Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Witam

 

Życie zmusza mnie do ponownego podejścia do tematu rekuperatora i odzysku ciepła.

Ponieważ trudno bazować na niepowtarzalnych okazjach zaopatrzeniowych postanowiłem oszacować koszt wykonania „od podstaw” sprawnie działającego rekuperatora przeciwprądowego.

Założenia:

Zabudowa pionowa, powierzchnia wlotu/wylotu = powierzchni rury fi 200/250, zintegrowany bypas (lato – zima) z przełącznikiem strumienia, gabaryt – 30 x 30 x 120cm. (120cm to wysokość).

 

Przy wykorzystaniu blachy mosiężnej twardej o grubości 0.15 i wymiarach 30 x 120cm ciężar arkusza to 0.48kg.

Takich arkuszy przy przekładkach 4mm będzie 70.

Powierzchnia wymiany (liczona w jednym z kanałów) to 25m2.

Masa blachy potrzebnej to ok. 34kg.

Przy dzisiejszej cenie fabrycznej daje to wartość ok. 950zł netto (ok. 1160zł. brutto). Sporo, a to tylko blacha.

 

Koszt przepustnicy z obejściem (do bypasu) o średnicy 200/250 w zależności od wykonania (ręczna, siłownikowa-elektryczna) to suma około 330 lub 850zł netto. Większy luksus – wyższa cena.

Koszt ocieplenia wymiennika matą lamelową o grubości 50mm to jakieś 200zł netto.

 

Muszę sprawdzić aktualną cenę przekładek 4mm, cyny i topników oraz innych potrzebnych materiałów.

Taka konstrukcja to sporo dłubaniny. Będzie podobna do tego potwora z wątku „fotki GWC, solar, reku” ale dopasowana do domu jednorodzinnego i liczona na bezszmerowe, 90% sprawne odzyskiwanie energii z jakichś 500/600 m3 powietrza/godz. (w szczycie, bo normalnie pracuje się na najwyżej ˝ wydajności).

Spodziewam się, że masa gotowego urządzenia będzie nie większa niż 45kg. Można więc będzie go powiesić na ścianie lub postawić na stelażu.

 

Jeżeli temat ten wzbudzi zainteresowanie, to będę go tu podciągał dalej.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witaj Adaś. Podciągaj, podciągaj. Nawet jeśli nikt nie podejmie się samodzielnego wykonawstawa, to może zrozumie za co płaci przy "gotowcach". A co ważniejsze będzie mniejsza szansa na "wciskanie kitu przez sprzedawców.

Pozdrawiam, i powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Źle się dzieje w państwie Duńskim!

Ceny kolorówki oszalały. Kawałek głupiego miedzianego kabelka sięga cen niewyobrażalnych kilka miesięcy temu.

Kształtownik, którego używałem poprzednio jako dystans, podrożał WSTĘPNIE do 41zł/kg. Potrzeba go około 180mb na jeden wymiennik. To daje masę około 21,5 kg i cenę 885zł.

Razem materiał (mosiądz) kosztuje około 2000zł. Trzeba by dołożyć jeszcze trochę cyny, topnika, dorobić wloty/wyloty, oblachować. Można założyć, że ze 3000zł. będzie.

Powstanie klocek o wadze 55 do 60kg. Tyle to jeszcze można znieść. Bardziej ustawialny na stelażu niż zawieszalny, ale widziałem już wiszące bojlery 120 litrowe.

Konstrukcja na wiele, wiele lat.

Czy to warte tych trzech tysięcy i tygodnia dłubactwa? Taniej i w podobny sposób to się chyba nie da.

Do kompletu trzeba jeszcze wykonać szablon dla owiertów.

 

Idę myśleć, co z fantem począć!

:roll:

Pozdrawiam Adam M.

 

Selimm

A gdzie Ty ten taras trzymasz? Góry, doliny, pojezierza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taniej i w podobny sposób to się chyba nie da.

Do kompletu trzeba jeszcze wykonać szablon dla owiertów.

 

Idę myśleć, co z fantem począć!

 

A jakby zamiast przekładek metalowych zastosować wąskie pasy plexy i całość kleić?

Z arkusza plexy takich pasków trochę by człowiek uciął ;) a cena będzie chyba sporo bardziej "spolegliwa"

Przewodnictwo cieplne przekładek chyba aż tak istatne dla całej konstrucji nie jest?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Myślałem o takim rozwiązaniu. Problemem jest tu zarobienie wlotów. Mosiądz dobrze się lutuje. Pleksa jednak bardzo nie lubi temperatur gorącego lutowia. W wymianie termicznej przekładka dystansowa dużego udziału nie bierze. Prasa postawiłaby sprawę na nogi. Jednak narzędzie do krępowania blach dla takiej prasy to bardzo duży wydatek. Kompletnie nieopłacalny dla kilku sztuk. Trzebaby puścić serię ponad tysiąc.

Znalazłby się jakiś kooperant? Taki zainteresowany właściciel sporej prasy?

Zalet sporo. "Odchudzenie masy" wyrobu o jakieś 20 parę kilo.

Może coś wymyślę.

Pozdrawiam Adam M.

 

selimm

Pod Tychami mają miejscami w gruncie wodę o temp. ok 26stC. Jakby tak od nich tę rurkę pociągnąć?

:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane przeczytałem, ale kompletnie nie rozumiem pytania!

CO TY CHCESZ OSIĄGNĄĆ?

 

Wszelkie ciepło pozyskiwane od natury "nieomalże wprost" pochodzi od naszego poczciwego Słoneczka. Ziemia ogrzewana jest przez nie od wiosny do jesieni (co wynika z kąta nachylenia osi ziemskiej i ruchu obiegowego ziemi wokół naszj gwiazdki) przez promyczki i wsiąkającą CIEPŁĄ wodę deszczową. Te strumienie ciepła się w niej akumulują i jak kto wie co i jak, to do nich sięga. Na opisywanej głębokości 3 m dynamiczne uzupełnianie ciepła prawie nie zachodzi. Tam ciepełko pełza w ilości ok 0.5W/1m2 poprzez przewodnictwo cieplne gruntu. No, chyba, że są wysoko wody gruntowe, ale to też inna bajka i o innej księżniczce. Wszelkie dolne źródła (per analogiam do PC) umieszcza się zawsze na granicy lub kilka cm poniżej granicy zamarzania liczonej dla danego obszaru. Z reguły jest to 1.2 do 1.8m. Czasem (bardzo specyficzne uwarunkowania) robi się to na 0.8 do 1.2m.

Jeżeli dobrze wyziębisz tak głęboko położoną rurę, to ona długo "do siebie" nie dojdzie.

Bardzo dobra wentylacja powinna oferować conajmniej 1 wymianę powietrza nagodzinę - tu jakieś 500m3. Normalnie system pracyje na 1/2 gwizdka i tak ma być. Jest ciszej i w zupełności wystarczająco świerzo. A jak jest "impreza" to i tak cichutkiego szmeru instalacji pracującej "na max" nie słychać. Taki układ obniża koszt budowy sytemu.

 

Jaka powinna być długość? Jak największa. Conajmniej kilkunastometrowa. Im dłuższy kanał tym dłuższy czas wymiany ciepła i wyższa temperatura (latem niższa) na wylocie. Tak samo - im większa średnica rury, tym wolniej i dłużej płynie w niej powietrze. Gruba rura ma taką samą wydajność jak cieńsza ale dłuższa. Często nie ma tyle miejsca, żeby puszczać taką rurę "na wprost" Wtedy wstawia się kolana i układa np. dookoła domu nieco poszerzając wykop (wykonywany przecież do wspomnianej granicy zamarzania)

Każda długość ponad kilkanaście (20) metrów się sprawdzi. Z tym, że te dłuższe - lepiej.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Adam_mk,

W sprawie rekuperatora, moze pobawisz sie troche w optymalizacje?

Na stronie rekuperatory.pl mowia, ze optymalny jest wymiennik krzyzowy bo odzyskuje duzo, a opory ma male (wiec malo pradu ciagna wentylatorki). Nie wiem czy to prawda.

Wiem, jakie sa twoje zalozenia, ale moze wystarczy 1m albo 0.8m?

Czy wiesz jak spada sprawnosc przeciwpradowego w funkcji dlugosci?

Moze nie warto sie bic az tak o dlugosc, a cena pojdzie w dol.

Trzaby popatrzec jak sie ma sprawnosc vs. koszt.

Druga sprawa, wspomniales kiedys o wentylatorach kanalowych, ktore uzylbys zamiast ogolnie stosowanych w "kompaktach" wentylatorow odsrodkowych. Patrzylem, maja fajne charakterystyki.

Tchnelo mnie to do koncepcji, aby rozdzielic strumienie na strefy w domu, np: dzienna i nocna. Czyli tam gdzie potrzebujemy to wentylujemy jak trzeba. Mozna zastosowac 2+ 2 (mniejsze, tansze) wentylatorki (wlot, wylot). No i spadek kosztow na prad (mniej wentylujemy gdzie nie trzeba).

Tyle ze kanalow duzo, no i potrzebne 2 wymienniki (nie znalazlem sposobu, aby madrze rozdzielic powietrze przy jednym).

No i tu koncepcja: a moze 2 mniejsze wymienniki?

Moze bedzie taniej zrobic 2 mniejsze? Nie wiem, trzaby policzyc.

Gdyby Ci sie chcialo...

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może tak:

 

Bierzemy plastikowe pudło (prostopadłościan) o potrzebnych wymiarach (jeszcze nie wiem skąd :D ), na dno pasek folii aluminiowej ("spożywcza"?), przekładki mogą być z pleksy, kleimy je do obudowy żeby nam nie latały, następny listek folii aluminiowej, przekładki itd aż do samej góry. Pudło zamykamy i wycinamy otwory na wloty powietrza (może zresztą lepiej wyciąć je wcześniej).

Ciekawe czy by zadziałało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

msobanie

Strugi rozdzielasz takimi zaworami zwrotnymi, klapowymi. Tanie są. Coś po 30 parę złotych płaciłem. Wstawiasz je w odgałęzienia trójników (mogą być różne średnice).

Z tą sprawnością. Na laboratoryjnym stole to krzyżowy sięga tych 60%. Przeciwprądowy to przeważnie to około 90% ma. Jest o co walczyć.

ja14

Taka konstrukcja się nie sprawdzi. Będzie zbyt wiotka. Każda różnica ciśnień zamknie jeden z kanałów.

Pozdrawiam Adam M.

 

Tak mi wpadło do łba teraz! A jakby tak tkanina gumowata, metalizowana?

I całość skręcić na szpikach!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Chyba powoli czas podnosic ciekawe wątki.

Choć ten będzie wyjątkowo długi.

Adam pozwole się tu przypiąć choc ostrzegam forumowiczów ze prace nad rekuperatorem potrwają baaaaardzo długo.

 

Na razie przygotowania:

Sorki za beznadziejnajakość fotek ale robione z telefonu w zamkniętych pomieszczeniach.

Silniki z wiatrakiem.

http://images4.fotosik.pl/97/4a064a395ad7ae82.jpg

http://images3.fotosik.pl/133/f66ece38b81b7c5f.jpg

 

Obudowy (można też zrobic samemu z blachy - żaden problem.

Taka:

http://images4.fotosik.pl/97/5db9ce50bdb376d1.jpg

 

 

Lub taka:

http://images4.fotosik.pl/97/f574a48fb5473b25.jpg

 

 

Lutowie sie załatwi.

Taśme mosiężną na łączenia kanałów też.

 

Kupić trzeba niestety blache mosiężną w arkuszach 30cmx100cm

Za jeden taki chca 24zł

A trzeba tego z 36sztuk :roll:

Najdrozszy będzie wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugeruję ponowne podejście do przeliczń. Arkuszy prawie 100. Wentylatory w prostopadłościenną skrzynkę z filtrem włukninowym. żadnych obudów do tych turbin. Tylko kierownice powietrza. Dla Ciebie wloty/wyloty fi 160 (200cm2). Inne podejście to albo kupa roboty albo dodatkowy koszt.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak te obudowy to właśnie kierownice bo to są wiatraki kubełkowe.

Filtry oczywiscie.

Zanim zrobię obudowę to kupie filtr coby zrobić na wymiar.

 

Wymiennik 30x30cm

Kanały 0,4cmx30cm

Wyjdzie 75 kanałów czyli 76 arkuszy czyli 23kg taśmy mosiężnej

Powierzchnia ~ 22m2

Wlot na rogu (15cm + 15cm) czyli każdy 37kanałówx0,4cmx30cm = 440cm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadszedł czas, żeby w domu zapewnić świeże powietrze do życia ;)

Mój rekuperator może nie będzie "temi recami robiony" ale składany z gotowych klocków. W skrócie tak :

 

Nawiew:

wymiennik gruntowy - 38m rury kan. fi 200

kaseta z filtrem

wymiennik od Siwickiego

rozprowadzenie kanałami elastycznymi (poddasze nieużytkowe) i trójnikami do anemostatów nawiewnych

 

Wywiew:

anemostaty wywiewne połączone trójnikami z kanałami wywiewnymi elastycznymi (j.w)

kaseta z filtrem za kanałami wywiewnymi

wymiennik

wyrzutnia

 

W powyższym brakuje wentylatorów kanałowych (kupiłem 2xTD 500). Mam w związku z tym pytanie, w którym miejscu je umieścić:

 

1 wentylator nawiewu:

za filtrem na czerpni a przed wymiennikiem

czy

za wymiennikiem a przed kanałami rozprowadzającymi?

 

2. wentylator wywiewu:

między filtrem na kanale wywiewnym a wymiennikiem

czy

za wymiennikiem a przed wyrzutnią powietrza.

 

Wiem, że to nie wszystko jedno czy wentylator ssie czy tłoczy powietrze ale w przypadku TD500 jakoś nie widzę żadnych zaleceń.

 

Dzięki za pomoc.

 

Sunao

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...