Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

A z czego masz filtry zrobione? Widzę filtr g3(biały)- podobno wystarczy, a u Ciebie jeszcze jest zielona szmata. Może opory za duże i przepływ powietrza jest na tyle mały, że nie jest turbulentny? Bo te wentylki nie mają dużego sprężu.

Nie to nie jest zielona szmata tylko taki niebieski filtr który zatrzymuje grubsze zanieczyszczenia przepływu nie przytyka bo sprawdzałem przy teście z folią ,folia nie zmieniła swojego położenia gdy go usunąłem ,na wywiewie to w sumie nie jest potrzebny ale jeśli będzie sam biały to będe musiał dociąc szerszą siatke bo będzie szczelina między szybą a siatka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

U mnie teraz jest.

czerpnia 8,5C

nawiew 18C

wywiew 20C

wyrzutnia 11C

 

u mnie:

czerpnia 12,4C

nawiew 19,8C

wywiew 20,3C

wyrzutnia 14,6C

 

Czerpnię mam podłączoną pod taki grzybek w dachu i zastanawiam się co zrobić aby wszelkie robactwo, i co to poniektóre ciała stałe, nie zapychały filtra w reku... Oryginalne czerpnie mają tę metalową siateczkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie:

czerpnia 12,4C

nawiew 19,8C

wywiew 20,3C

wyrzutnia 14,6C

 

Czerpnię mam podłączoną pod taki grzybek w dachu i zastanawiam się co zrobić aby wszelkie robactwo, i co to poniektóre ciała stałe, nie zapychały filtra w reku... Oryginalne czerpnie mają tę metalową siateczkę.

Ja mam w ścianie szczytowej i mam z siateczką ,słyszałem o paru takich przypadkach gdzie nawiew ustał prawie do zera i niewiadomo było co grane i okazywało się ze siatka na ścianie szczytowej była całkowicie zapchana zwłaszcza jak w pobliżu są drzewa ale ja i tak wolał bym miec te drzewa i wspiąc sie po drabinie od czasu do czasu aby oczyścic siatkę.

Chciałbym miec taką sprawnośc jak ty jeśli takiej nie uzyskam to wystawiam mój reku na allegro i robię nowy z takim wymiennikiem jak twój ,a czy napewno masz instalacjie zrównoważoną ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może opory za duże i przepływ powietrza jest na tyle mały, że nie jest turbulentny? Bo te wentylki nie mają dużego sprężu.

Właśnie byc może jest odwrotnie jest za duży przepływ całą instalacje mam na rurach sztywnych gładkich fi 125 ,160,200 kolana 90stopni tylko 3szt na strychu fi 200 reszta na całej instalacji trójniki Y i kolana 45stopni wiec opory sa bardzo małe po ściągnięciu rury na wyrzutni dmucha jak diabli muszę jeszcze załatwic nowy potencjometr taki żeby można go było umieścic w puszcze podtynkowej i zeby się nie przegrzał ale czy to jest wogóle realne czy jednak musi miec chłodzenie ?

Te moje wentyle na sucho chyba dają ok 500m3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muszę jeszcze załatwic nowy potencjometr taki żeby można go było umieścic w puszcze podtynkowej i zeby się nie przegrzał ale czy to jest wogóle realne czy jednak musi miec chłodzenie ?

 

Możesz odlutować sam potencjometr z płytki tego regulatora napięciowego i poprowadzić go na kablu w dowolne miejsce w domu. Płytkę przymocuj do obudowy zasilacza i umieść w kanale wyciągowym rekuperatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz odlutować sam potencjometr z płytki tego regulatora napięciowego i poprowadzić go na kablu w dowolne miejsce w domu. Płytkę przymocuj do obudowy zasilacza i umieść w kanale wyciągowym rekuperatora.

 

Tak wlasnie mialem zrobic to jest dobry pomysl bo dzieki temu odzyskamy troche ciepla z tych urzadzen

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko się nie poparz. ;)

Już się poparzyłem potecjomet ciezko było utrzymac w ręce i nie zdawałem sobie sprawy że jak wentyle są na 220v to ciepło jeszcze odzyskujemy a przy moich 24v większośc ciepła wytwarza chyba zasilacz i potencjometr które znajdują się na zewnątrz nawet niektóre firmy podają sprawnośc swoich rekuperatorów wraz z ciepłem wytworzonym przez wentyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Planuje zrobić rekuperator we własnym zakresie. Wentylacja ma na co dzień chodzić z wydajnością 100-120 m3/h , a max. ok 300. Zamówiłem wymiennik klingeburg GS30/ 250. Mam pytanie jakie najlepiej wentylatory do tego zamówić, oraz czy system antyzmrożeniowy oparty na takim termostacie http://allegro.pl/termostat-przeciwzamrozeniowy-frost-ranco-016-6922-i5738903228.html będzie ok?

Edytowane przez szkutnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj przypadkiem wpadłem na wentylatory R1G225AF 11/21 48V 95W

 

jak w prosty sposób sterować takimi wentylatorami? skąd wziąć teraz sygnał 0-10V bo te wentylatory tak się sterują?

pierwotnie, korzystając z pomysłu jaśka, chciałem dać sterownik do klimakonwektora, który daje sygnał na oddzielne styki (3 lub 4 biegi) i pod te styki podłączyć autotransformator z odczepami - wg mnie to super rozwiązanie bo mamy min 3 biegi i automatyczne zwiększenie przepływu przy wzroście temperatury, ale dla wentylatorów 230V.

jak to teraz zrealizować dla tych wentylki 48V? wiem, można to zrobić jakimś sterownikiem PLC ale to już będą koszty i problem programowania tego :eek: jakieś wyświetlacze, żeby to jeszcze wyglądało. macie jakieś pomysły?

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak w prosty sposób sterować takimi wentylatorami? skąd wziąć teraz sygnał 0-10V bo te wentylatory tak się sterują?

pierwotnie, korzystając z pomysłu jaśka, chciałem dać sterownik do klimakonwektora, który daje sygnał na oddzielne styki (3 lub 4 biegi) i pod te styki podłączyć autotransformator z odczepami - wg mnie to super rozwiązanie bo mamy min 3 biegi i automatyczne zwiększenie przepływu przy wzroście temperatury, ale dla wentylatorów 230V.

jak to teraz zrealizować dla tych wentylki 48V? wiem, można to zrobić jakimś sterownikiem PLC ale to już będą koszty i problem programowania tego :eek: jakieś wyświetlacze, żeby to jeszcze wyglądało. macie jakieś pomysły?

 

on ma na sobie wszystko co potrzeba do sterowania :)

znajdź pdfa z dtrką. Tam masz schemat jak zrobić sterowanie na potencjometrze i inne typy.

Aby to ładnie pokazać to nie jest tak łatwo, ale nie jest to niewykonalne.

Edytowane przez Graje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak w prosty sposób sterować takimi wentylatorami? skąd wziąć teraz sygnał 0-10V bo te wentylatory tak się sterują?

pierwotnie, korzystając z pomysłu jaśka, chciałem dać sterownik do klimakonwektora, który daje sygnał na oddzielne styki (3 lub 4 biegi) i pod te styki podłączyć autotransformator z odczepami - wg mnie to super rozwiązanie bo mamy min 3 biegi i automatyczne zwiększenie przepływu przy wzroście temperatury, ale dla wentylatorów 230V.

jak to teraz zrealizować dla tych wentylki 48V? wiem, można to zrobić jakimś sterownikiem PLC ale to już będą koszty i problem programowania tego file:///C:\TMP\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif jakieś wyświetlacze, żeby to jeszcze wyglądało. macie jakieś pomysły?

 

 

Steruje się sygnałem 1-10V (jeden kabelek).

Napięcie zasilania wentylatora 36-57 V (dwa kabelki). Jest jeszcze czwarty kabelek - sygnał z wentylatora o jego obrotach.

 

Najprościej sterować chyba potencjometrem, chyba że chcesz przełączniki (jak w starych radiach) - na kilka biegów.

 

Zasilanie najlepiej w postaci zasilacza impulsowego 48V 250W albo dwa oddzielne 48V po 150W (na każdy wentylator). Są takie do zasilania żarówek LED.

 

Mogą być 4 wersje sterowania:

 

1) Sterowanie z tego zasilacza impulsowego poprzez regulator 10V i dalej potencjometr

 

 

W najprostszej wersji regulator to jest dioda Zenera 10v z układem 2 rezystorów. Koszt niewielki

 

 

2) Trochę drożej to oddzielny zasilacz 1-10V.

 

Kupisz taki nawet za 6zł na Allegro z potencjometrem na obudowie 1-12V.

 

http://allegro.pl/zasilacz-antenowy-regulowany-do-anten-dvb-t-3-12v-i5166031823.html

 

Na początek wystarczy. Nie przekraczaj tylko 10V - nie kręć do końca, bo na końcu skali jest 12V.

Odcinasz wtyczkę antenową i masz kabel - biały przewód to plus, czarny to minus (do wspólnej "masy")

 

 

 

3) Jeśli kupisz któryś z dostępnych sterowników uniwersalnych rekuperatora, możesz z takiego sterownika pobrać napięcie sterujące.

 

 

4) Producent podaje jeszcze taki prosty układzik:

 

http://oi68.tinypic.com/258wa2u.jpg

 

1 - zasilanie 48v

 

2 - sterowanie potencjometrem 10kOm rezystorem 4,7kOm

 

4 - masa układu

 

Też powinno zadziałać, skoro producent tak podaje

 

 

 

 

 

Jak nie wiesz jak to zrobić, daj to jakiemuś elektronikowi do zrobienia.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

on ma na sobie wszystko co potrzeba do sterowania :)

znajdź pdfa z dtrką. Tam masz schemat jak zrobić sterowanie na potencjometrze i inne typy.

Aby to ładnie pokazać to nie jest tak łatwo, ale nie jest to niewykonalne.

 

Z tego co wiem, to raczej nie ma wszystkiego do sterowania, bo jest na 48V, a sterowanie 1-10V.

 

http://www.jabsales.eu/images/EBM-Papst-R1G225-AF11-52-datasheet.pdf

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem, to raczej nie ma wszystkiego do sterowania, bo jest na 48V, a sterowanie 1-10V.

 

rezystor 4k7 w gałąź od plusa, a reszta po staremu potencjometr 10k.

 

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB8QFjAAahUKEwi7oYqluYTJAhWn_nIKHceMCvg&url=http%3A%2F%2Fwww.jabsales.eu%2Fimages%2FEBM-Papst-R1G225-AF11-52-datasheet.pdf&usg=AFQjCNHc3AOZ7J2d84WjnqgfxaClgmE3_A&bvm=bv.106923889,d.bGQ&cad=rja

 

lub jak kto woli w google : R1G225AF ebm

pierwszy pdf; strona 4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

No właśnie - tylko trochę mnie to dziwi bo zakres ruchu potencjometru będzie mały (1/4 obrotu) i dalej wentylator na pełną moc będzie wchodzić, a zamiast napięcia 10V będzie mieć sterowanie koło 33V. No ale skoro producent tak podaje to na pewno działa.

:)

 

 

 

Proponowałbym wstawić zamiast rezystora 4k7 rezystor 33k albo 39k, żeby mieć pełny zakres ruchu potencjometrem do końca skali.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w sprawie skroplin...

 

Czy nie cieknie Wam woda przez klapę zamykającą? Wymiennik mi zajmuje całą głębokość skrzyni, klapa go dociska (przez uszczelki), tacka na skropliny również zajmuje całą głębokość (całe dno komory), pytanie czy woda ściekająca z wymiennika (u mnie "pod prąd", na ciepłą stronę) nie leci od wewnątrz na klapę zamykającą i (jakoś, przez uszczelki) nie wydostaje się na zewnątrz? Może pochylić nieco budę (wtedy odpływ z tacki nie na środku a przy krawędzi tacji)?

 

Druga rzecz nad którą się zastanawiam, to czy nie olać syfonu i zamiast tego dać kilkumetrowy odcinek cieńkiej rurki (PEX16?) do kanalizy... opór to będzie mieć większy (więc może do kanalizy dmuchać będzie mało co) a w takim syfonie (wodnym) i tak pewnie nie ma wody latem. Oczywiście po stronie wywiewu (więc ew. smrody z kanalizy nie przeszkadzają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może po prostu taką masz sprawność na tym wymienniku. Jak przy wyższych temp. na zewnątrz?

U mnie tak:

[ATTACH=CONFIG]336644[/ATTACH]

Skropliny spływają "pod prąd".

 

A gdzie można dostac takie urządzenie do pomiaru temperatur bo umnie teraz

na zewnątrz14

wywiew 21

nawiew 20,5

Nawiew i wywiew mierzony termometrem rtęciowym w anemostatach ,zmniejszyłem trochę obroty na zasilaczu bo sobie przypomniałem że jest taka możliwośc i chyba pomogło. ale będę chciał zamontowac coś bardziej precyzyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w sprawie skroplin...

 

Czy nie cieknie Wam woda przez klapę zamykającą? Wymiennik mi zajmuje całą głębokość skrzyni, klapa go dociska (przez uszczelki), tacka na skropliny również zajmuje całą głębokość (całe dno komory), pytanie czy woda ściekająca z wymiennika (u mnie "pod prąd", na ciepłą stronę) nie leci od wewnątrz na klapę zamykającą i (jakoś, przez uszczelki) nie wydostaje się na zewnątrz? Może pochylić nieco budę (wtedy odpływ z tacki nie na środku a przy krawędzi tacji)?

 

Druga rzecz nad którą się zastanawiam, to czy nie olać syfonu i zamiast tego dać kilkumetrowy odcinek cieńkiej rurki (PEX16?) do kanalizy... opór to będzie mieć większy (więc może do kanalizy dmuchać będzie mało co) a w takim syfonie (wodnym) i tak pewnie nie ma wody latem. Oczywiście po stronie wywiewu (więc ew. smrody z kanalizy nie przeszkadzają).

Ja mam bez tacki wywiercona odpowiedniej średnicy dziura w narożu i wciśnięty na ciasno wąż przezroczysty i doszczelniony uszczelniaczem z niego można bez problebu zrobic syfon jaki się chce reku pochylony aby woda spływała w stronę otworu

Wody troszke miałem między szybą a obudowa ale na zewnatrz nie wydostała się ani kropla musze tylko dołożyc uszczelke na górnej krawędzi tego paska z pcv który mam wklejony przy szybie ,ja mam skropliny z prądem i jednak czasem chlapnie na szybę

reku 022.jpg

reku 021.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...