Magus 28.06.2010 16:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2010 (edytowane) ... Stopa MAXpłyty powinna być około 2mppt. Tam już jest stała temperatura. Jak się nie da - to jak najbliżej tych 2m. Adam M. To moje 120cm ppt to za plytko? Czy jak pod budynkiem to moze byc? Fundament posadowiony bedzie na 180cm ppt. Szacowalem taka glebokosc wymiennika, aby prosto wyprowadzenie rury zrobic ok 25cm nad lawa fundamentowa (i potem oczywiscie do pionowej czerpni). Tak mniejeszcze naszlo jescze: W miejscu gdzie wymiennik bedzie mial najwiecej nad soba, bedzie obciazony ponad 4t/m2 (przy zawilgoceniu pewnie wiecej). Zastanawiam sie czy to mi sie nie zalamie przy samym zasypywaniu fundamentow. Postarm sie przeliczyc wg. podanych przez producentow wytrzymalosci, ale jakby ktos z gory wiedzial, czy kanaly (plyty chodnikowe na ceglach) oraz sam wymiennik z MAXow wytrzyma takie obciazenie - bede wdzieczny za informacje (ew. pokazanie obliczen). Edytowane 28 Czerwca 2010 przez Magus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.06.2010 21:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2010 Pod budynkiem może być płycej.Budynek jest jak kołderka. Powinno wytrzymać. Tyle, że żaden ze mnie obliczeniowiec dla takiej budowlanki.Kanały ciepłownicze są głęboko i też mają cienkie ścianki. Rozpiętość za to większą... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 28.06.2010 21:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2010 Srednia wytrzymalosc MAXa klasy 15 to 11 N/mm2 (11 MPa). Zakladam, ze te dane podane sa dla sil dzialajacych w osi, w ktorej w GWC pojdzie powietrze :/ Ale nawet zakladajac, ze wzdloz najkrotszego boku pojdzie nawet polowa z tego - to powinno wystarczyc, no chyba, ze zle rozumiem te 11MPa Czekam jescze na konkretne parametry od jednego producenta - moze cos powie o wytrzymalosci w innych osiach. W miedzyczasie zrobilem ostateczny projekt wymiennika (wyszlo niecale 29m2 netto/39m2 brutto w koszcie ok 1400), a teraz przeliczam kanaly do czerpni i do wyjscia na wentylacje - oczywiscie co taniej z rozsadnym przekrojem przeplywu No i musze sie zastanowic, jak zrobic przepusty w scianach fundamentowych i spryskiwacz - to detale, ktore moga podrozyc konstrukcje, jak sie ich nie przemysli. No i jeden problem sie pojawil. Pustakow musialbym kupic 4 palety, a sprzedawcy przewaznie maja w cene wliczona za transport - calego tira (przepwaznie ponad 2000 pustakow). Jak nie znajde czegos blisko budowy z darmowym HDS to beda dodatkowe koszty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.06.2010 21:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2010 Zajrzyj do jakiego marketu.Obejrzyj w dziale ogrodów zraszacze do trawników.Są gotowe systemy.Takie rury ponawiercane jak potrzebujesz.Plastik, to trwałe i tanie.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 29.06.2010 06:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2010 Długo nie zaglądałem, no i czasu na projekt nie miałem, więc opisze jakoś na razie jak to u mnie miało by wyglądać. Powierzchnia garażu to 5,2 x 5,7, trzeba odliczyć trochę na kanał zasilający i odbierający powietrze. Stopa maxa posadowiona będzie 1,1 m pod poziomem posadzki. Z zewnątrz około 60 -70 cm pod poziomem gruntu (wymiennik będzie w garażu - chodzi tu o poziom gruntu od zewnątrz). Czy to nie za płytko? Ściana fundamentowa ocieplona 8 cm styro, ława 5 cm styro. Nad maxa trzeba dać również styropian.Co Wy na to? Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 29.06.2010 08:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2010 Ponieważ to złoże będzie stale przykryte "kołderką" jaką jest dom, gdzie z założenia temperatury nie spadają poniżej zera stC to może być płycej.Nawet bardzo płytko, bo izotermy w takim przypadku "podłażą pod samą powierzchnię" ziemi.Czy dawać styropian pod podłogę garażu?To złoże naprawdę nie będzie eksploatowane do granic wytrzymałości.Będzie miało spory "zapas" mocy.Ułożenie styro na złoże nie wpłynie, ale na temperaturę wnętrza garażu - tak!Odcinamy się od ciepła ziemi i garaż wtedy trzeba grzać.Choćby trochę, żeby temperatura w nim była dodatnia....Ten aspekt bym jeszcze przemyślał... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 29.06.2010 08:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2010 Adamie, Sugerujesz aby w garazu nie dawac styro? To by oznaczalo rowniez, ze styro pod wylewka nie trzeba, a to prowadzi do oszczednosci w postaci braku wylewki (tylko zabezpieczenie plyty) ... Pytanie otwarte z innej beczki - jaka moc jest potrzebna aby podgrzac 1m2 podjazdu, aby w zime utrzymal temp >0C? Cheteni rozpatrzylbym 3 przypadki temp. powietrza -10C, -20C i -25C. Chce okreslic realnosc zrobienia systemu "darmowego" podgrzewania podjazdu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 30.06.2010 06:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Odbiegajac od tematu MAXa... Sasiad zrobil sobie GWC rurowe (a moze nawet i wzial firme za kupe kasy). No i od jakiegos czasu w jego czerpni slychac takie glosne wziu... wziu (tak co 4 sek). Cos mi to wyglada, ze pelno wody mu w rurach stoi, i rekuperator ciagnac to wszystko fale robi i zasysa i woda powraca i tak w kolko. JAk sie go zapytalem, to powiedzial, ze "cos jest uszkodzone". Ale co moze byc uszkodzone w GWC rurowym ?? Jak myslicie : ma pelno wody w tych rurach ? Fantom No i chyba mialem racje. Bo widzialem ,jak na patyku ma "kubeczek" i wybiera wode. Jest t realny przyklad na to, ze jednak GWC rurowy trzeba zrobic dobrze (szczelnie) i jest ryzyko tej wody. A naprawde musi miec jej tam sporo jezeli takie odglosy sa wydawane przez czerpnie. I to w taka pogode, gdzie nie padalo chyba z miesiac u nas. A ja kilka m dalej mam glikolowca Fantom ps. i dowiedzialem sie, ze rury ma z REHAUa !! Wydal kupe kasy i wynik ponizajacy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.06.2010 06:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 DLACZEGO chcesz utrzymywać podjazd powyżej 0stC dla jego rozmrożenia?Samo rozmrożenie nie wystarczy?Jaka moc?Każda dobra!Tu trzeba wykonać PRACĘ.Praca to moc w czasie.100 kW załatwisz to szybciutko.Przy 100W potrwa dłużej... W garażu dałbym pas styro wzdłuż ścian (pod podłogą, płyta styro dłuższym bokiem do ściany) dla ograniczenia wychładzania brzegów podłogi.Jak bardzo MUSISZ to podobnie od zewnętrznej strony ściany (chyba, że fundament ocieplasz - to wtedy masz to już zrobione inaczej). Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 30.06.2010 06:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Sciany fundamentowe bede mial ocieplane - buduje w systemie ETS (bloczki styro zalewane betonem). Lawa fundamentowa na wysokosci 180cm ppt - sporo wiec gleby wyjdzie pod podlogami. Dlatego zainspirowany Twoja wypowiedzia zastanawiam sie nad sensownoscia styro pod wylewka garazu. Co do podjazdu - chodzi mi o to, ile potrzeba mocy, aby utrzymywac go STALE w stanie niezamrozonym (no moze z wyjatkiem bardzo silnych opadow sniegu, kiedy to moze go na jakis czas zasypac) A teraz z innej beczki: Skonczylem ostateczny projekt ceramicznego, ciekawskich zapraszam do mojego Dziennika Budowy Pozostaje mi wykoncypowac tania czerpnie. Kanal od GWC do czerpni wentylacji chce pociagnac przy scianie, ocieplony styro. Przy samej czerpni bedzie przepustnica sterujaca GWC-atmosfera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.06.2010 07:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 ZNOWU wydziwiasz? : Czerpnię musisz mieć tak urządzoną, żeby berbeć jakiej "niepotrzebnej" kanapki w niej nie zutylizował, lub ukochanego autka nie próbował przechować w niej. Pomijam złośliwców ze zdechłym szczurem w parszywej łapie (bo czemu TY masz mieć jak ON nie ma?) To nie problem kosztu, tylko wygody i bezpieczeństwa. Nad czerpnią powinieneś mieć PEŁNĄ kontrolę! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 30.06.2010 07:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Chyba sie nie zrozumielismy - dwie czerpnie - do GWC i do wentylacji. Czerpnia do wentylacji - dziura w scianie tuz pod dachem (wentylacje musze pociagnac nad stropem poddasza) - zero kombinacji. Czerpnia do GWC - rura, ktora wystaje z ziemi. Nie chce na nia wydac tyle co na caly GWC. Sama czerpnia bedzie pod plyta tarasu dodatkowo zabezpieczona siatka. Sama przestrzeń pod tarasem bedzie zabezpieczona azurowa konstrukcja - kwestiami bezpieczenstwa wlotu sie wiec nie martwie. Zastanawia mnie tylko jak sama czerpnie wykonac za rozsadne pieniadze. Aby zrobic wygodne odprowadzenie do samego GWC, studzienka musi miec fi 400. Jak do tego doda sie wysokosc ok 3m - to juz niebagatelny koszt ( a przynajmniej bazujac na tym co do tej pory w necie znalazlem). Adamie, jak masz patent na studzienke czerpni za rozsadne pieniadze to prosze o podzielenie sie pomyslem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.06.2010 07:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Prosta rura z ziemi w górę, o odpowiedniej średnicy.Barwa i faktura obojętne.Zakańczasz typowym "kapeluszem Chińczyka" z osiatkowaniem przeciwowadzim.Są gotowce po hurtowniach instalacyjnych.Nawet fi 250 widuję...(jakie 100zł/szt)To co sterczy, obudowujesz sobie jakimi dechami, nakładasz sobie jaki drążony pieniek, czy obmurowujesz. Jak lubisz...Da się to "zgrać" w wystrojem otoczenia...Adam M. Tam wcale nie potrzeba fi 400.Fi 200 to 550m3/godz.Fi 250 to blisko 1000m3/godz.(oczywiście dla mniej jak 5m/sek - opory, głośność itp)A.M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 30.06.2010 08:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 No i chyba mialem racje. Bo widzialem ,jak na patyku ma "kubeczek" i wybiera wode. Jest t realny przyklad na to, ze jednak GWC rurowy trzeba zrobic dobrze (szczelnie) i jest ryzyko tej wody. A naprawde musi miec jej tam sporo jezeli takie odglosy sa wydawane przez czerpnie. I to w taka pogode, gdzie nie padalo chyba z miesiac u nas. A ja kilka m dalej mam glikolowca Fantom ps. i dowiedzialem sie, ze rury ma z REHAUa !! Wydal kupe kasy i wynik ponizajacy. Kubeczek, to nie może pompki sobie kupić? W te upały co są to tam się kupa wody wytrąca, przeciez to normalne. Wsadził by tam jakąś pompę i problem z głowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 30.06.2010 08:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Hehe. Jego pytaj - ale chyba zaluje kasy na pompke, bo nawet wode ze studni na deszczowke wybiera konewkami zamiast pompka A ile kasy wlozyl w same rury wole nie myslec. Zakup pomki przy tym to .... Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.06.2010 08:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2010 Nie każda z pływaczkiem we fi 160 włazi...Zostaje "żuraw" i pradziadkowe metody...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 01.07.2010 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2010 Dzis mialem spotkanie z moim kierbudem. Tematem glownym bylo podpisanie umowy, ale poruszylem tez temat mojego projektu GWC. O dziwo pomysl sie bardzo spodobal Kierbud zasugerowal jednak aby MAXy umiescic w betonie - w tym sensie, ze MAXy bylyby polozone na chudziaku (najlepiej, jak bylby jescze mokry). A potem na wierzch takze zalac betonem (bedzie "puszka" z betonu z pustakami w srodku). W ten sposob caly wymiennik bylby wzmocniony i doszczelniony, co moze miec zalety na gruntach mokrych i zalewowych. Co do konstrukcji kanalow rozprowadzajacych powietrze do MAXow (dyfuzorow) - zasugerowal zrobic z blachy ocynk (glownie jako szalunek dla betonu) i zalac betonem. Co o tym sadzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vega1 01.07.2010 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2010 beton na wierzch - w sumie pomysł chyba dobry. Ale na spód? Na moje beton pod pustakiem, zmniejszy wydajność całości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 01.07.2010 22:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2010 Beton pod Maxem burzy ideą wymiennika bezprzeponowego.Para wodna nie będzie miała swobodnego przepływu od gruntu, co zakłóci pobór i odbiór wilgoci.Wydajność takiego wymiennika zmniejszy się radykalnie.Powstanie de facto wielokanałowa rura którą będzie przepływało powietrze.Do tego automatycznie powstanie problem skroplin.IMHO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 02.07.2010 04:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2010 Najwyrazniej kierownik obawia sie trwalosc maxow lezacych pod ziemia. Nie jest chyba przypadkiem, ze nikt nie buduje scian fundamentowych z materialow ceramicznych.Na alledrogo jest pare aukcji z pustakami betonowymi podobnymi budowa do maxow.Niestety sa od maxow nieco drozsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.