Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tu masz przykład wejścia do wewnątrz przez ścianę i potem do góry na poddasze uzytkowe gdzie wisi nagrzewnica.

Rurki idą w miejscu gdzie docelowo będzie szafa wnękowa .

Oczywiście po zewnątrz w tak grubej warstwie styropianu też można .

IMG_5017.jpg

IMG_5029.jpg

IMG_5045.jpg

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie mieli w sklepie tych niebieskich, kupiłem więc czarne z niebieskimi paskami, cenowo podobnie a są bardziej wytrzymałe.

Można też te od gazu zakopać, ładny kolor mają, o tu sobie kawałem uciąłem bo mi zbrakło :

IMG_5143.jpg

nie opłaca się, całe zyski pochłonie napęd do pompy głębinowej...

 

Konieczna ta pompa głębinowa? Nie wystarczy rurki PE od GGWC wpuścić do środka i po staremu napędzać pompką z domu?

Konieczna ta pompa głębinowa? Nie wystarczy rurki PE od GGWC wpuścić do środka i po staremu napędzać pompką z domu?

 

po dwóch dniach już nie będzie chłodzenia bo studnia się zagrzeje, trzeba częściowo upuszczać wodę żeby napływała świeża chłodna

w zimie odwrotnie, szybko dojedziemy w okolicę 0* i będzie problem

studnia bardzo powoli się regeneruje bez upuszczania wody

Tu masz przykład wejścia do wewnątrz przez ścianę i potem do góry na poddasze uzytkowe gdzie wisi nagrzewnica.

Rurki idą w miejscu gdzie docelowo będzie szafa wnękowa .

Oczywiście po zewnątrz w tak grubej warstwie styropianu też można .

 

 

Dzieki i o to mi chodziło

 

A Twoje rurki dalej lecą na poddasze czy tez juz zostają na dole

 

robiłeś 40 ??

 

A myslałem że masz tak

 

http://img812.imageshack.us/img812/3029/img4535bl.jpg

Edytowane przez kalio
No wg mnie tak jest bardziej "profesjonalnie" :)

ale za to chyba rurki troche cienkie ?

 

Fantom

 

Nie do końca pro bo nie jest pod ławą ;)

 

Piczman - jaka masz wysokość w pomieszczeniu na gotowo ???

Dobrze jest jak inwestor wie co buduje jeszcze przed wbiciem pierwszej łopaty.

Ja tak miałem co widać w Dzienniku, rozpocząłem budowę od wkopania kolektora .

 

Niestety 90 % budujących zmienia zdanie na etapie SSO albo i później.

Wtedy robi sie tak aby nie zburzyć tego co już stoi i aby działało prawidłowo.

Dla rurki na prawdę jest wszystko jedno czy przejdzie przez ścianę czy pod ławą.

 

 

Te na zdjęciu powyżej to fi 25 w 2 odcinkach po 60 mb .

Kolektor pod 350 m3 wydatku, większy zład tu nie jest potrzebny .

 

Wysokość pomieszczeń na gotowo mam 252 cm oprócz kotłowni gdzie jest 270 cm .

W nazwijmy to "mojej okolicy" mam 2 żwirownie:

1. http://www.utex-terra.pl/index.php?id=23

2. http://www.zkk.pl/index.php?content=oferta-kruszywa-plukane

 

Do pierwszej mam w miarę blisko, tz około 43 km ale frakcja 16-45

Druga 32-64 więc ok, ale około 78km.

Z której brać kamień na gwc żwirowy? 16-45 chyba odpada.

Znacie może jakiegoś innego dostawcę w okolicach Jastrzębia, ewentualnie Katowic (do granicy Katowic mam 50 km)?

 

W sprawie kosztów transportu będę dowiadywał się w przyszłym tygodniu.

 

Widziałem w tym wątku że niektórzy stosują 16-45.

Krótko: dawać te frakcje czy kupić 32-64?

Edytowane przez klaudiusz_x

Panowie,

 

Studjuje ten watek i na razie jestem dopio na 25/83 podstron ;-) Tak wiec pozwole sobie w tak zwanym miedzyczasie zadac Wam pare pytan:

 

Opis przypadku:

Dom o powierzchni uzytkowej 210 m2. Parter + poddasze uzytkowe. Koncze projekt

Zwiekszona izolacyjnosc scian(porotherm +20cmwelna), poddasza i podlogi

Dzialka nieduza, 900 m2, piaszczysta z nisko polozonymi wodami gruntowymi.

Zaprojektowana wentylacja reku.

 

Pytania:

1. Na ile oplacalna jest inwestycja w Gwc przy powyzszych warunkach. Z zalozenia domu latem w Gwc raczej nie schlodze wiec korzysci zima. Czy tak?

2. Czy reku po dluzszym okresie uzytkowania halasuja? My mamy go w planie w garderobie przy wejsciu do domu. Dobre miejsce do rozporowadzenia kanalow. Obawiam sie jednak halasliwosci. Slusznie?

3. Jesli bez gwc to ba co zwrocic uwage aby nie zamarzalo reku zimps. W remacie mimo prszestudiowania 25 podstron zieony jestem do tego na razie watek konczy sie na 2008 r. Bede wdzieczny za wyrozumialosc i lopatologicznosc w przekazie :-)

Nagrzanego domu GWC nie schłodzi ale jeśli nie dopuścisz do przegrzania to GWC bardzo skutecznie ochroni Cię przed gorącym powietrzem z zewnątrz .

Dla Ciebie będzie to ok. + 20 C w skrajnych warunkach i dużej wydajności centrali.

Świeżość w domu w okresie letnim to przede wszystkim duży wydatek centrali, piszę jako użytkownik !!!

Bez GWC będzie albo gorąco albo nieświeżo, to drugie przez ok. tydzień bo z czasem temp. będzie rosła i mamy małe piekiełko w domku :)

Potem narzekanie że wentylacja mechaniczna nie jest taka super.

 

1. Jak zrobisz sam to ekonomicznie średnio opłacalna a komfort bezcenny.

Jak weźmiesz firmę to kompletnie nieopłacalna ekonomicznie, komfort jak wyżej.

Ale uwaga, WM bez GWC to spore utrudnienia i straty + parę innych szczegółów o których większość z inwestorów woli nie myśleć, bo jakoś to będzie!

 

2.Centralę usłyszysz ale raczej nie będzie to uciążliwe, lepiej jednak aby nie była zaraz przy sypialni .

Do buczenia lodówki się przyzwyczajasz to i do tego się uda .

Odwiedź kogoś kto ma taką wentylację i sam ocenisz czy poziom hałasu jest dla Ciebie do zaakceptowania.

Oczywiście piszę o hałasie centrali a nie dźwięków z anemostatów nawiewnych które czasem występują .( a nie powinny) .

 

3. Lato :

Wyłączać lub zmniejszać wydatek powietrza w dzień ( skutkuje tym co napisałem wyżej o świeżości).

Wentylowanie raz przez rekuperator a raz przez bypass, kiedy jak to kwestia obserwacji i wiecznego myślenia .

 

Zima :

 

Modlić się aby automatyka przeciwzamrożeniowa nie zawiodła .

Piczman, dzięki za odpowiedz! Przewijałeś się gdzieś w okolicy 20 podstrony jeszcze z planem :-) vide - Dyskusja z mistrzem Yodą ;-)

 

Więc nie wiem co ostatecznie zrobiłeś - z podpisu czytam glikolowy GWC. Możesz podesłać link do swojej instalacji? Wieczorem będę miał więcej czasu to sobie poczytam (masz w dzienniku?).

 

Co masz na myśli świeżość? Czy dobrze Ciebie rozumiem - w opcji bez GWC:

-/ zimą aby nie zamarzło WM będę musiał czasowo (macie doświadczenia jak długo i czy często?) wyłączać, co z kolei pogarszy komfort (brak dostawy świeżego powietrza)

-/ latem będzie nawiewało powietrze o temperaturze takiej jak na zewnątrz (np 30 st). Wprawdzie nie wpływa na świeżość ale pogarsza komfort.

 

Dajmy na to latem jeszcze jest to do ogarnięcia. Planujemy przygotować instalację (kanały) pod klimatyzator do schłodzenia pokoi na poddaszu. Zamontujemy centralę jeśli się okaże że faktycznie nie da się wytrzymać.

 

Martwi mnie zima. No ale rozumiem, że są jakieś rozwiązania (REKU) które mają jakąś grzałkę, która nie-dopuści do zamarzania.

 

Thx!

Moje GWC masz w dzienniku.

 

"-/ zimą aby nie zamarzło WM będę musiał czasowo (macie doświadczenia jak długo i czy często?) wyłączać, co z kolei pogarszy komfort (brak dostawy świeżego powietrza)"

 

NIE !!!

 

Zimą aby nie zamarzł Ci wymiennik automatyka centrali będzie wyłączała i załączała cyklicznie wentylatory .

Z tego co napisałeś musiał byś wyłączyć centralę na kilka miesięcy nawet :)

 

"-/ latem będzie nawiewało powietrze o temperaturze takiej jak na zewnątrz (np 30 st). Wprawdzie nie wpływa na świeżość ale pogarsza komfort.

"

 

Niestety wpłynie to na komfort bo cieplejsze powietrze jest bardziej wilgotne a to potęguje uczucie ciepła i robi się duszno !

 

Grzałka nie, lepsza będzie nagrzewnica elektryczna.

Skoro chcesz płacić za prąd do odmrożenia powietrza to ok.

 

I takim sposobem masz WM z nagrzewnicą elektryczną + Wnetylacja mechaniczna + układ klimatyzacji !

Drogo w inwestycji i drogo w eksploatacji.

 

Możesz zamiast tego zrobić GWC i nie płacić za chłodzenie czy ogrzanie powietrza wpadającego do centrali wydając podobną kasę .

 

I takim sposobem masz WM z nagrzewnicą elektryczną + Wnetylacja mechaniczna + układ klimatyzacji !

Drogo w inwestycji i drogo w eksploatacji.

 

Możesz zamiast tego zrobić GWC i nie płacić za chłodzenie czy ogrzanie powietrza wpadającego do centrali wydając podobną kasę .

 

No właśnie nie chcę za specjalnie klimy. Ale jeszcze nie spotkałem wypowiedzi dotyczącej REKU, że mogłaby ona schłodzić nagrzany dom latem. Chociaż rozumiem - jak nie dopuszczę do przegrzania (żaluzje / rolety w oknach połaciowych i dużych przeszklonych powierzchniach PD i Zach.) to WM + GWC powinno dać radę. Z akcentem na "powinno" dlatego na ewentualność, że nie da chcę się przygotować - a inwestycja żadna - poprostu dwa kanały i końcówka elektryczna. Dlatego zacząłem się interesować tematem GWC aby uniknąć nagrzewnicy i klimy.

 

Ale tutaj pojawia się pytanie. Ja mam piasek w gruncie. Do tego działka raczej nieduża (36x25 m). Czy GWC - niezależnie od technologi (rura czy glikol) będzie w moich warunkach geologicznych spełniało swoje zadanie?

 

Jeszcze jak byś mi podrzucił koszty tak +/-? W wersji jak piszesz "zrób to sam" i "z firmą" to będę wdzięczny :-) No i jeszcze raz dzięki za uwagi!

Minionego lata u mnie maks. wewnątrz 21,3 *C. Banan na twarzy gdy na zewnątrz jest 28 *C - bezcenny.

Działała WM + by-pass automatyczny oraz GGWC. Rolety od wschodu zamykane rano (od zachodu mam garaż). Do tego 30cm styro na ścianach.

Robiłem w tym roku 2 duże glikolowce z nagrzewnicą dobrana na 700 m3 wydatku .

U Ciebie był by dobry, taki z zapasem.

W 8 tyś się zmieścisz z moją "pomocą" ;)

 

Na rynku ceny różne, od 10 do 20 tyś za coś podobnego .

Dobra - zedytowałem tą wypowiedź. Bo bez sensu była - trochę postudiowałem wątek (już jestem w połowie ;-) ) więc mogę zdać bardziej sensowne pytania :-)

 

U mnie kubatura pomieszczeń nawiewowych (sypialnie, salon, jadalnia) to 342 m3. Pomieszczenia wywiewowe (łazienki, pralnia, kuchnia) to 93 m3. Takie mam warunki wejściowe. Powierzchnia mieszkalna to 170 m2.

 

Jak już miałbym się decydować na GWC to tylko Wodny1 (w rurę nie wierzę a na żwirowy nie mam warunków). Idąc dalej, gdybym robił ten Wodny 1 to robiłbym jedną pętlę (bo trójniki, odpowietrzanie i inne poruszane przez Was problemy). No i rodzą się pytania:

1. Jakiej długości i przekroju rurę powinienem zastosować aby system chodził optymalnie (wydajność vs opory).

2. W jaki sposób wyprowadzić przewody fundamentowe aby uniknąć mostków cieplnych. Czy przewód wychodzący i wchodzący puszcza się w jednym przepuście? Nie ma tutaj jakiejś interakcji?

3. Piszecie o kosztach. Do tematu GWC się nie przymierzałem więc też zielony jestem. Ale jak rozumiem tutaj też mam dwa wyjścia – kupuję REKU i kombinuję z GGWC a dolne źródło zakopuję sam – albo kupuję REKU i systemowe rozwiązanie GGWC (takie jak np. na stronie aby nie robić reklamy – reku***.pl ) a dolne źródło zakopuję sam. Jeśli kombinuję sam to o ile temat GGWC wydaje się dość prosty (dla mnie to wygląda jak chłodnica samochodowa) o tyle mogę się natknąć na wyzwania w sterowaniu oraz by-pass… Ale może są już po rozsądnych kosztach dostępne systemowe rozwiązania?

 

No i ostatni temat, który mnie gryzie to ekonomika.

 

1. Dajmy na to robię GGWC to będę płacił za prąd do pompy (jak tutaj policzyć ile średnio miesięcznie będzie to kosztować – w sensie ile dni/h w roku to ustrojstwo chodzi).

2. Jak zastosuję REKU z nagrzewnicą powietrza wchodzącego aby nie zamarzało i zrezygnuję z GGWC to będę musiał płacić za nagrzewnicę (pewnie kilka dni w roku) ale będę miał niższy komfort (ad Piczman).

 

Uff. Sorry za laickie słownictwo. Z góry dzięki za pomoc!

Edytowane przez kotdachowiec
Powierzchnia mieszkalna to 170 m2.

 

Dom o powierzchni uzytkowej 210 m2. Parter + poddasze uzytkowe.

 

To w końcu jaka ta powierzchnia jest ?

Ile po podłodze ???

 

Prąd do pompy to średnio 60 zł na rok, praca w upały i mrozy .

Jak rok sprzyjający to mniej a jak mroźna zima i upalne klato to więcej, szacuję 40-100 zł rocznie .

 

Uważam że koszt pomijalny.

 

"2. Jak zastosuję REKU z nagrzewnicą powietrza wchodzącego aby nie zamarzało i zrezygnuję z GGWC to będę musiał płacić za nagrzewnicę (pewnie kilka dni w roku) ale będę miał niższy komfort (ad Piczman)."

 

Tego to już wcale nie rozumiem :)

 

PS. Źle zrozumiałem na początku ( myślałem że powierzchnia samego parteru to 210 zł po podłodze ), GWC dla Twojego domu to max 6 tyś .

To w końcu jaka ta powierzchnia jest ?

Ile po podłodze ???

 

Całkowitej chałupa ma mieć 210. Minus garaż i pom. tech - ca 170 m. Kubaturę liczyłem x3m. De facto będzie pewnie mniej o parę procent.

 

Tego to już wcale nie rozumiem

 

Odniosłem się do Wcześniejszej wypowiedzi - że komfort bez GWC zdecydowanie niższy. A za nagrzewnicę będę płacił prądem - pewnie nie mało ale z drugiej strony chodzi ona w ekstermalnych przypadkach - kilka/naście dni w roku? Czy jak już jest -1 to się załacza? Ile tego prądu lub PLN może być w roku :-) Z tego co widzę np taki AERIS ma nagrzewnicę wstępną (w ogóle w sprzęcie się nie rozglądałem - to już później ;-) )

 

myślałem że powierzchnia samego parteru to 210 zł po podłodze

No nie - z całym szacunkiem ale pałacu to ja nie chcę ;-)

 

Dolne źródło to jak rozumiem nie będzie duży wydatek (koparka, xm niebieskiej rury fi y, glikol). Martwi mnie skrzynka którą muszę do REKU podpiąć :-) Bo taka z ww. stony to jakiś rozbój w biały dzień - cena (chyba bez AEIS) to aż 9 240 :-(

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...