Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ile styropianu w podłogę przy podłogówce


Xena z Xsary

Recommended Posts

  • 2 years później...
  • Odpowiedzi 186
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 2 years później...

Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów potrafi policzyć jaki procent ciepła z ogrzewania podłogowego jest oddawany do gruntu a jaki do pomieszczenia przy następujących założeniach:

podłoga na gruncie (tj. bez piwnicy), 10 cm styropianu o współczynniku przewodzenia ciepła: λ ≤ 0,038 W/mK, 6 cm wylewki, 1 cm płytki. I takie same obliczenia dla λ ≤ 0,031 W/mK.

 

Czy potrzebne są jeszcze jakieś dane?

 

Nie pytam dla sztuki ponieważ mój projektant nie założył w projekcie ogrzewania podłogowego a dom już stoi. No i teraz szukam kompromisu pomiędzy wysokością parapetów, kosztami styropianu, wysokością rachunków za ogrzewanie itd., itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz nie planowalem wczesniej podlogowki mam teraz tylko 17 cm do wykorzystania czy przy zastosowaniu plyty Therma TF70 λ=0,023 W/m.K , 9-10 cm izolacji + 5-6 cm wylewki + 1 cm na pokrycie bedzie ok? Przy takim wspolczynniku przewodzenia jaki bedzie odpowiednik warstwy zwyklego stropianu finansowo wyjdzie na pewno drozej na szczecie nie mam duzej powierzchni a poza tym jest roznica w kubaturze zastosowanego materialu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years później...
witam, przez te prawie 10 lat coś się zmieniło ?:D

Ile cm styropianu pod podłogówkę, podłoga na gruncie.

Pozdrawiam

 

Przyjętym obecnie forumowym "standardem" jest minimum 20cm styropianu od gruntu. W zasadzie styropian nie jest drogi jak kiedyś. Gdybym budował się jeszcze raz dałbym 30cm. W okresach przejściowych byłoby lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO 20cm jest co najmniej optymalnie (albo i za dużo). U wychodzi u mnie (zależy, ile jeszcze dalej jest betonu, piasku) 0,108 a ściany zewnętrznej 0,125.

Więc bez sensu jest wydawanie kasy od spodu, gdy ta sama kasa dołożona na ścianę zaoszczędzi więcej i to z trzech powodów:

1. większa powierzchnia ścian zewnętrznych przekłada się na większe straty nawet przy tym samym U

2. Do gruntu jest mniejsza różnica temperatur, więc przy tym samym U mniej ciepła ucieka przez m2 do gruntu, niż przez ścianę

3. To samo U posadzki. Jakoś program w którym to było liczone nie uwzględnia, że jeszcze jest 15cm XPS na ścianie fundamentowej. Więc to co nawet ucieknie pod dom jest nie całkiem stracone - bo tam zostaje zakumulowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjętym obecnie forumowym "standardem" jest minimum 20cm styropianu od gruntu. W zasadzie styropian nie jest drogi jak kiedyś. Gdybym budował się jeszcze raz dałbym 30cm. W okresach przejściowych byłoby lepiej.

 

Minimum 20 cm? A maksimum to ile, pół metra? Nie ma czegoś takiego jak minimum, każdy budynek oraz uwarunkowania gruntowe są inne i wymagają indywidualnego podejścia. Jak napisał Kaizen 20 cm to czasem wręcz za dużo, ale w myśl zasady, że od przybytku głowa nie boli, jest to optymalna grubość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm...

Przy 20cm styropianu "0,038" U wychodzi 0,19 dla saamego styropianu. To co pod spodem niewiele zmienia tę wartość.

Mieszkam w domu parterowym więc powierzchnia podłogi jest znaczna.

Pamiętaj, że temperatura posadzki w okresie grzewczym jest wyższa od temp. powietrza w pomieszczeniu, więc straty są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minimum 20 cm? A maksimum to ile, pół metra? Nie ma czegoś takiego jak minimum, każdy budynek oraz uwarunkowania gruntowe są inne i wymagają indywidualnego podejścia. Jak napisał Kaizen 20 cm to czasem wręcz za dużo, ale w myśl zasady, że od przybytku głowa nie boli, jest to optymalna grubość.

 

Inwestycja w solidną izolację domu z każdej strony to najlepsza inwestycja w komfort i koszty ogrzewania. Gdybyś miał lepiej zaizolowany domek pewnie nie żałowałbyś na gaz i mniej pałiłbyś w kominku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydać pare tysięcy wiecej na ocieplenie żeby zaoszczedzić np 50zł rocznie... więcej nie zawsze znaczy lepiej. PRzy każdej inwestycji liczy się ekonomia więc przede wszystkim należy policzyć czy to nam sie zwróci,a nie dawanie "minimum 20cm" bo tak na forum piszą.

Był tu wątek w którym ktoś pakował grube tysiące na płyty PIR żeby polepszyc izolacje i zaoszczedzić 100zł na rok...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwraca się to jak wódkę zapijemy piwem. Dom jest dla mnie a nie ja dla domu. Ekonomia podpowiada mi, że taniej wyjdzie wcale nie docieplać lub mieszkać w bloku.

Dla mnie i mojej rodziny najważniejszy jest komfort mieszkania w domu. Dzięki swoim izolacjom w największe mrozy wahania temperatur wewnątrz to maksymalnie 0,5 stopnia w ciągu doby i to dopiero jest taki duży spadek temperatury w nocy jak startuje ogrzewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nad płytami pir się zastanawiałem ale doszedłem do wniosku, że na tym etapie (za 2-3 tygodnie wykop) mogę zmienić grubość styropianu ew.

dom ma 65 m kw na parterze (przy przyjemnej bis) ogrzewanie podłogowe na całości i pompę ciepła.

W projekcie jest 10 cm chudziak + 21cm ocieplenie i wylewka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był tu wątek w którym ktoś pakował grube tysiące na płyty PIR żeby polepszyc izolacje i zaoszczedzić 100zł na rok...

Wcale nie trzeba wydawać grubych tysięcy, wystarczy rozejrzeć się za firmą produkującą płyty warstwowe. Często idzie tam kupić same rdzenie z takich płyt w cenie zwykłego styropianu, lub nawet taniej. 10cm takiej pianki to ekwiwalent 16cm styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inwestycja w solidną izolację domu z każdej strony to najlepsza inwestycja w komfort i koszty ogrzewania. Gdybyś miał lepiej zaizolowany domek pewnie nie żałowałbyś na gaz i mniej pałiłbyś w kominku.

 

Najciekawsze jest to, że palenie w kominku zarąbiście mi się podoba. Wczoraj około godziny 17 w kominku dogasało, salonie temperatura 25 a w reszcie domu 23,5. Jak wygasło całkowicie miałem nieodparte wrażenie, że jest jakoś dziwnie nie swojo. Nie wiem czemu, ale widok ognia dostarcza bynajmniej mnie i domownikom ciepła. Choć w domu nadal było ciepło to brakowało mi ognia za szybą. Ot taki mój pogląd i odczucia związane z kominkiem. Nadchodzi okres przejściowy i pewnie przejdę na gaz, żeby nie dusić ognia w kominku celem nie przegrzewania , lecz nie podoba mi się wizja braku ogniska w salonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekonomia podpowiada mi, że taniej wyjdzie wcale nie docieplać lub mieszkać w bloku.

 

Podaj te wyliczenia. Bo jakieś bajki opowiadasz.

Oczywiście, że istnieje coś takiego, jak optymalne ekonomicznie ocieplenie. I to zarówno co do materiału, jak i grubości, jak i ich miejsca - czasami opłaca się zaoszczędzić 1cm na posadzce a dołożyć np. na ściany. W innej konfiguracji suma kosztów nabycia i potem ogrzewania jest wyższa. Każde dołożenie centymetra ocieplenia jak i odjęcie zwiększa koszty całkowite w określonym okresie czasu. A czasami zaoszczędzenie 1000zł na materiale powoduje wzrost rachunków o 20zł rocznie.

 

A co do bloku - to we współczesnym domu za ogrzewanie domu, jeżeli będę go ogrzewał prądem zapłacę 1600zł rocznie za CO + CWU. Przy stawkach jakie teraz płacę w bloku zapłaciłbym 2760 zł za samo CO (ciepło systemowe).

 

Dla mnie i mojej rodziny najważniejszy jest komfort mieszkania w domu.

 

A widzisz, mieszkający w domach pasywnych często żalą się, że brak im ciepłej podłogi. Bo nie mogą jej zagrzać. Owszem, ogrzewają tanio. Ale komfort spada.

 

Przy 20cm styropianu "0,038" U wychodzi 0,19 dla saamego styropianu.

 

A właśnie, jedno doprecyzowanie. Bo licząc "normalnie" to moja podłoga ma U=0,143. Ale liczenie dla gruntu jest trochę inne, stąd odpowiednikiem jest niby 0,103

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=381934

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=381933

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom ma 65 m kw na parterze (przy przyjemnej bis) ogrzewanie podłogowe na całości i pompę ciepła.

 

Przy PC to ekonomiczne optimum ocieplenia jest sporo cieńsze, niż przy droższych (jak np. prąd 1:1). Przelicz sobie, ile taniej wyjdzie danie 15cm styro (też wysokość ścian może być mniejsza, więc odpada zarówno styropian pod posadzką, jak i 5cm muru, ocieplenia, elewacji). To będą spore pieniądze. A ile kWh przez to ucieknie więcej do gruntu i ile dziesiątków czy setek lat wyjdzie na zero?

 

Tylko trzeba uważać, żeby się nie okazało, że trzeba kupić mocniejszą PC, bo wtedy może to zjeść znaczną część oszczędności (owszem - często "oczko" mocniejsza PC to z 500zł wyższy koszt zakupu, ale może być i kilka tysięcy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega liczenie dla gruntu, że jest inne?

Kaizen, nie wiem gdzie mieszkasz, ale mój średnio ocieplony domek ma zapotrzebowanie na ogrzewanie za sezon około 10000kWh. Dlatego przy mojej izolacji opłaca się również zainwestować w źródło ciepła, które obniży rachunki za grzanie co i cwu i do tego będzie komfortowe i bezobsługowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...