Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

nie. całą zimę reku pracował bez GWC i dobrze sobie radził. Rozmrażał sie przez wyłączanie wentylatora nawiewnego. Tak raz na godzine po kilka minut. Było ok.

 

Jak dla mnie kompletnie bez sensu !

Nie wiem skąd Ty taki pomysł wytrzasnąłeś ?

Na Twoim miejscu zmienił bym i zrobił zgodnie "ze sztuką" !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanko : na jakiej podstawie okreslacie parametry tych nagrzewnic ? Sami wymyslacie czy jakos to jest mocno przemyslane ?

 

Fantom

 

Na zdrowy rozum.

Temp. glikolu jest znana, i zimą ( +5-+10) i latem ( +12- +16).

Na zewnątrz skrajnie jest - 20 C to tak się podaje, podobnie jak w OZC ale tez zależy od strefy.

Za nagrzewnicą podajesz ile chcesz, potrzebujesz tylko odmrozić więc +1 jest w sam raz.

Wydatek podajesz maksymalny dla swojej centrali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło o to że króćce wychodzą prosto ( wzdłuż- nie wiem jak to nazwać) a nie kątowo i trudno wtedy obudować, tzn. zmieścić pompę w obudowie.

Ale Ja mam nagrzewnicę wewnątrz domu i nie było potrzeby obudowywać, nawet tak mi bardziej spasowało :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drobna uwaga....

Powietrze kiepsko się grzeje, bo jest izolatorem ciepła.

Suche prawie "nie ma ciepła właściwego" (zima) i nie potrafi przenieść większych mocy cieplnych.

Mokre (latem) przenosi znacznie więcej (ta wilgoć w powietrzu).

Dla około 500-600m3/godz to moce rzędu 2kW

ALE...

Jak nagrzewnica jest spora wymiarami - to znacznie spowalniamy strugę i zwiększamy czas wymiany.

Opory są pomijalne przy wielokrotnie większej powierzchni "okna" od powierzchni rury.

Jak nagrzewnica jest mniejsza w oknie to ma więcej rzędów - i też działa.

Warto mieć jakiś zapas mocy.

Tu jest ponad 100% zapasu...

Zwykle cena była od 700 do 1000zł.

 

Resztę wyjaśnił Piczman.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdrowy rozum.

Temp. glikolu jest znana, i zimą ( +5-+10) i latem ( +12- +16).

Na zewnątrz skrajnie jest - 20 C to tak się podaje, podobnie jak w OZC ale tez zależy od strefy.

Za nagrzewnicą podajesz ile chcesz, potrzebujesz tylko odmrozić więc +1 jest w sam raz.

Wydatek podajesz maksymalny dla swojej centrali.

 

No tak, ale czy warto brac na -20 czy np na -19 ? Co zyskamy ? oczywsicie zwiekszymy ryzyko, ze przy mocnych mrozach moze zamarzac reku.

I na jaka temp glikolu sie nastawiac ? Lepiej patrzec bardziej na tem letnie czy zimowe ?

 

Fantom

ps. Tak swoja droga naprawde w lato taka wysoka temp glikolu jest ? Mam rury jakies 2 - 2,5 m pod ziemia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reku NIE MOŻE zamarzać!

Dobieracie na maksymalny wydatek!

Wyobrażacie sobie co zrobicie z chałupy przy takim wydatku w mrozy?!!!

Całe drewno się "wścieknie"

Żadnej szafki albo nie otworzycie, albo nie zamkniecie...

O drzwiach nie mówiąc...

Jak zadasz na -19 to zaoszczędzisz ze 100zł albo i nie...

Inaczej połączą rurki w tym samym "gotowcu"

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką temperaturę glikolu?

A na jaki sezon chcesz to mieć?

I - jaką podasz temperaturę powietrza na wlocie?

 

Podaj "studzienną" i dla zimy.

Latem też da radę...

 

dolec

Przecież wszystko już było...

Jak już musisz wsadzić jaką rurę - to wsadź TANIĄ.

Najlepiej - osobiście!

WTEDY jest najwięcej sensu...

 

Spadek można zrobić i co 3 metry w inną stronę.

Da się!

Całość może nie zadziałać, ale się DA. MOŻNA.

Warto by się zastanowić - PO CO?

 

Bo jak ma nie tylko BYĆ, ale też DZIAŁAĆ - to trzeba by przemyśleć kilka spraw.

Np, jak usuwać skropliny i przesącza.

Zwykle - odpompowując je.

Trzeba sobie warunki do zainstalowania jakiej pompy zrobić.

Końce masz dwa.

Wybierz sobie który i tam zrób żąpie...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym akurat urządzeniu (GWC) da się na dwa sposoby.

Bardzo wiele zależy od wody pod trawnikiem.

Jak jest suchawo - to studzienka chłonna się sprawdzi.

Jak bywa, że z niej woda wyłazi zamiast w niej znikać - zalewasz ją wiadrem betonu i wstawiasz pompę.

 

Pod czerpnią lub przy wylocie (zależnie od dokonanego wyboru - w którą stronę robisz spadek) wstawiasz trójnik.

Najwygodniej fi 315/200/315

To 315 to przelot "góra - dół". Fi 200 w bok, do rury...

Bo?

Bo w takim mieszczą się WSZYSTKIE pompy (z pływaczkiem do samoczynnego załączenia).

To typowa kształtka.

Co jest z wodą - to powinieneś wiedzieć z obserwacji i badania geotechnicznego.

 

Żąpie (jak zawsze) to ten dołek (pod trójnikiem, tu zrobiony z kawałka rury fi 315) w którym zbiera się woda...

 

Jak wyłazi z niego woda zamiast znikać - zalewasz betonikiem i szukasz pompki...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam i czytam o tym GWC i sie zastanawiam czy moze jednak nie zrobic zwirowca.

Pod budynkiem zmieszcze ok 70m rurowca (w ukladzie Tichelmanna), ale jak widze ile trzeba bedzie kopac to chyba latwiej by bylo spychem wyciagnac jednolita bryle gleby i zasypac zwirem ...

 

Pytanie tylko ile dla zapotrzebowania 600-700m3 powietrza dla domu trzeba m3 zwirowca?

Poniewaz dzialka u mnie pochyla to pytanie jak powinien wygladac zwirowiec - wygrzebac glebe pod podloga (na gruncie) i zwir sypac az pod podloge (z 30cm warstwa piachu), czy tez zwirowiec ma byc pochylonym (zgodnie z pochyleniem dzialki) prostopadloscianem?

 

A z innej beczki to przydalby sie jakis spis tresci do tego watku ;>

Edytowane przez Magus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po napisaniu postu poczytalem dalej watek i znalazlem opis z myciem zwiru i reczna zasypka ... zasadniczo ekipa sie juz zgodzila "w cenie" robocizny budowy SSO pomontowac rury, wiec kolejny argument za rurowcem. Do zwirowca ciagnie mnie ze wzgledu na mozliwosc utrzymania nawilzenia powietrza, czego w rurowcu chyba nie uswiadczysz.

 

Poczytalm tez strony firm robiacych GWC - wiekszosc obrzydza zwirowce - ze trudne do zrobienia, ze duze opory, ze potrzebne kilku-kilowatowe wentylatory, ze grzyb, ze stechlizna itd (az sie wlos na glowie jezy od tego).

 

Wlasnie policzylem rurowca - u mnie zmiesci sie ok 77m - koszt to niecale 4k z rur kanalizacyjnych fi 200 (ceny liczone bazujac na cenach alledrogo, w hurcie pewnie wyjdzie taniej)

Wkleilem rycinke, mam nadzieje, ze widac. Rysunek zawiera zarys fundamentow. Spadek dzialki jest od gory rysunku do dolu. Czerpnie chce umiescic pod tarasem.

 

Odleglosci miedzy osiami rur w czesciach rownoleglych to niecale 1,5m - czy to nie za malo?

Czy uklad jest poprawny?

GWCs.jpg

Edytowane przez Magus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...