle że 175powinien mi starczyc po podłogach mam jakieś 160m2 kabatura ok.350m3.Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie masz dużych oporów (brak GWC i słuszne średnice kanałów) to 175 będzie aż nadto i spokojnie nim przedmuchasz szybko dom nawet w lecie. Jeśli Ci na tym nie zależy to 133 będzie dobry. Jeśli to będzie wentylator EC to pamiętaj, że przy małych obrotach one "brzęczą". Jeśli będziesz miał je zamontowane "na sztywno", wibracje będą się przenosić na obudowę. Przy montażu trzeba zastosować tłumi drgań wszędzie gdzie można. Sam wymiennik postawić na elastycznych nóżkach. Jeśli rekuperator jest nad poddaszem to konieczność, inaczej wszystko będzie rezonować i w nocy będzie słychać. Edytowane przez krzysin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie masz dużych oporów (brak GWC i słuszne średnice kanałów) to 175 będzie aż nadto i spokojnie nim przedmuchasz szybko dom nawet w lecie. Jeśli Ci na tym nie zależy to 133 będzie dobry. Jeśli to będzie wentylator EC to pamiętaj, że przy małych obrotach one "brzęczą". Jeśli będziesz miał je zamontowane "na sztywno", wibracje będą się przenosić na obudowę. Przy montażu trzeba zastosować tłumi drgań wszędzie gdzie można. Sam wymiennik postawić na elastycznych nóżkach. Jeśli rekuperator jest nad poddaszem to konieczność, inaczej wszystko będzie rezonować i w nocy będzie słychać.

 

Ale czy wszystkie brzęczą czy tylko te 133,opory mam bardzo małe główne rury fi 200 potem fi 150 i 125 większośc białe pcv troche spiro sztywne i fleksy które łączą spiro z pcv na strychu, gwc nie ma, będzie grzała albo rozmrażanie na wewnętrznym obiegu czyli jak się nawiew zatrzyma ciepłe powietrze z domu nie będzie wyrzucane na zewnątrz tylko na klatke schodową obecna centrala jest głośna ale samej centrali przez strop nie słychac tylko na anemostatach nawiewnych a jak jest lepiej jak mniejszy wentylator chodzi powiedzmy na pół mocy czy większy na 20procent chodzi mi o przepychanie tej samej ilości przez oba czy mniejszy weżmie mniej prądu od większego

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie EC brzęczą, im większy tym bardziej. Osobiście testowałem ebm papst 175 i 220. Więc 133 będzie na pewno brzęczeć mniej tym bardziej, że prawdopodobnie będziesz musiał ustawić go na większe obroty a wtedy brzęczenie się zmniejsza. Ja przy kubaturze około 450m3 i podobnych warunkach przepływu mam dwie 175 i chodzą na 10-30% mocy. Zużycie prądu będzie podobne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyrzucanie na klatkę nie jest zbyt dobrym pomysłem, wilgoć. Próbowałem na początkach do garażu :)

 

Ale wyrzucanie na klatke będzie chwilowe nie non stop tylko do czasu odlodzenia wymiennika jeden anemostat ślepy na klatce mam tak więc sprawdze jeśli coś będzie się wykraplało na oknie dachowym które jest na klatce przeniose anemostat do łazienki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyrzucanie na klatkę schodową to zły pomysł, musisz na zewnątrz. Ja do rozmrażania mam nagrzewnice 1kW zamontowana na dolocie sterowaną sterownikiem grupowym z optotriakiem załączanym w zerze. Zapewnia mi to płynną regulacje mocy praktycznie od 0-100%. Obecnie wysterowuję ją na 10% czyli 100W, włącza się bardzo rzadko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyrzucanie na klatkę schodową to zły pomysł, musisz na zewnątrz. Ja do rozmrażania mam nagrzewnice 1kW zamontowana na dolocie sterowaną sterownikiem grupowym z optotriakiem załączanym w zerze. Zapewnia mi to płynną regulacje mocy praktycznie od 0-100%. Obecnie wysterowuję ją na 10% czyli 100W, włącza się bardzo rzadko.

A ile ten cały system rozmrażania cię wyniósł i gdzie to kupowałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagrzewnica dospel SZERDI coś okolo 300zl, sterownik robiłem sam w oparciu o sprzęt z linuxem. Dzięki temu mam kontrole nad wszystkim łącznie z wykresami zmiany każdego parametru. Sam sterownik współpracuje też z centralą alarmową i automatycznie podbija przepływy gdy wykryje ruch z odpowiednich czujek systemu alarmowego (Łazienki, Kuchnia) + dodatkowe extra sterowanie z pilota (przewietrzanie, czasowe wyłączenie).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagrzewnica dospel SZERDI coś okolo 300zl, sterownik robiłem sam w oparciu o sprzęt z linuxem. Dzięki temu mam kontrole nad wszystkim łącznie z wykresami zmiany każdego parametru. Sam sterownik współpracuje też z centralą alarmową i automatycznie podbija przepływy gdy wykryje ruch z odpowiednich czujek systemu alarmowego (Łazienki, Kuchnia) + dodatkowe extra sterowanie z pilota (przewietrzanie, czasowe wyłączenie).

 

Ja tam takich bajerów nie potrzebuje centrala będzie chodziła non stop na takim samym wydatku i ma nie zamarzac zastanawiam się czy nie będzie problemu jesli dam wentyle fi 133mm a rury główne mam fi 200mm czy to ma znaczenie jeśli chodzi o hałas

A jeśli chodzi o tą nagrzewnice dospel to do mojej czerpni fi 200mm najmniejsza moc to 3000w i trzy fazy

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zmianą średnicy kanałów zmienia się liniowa prędkość przepływu powietrza przy tym samym wydatku objętościowym. Ma to więc wpływ na opory, a więc i na hałas. Wentylatory to inna sprawa. Zapewne obawiasz się oporu miejscowego przy wentylatorze związanego z pierścieniem wlotowym o małej średnicy. Tam faktycznie prędkość przepływu powietrza będzie duża, ale i sam wentylator generuje hałas na łopatach wirnika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...