Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

HENOK, słońce nie jest problemem. Obserwuje temp kiedy nie ma zysków słonecznych (noc) i ona nie spada. Pomimo 0,8 wymiany na godzinę. GWC działa tak jak innym w sensie obniżania temperatury strugi ale ta ilość powietrza nie jest w stanie schłodzić chałupy. Nie wiem czy jest w stanie utrzymać tą samą temp w domu. Też raczej slabo to widzę,
Masz dom zbliżony do pasywnego. W Twoim domu w sezonie grzewczym większość strat ciepła przez przegrody i na wentylację pokrywają zyski wewnętrzne (ludzie, sprzęt AGD, RTV) i słoneczne. Latem dochodzą do tego niewielki, ale zyski przez przegrody. Jeżeli ta ilość ciepła nie zostanie usunięta z domu (np. podczas intensywniejszej wentylacji pomieszczeń w nocy, to nagrzewa pomieszczenia).

Np. u mnie zużycie energii elektrycznej wychodzi rzędu 13-14kWh na dobę (oświetlenie, komputery, sprzęt RTV i AGD), do tego dochodzi ciepło od mieszkańców (przy dwóch osobach stale przebywających w domu jakieś 3-4kWh). Większość tego ciepła pozostaje w domu. W sezonie grzewczym o tyle mniej muszę dostarczyć energii do ogrzewania, ale latem trzeba taką ilość ciepła z domu usunąć.

Z podanych przez ciebie parametrów wynika, że usuwasz z domu jakieś 1,2-1,3kW mocy, co przez noc (zakładam 10h) daje 12-13kWh. Przez 1m2 nieosłoniętego okna otrzymujesz zyski prawie 1kW. Tych metrów kwadratowych okien trochę masz. Nic dziwnego, że taki sposób chłodzenia nie wystarcza.

U mnie pewnie jest usuwana podobna ilość ciepła, ale mam mniejsze zyski solarne, stąd układ chłodzenia jest skuteczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

uff, właśnie skończyłem czytać cały wątek i muszę przyznać, że sporo tu wiedzy - szczególnie dla takiego laika jak ja. Niestety mam wrażeni, że wiekszość dotyczy żwirowców i ewentualnie glokolowych gwc. Ja planuję zrobienie rurowego i nadal mam wiele wątpliwości. Jeśli mogę prosić bardziej doświadczonych forumowiczów o pomoc w następujących kwestiach:

1. W domu zainstalowany będzie rekuperator Brink Renovent 400 HR a kubatura parteru to 389m/sześć (112mkw podłogi, h=2.6) natomiast poddasze to około 300m/sześć przy 164mkw po podłodze bez odjętych skosów i h=2.4. Jak dobrać długość potrzebnej rury do takiej kubatury i na jakiej głębokości ja zakopać? Myslałem o 36 metrach

2. Jakiej średnicy rurę nalezy dobrać jeżeli krućce rekuperatora mają 180mm?

3. Czy mozna zastosować rurę pomarańczową kanalizacyjną, którą "polecają" mi w sklepie twierdząc, że jest z PP i nadaje się doskonale do tych celów. Moim zdaniem ma ona za grube ścianki - chyba coś ok. 8mm. Czy lepsza byłaby taka niebieska lub czerwona do wody?

4. Czy można poprowadzić rury ok. 1,5m pod ziemią ze spadkiem od domu w stronę czerpni i jednocześnie ze spakiej od czerpni w stronę domu tak żeby spotkać się w połowie długości w najniższym punkcie i tam założyć trójnik T i odprowadzić od niego jeszcze kawałek rury w głąb ziemi żeby w ten sposób odprowadzić skropliny z całego układu?

5. Czy bardzo bredzę?

Dziękuję za wszelkie sugestie w powyższym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

ad.5

Nie, ale trochę...

 

W zasadzie, to wszystkie odpowiedzi na Twoje pytania w tym wątku padły kilka razy.

Więc co?

Poczytać to jeszcze raz ale w o l n i e j ?

Bo?

Jak zrobisz tak, jak planujesz w p.4 to może (ale nie musi, bo danych nie dałeś) to być strzał w kolano.

A to boli...

Wyobraź sobie kolejny rok tak mokry jak ten...

I... zajrzyj do tak zbudowanego rurowca!

(KTÓRĘDY?!!!)

Może się okazać że ta studzienka chłonna robi coś jakby odwrotnego niż zakładasz....

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa dni bez słońca, powietrze nawiewane z anemostatów ok 16 stC, powietrze na zewnątrz ok 15 stC. Pozamykałem okna wczoraj rano, wentylacja na max. Temp. wczoraj rano: 22,5 stC. Temp. dzisiaj 22,5C.

Czyli wentylacja ledwo zdejmuje zyski bytowe. Dla mnie wniosek jest jasny: wentylacja mechaniczna "domowa" służy tylko i wyłącznie do wymiany powietrza. Nie da się nią ani ochłodzić ani ogrzać domu. Chyba że ją mocno przewymiarujemy. Więc należy mocno się zastonowić nad sensownością GWC. Bo oczywiście komfort świeżego powietrza przy WM jest niezaprzeczalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno jest pewne, gwc to luksus i kwestia kasy.

Na pewno jesli liczy ktoś na skuteczne chłodzenie latem to tylko klimatyzacja się sprawdzi.

Moje gwc kosztowało niecałe 2 tyś, chyba znośnie za odmrażanie w zimie i lekkie chłodzenie w lecie.

Ale kto tyle wyda ?

Fabryczny produkt to ponad 10 tyś ,,,

 

Wychodzi na to że GWC jest kompletnie nieopłacalne dla przeciętnego inwestora :(

 

Chłodzenie chłodzeniem, ale trochę się zawiodłem wilgotnością powietrza, myślałem że że będzie niższa ( dzięki gwc).

Mój dom jeszcze trochę mokry więc chciałbym to porównać z kimś kto już ma "suchą" chałupę.

@Panda ! Zaglądasz tu jeszcze ?

Napisz jak u Ciebie z tą wilgotnością, to samo co w poprzednim roku w upały czy jest różnica ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa dni bez słońca, powietrze nawiewane z anemostatów ok 16 stC, powietrze na zewnątrz ok 15 stC. Pozamykałem okna wczoraj rano, wentylacja na max. Temp. wczoraj rano: 22,5 stC. Temp. dzisiaj 22,5C.
Nie ma się czemu dziwić. W swoim domu masz co najmniej kilkadziesiąt tom "masy akumulacyjnej" - posadzka, ściany zewnętrzne, ścianki działowe, strop). To wszystko sprawia, że dom się bardzo wolno nagrzewa, ale też wolno stygnie.

Jeżeli chcesz mieć dom, który jest w zakresie temperatur w pełni sterowalny, to wybuduj dom szkieletowy, o bardzo małej akumulacyjności.

Jednak zaleta tego domu oznacza też spore wady - szybkie wychładzanie i nagrzewanie budynku przy braku aktywnego ogrzewania, czy chłodzenia.

Drugą metodą jest ograniczenie zysków energetycznych (u Ciebie głownie zysków słonecznych - nawet w pochmurny dzień one nadal są w postaci promieniowania rozproszonego).

Czy Twoja centrala wentylacyjna ma bypass?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wstawiłem bypass ale wiele to nie zmienia.

Skuteczny jest bypass działający automatycznie. W czasie upałów powinien być wyłączony w dzień, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury, ale powinien włączać się w nocy, gdy na zewnątrz jest chłodniej niż w pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Twoja centrala wentylacyjna ma bypass?

 

Ma. Ale działa on słabo. To i tak nie ma znaczenia bo wymiennik gwc jest umieszczony za centralą i bypass jest w tym układzie zbędny gdyź rekuperator odzyskuje chłód. Gdy z dworu leci + 30 po przejściu przez reku traci 3 stopnie. Potem idzie na wymiennik GWC i traci jescze 8 - 10 stC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

właśnie dostałem ofertę Juwentu na nagrzewnicę do wodnego v. 1, więc się podzielę ;-)

założenia: temp zew. -20 C, temp. po przejściu przez nagrzewnicę +1 C, temp. glikolu +7, wymiana ok 600 m3/h

Oferta: nagrzewnica NLW, rurki miedz, lamele alu, podziałka lamel 2,4 mm, króćce Dn 20, ilość rzędów rur VI, ilość obiegów 3, masa 14 kg, pojemność wodna 1,8 litra, moc 4,9 kW, cena 1.050 netto plus transport.

Co o tym sądzicie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...