Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zakładaj śmiało te 8 mikro. Silnikowi nic nie będzie, jak już pisałem kondensator może mieć o te 30% większą pojemność. Ważne jest, żeby napięcie nie było niższe niż 250V, najlepiej 300 - 400 V lub nawet więcej. Im wyższe napięcie robocze tym większa odporność na przepięcia. Znajdziesz 6 mikro - przełożysz, nie znajdziesz - może zostać 8 mików. W końcu cena takiego kondensatora to kilka zaledwie złotych. Dużo gorsza dla silnika jest praca ze zbyt małym kondensatorem /silnik nie rusza i pracuje na zwarcie/. Z kolei jeśli założymy zbyt duży kondensator, to wprawdzie moment rozruchowy nam się poprawi, ale może dojść do przegrzania uzwojenia pomocniczego. Tyle, że to dopiero powyżej 50 % wartości znamionowej /tak około, w różnych silnikach jest różnie - taką mniej więcej średnią się przyjmuje/.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • 3 weeks później...
Chciałbym uczulić użytkowników na kwestię kondensatora. Ja wymieniałem chyba 2 lata temu, mam ochronę przepięciową a mimo to kondensator padł. Kilka dni temu zastałem alarm "brak paliwa" i wygaszony piec. Zajrzałem do paleniska - było puste. Sprawdziłem podajnik - ruszył. Rozpaliłem piec ponownie i wczoraj - to samo. To już na 80% byłem pewny, ze kondensator, ale sprawdziłem włączając podajnik i pomogłem mu ruszyć obracając wentylatorkiem silnika. Kiedy ruszył i kręcił - już wiedziałem na pewno. Po zmierzeniu okazało się, że pojemność kondensatora spadła z 6 mikrofaradów do 2 mikro. Ponieważ mam zawsze kondensator zapasowy /to groszowy wydatek/ naprawa trwała kilka minut. Uwalony kondensator był na 400V więc nie powinien się tak łatwo poddać tym bardziej, że przepięć typu burzowego nie było a awaryjno-łaczeniowych też raczej nie. Widocznie te włoskie /?/ kondensatory są niewiele warte - a takie są u nas głównie na rynku, bo tanie. Rozglądam się za kondensatorem na min. 600V - powinien być odporniejszy na utratę pojemności.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • 4 weeks później...

Teraz to już naprawdę koniec sezonu. Tak, jak liczyłem - kociołek "skonsumował" 5 ton Barlinka bez kilku worków. Stała temperatura 22 st C ogrzewane 210 m2 z 240 m2.

Co do długości życia Granpala - Stanisław - myślę, że skoro przeżył 10 sezonów grzewczych, nie widać specjalnie śladów zuzycia - to następne 10 powinien wytrzymać z palcem ... no wiesz, gdzie :)

Granpal forever!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Moj Granpal 20kw służył mi 4 sezony bez żadnych awari. Używany tylko w sezonie zimowym. Podciągnęli mi gaz do domu, wiec teraz grzeje gazem. Trzymałem Granpala przez chwile, chyba z sentymentu. Ale czas go sprzedać. Jeżeli ktoś jest zainteresiwany to proszę info na priva. Cena bardzo atrakcyjna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Cena rzeczywiście atrakcyjna, ale tutaj, w tym wątku raczej nie znajdziesz kupca. Piszący tutaj mają/mieli Granpala i najstarsze egzemplarze mają ca 10 sezonów za sobą - a nie chcą się zepsuć. W mojej ocenie mój Granpal jeszcze drugie tyle pociągnie. Chyba, że ktoś drugi dom buduje - bo nie wyobrażam sobie, żeby użytkownik Granpala chciał kupić jakiś inny piec na paliwo stałe po doświadczeniach z naszym kociołkiem :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
witam, robię porządne czyszczenie kotła i chcę wymienić betonowy deflektor, który jest nad paleniskiem. Skąd można to nabyć ?

Mój (fabryczny) deflektor wytrzymał chyba z 1,5 roku.

Polecono mi (na tym forum) zakup 4 cegieł szamotowych. Dwie musiałem lekko przyciąć, żeby się zmieściły. Wygląda to tak:

A.jpg

Ale myślę że równie skuteczne będzie prostsze przycięcie:

B.jpg

 

Mam je już parę lat. Nawet jak któraś pęknie (zazwyczaj cegła nr1) - wymieniam na nową. Cegły kosztują grosze i są w każdym dużym markecie budowlanym.

 

Beton jest mniej odporny na wysokie temperatury niż cegła szamotowa.

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Mam coś ostatnio pecha.

Dzieje się jakaś dziwna rzecz. Gdy piec jest wygaszony to pojawia się na palenisku woda, woda kapie również do pojemnika na popiół a także wycieka tylną częścią pieca spod paleniska na podłogę.

Myślałem w pierwszej chwili, że to może rozpuścił się kondensat, który osiadł na ściankach.

Próba rozpalania kończy się fiaskiem gdyż cały czas mimo, że piec zaczyna się rozpalać to na końcu paleniska jest cały cienka warstwa wody.

Po dwóch godzinach palenia z niedomkniętymi drzwiczkami aby wpadało powietrze do pieca temperatura pieca zaczyna się zbliżać do zadanej ale woda jest cały czas na palenisku. Może troszkę mniej bo jednak paruje przy tym ogniu. Wystarczy jednak, że tylko zamknę drzwiczki od paleniska a palenisko przygasa gdyż chyba ta warstwa wody skleja owies i zatyka dziurki znajdujące się w palenisku.

Skąd może tam brać się woda. Obawiam się, że może przy zbyt intensywnym czyszczeniu płomienic uszkodziłem tylną ścianę pieca (czasem zdarzyło mi się w nią uderzyć mocniej) i do pieca przedostaje się woda z wewnątrz pieca. Widac wyrażnie, że tylna ściana pieca nad paleniskiem jest wilgotna i to po niej najprawdopodobniej woda kapie na palenisko.

Tam nie ma się jak dostać aby to sprawdzić a tym bardziej naprawić

Jak temu zaradzić?

Edytowane przez bolo100
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Dziś odebrałem z Polimetu tę tuleję. Swoją drogą to w ogóle nie wiedziałem, że to coś trzeba sprawdzać, bo niby jak to robić.

Mam też instrukcję wymuany tej tulei a na koniec będzie trzeba wziąć spawacza aby to ładnie zaspawał.

 

Bardzo dziękuję za ten pomysł i zdjęcia z cegłami szamotowymi. Zrobię to samo u siebie. Czy te cegły dolegają od lewej i prawej strony paleniska bezpośrednio do ścian bocznych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też instrukcję wymiany tej tulei

W którym miejscu jest ta tuleja?

Wysłałem pytanie do Granpala, ale tam chyba wszyscy na wakacjach :( - bo brak odpowiedzi. W instrukcji piszą że tuleję trzeba kontrolować, ale gdzie jest ta tuleja i jak do niej zajrzeć to już tajemnica.

 

Czy te cegły dolegają od lewej i prawej strony paleniska bezpośrednio do ścian bocznych?
U mnie dolegają do ścian bocznych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...