rosomakx4 19.04.2011 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Czytałem wprawdzie nie wszystko ale nie potrafiłem wywnioskować czy rurowiec jest skuteczniejszy czy glikolowiec Nie mam pojęcia jaką moc chciałbym uzyskać ,teren jest dość mokry więc skuteczność powinna być w miare ok Interesuje mnie chłodne powietrze latem i powyżej 0 zimą ,dom ma ok 160 m + garaż Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 19.04.2011 10:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Ja sie tam nie martwie - mam maxy w piachu i z odprowadzeniem nadmiaru wody, jakby co. Na dodatek bez nadmiernego obciazenia. Wydaje mi sie, ze ta cegla ze zdjecia to musiala caly czas w wodzie lezec - wyglada nawet ciekawie, tak "artystycznie" Miałem kiedyś w rękach cegłę kratówkę K2, pozostałość po budowie ojca. Leżała 5 do 7 lat. Pierwsza warstwa, która leżała na gołej ziemi dokładnie tak samo kruszyła się w rękach. No ale wtedy nie zrobiłem zdjęcia. A zobaczyć znaczy uwierzyć Z drugiej strony ceramiczne pustaki wentylacyjne leżą w ziemi (jako doniczki) już z 5 lat i wyglądają zdrowo. Może to zależy od producenta? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 19.04.2011 10:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Jak policzysz moc GWC pod schładzanie latem to zimą podgrzanie >0 st wyjdzie samoistnie.Wiesz jaki masz grunt, wiesz ile m3 latem chcesz przegonić, policz sobie potrzebną moc żeby otrzymać założone parametry.Dla gruntu jeśli wilgotny przyjmij 20W/m (bezpieczniej 15W/m) i wszystko będziesz miał jasne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slaw210 19.04.2011 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Witam wszystkich. Czytam wątek i czytam, nie mogę znaleźć odpowiedzi na moje pytania. No cóż… może kilka stron przeleciałem pobieżnie… trochę się zrobiło rozlegle.Ponieważ nie mam czasu bo zaraz startuję z ławami więc postanowiłem zapytać. Bardzo proszę doradźcie. Mam układ ścian fundamentowych jak na rysunku poniżej. Chcę zrobić GWC żwirowy. Czy będzie lepiej jeżeli przepływ powietrza będzie się odbywał węższą drogą ale dłuższą czyli z A do B? Czy szerzej ale krócej (C do D) http://img821.imageshack.us/img821/1015/reku1.jpg Dom jednorodzinny, częściowo podpiwniczony z poddaszem użytkowym.Powierzchnia użytkowa budynku objęta wentylacją mechaniczną to 182m2. Wysokość do stropu 2,70m więc ok. 491m3 kubatury.Powierzchnia GWC 57,5m2 , gruby 0,7m czyli 40m3 żwiru.Jakie powinienem zastosować rury w GWC. 320 czy mniejszej średnicy?Gdzie najlepiej umieścić reku? Piwnica czy lepiej nadaje się do tego strych?Czy do połączenia centrali reku z GWC mogę użyć kanałów wentylacyjnych w kominie, jaki może być minimalny przekrój? Czy wyrzutnie mogę połączyć do komina o tej samej średnicy?Gdzie najlepiej umieścić czerpnie? Myślałem żeby dać wysoko na ścianie. W lecie powietrze nie byłoby tak nagrzane jak tuż przy ziemi a w zimie przy gruncie zawsze jest chłodniej. Co o tym myślicie? Przepraszam że tyle pytań na raz. Ale bardzo dużo by mi się wyklarowało gdyby ktoś zechciał mi podpowiedzieć parę rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 19.04.2011 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Odpowiedz jest prosta : powietrze poleci najkrotsza droga jaka u dasz. Wiec zaproponuj konkretne wejscie i wyjscie ze zwirowca, bo nie da sie wpiac calego wlotu na scianie A i wylotu na scianie B. Beda to jakies punkty na tych scianach. No chyba, ze zrobisz kilka czerpni itp Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msrciec 19.04.2011 15:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Witam i przepraszam, ze sie wcinam, Wlasnie przezylem pierwsza zime w domu gdzie role GWC pelni pustka pod budynkiem.Po prostu zamiast zasypac calosc piaskiem/zwirem przykrylismy calosc stropem.Caly czas przez ta przestrzen przeplywa powietrze zasysane przez rekuperator.W czasie zimy temperatura zasysanego powietrza nie spadala ponizej 7C natomiast latem nie przekraczala 20C.Nigdy nie zastanawialem sie na ile to rozwiazanie wychladza dom od podlogi ale uznalem, ze chyba wiecej z tego ukladu wyciagne niz do niego wloze. Jedyny dodatek jaki zrobilismy to zmiana miejsca zasysania powietrza - z gory zima i z dolu latem.Nie zastanawialem sie do tej pory jaka moc udaje sie odebrac ziemi pod budynkiem ale mysle, ze troche tego jest. Jak do tej pory za wade tego rozwiazania uwazam fakt, ze nie moge tam skladowac nic co zapachem moze "skazic" powietrze zasysane do budynku.Poza tym polecam - poza darmowa energia uzyskuje sie potencjalnie duza powierzchnie magazynowa choc z ograniczeniami. pozdrowienia,Rafal Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slaw210 19.04.2011 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Odpowiedz jest prosta : powietrze poleci najkrotsza droga jaka u dasz. Wiec zaproponuj konkretne wejscie i wyjscie ze zwirowca, bo nie da sie wpiac calego wlotu na scianie A i wylotu na scianie B. Beda to jakies punkty na tych scianach. No chyba, ze zrobisz kilka czerpni itp Fantom Chodzi o to wzdłuż których ścian lepiej położyć rury z otworami w żwirowcu? Wiadomo ze wlot i wylot po najdłuższej przekątnej. Czyli, jeżeli lepszym wyjściem będzie ułożyć rury wzdłuż ścian A i B to dolot byłby w narożniku pomiędzy A i D a wylot C i B. Wydawało mi się ze lepszym wyjściem będzie przepływ powietrza po jak najdłuższej drodze. Czyli właśnie z pod ściany A do B. Jednakże w jednym z projektów Adama zauważyłem ze rury zostały ułożone wzdłuż dłuższych boków prostokątnego wykopu. Dlatego pytam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 19.04.2011 23:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2011 Tu rolę odgrywa przekrój złoża.Pustki pomiedzy otoczkami którymi płynie powietrze zajmują około 2-5% pola przekroju w zależności od granulacji żwiru.Wysokość złoża jest w miarę stała i wynosi około 0,7m.Chodzi o to żeby przekrój czynny złoża był większy niż niż pole powierzchni rury zasilającej, a tą z kolei dobiera się do planowanej wydajności w m3. Wtedy opory takiego GWC można uznać za pomijalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 20.04.2011 06:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 ... uznalem, ze chyba wiecej z tego ukladu wyciagne niz do niego wloze... pozdrowienia, Rafal To chyba najdroższe GWC jakie tutaj opisano. Ja świadomie zrezygnowałem z piwnicy pod domem, bo koszt mnie zabił. Ale... skoro więcej wyciągniesz z tego niż włożyłeś... Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msrciec 20.04.2011 08:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Nie chce sie wypowiadac odnosnie ceny bo nie sprawdzalem faktur, jestem pewien, ze koszt byl...GWC planowalem od poczatku lecz poza obrysem budynku. Zaczelo sie od decyzji, ze robimy strop z pustka ponizej zamiast zasypania wszystkiego i wylewki z chudego betonu.Powodem byl brak piwnicy i chec sprawdzenia jak wysoka przestrzen uda sie wygospodarowac. Nastepnie nadciagala zima a GWC poza domem byl w budzecie na rok nastepny.Jako eksperyment podlaczylismy rekuperator do pustki pod budynkiem (ok. 170cm wysokosci) Osiagi po pierwszej zimie i lecie zadowolily mnie i zrezygnowalem z oddzielnego GWC. Co do ostatecznych kosztow to musialbym wyliczyc nierownosc:koszty_zasypania 170cm pustki + GWC <> koszty stropu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 20.04.2011 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 A ja trochę z innej beczki. Mam nieogrzewany garaż, do którego wyrzucam powietrze z reku. O tym, że to najgłupsza rzecz jaką mogłem zrobić jestem już przekonany (uprzedzano mnie o tym - nawet w tym wątku chyba). Teraz zadanie: jak rozsądnie wykorzystać to powietrze do ogrzania garażu aby jednocześnie je osuszyć? Za ścianą mam powietrzną pompę ciepła do CWU, ona doskonale osusza powietrze, ale 1. zapotrzebowanie PC na powietrze jest większe niż ja wentyluję - trzeba by zgrać (wysterować) reku przez pompę ciepła - wykonalne, ale po co nadmiernie wentylować dom?, 2. powietrze z PC jest już raczej zimne, więc też nie bardzo się nadaje do wyrzucenia go do garażu. Najprościej wyrzucić powietrze z reku w cholerę, ale nie wiem co z garażem (temperaturą w zimie), w którym wisi reku i skropliny mogą zamarznąć . Wszystkie pomysły mile widziane Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 20.04.2011 10:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Witam i przepraszam, ze sie wcinam, Wlasnie przezylem pierwsza zime w domu gdzie role GWC pelni pustka pod budynkiem. Po prostu zamiast zasypac calosc piaskiem/zwirem przykrylismy calosc stropem. Caly czas przez ta przestrzen przeplywa powietrze zasysane przez rekuperator. W czasie zimy temperatura zasysanego powietrza nie spadala ponizej 7C natomiast latem nie przekraczala 20C. Nigdy nie zastanawialem sie na ile to rozwiazanie wychladza dom od podlogi ale uznalem, ze chyba wiecej z tego ukladu wyciagne niz do niego wloze. Jedyny dodatek jaki zrobilismy to zmiana miejsca zasysania powietrza - z gory zima i z dolu latem. Nie zastanawialem sie do tej pory jaka moc udaje sie odebrac ziemi pod budynkiem ale mysle, ze troche tego jest. Jak do tej pory za wade tego rozwiazania uwazam fakt, ze nie moge tam skladowac nic co zapachem moze "skazic" powietrze zasysane do budynku. Poza tym polecam - poza darmowa energia uzyskuje sie potencjalnie duza powierzchnie magazynowa choc z ograniczeniami. pozdrowienia, Rafal Mamy kolejny wynalazek - GWC "piwnicowy" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 20.04.2011 10:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 A ja trochę z innej beczki. Mam nieogrzewany garaż, do którego wyrzucam powietrze z reku. O tym, że to najgłupsza rzecz jaką mogłem zrobić jestem już przekonany (uprzedzano mnie o tym - nawet w tym wątku chyba). Teraz zadanie: jak rozsądnie wykorzystać to powietrze do ogrzania garażu aby jednocześnie je osuszyć? Za ścianą mam powietrzną pompę ciepła do CWU, ona doskonale osusza powietrze, ale 1. zapotrzebowanie PC na powietrze jest większe niż ja wentyluję - trzeba by zgrać (wysterować) reku przez pompę ciepła - wykonalne, ale po co nadmiernie wentylować dom?, 2. powietrze z PC jest już raczej zimne, więc też nie bardzo się nadaje do wyrzucenia go do garażu. Najprościej wyrzucić powietrze z reku w cholerę, ale nie wiem co z garażem (temperaturą w zimie), w którym wisi reku i skropliny mogą zamarznąć . Wszystkie pomysły mile widziane Pozdrawiam Adam Bez pompy ciepła zaproponowałbym puścić spiro zygzakiem po ścianie od góry do dołu. Możnaby jakoś w regały wkomponować. Wyście (wyrzutnia) gdzieś na dole, ale tak żeby ani śnieg nie zasypywał ani skropliny nie przeszkadzały. Czy wystarczy tego ciepła żeby woda w środku nie zamarzła to nie wiem. Na PC się nie znam, ale nie wystarczy rurę od reku przystawić w pobliże wlotu PC? Bez szczelnego połączenia i bez regulacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 20.04.2011 10:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 ... ale nie wystarczy rurę od reku przystawić w pobliże wlotu PC? Bez szczelnego połączenia i bez regulacji. Da się - owszem, nawet taki pomysł miałem od początku zaobserwowania problemu wilgoci w garażu, ale rozwiązanie jest w miarę ok tylko wówczas kiedy PC pracuje (grzeje wodę), a to tylko kilka godzin dziennie. Pozostała część doby to ponowne nawilżanie garażu . Trzeba by jakoś podłączyć to z przepustnicami i kiedy pracuje PC ssać z reku + z garażu, wyrzucając osuszone z PC w drugi koniec garażu, a jak nie pracuje PC to przepustnice zamykają się i wyrzucam powietrze z reku na dwór. Ładnie brzmi - gorzej zrobić. Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msrciec 20.04.2011 12:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 To tak jak w moim przypadku - najpierw rekuperator wyrzuca powietrze do kotlowni potem przez kratke idzie to do garazu aby w koncu kominem uleciec w powietrze.Szczerze mowiac ostatniej zimy nic sie nie wykraplalo w garazu ani w kotlowni. Czyz nie jest tak, ze to co ma sie wykroplic to sie skondensuje na wymienniku ciepla rekuperatora?Inna sprawa, ze sciany mamy solidnie ocieplone i "punkt rosy" nigdy nie pojawia sie na jej powierzchni.Nie zdarzylo mi sie tez obserwowac rosy na aucie, ktorym wjechalem podczas silnych mrozow - byc moze dlatego, ze nigdy nie wracalem do niego wczesniej niz po kilku godzinach... R. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 20.04.2011 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Nie wszystko niestety wykrapla się na wymienniku reku (wywiewamy z domu wilgotne powietrze, a w wymienniku wyropli się tylko to, co powstaje w wyniku różnicy temperatur, reszta idzie wylotem z reku). Swoją drogą dziwię się, że u Ciebie nic się nie dzieje (w kotłowni, garażu), ale to tylko się cieszyć . U mnie jest rosa na aucie - to nie problem, problemem jest pleśń na ścianach i suficie (tynk gipsowy i sufit GK). Obawiam się, że w końcu płyta z sufitu spadnie mi na samochód Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotrbp 20.04.2011 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Witam, Przeczytałem wątek od początku do końca i zamarzył mi się GWC. Najbardziej spodobał mi się żwirowiec - można pozyskać trochę energii i przefiltrować sobie powietrze. Z tego co widzę największym problemem jest pozyskanie odpowiedniego żwiru. Mam nadzieję, ze z tym mi się uda. Jestem na etapie budowy domu, aktualnie ściany fundamentowe. Idąc za przykładem kilku osób piszących na tym forum postanowiłem umieścić żwirowca w fundamentach garażu przylegającego do ściany domu. Biorąc pod uwagę warunki, grunt przepuszczalny, wody gruntowe trochę poniżej metra w sezonie zima-wiosna (przynajmniej w ciągu ostatnich dwóch lat, później opadały jeszcze o metr), myślę że żwirowiec powinien się sprawdzić (wody będą blisko ale nie będą zalewać złoża). Garaż nieogrzewany o wymiarach wewnętrznych 4 x 7m. Mam zamiar umieścić w nim złoże o wymiarach 4 x 5 x 0,7 m. To da 14m3 wymiennika (maksymalna powierzchnia użytkowa domu wentylowana 130m2). Metr przestrzeni z jednej i drugiej strony złoża oddzielonego geowłókniną wypełnić piachem. Pytanie czy da się to odpowiednia zagęścić ? Fundament od zewnątrz całego domu będzie izolowany warstwą 10 cm niebieskiego styropianu. Czy jest sens izolować złoże od ścian fundamentowych dodatkową warstwą styropianu ? Czy również od warstwy piachu wypełniającego pozostałą przestrzeń po jednej i po drugiej stronie garażu. Może lepiej pozostawić możliwość przepływu energii między piaskiem i żwirem ( ciekawe, w którą stronę będzie następował ). Od góry chcę dać 10-15 cm styropianu na całej powierzchni garażu na to folia i na to 15 cm betonu zbrojonego górą i dołem. Pytanie czy takie podłoże będzie wystarczająco stabilne ? Czy nie będę musiał któregoś dnia wyprowadzać samochodu z garażu za pomocą dźwigu ? Jak opadnie tylko trochę będzie można zrobić podjazd z desek Trochę się rozpisałem jak na pierwszy post na forum . Mam nadzieję, że się komuś chciało to przeczytać i podzieli się ze mną swoją opinią i radą. Pozdrawiam, Piotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k62 20.04.2011 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Garaż nieogrzewany o wymiarach wewnętrznych 4 x 7m. Mam zamiar umieścić w nim złoże o wymiarach 4 x 5 x 0,7 m. Na ścianach od długości 4m dałbym styropian od wewnątrz. Wzorujesz się na którym rozwiązaniu? http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1760869&viewfull=1#post1760869 http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1825410&viewfull=1#post1825410 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotrbp 20.04.2011 21:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 Na ścianach od długości 4m dałbym styropian od wewnątrz. Wzorujesz się na którym rozwiązaniu? http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1760869&viewfull=1#post1760869 http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1825410&viewfull=1#post1825410 Dziękuję za odpowiedź, Czyli radzisz izolować od ścian fundamentowych a nie izolować od piachu. Rozwiązanie kolegi Mice odpowiada moim warunkom i po części na nim się wzoruje. Jeżeli dobrze widzę fundament częściowo wypełniony jest piachem, więc chyba da się to wykonać. Pozdrawiam, Piotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.04.2011 22:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2011 poczytałem....ROZPACZ konstrukcyjna!... LOGIKI I ROZUMU!!! Powietrze nosi ciepło tylko wtedy, gdy zawiera parę wodną.To znaczy - do około zera, a jak dobra PC to do -5stC.TYLKO WTEDY da się z niego to ciepło czerpać. Dom to jakiś KONKRET (concret). Cegła, kamień, beton...POWIETRZEM to chcecie grzać! No, to , KURWA, kilo na kilo i jeszcz4e ciepła właściwe!!!Bilans cieplny się kłania!ILE waży dom a ILE powietrze w nim?1m3 powietrza to jakieś 1,2kgNa tonę domu trzeba by przez niego z 1000m3 przepuścić...Ciepłego! Wywiew do garażu....No, można...To Wasze jest!Tylko po co psuć?Dla jaj? (Wielkanoc w zasięgu!) GWC naprawdę może działać!Dalibyście popracować Naturze!Tylko, Wy to niecierpliwi jesteście i chcielibyście JUŻ i DUŻO!Tak - to się nie da.... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.