HenoK 13.06.2010 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2010 HENOK, słońce nie jest problemem. Obserwuje temp kiedy nie ma zysków słonecznych (noc) i ona nie spada. Pomimo 0,8 wymiany na godzinę. GWC działa tak jak innym w sensie obniżania temperatury strugi ale ta ilość powietrza nie jest w stanie schłodzić chałupy. Nie wiem czy jest w stanie utrzymać tą samą temp w domu. Też raczej slabo to widzę, Masz dom zbliżony do pasywnego. W Twoim domu w sezonie grzewczym większość strat ciepła przez przegrody i na wentylację pokrywają zyski wewnętrzne (ludzie, sprzęt AGD, RTV) i słoneczne. Latem dochodzą do tego niewielki, ale zyski przez przegrody. Jeżeli ta ilość ciepła nie zostanie usunięta z domu (np. podczas intensywniejszej wentylacji pomieszczeń w nocy, to nagrzewa pomieszczenia). Np. u mnie zużycie energii elektrycznej wychodzi rzędu 13-14kWh na dobę (oświetlenie, komputery, sprzęt RTV i AGD), do tego dochodzi ciepło od mieszkańców (przy dwóch osobach stale przebywających w domu jakieś 3-4kWh). Większość tego ciepła pozostaje w domu. W sezonie grzewczym o tyle mniej muszę dostarczyć energii do ogrzewania, ale latem trzeba taką ilość ciepła z domu usunąć. Z podanych przez ciebie parametrów wynika, że usuwasz z domu jakieś 1,2-1,3kW mocy, co przez noc (zakładam 10h) daje 12-13kWh. Przez 1m2 nieosłoniętego okna otrzymujesz zyski prawie 1kW. Tych metrów kwadratowych okien trochę masz. Nic dziwnego, że taki sposób chłodzenia nie wystarcza. U mnie pewnie jest usuwana podobna ilość ciepła, ale mam mniejsze zyski solarne, stąd układ chłodzenia jest skuteczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dolec 14.06.2010 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2010 uff, właśnie skończyłem czytać cały wątek i muszę przyznać, że sporo tu wiedzy - szczególnie dla takiego laika jak ja. Niestety mam wrażeni, że wiekszość dotyczy żwirowców i ewentualnie glokolowych gwc. Ja planuję zrobienie rurowego i nadal mam wiele wątpliwości. Jeśli mogę prosić bardziej doświadczonych forumowiczów o pomoc w następujących kwestiach:1. W domu zainstalowany będzie rekuperator Brink Renovent 400 HR a kubatura parteru to 389m/sześć (112mkw podłogi, h=2.6) natomiast poddasze to około 300m/sześć przy 164mkw po podłodze bez odjętych skosów i h=2.4. Jak dobrać długość potrzebnej rury do takiej kubatury i na jakiej głębokości ja zakopać? Myslałem o 36 metrach2. Jakiej średnicy rurę nalezy dobrać jeżeli krućce rekuperatora mają 180mm?3. Czy mozna zastosować rurę pomarańczową kanalizacyjną, którą "polecają" mi w sklepie twierdząc, że jest z PP i nadaje się doskonale do tych celów. Moim zdaniem ma ona za grube ścianki - chyba coś ok. 8mm. Czy lepsza byłaby taka niebieska lub czerwona do wody?4. Czy można poprowadzić rury ok. 1,5m pod ziemią ze spadkiem od domu w stronę czerpni i jednocześnie ze spakiej od czerpni w stronę domu tak żeby spotkać się w połowie długości w najniższym punkcie i tam założyć trójnik T i odprowadzić od niego jeszcze kawałek rury w głąb ziemi żeby w ten sposób odprowadzić skropliny z całego układu?5. Czy bardzo bredzę?Dziękuję za wszelkie sugestie w powyższym temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k62 14.06.2010 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2010 Ad.1. Poniżej znajdziesz program do obliczania wymiennika rurowego http://www.rehau.pl/45F80B5877DF369BC12571260047A5FE.shtml Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 15.06.2010 06:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Witaj ad.5Nie, ale trochę... W zasadzie, to wszystkie odpowiedzi na Twoje pytania w tym wątku padły kilka razy.Więc co?Poczytać to jeszcze raz ale w o l n i e j ?Bo?Jak zrobisz tak, jak planujesz w p.4 to może (ale nie musi, bo danych nie dałeś) to być strzał w kolano.A to boli...Wyobraź sobie kolejny rok tak mokry jak ten...I... zajrzyj do tak zbudowanego rurowca!(KTÓRĘDY?!!!)Może się okazać że ta studzienka chłonna robi coś jakby odwrotnego niż zakładasz.... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 15.06.2010 06:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Dwa dni bez słońca, powietrze nawiewane z anemostatów ok 16 stC, powietrze na zewnątrz ok 15 stC. Pozamykałem okna wczoraj rano, wentylacja na max. Temp. wczoraj rano: 22,5 stC. Temp. dzisiaj 22,5C.Czyli wentylacja ledwo zdejmuje zyski bytowe. Dla mnie wniosek jest jasny: wentylacja mechaniczna "domowa" służy tylko i wyłącznie do wymiany powietrza. Nie da się nią ani ochłodzić ani ogrzać domu. Chyba że ją mocno przewymiarujemy. Więc należy mocno się zastonowić nad sensownością GWC. Bo oczywiście komfort świeżego powietrza przy WM jest niezaprzeczalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 15.06.2010 07:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 No ale chwila.A testowales tak : wlaczona WM, wylaczone GWC ?Jakie wtedy beda wyniki ? Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 15.06.2010 07:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 No ale chwila. A testowales tak : wlaczona WM, wylaczone GWC ? Jakie wtedy beda wyniki ? Fantom Nie ma znaczenia: przy tej temp na zewnątrz po wyłączniu GWC z anemostatów leciało powietrze o podobnej temp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 15.06.2010 08:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Jedno jest pewne, gwc to luksus i kwestia kasy. Na pewno jesli liczy ktoś na skuteczne chłodzenie latem to tylko klimatyzacja się sprawdzi. Moje gwc kosztowało niecałe 2 tyś, chyba znośnie za odmrażanie w zimie i lekkie chłodzenie w lecie. Ale kto tyle wyda ? Fabryczny produkt to ponad 10 tyś ,,, Wychodzi na to że GWC jest kompletnie nieopłacalne dla przeciętnego inwestora Chłodzenie chłodzeniem, ale trochę się zawiodłem wilgotnością powietrza, myślałem że że będzie niższa ( dzięki gwc). Mój dom jeszcze trochę mokry więc chciałbym to porównać z kimś kto już ma "suchą" chałupę. @Panda ! Zaglądasz tu jeszcze ? Napisz jak u Ciebie z tą wilgotnością, to samo co w poprzednim roku w upały czy jest różnica ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 15.06.2010 08:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Dwa dni bez słońca, powietrze nawiewane z anemostatów ok 16 stC, powietrze na zewnątrz ok 15 stC. Pozamykałem okna wczoraj rano, wentylacja na max. Temp. wczoraj rano: 22,5 stC. Temp. dzisiaj 22,5C.Nie ma się czemu dziwić. W swoim domu masz co najmniej kilkadziesiąt tom "masy akumulacyjnej" - posadzka, ściany zewnętrzne, ścianki działowe, strop). To wszystko sprawia, że dom się bardzo wolno nagrzewa, ale też wolno stygnie. Jeżeli chcesz mieć dom, który jest w zakresie temperatur w pełni sterowalny, to wybuduj dom szkieletowy, o bardzo małej akumulacyjności. Jednak zaleta tego domu oznacza też spore wady - szybkie wychładzanie i nagrzewanie budynku przy braku aktywnego ogrzewania, czy chłodzenia. Drugą metodą jest ograniczenie zysków energetycznych (u Ciebie głownie zysków słonecznych - nawet w pochmurny dzień one nadal są w postaci promieniowania rozproszonego). Czy Twoja centrala wentylacyjna ma bypass? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vega1 15.06.2010 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 no właśnie też się zastanawiałem czy ma bypass i czy on spełnia dobrze swoją rolę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 15.06.2010 14:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Ja wstawiłem bypass ale wiele to nie zmienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 15.06.2010 17:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Gdzie ten bypass ? Co mial dac ? Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orzechot 15.06.2010 17:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Gdzie ten bypass ? Co mial dac ? Bypass wymiennika w reku, żeby chłodne powietrze z GWC nie było podgrzewane przez ciepłe powietrze usuwane z domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 15.06.2010 17:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Aha.,Czyli zwykly bypas w reku. Ten bede mial w zestawie. Zastanawailem sie juz, czy czegos nie musze dorabiac Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 15.06.2010 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Ja wstawiłem bypass ale wiele to nie zmienia. Skuteczny jest bypass działający automatycznie. W czasie upałów powinien być wyłączony w dzień, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury, ale powinien włączać się w nocy, gdy na zewnątrz jest chłodniej niż w pomieszczeniach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 15.06.2010 18:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Bypass wymiennika w reku, żeby chłodne powietrze z GWC nie było podgrzewane przez ciepłe powietrze usuwane z domu. Dokładnie tak . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 15.06.2010 18:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2010 Czy Twoja centrala wentylacyjna ma bypass? Ma. Ale działa on słabo. To i tak nie ma znaczenia bo wymiennik gwc jest umieszczony za centralą i bypass jest w tym układzie zbędny gdyź rekuperator odzyskuje chłód. Gdy z dworu leci + 30 po przejściu przez reku traci 3 stopnie. Potem idzie na wymiennik GWC i traci jescze 8 - 10 stC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 16.06.2010 06:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2010 To w takim razie jak sprawa odmrażania wygląda w zimie ?Przestawiasz to ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 16.06.2010 15:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2010 nie. całą zimę reku pracował bez GWC i dobrze sobie radził. Rozmrażał sie przez wyłączanie wentylatora nawiewnego. Tak raz na godzine po kilka minut. Było ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jwbrzezinski 17.06.2010 06:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Czerwca 2010 Witam, właśnie dostałem ofertę Juwentu na nagrzewnicę do wodnego v. 1, więc się podzielę założenia: temp zew. -20 C, temp. po przejściu przez nagrzewnicę +1 C, temp. glikolu +7, wymiana ok 600 m3/h Oferta: nagrzewnica NLW, rurki miedz, lamele alu, podziałka lamel 2,4 mm, króćce Dn 20, ilość rzędów rur VI, ilość obiegów 3, masa 14 kg, pojemność wodna 1,8 litra, moc 4,9 kW, cena 1.050 netto plus transport. Co o tym sądzicie?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.