Dudniczenko 22.05.2007 08:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2007 witajcie w końcu przeszedłem od słów do czynów (adam_mk wiekie dzięki za doradztwo) jeszcze się zgłoszę w sprawie wymiennika juwentu wczoraj skończyłem układanie GWC wodny 1 pod bydynkiem (1,5 dnia pracy w dwie osoby) tempo kopania nie było rewelacyjne, pnieważ upały były niemiłosierne więcej zdjęć pod linkiem w stopce http://lh4.google.com/image/dudniczenko/RlJyPRl475I/AAAAAAAAASU/S2X-ENAy8gA/s400/Obraz%200099.jpg http://lh4.google.com/image/dudniczenko/RlJyaRl476I/AAAAAAAAASc/XNfwI90EPWI/s400/Obraz%200100.jpg jedna pętla wokół domu poniżej ławy to ok 60 mb reszta ok 140 mb weszło w wężownicę pod budynkiem (odległości ok 1m, 15 cm pod ławami) przepusty pod ławmai trochę głębiej i były robione świdrem fi 32 rury praktycznie układałem w wodzie, ponieważ teraz jest taki poziom wody gruntowej (zimą to już całkiem będą pływać) zostawiłem sobie złączkę na zewnątrz budynku aby przy wykopie pod taraz dołożyć jeszcze 50 mb teraz mam dylemat czy ułożyć kanały rozprowadzające poiwetrze (fi 100 lub 110) w kanałach od Terrivy. Rura sztywna ocynkowana z izolacją się zmieści (można uzupełnić boki pianką a gdyby centralka (wentylatory akustyczne) na prąd stały była na środku sropu to odcinki do pomoieszczeń nie byłyby dłuższe niż 7 m czy są czy ktoś ma jakieś zastrzeżenia do takiego rozwiązania pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wmpol 22.05.2007 12:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2007 teraz mam dylemat czy ułożyć kanały rozprowadzające poiwetrze (fi 100 lub 110) w kanałach od Terrivy. Rura sztywna ocynkowana z izolacją się zmieści (można uzupełnić boki pianką a gdyby centralka (wentylatory akustyczne) na prąd stały była na środku sropu to odcinki do pomoieszczeń nie byłyby dłuższe niż 7 m czy są czy ktoś ma jakieś zastrzeżenia do takiego rozwiązania pozdrawiam Radziłbym zlecić projekt fachowcom, koszt od 600 do 1000zł ponieważ obawiam się, że można popełnić parę błędów. Z tego co wiem do anemostatu (w budynkach mieszkalnych ) dochodzi się rurami preizolowanymi (np sonoduct?) w celu wyciszenia instalacji. Główne ciągi można zrobić z rur spiro sztywnych następnie zaizolowanych. Można zrobić całą instalację wyłącznie z rur sonoduct i wychodzi to nawet taniej od rury spiro + izolacja +taśma do klejenia. Z projektu dowiesz się co jeszcze trzeba wpiąć w instalację (tłumiki, przepustnice itp.) Będziesz miał również wyliczone wymagane przekroje przewodów. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dudniczenko 22.05.2007 13:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2007 Radziłbym zlecić projekt fachowcom, koszt od 600 do 1000zł ponieważ obawiam się, że można popełnić parę błędów. jeżeli dasz mi namiary kto z uprawnieniami zrobi mi projekt do 1000 zł to skorzystam (będę potrzebował jakiś papierek do starostwa) założenia projektowe (jaka centrala, jakie rury, jak je rozprowadzić) mam już wyliczone i rozrysowane przez dwie firmy zajmujące się wentylacją pojektu nie zamawiałem bo zaśpiewali sobie 2.000 netto (więcej niż za projekt caego domu) w stropie kratki nawiewne i wywiewnę będą higrosterowalne centala wentylacja nawiewno/wywiewna będzie miała czujnik podciśnienia/nadciśnienia tak aby wydajność zmieniała się w zależności od otwarcia kratek silnik wentylatorów ma być akustyczny na napięcie stałe (mniejszy pobór prądu) to jest pierwowzór http://lh4.google.com/image/dudniczenko/RicGVWTXVqI/AAAAAAAAAI0/FIn6elJHEb0/s400/vam%20aereco.jpg teraz zrobię centralnie trzy wnęki w stropie jedną na centralę wyciągową, drugą nawiewną a trzecia komora będzie na reku centrale wentylacyjne mają być oparte na tym: ttp://aereco.com.pl/product.php?product=vam ten akurat jest wyciągowy (regulowany czujnik podciśnienia ok 100 PA) druga centralka nadmuchowa będzie miała identyczną konstrukcję tylko że z czunikiem na nadciśnienie można do tego też zrobić sterowanie obrotami wentylatora w zależności od wskazań czunika ale chyba nie warto (ten parametr nie będzie się zmieniał tak szybko) wentylator ma być tego producenta EBM (ok 150 EUR/szt do kupienia w Polsce) http://lh6.google.com/image/dudniczenko/RlNFfhl478I/AAAAAAAAATU/HRvBRJvYpJk/s800/Clipboard01.jpg mam nadzieję, że jak zobaczę już rozłożonąTerrivę to wtedy prawdopodobnie koncepcja ułożenia sama się nasunie i dam parę dni wolnego ekipie aby na spokojnie przy piwku sobie to rozłożyć co do ułożonego gwc wodny 1 zastanawiam się czy same rurki nie przysypać piaskiem z cementem (ok 15% cementu) aby lepiej przylegało i była większa wydajność/akumulacyjność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wmpol 23.05.2007 12:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2007 jeżeli dasz mi namiary kto z uprawnieniami zrobi mi projekt do 1000 zł to skorzystam (będę potrzebował jakiś papierek do starostwa) Za 1000zł projekt wentylacji wykonuje firma emka z wrocławia (http://www.rekuperatory.pl) na podstawie projektu architektonicznego. Nie zdecydowałem się obawiając się, że bez wizyty na budowie (mam już stan surowy) projektant może nie uwzględnić wszystkich uwarunkowań. Skorzystam z usług innej firmy, namiary prześle na priva, koszt 600zł. Nie sądzę aby to jednak był projekt spełniający wszystkie wymagania formalne, a taki masz chyba na myśli (ten za 1000zł z firmy emka być może). Jest duże prawdopodobieństwo, że wentylacja wykonana bez projektu będzie źle działać, usunięcie błędów może kosztować dużo więcej niż koszt projektu. Projekt jaki dostanę we wspomnianej cenie 600zł powinien zawierać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do samodzielnego wykonania instalacji i przy właściwym jej wykonaniu dawać gwarancje prawidłowego jej działania. Jeśli nie budujesz budynku użyteczności publicznej to na wentylację nie musisz mieć projektu spełniającego wszelkie formalne wymogi. Instalacja oczywiście musi być dobrze wykonana, aby zatwierdził ją mistrz kominiarski w trakcie odbioru budynku. założenia projektowe (jaka centrala, jakie rury, jak je rozprowadzić) mam już wyliczone i rozrysowane przez dwie firmy zajmujące się wentylacją pojektu nie zamawiałem bo zaśpiewali sobie 2.000 netto (więcej niż za projekt caego domu) w stropie kratki nawiewne i wywiewnę będą higrosterowalne centala wentylacja nawiewno/wywiewna będzie miała czujnik podciśnienia/nadciśnienia tak aby wydajność zmieniała się w zależności od otwarcia kratek silnik wentylatorów ma być akustyczny na napięcie stałe (mniejszy pobór prądu) Jeśli w założeniach projektowych masz wszystkie niezbędne informacje do samodzielnego wykonania instalacji to projektu w bardziej formalnej formie nie potrzebujesz. W szczególności musiałbyś znać przebieg i długości wszystkich przewodów, mieć listę wszystkich elementów składowych instalacji. Zastanawia mnie więc dlaczego pytasz na forum czy ktoś ma jakieś uwagi. Wygląda na to, że albo w założeniach projektanci nie ujęli wszystkiego (zabezpieczyli się ) albo nie masz do nich zaufania. Z tego co wiem jest też różnica w podejściu do projektowania instalacji przemysłowych i domowych. W domowych bardzo trzeba zwracać uwagę na głośność instalacji (stąd preizolowane rury elastyczne, szczególnie w wersji tłumiącej dźwięk). Skoro twoi projektanci zaproponowali tylko rury sztywne to może zajmują się tylko przemysłówką. Jeśli chodzi o higresterowanie to nie słyszałem o tym w kontekście wentylacji wymuszonej, muszę zapytać moich projektantów/wykonawców. Tak samo muszę o zapytać o wykorzystanie czujnika podciśnienia i nadciśnienia. Która centrala ma taką funkcje? Ja planuję zainstalowanie rekuperatora Bartosz. Zbilansowanie nawiewu/wywiewu ma być przeprowadzone po wszystkich pracach instalacyjnych. Regulację zrobią przy wykorzystaniu przepustnic (chyba). co do ułożonego gwc wodny 1 zastanawiam się czy same rurki nie przysypać piaskiem z cementem (ok 15% cementu) aby lepiej przylegało i była większa wydajność/akumulacyjność Jedyna uwaga jaka przewija się w opisach instalacji to sugestia aby rury układać w gruncie rodzimym. Trzeba chyba uważać aby grunt jak najmniej poruszyć, szczególnie z dołu i z boków rurki (najlepiej chyba na dnie wykopu wykopać rowek?). Z góry najlepiej chyba przysypać też gruntem rodzimym. pozdrawiam wmpol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dudniczenko 23.05.2007 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2007 wmpol jeżeli chodzi o centalkę z czujnikiem na podciśnienie to taki wentylator wyciągowy oferuje firma aereco specjalnie zaprojektowany do swoich kratek higrosterowalnychnadmuchowy może działać na tej samej zasadzie tylko, że wtedy musi być czujnik nadciśnienia (przedział od 80-120 PA w zależności od oporów na instalacji)wentylator akustyczny VAM (zdjęcie umieściłem w jednym z postów) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonK 24.05.2007 02:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2007 (edytowane) ... Edytowane 2 Maja 2013 przez SzymonK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dudniczenko 25.05.2007 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2007 dzisiaj byłem w Sosnowcu u producenta rur spiro wszelkiej maścirozmawiałem z kiero budowy i zgodził się aby rozprowadzić wentylację w kanałach od terivy z dodatkowym zbrojeniem (100 izolacją spojnie się zmieści)system planuję zrobić na dwóch niezależnych centralach (wyciągowa i nadmuchowa) umieszczonych centralnie w stropie (gdzieś w klatce schodowej)rozprowadzenie na sztywnych rurach ocynkowanych spiro plus kolanaodcinki będą krótkie i proste więc opory też powinny być mniejszedwie magistrale wentylacyjne polecą w większych prostokątnych kanałach (w całym pustaku teriva + dozbrojenie)pomiędzy magistralami 2 komory na reku (jedna na kiedyś na zapas)dostęp do urządzeń klapy w podłodze (wykończone parkietem, wykładzina) coś na wzór jak to robi legalettwentylatory o wydajności regulowanej czujnikiem nadciśnenia/podciśnienia w zakresie od 90-600 m3/h (kubatrua budynku 650 m3)przepływ w pomieszczeniach regulowany kratkami higrosterowalnymi aerecoczerpnia połączona z gwc wodny 1 a na temperatury przejsciowe automatyczny bypass (jakiś z siłownikiem jak do inst. kominkowych) część z tego zrealizowana (gwc wodny 1) reszta rodzi się w głowie to co do mnie przemawia za takim rozwiązaniem to bardzo nowoczesne, trwałe, ciche i enegooszczędne wentylatory EBM 90-600 m3; 2-50 W;sztywna i trwała instalacja rur spiro dająca łatwo się wyczyścić przez otwory rewizyjnez tego co sobie wyliczyłem to cały system wyjdzie dużo taniej gdybym zlecił wykonanie firmie a za tą cenę dostabym wentylatory z kilakrotnie większym poborem prądu i bez możliwości sterowania obrotaminastępna relacja z ułożenia kanałów w terivie a do tego czasu konkretne uwagi mile widziane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 25.05.2007 14:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2007 A tak swoją drogą czytał ktoś ostatniego Muratora ? Jechałem w delegację więc sobie kupiłem a tutaj temat GWC Wygodnie się rozsiadłem, otwieram ... tendencja taka i pełen marketing Rehau, że mnie zemdliło w trakcie czytania ze 3 x. Podsumowując tylko Rehau, bez względu na glebę itp. Żwirowiec do niczego, w fundamentach do niczego, bezprzeponowe do niczego, o wodnym brak info. Wszędzie grozi awaria, zalanie oraz rozszczelnienie, do tego grzybki i wodorosty. Cholipa, ale wtopiłem, nie dosyć, że żwirowy to jeszcze pod domem a żwir bez logo Rehau Adamie, jak tam nabijanie znaczków Panie Redaktorze ... ulotki marketingowe to nie wszystko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zahir1000 27.05.2007 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2007 Ja mam taki dylemacik Będę miał podłączone ciepło z ciepłowni. Przez moją działkę będzie przechodzić przewód z ciepłą wodą. Nie wiem jak bardzo ciepła jest zanim dotrze do domu ale przy złączu w domu jest 75 stopni. Przewód jest oczywiście ocieplony ale mimo to w zimę w miejscu gdzie przebiega ta rura nie ma śniegu więc temperatura w tym miejscu będzie cacy Tak więc zastanawiam się czyby nie puścić przewodu GWC wzdłuż tej rury. Zdaje sobie sprawe że to by mi dało tylko komfort w okresie zimowym a co latem??? puścić oddzielną nitkę na lato ??? Chciałbym jakoś wykorzystać darmowe ciepło jakie będzie na mojej działce ale jak???? Proszę o sugestie i o pomoc. http://images21.fotosik.pl/341/c175db52ee874c10.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 28.05.2007 06:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2007 A nie jest tak że od instalacji musi być jakiś odstęp? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zahir1000 28.05.2007 16:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2007 A nie jest tak że od instalacji musi być jakiś odstęp? Właśnie wysłałem zapytanie do osoby wtajemniczonej w tej sprawie i czekam na odpowiedz U mojego znajomego kopali ten przewód jedynie 60 cm pod powierzchnią ziemi. Może da się umieścić GWC pod tym przewodem. Może się dogadam nawet co do kosztów wykopania głębszego rowu na te dwie instalacje.Gdyby wyszło że nie ma sprzeciwu na instalację pod ich przewodem to nawet 18 metrów GWC by wystarczyło by ogrzać wstępnie powietrze, tak myślę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.05.2007 17:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2007 Zgodę i stałą opłatę dostaniesz. Tak myślę. Żeby tylko wyliczenia wielkości tej stałej opłaty kompletnemu debilowi nie nakazali... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zahir1000 28.05.2007 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2007 Zgodę i stałą opłatę dostaniesz. Tak myślę. Żeby tylko wyliczenia wielkości tej stałej opłaty kompletnemu debilowi nie nakazali... Adam M. No tego byśmy przecież nie chcieli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 29.05.2007 05:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2007 Z ciekawością czekam na odpowiedz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pedzelito 31.05.2007 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2007 Witam Was!Niniejszym dołączam do waszego szacownego grona gdyż będę budował własnymi łapkami GWC. Odpowiedniego maila już wysłałem do adam_mk i obiecał mi pomóc za co bardzo Ci dziękuję Adamie!Z postępów prac zdam obszerną relację (łącznie z fotkami) a teraz tylko nadmienię że dom będzie na dość sporej pochyłości i dlatego myślę o żwirowcu w fundamentach ale to nie ostateczna wersja. Badania geologiczne podesłałem Adamowi i czekam na jego analizę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gregor2 11.06.2007 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2007 Witammam pytanie, zwłaszcza do Adama. Planuję wodny1, i tak sobie pomyślałem czy nie połączyć tego z oczyszczalnią ścieków. Niestety oczyszczalnię z rozsączalnikami już zakopałem więc opcja położenia rurek pod drenażem odpada. Nie dość że będzie wilgotno to jeszcze ciepło z procesu fermetacji. Naszła mnie myśl, żeby spróbować te rurki poprowadzić w drenażu. Rury mają fi 110 i dł. 60 m. Co o tym sądzicie? Temp. w takich rurkach rozsączalnikowych powinna być (teoretycznie) wyższa niż w gruncie. Dzięki temu rozwiązaniu odpada mi dodatkowe kopanie 60 m pod rurki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 11.06.2007 16:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2007 Przywaliłeś mi! Nie mam zdania. Dedukuję tak: W ekstremalnych warunkach, gdy na dworze będzie około -20, wtedy płyn po przejściu przez wymiennik może też osiągać temperatury ujemne (skali Celsiusa). Krótki czas taki system wytrzyma, bo to woda z kolosalnym ciepłem utajonym (ciepłem przemiany fazowej). Jeżeli taki stan utrzyma się dłużej, to może (tu nie jestem pewien) zacząć się zestalać zawartość takiej rury rozsączającej. Rura się zatka lodem i całość diabli wezmą (W sensie przydatności. Jak rozmarznie, to ponownie zadziała). Czy tak się stanie, może stać, to albo eksperyment, albo bardzo drobiazgowe wyliczenia ciepła z rozpiską na poszczególne metry instalacji. Taka przestrzenna mapa bilansu cieplnego. Ryzykowne. System ma wiele metrów długości. Wystarczy, że tylko w jednych 10cm warunek będzie spełniony - to stanie całość! Taki guru, żeby w tych warunkch doradzić czy odradzić - to ja nie jestem! Chyba lepiej nie wprowadzać zbyt wielu zmiennych do i tak rozbudowanego równania. Połączenie łyżki z dyszlem to ani łyżka, ani dyszel! Jednak! Ten eksperyment, jak piszesz, nie musi być ekstra drogi. Wszystko wskazuje, że poza sytuacjami ekstremalnymi ma uzasadnienie. A gdyby to miało być te OSTATNIE 60mb zakopanej rury? Ryzyko zatkania lodem byłoby nikłe. Zysk temperaturowy powinien być. Można potraktować też ten odcinek tak, że puścić równolegle do niego przełączaną zaworami obejściówkę. Tylko po co wtedy komplikować rozsączanie? Dla wiedzy? Nie wiem! Jest nas tu dość sporo. Pokiwajmy się nad takim podejściem! Pozdrawiam Adam M Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 11.06.2007 17:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2007 Naszła mnie myśl, żeby spróbować te rurki poprowadzić w drenażu. Rury mają fi 110 i dł. 60 m. Co o tym sądzicie? Temp. w takich rurkach rozsączalnikowych powinna być (teoretycznie) wyższa niż w gruncie. Dzięki temu rozwiązaniu odpada mi dodatkowe kopanie 60 m pod rurki. Nie wiem, czy bierzesz to pod uwagę, ale rury w drenażu rozsączającym rzadko są w cały przekroju wypełnione cieczą. Przez wiekszość czasy woda (ścieki) jest tylko na dnie. W takiej sytuacji rurka byłaby w powietrzu, czyli pożytek z niej byłby niewielki . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 11.06.2007 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2007 Tak sobie jeszcze myślę, Adam piszesz o ostatnich 60mb drenażu czyli najdalej od osadnika ? Wydaje mi się, że tam w ogóle będzie dopływać stosunkowo mało "nośnika" ciepła bo spora część wsiąknie wcześniej. I ciepło pobierane w większości będzie raczej ciepłem samej ziemi. Przynajmniej tak sobie myślę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 11.06.2007 18:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2007 Ja myślałem o końcu rury od GWC wodnego 1 wpuszconej do tych drenów rozsączających. Wody tam tyle, co kot napłakał, ale jeżeli temperaturka jest?Ciekawe tylko jaka.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.