Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

ciesze się, zacznamy gadać o konkretach:

 

a) Kubatury jestem pewien: po pierwsze przepisałem to z projektu budowlanego, po drugie w salonie mam antresolę i sufit na wysokości 7,2 metra. Cyfry się zgadzają, ja tu mieszkam od 10 lat. Też się dziwiłem, jak to możliwe, że ludzie mają domy po 700m3, ale widać tak jest "zazwyczaj".

 

b) Nawiew nadciśnieniowy: tak, tak właśnie to sobie wyobrażam. Czy kanały wentylacji grawitacyjnej dadzą radę wypchnąć taki strumień? (150m3/h przez 8 kanałów 14x14 cm) Czy też powinienem domontować dodatkowe wywiewy? Rozprowadzenie do pomieszczeń - tak, będę robił.

 

c) Temperatura w lecie: dziś sprawdziłem i w samochodzie z kratek klimy wieje 2-3'C, więc rozumiem, że GWC rurowy nie da mi tej samej wydajności chłodzenia a jedynie poprawi komfort dając strumień powietrza 8-10'C. I dla mnie to jest ok.

 

d) Temperatura w zimie: moim zdaniem to będzie główna korzyść, czyli pompowanie do domu powietrza wstępnie ogrzanego w GWC. To znacznie lepsze rozwiązanie, niż obecnie, gdzie wentylacja grawitacyjna zabiera mi ogrzane powietrze, zasysając z zewnątrz powietrze -20'C. Wciąż nie mam tylko odpowiedzi, czy 60mb podoła takiemu wstępnemu podgrzewaniu w dłuższym horyzoncie (praca non-stop przez 2 tygodnie).

 

pozdrawiam i dziękuję,

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zrób 600mb.

WTEDY masz na wylocie, latem, w upały - te +8stC.

 

Jesteś oportunistą!

WIESZ LEPIEJ!

:lol:

Nie będziesz się "doszkalał", bo i tak CHCESZ inaczej!

:lol:

 

Wyobraź sobie ten kościół (antresola) nagrzany w lipcu, do którego wrzucisz tak z WIADERKO powietrza O TEMPERATURZE około 10stC

Dużo się zmieni?

 

Wentylacja nadciśnieniowa to namiastka i niedoskonałość.

CZASEM (w niektórych procesach produkcyjnych) konieczność.

Wentylacja wyciągowa - to też namiastka i niedoskonałość.

Obie - to więcej wad niż zalet!

Wentylacja grawitacyjna to same wady, choć czasem nawet działa...

A zimą, w mrozy, działa ZBYT sprawnie!

 

Wentylacja ZRÓWNOWAŻONA nawiewno-wywiewna to prawdziwa wentylacja całoroczna.

Jej jedyna wada to ta - że trzeba ją zbudować (i sfinansować tę budowę).

 

Reszta już była opisana wyżej...

 

NAPRAWDĘ poczytaj o problemie.

Możesz tu:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?114044-O-wentylacji-co-i-po-co-wzd%C5%82u%C5%BC-i-w-poprzek!&highlight=wentylacji

 

Jak nie zaczniemy rozmawiać tym samym językiem pojęć - nic sobie nie powiemy!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

 

 

Rom, było to już liczone, ale tak na szybko w uproszczeniu.

(...) a to daje wartość szacunkową około 2000kWh na sezon.

To bardzo szacunkowe dane więc nie można ich brać jako pewnik, ale pokazują jaki jest to rząd wielkości jeśli chodzi o ilość ciepła jakie trzeba dostarczyć zewnętrznie (wytworzyć i za nie zapłacić) w stosunku co samoistnie robi wymiennik rekuperatora.

czyli przyjmując chyba najdroższy nośnik energii czyli elektryczność w powietrze uchodzi nam około 1000zł na sezon... ok. dziękuję za wyjaśnienia....

 

 

...Adamie trochę więcej cierpliwości... czasem trzeba parę razy tłumaczyć od samego początku... no cóż... ja coś o tym wiem ;)...

Edytowane przez Rom-Kon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wątek "wentylacja" ogarnięty:

 

a) Chylę czoła przed wykonaną pracą przez Adama oraz Jani_63,

b) to, o czym piszę, to językiem wentylacji będzie system niezrównoważony, nawiewny,

c) w salonie wkład kominkowy ma swoją własną czerpnię,

d) wszędzie mam ogrzewanie podłogowe wodne,

e) dom jest szczelny, ocieplony, mur jest trójwarstwowy, okna szczelne,

 

teraz moje planowane GWC

0. nadal nie znalazłem info, czy przy takiej kubaturze 60mb fi 200 wystarczy.

1. To, o czym nie pomyślałem, to filtry. I tego zaraz poszukam i zainstaluję.

2. Silnik - na dziś kupię zwykły, zmiennoprądowy wiatraczek o wydajności >150m3/h. I poszukam na chińskim DX bezszczotkowego.

3. Muszę zmieścić się w przepływie <5m/s (żeby nie hałasować), czyli dla rury fi200mm daje mi to maksimum 500m3/h czyli 4,4m/s (poniżej hałasowania). Silinik powinie dać się wysterować, tak by pracował w przedziale 120-150m3/h, co obniży mi prędkość powietrza na wyjściu.

4. fi200 wchodzi do budynku i to rozprężam na dwie nitki fi150,

5. Nitką "parter" ogarniam pomieszczenia parteru a nitką "piętro" wyprowadzam się nad strop salonu i w suficie salony (7,2m na podłogą) montuję anemostaty na stopniowo zmniejszającym się profilu nitki,

6. potrzebuję dodatkowy wywiew w jednej łazience,

7. Instalacja może być albo nadciśnieniowa albo zrównoważona. Ponieważ mam kominy od WG, to zostaje mi tylko nadciśnieniowa,

 

no, a co pominąłem? Jutro ekipa rusza ze szpadlami.

 

pozdrawiam,

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bingo!

Teraz będzie łatwiej.

WIESZ co chcesz zbudować i jak ma to działać.

Cudów nie oczekuj.

Wsparcia tego co potrzebne - tak.

Od około 50mb zaczyna się dla około 500m3 kubatury (wentylowanej prawidłowo, około 150m3) sens budowy układu dla pracy ciągłej.

 

Te kominy możesz zatkać i zapomnieć o nich...

Zrobić zrównoważoną...

 

Zmiennoprądowiec zwolniony do 150m3/godz brzęczy komarami! (sterownik fazowy).

Sprawdź to!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze inaczej!

JEŻELI po pałacu 1500m2 podłogi biegają tylko 2+2 generatory wilgoci TO pałac potrzebuje wymiany rzędu 150m3/godz.

JEŻELI te generatory wilgoci (ludziska, oczywiście) biegają po raptem 30m2 (pokoik na wakacjach) to TEŻ potrzeba tam wymiany IDENTYCZNEJ.

A.M.

 

W salonie szczelnego domu nie masz czerpni dla kominka tylko dodatkowy kanał wywiewny!

:lol:

A.M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, ze poczytałeś to, co nam pokazujesz....

Tą półkilową zabawką chcesz pchać te tony powietrza?

(1m3 powietrza to około 1,2kg)

 

Uważasz, ze silniczek modelarski napędzi małego fiata?

ALE MA SPRĘŻ11:1 (jak dorosły silnik!)

 

Filtr sobie zrób...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, spróbuję odwrotnie, od tego jak sobie to wyobrażam a Wy powiedzcie mi proszę, czy to się trzyma kupy:

 

1. Nie mam centrali reku,

2. Chcę w lecie nawiew powietrza chłodzonego w GWC do 14-16'C. Jeśli dobrze rozumiem, to schłodzone w GWC powietrze powinno działać jak klimatyzacja,

3. Chcę w zimie nawiew powietrza ogrzanego do 8'C. Przy mojej kubaturze, to (wg mnie) duża oszczędność. Dodatkowe ogrzanie zostawiam podłogówce. Zamiast mam to powietrze zasysać z zewnątrz, (grudzień-styczeń -20'C to normalka, mazowieckie, 25 km na północ od W-wy), mogę dostawać na wejściu do budynku powietrze ogrzane do temp 8'C. To zdecydowanie ma sens, tym bardziej, że jak pisze Adam, w zimie ta wymiana grawitacyjnie się jeszcze wzmaga, czyli tracę energię wentylacyjnie.

 

Czy to ma ręcę i nogi?

 

pozdrawiam,

 

Marcin

 

Przypomina mi to pomysł wentylacji nawiewnej użytkownika KrzysiekK

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?31695-Skuteczna-wentylacja-grawitacyjna.-Jak&p=554739&viewfull=1#post554739

Połączył to jeszcze z kominkiem i ma wentylacje/dgp w jednym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słusznie się obawiałem.

To co pokazałeś to właśnie wiatrak.

Mówiąc kolokwialnie robi wiater, a nie dmucha.

Jeśli celujesz w konstrukcje zamknięte, przyjrzyj się wentylatorom kanałowym Soler & Palau seria TD, a najlepszym rozwiązaniem będzie cyklon EBM komutowany elektronicznie.

Dlaczego?... to wyłuszczył już Adam. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mam pytanie dotyczące GWC rurowego.

Sytuacja tak jak na załączonym rysunku.

Działka jest z lekim spadem a planowany GWC powinien też być połóżony z spadkiem a na końcu stydzienka na skropliny.

Wyjście rury z budynku jest na głębokości ok 1 - 1.2m, przy długości GWC np 20m na końcu mi wyjdzie głębokość ok 2.4m(po dodaniu spadków). Wydaje mi się że to trochę za głęboko bo w studzience pewnie by się już bierała woda gruntowa.

I teraz pytanie zasadnicze czy może rurę z GWC dać tak jak spadek (pod górkę) tak, że czerpnia wyjdzie ok 60 cm powyżej miejsca połączenia rury wychadzącej z budynku i w tym miejscu zrobić studzienkę na skropliny (przy domu), oczywiście z góry studzienka została by zabezpieczona.

Co o tym myślicie?

 

gwc.JPG

gwc.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli celujesz w konstrukcje zamknięte, przyjrzyj się wentylatorom kanałowym Soler & Palau seria TD, a najlepszym rozwiązaniem będzie cyklon EBM komutowany elektronicznie.

 

Fajnie, dziękuję, jutro się rozejrzę. Dziś przywiozłem rury, jeszcze bez kształtek. Jak to wygląda Waszym zdaniem?

https://picasaweb.google.com/marcin.mizgalski/GWC?feat=directlink

Ponieważ nie znalazłem źródła wiedzy, ile tego powino być, to wkupuję od jutra 90 mb

 

pozdrawiam,

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...