Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jeśli chodzi o nagrzewanie się wody - mój przedmówca ma absolutną rację. Ale trudno jest uniknąć tego zjawiska, gdyż na ogół i piec i zasobnik stoją na jednym poziomie. Żeby obniżyć temperaturę wody w zasobniku wystarczy obniżyć temperaturę zadaną kotła - u mnie jest to 65 st z histerezą 4 st, ale można ustawić np 70 st i histerezę 4 st. Jesli zaś chodzi o deflektor, to ja od kilku lat też stosuję cegły szamotowe zakupione w markecie - dwie pełne cegły ustawione na palenisku wzdłużnie i dwie t.zw. półcegły /które są o połowę cieńsze od pełnych/ przykrywające te pełne poprzecznie. Niczym takie rozwiązanie nie różni się od oryginalnego deflektora i działa już chyba trzy sezony bez zauważalnych zmian jeśli chodzi o cegły. Kosztuje to jakieś grosze, nie więcej niż 20 zeta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Prawdopodobnie masz połączenie z bojlerem w ten sposób, że woda grawitacyjnie nagrzewa w nim wodę użytkową do temperatury wody w piecu. Nie jestem fachowcem, ale trzeba zrobić tak, żeby woda w bojlerze grzała się tylko wtedy kiedy obieg wymuszany jest przez pompę.

 

 

Czyli jak to zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o nagrzewanie się wody - mój przedmówca ma absolutną rację. Ale trudno jest uniknąć tego zjawiska, gdyż na ogół i piec i zasobnik stoją na jednym poziomie. Żeby obniżyć temperaturę wody w zasobniku wystarczy obniżyć temperaturę zadaną kotła - u mnie jest to 65 st z histerezą 4 st, ale można ustawić np 70 st i histerezę 4 st. Jesli zaś chodzi o deflektor, to ja od kilku lat też stosuję cegły szamotowe zakupione w markecie - dwie pełne cegły ustawione na palenisku wzdłużnie i dwie t.zw. półcegły /które są o połowę cieńsze od pełnych/ przykrywające te pełne poprzecznie. Niczym takie rozwiązanie nie różni się od oryginalnego deflektora i działa już chyba trzy sezony bez zauważalnych zmian jeśli chodzi o cegły. Kosztuje to jakieś grosze, nie więcej niż 20 zeta.

 

 

Bardzo proszę o łopatologiczną rozpiskę co powinnam kliknąć. Sterowanie plus minus ogarniam, tzn. wiem gdzie "enter", "cofnij" itp. Ale w którym menu operować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest w nowych sterownikach - ja mam sterownik który montowany był jako pierwszy. W tym sterowniku żeby ustawić temperaturę zadaną kotła w trybie "OFF" trzeba wejść w "temperatura kotła" i przestawiając prawym skrajnym przyciskiem wejść w "temperatura zadana" i ustawić temperaturę /ja mam 65 st C/. Żeby ustawić histerezę należy wejść w "ustawienia zaawansowane" i przechodząc kolejno przez tryby wybrać "histereza" po czym ustawić histerezę /u mnie 4 st.C/. Ustawienie temperatury cwu wykonuje się wybierając "temperatura cwu" a następnie "temperatura zadana" - mam ustawione 40 st.C.

Być może nie dosłownie przytoczyłem brzmienie poszczególnych komend, ale dawno tego nie robiłem a kocioł jeszcze nie uruchomiony. Podkreślam, ze mój sterownik to najstarszy model /bez wodotrysków :) / i być może nowsze sterowniki mają inne sposoby ustawiania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest w nowych sterownikach - ja mam sterownik który montowany był jako pierwszy. W tym sterowniku żeby ustawić temperaturę zadaną kotła w trybie "OFF" trzeba wejść w "temperatura kotła" i przestawiając prawym skrajnym przyciskiem wejść w "temperatura zadana" i ustawić temperaturę /ja mam 65 st C/. Żeby ustawić histerezę należy wejść w "ustawienia zaawansowane" i przechodząc kolejno przez tryby wybrać "histereza" po czym ustawić histerezę /u mnie 4 st.C/. Ustawienie temperatury cwu wykonuje się wybierając "temperatura cwu" a następnie "temperatura zadana" - mam ustawione 40 st.C.

Być może nie dosłownie przytoczyłem brzmienie poszczególnych komend, ale dawno tego nie robiłem a kocioł jeszcze nie uruchomiony. Podkreślam, ze mój sterownik to najstarszy model /bez wodotrysków :) / i być może nowsze sterowniki mają inne sposoby ustawiania.

 

 

Też mam starszy model sterownika, nie wiem czy najstarszy, ale analogowy wyświetlacz bez połączenia WiFi. Sterownik jest dość prosty w obsłudze i generalnie ogarniam co gdzie, ale zupełnie nie mam pojęcia jakie dobierać parametry. Poprosiłam o łopatologię na wypadek gdyby były tam jakieś haczyki.

 

Bardzo dziękuję za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i nadszedł czas rozpocząć piętnasty sezon z Granpalem :) Nie zakładałem, że nasza przyjaźń tyle potrwa ;)

 

Mamy jakieś sprzężenie zwrotne? Ja zacząłem sezon w niedzielę, t.zn. rozpaliłem piec wieczorem i już do niego nie zaglądałem. Pomacałem tylko sporo później grzejniki w domu /piec mam w budynku gospodarczo-garażowym/ i stwierdziłem, ze coś słabo są nagrzane - ale nie chciało mi się sprawdzać już przyczyny, bo grali nasi. Wczoraj zaszedłem dość późno do kotłowni i od razu usłyszałem jak któraś pompa "mieli" głośno. Zdziwiony byłem, bo z domu nie było zapotrzebowania na ciepło - a ja mam tak ustawione sterowanie, że pompa na obiegu co włącza się tylko przy zapotrzebowaniu. Okazało się, że to "mieli" na sucho pompa od cwu -i znów się zdziwiłem, bo samą pompę odpowietrzałem. Odpowietrzyłem więc cały obieg cwu - był gdzieś balonik powietrza który przedostał się do pompy. Wszystko się wyjaśniło - ustawiony jest priorytet cwu, więc co załączało się na trochę tylko w przerwie cyklu cwu i stąd niezbyt ciepłe grzejniki. Temperatura cwu nie mogła osiągnąć temperatury zadanej ponieważ nie było obiegu. Zaskoczyła mnie tylko pompa zainstalowana na cwu tym, że pracowała bez chłodzenia tak długo /ok. 14 godzin/ i nie uległa awarii wskutek przegrzania.

Jak widać i po 14 sezonach z Granpalem można popełniać takie kardynalne błędy jak nie odpowietrzenie obiegów :p

 

Też mam starszy model sterownika, nie wiem czy najstarszy, ale analogowy wyświetlacz bez połączenia WiFi. Sterownik jest dość prosty w obsłudze i generalnie ogarniam co gdzie, ale zupełnie nie mam pojęcia jakie dobierać parametry. Poprosiłam o łopatologię na wypadek gdyby były tam jakieś haczyki.

 

Bardzo dziękuję za pomoc!

 

Nie ma za co dziękować :) Od tego jest to forum, żeby sobie nawzajem pomagać w potrzebie :) Napisz proszę czy to coś pomogło i nie wahaj się pytać w razie potrzeby :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Potrzebuje pomocy przy rozpaleniu kotła który wrócił z wymiany tulei . Po pierwszym rozpaleniu wyglądał tak 122083729_422084798779143_4393921128256660062_n.jpg 122096873_1052084028563648_7712127511719959019_n.jpg kolejna próba piec nagrzany bez pomp do ponad 70 stopni potem podłączone pompy i po nocy pracy ta sama sytuacja a palenisko pełne po brzegi niespopielonego pelletu 122236670_358669485579555_8601719162737073263_n.jpg dodam jeszcze ustawienia pieca może ktoś ma jakiś pomysł ?122246925_764084290815502_5134324266720471497_n.jpg122251354_670950173851372_2657372181015236541_n.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewidentnie za dużo paliwa a za mało powietrza.

1.Wyczyścić kocioł z tego świństwa (nie będzie łatwo)

2. Sprawdzić połączenie kotła z kominem czy nie jest zapchane sadzą - przez panel boczy (ewentualnie sprawdzić sam komin)

3. zmniejszyć podawanie paliwa. Trzeba wyłączyć kocioł, podać hasło, zmniejszyć czas podawania paliwa na 10 sekund (ja mam 10 letni kocioł więc w nowszych może być to gdzie indziej).

4. Obserwować dym z komina. Najlepiej jak jest przezroczysty. Może być biały. Jak jest szary to znaczy że za mało powietrza w stosunku do paliwa, jak jest czarny to znaczy że kocioł się zapycha sadzą i trzeba koniecznie go wyczyścić. Jeśli podczas pracy kotła otwieramy drzwiczki dolne i bucha dym, lub dym z ogniem - to zanczy to samo - za mało powietrza podczas spalania (zapchany kocioł/komin lub zmienić ustawienia)

Jeśli to nie pomoże to:

5. zbiera się też popiół pod paleniskiem, lub zapychają się dziurki nadmuchu w samym palenisku - można je przepchać od góry paleniska.

Aby usunąć popiół spod paleniska trzeba zdjąć panel boczny, odkręcić dmuchawę i blachę z tyłu paleniska (od strony dmuchawy) i wygarnąć popiół. Jest tam głębiej jeszcze jedna przegroda z klapką - też ją trzeba odkręcić i wyczyścić popiół z końca komory.

6. Zajrzeć do dmuchawy, łopatki potrafią być obklejone grubą warstwą kurzu.

 

A dlaczego kocioł jet na trybie ręcznym? Powinien być na pogodowym, lub tryb lato jeśli tylko grzanie wody CWU.

Histereza, krzywa itp. tu raczej nie są winne.

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli opcja 4 po otwarciu drzwiczek bucha ogien z dymem. Na jakie zmienic ustawienia bys proponował ? podawanie juz zmieniłem co 10 sec

Zmieniłeś podawanie? 10/10 sekund to maksymalna wartość.

 

Jeśli kocioł i połączenie z kominem jest już czyste to zmniejsz o 70%. Podejrzewam że w fabryce przywrócili ustawienia fabryczne, czyli takie dla czystego kotła i nowej dmuchawy. Jeśli masz podawanie 6 na 10 sekund, to zmniejsz na 2 na 10 sekund. Jeśli będzie ładnie spalał, możesz co kilka dni podnosić o 0,5 sekundy. Jak zauważysz już szary dym, lub zacznie znowu buchać dymem po otwarciu dolnych drzwiczek zmniejsz podawanie.

 

Ogólnie zasada jest taka - im masz więcej powietrza podczas spalania, tym więcej ciepła ucieka kominem. Ale jak paliwa jest za dużo (w stosunku do powietrza) to zaczyna się osadzać sadza i jeszcze bardziej osłabia przepływ powietrza/spalin.

To co widziałem na twoich zdjęciach (mokra sadza) to katastrofalny brak powietrza przy spalaniu.

Kiedy kocioł zaczyna mi obrastać sadzą, a nie chcę jeszcze przez kilka dni go czyścić to zmniejszam tymczasowo podawanie paliwa.

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko dlaczego tak sie stało skoro piec przed uruchomieniem był wyczyszczony ,komin czysty. więc powietrza nie powinno mu brakować Podawanie ma teraz 2/10sec

Nie mam pojęcia. Coś się może zablokowało. Może dmuchawa się zatrzymała?Może w transporcie coś zostało uderzone?

A teraz spala poprawnie? Bez buchania dymem po otwarciu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

strach te drzwiczki otwierać teraz jak tak bucha ogniem :) Piec tak z grubsza wyczyściłem żeby trochę w domu nagrzać.Jutro zrobie to porzanie tylko własnie chciałbym sprawdzić co się da żeby zaraz na nowo nie musiec czyscic .Bo Tak się zastanawiam właśnie czy to może być np. wina jakiegoś uwalonego czujnika albo czegoś innego skoro przed uruchomieniem był wyczyszczony
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

strach te drzwiczki otwierać teraz jak tak bucha ogniem :) Piec tak z grubsza wyczyściłem żeby trochę w domu nagrzać.Jutro zrobie to porzanie tylko własnie chciałbym sprawdzić co się da żeby zaraz na nowo nie musiec czyscic .Bo Tak się zastanawiam właśnie czy to może być np. wina jakiegoś uwalonego czujnika albo czegoś innego skoro przed uruchomieniem był wyczyszczony

W kwestii podawania paliwa i nadmuchu powietrza to tam czujnika żadnego nie ma (przynajmniej u mnie) Rozumiem że masz zwykłą wersję kotła - bez sondy lambda?

Jeśli nadal bucha to coś chyba masz zapchane. Zmniejsz podawanie do 1 sekundy na 10, bo jutro znowu będziesz miał zapchany, mokry kocioł. Przepchaj otwory w palenisku, bo ta mazia mogła je zapchać, a wtedy nie masz wcale nadmuchu.

Sprawdź może jeszcze siłę dmuchawy w ustawieniach kotła (nie pamiętam gdzie to się przestawiało). Przy 100% mocy powinna mieć 100% siły dmuchania. Może w fabryce coś pokręcili i zapomnieli przywrócić ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii podawania paliwa i nadmuchu powietrza to tam czujnika żadnego nie ma (przynajmniej u mnie) Rozumiem że masz zwykłą wersję kotła - bez sondy lambda?

Jeśli nadal bucha to coś chyba masz zapchane. Zmniejsz podawanie do 1 sekundy na 10, bo jutro znowu będziesz miał zapchany, mokry kocioł. Przepchaj otwory w palenisku, bo ta mazia mogła je zapchać, a wtedy nie masz wcale nadmuchu.

Sprawdź może jeszcze siłę dmuchawy w ustawieniach kotła (nie pamiętam gdzie to się przestawiało). Przy 100% mocy powinna mieć 100% siły dmuchania. Może w fabryce coś pokręcili i zapomnieli przywrócić ustawienia.

 

Dzięki kolego, duże piwo dla ciebie za cenne podpowiedzi. Były zapchane otwory w palenisku ,teraz leci biały dym i pali sie pięknie w palenisku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej brakuje powietrza podczas spalania. Albo za mało jest go dostarczane do spalania, albo spaliny mają przypchaną drogę wydostawania się przez kocioł i komin.

Sprawdź w ustawieniach wydajność dmuchawy - może trzeba ją zwiększyć.

Dmuchawa miała czyste łopatki? Ja ostatnio czyściłem moją szczoteczką, bo miały ze 2 mm pyłu na łopatkach.

Czopuch (wyjście z kotła do komina) jest czysty?

Może masz błędne ustawienia - za duże podawanie paliwa, za mało dmuchawa dmucha.

 

Dym w zasobniku świadczy o:

a. nieszczelna uszczelka pokrywy

b. spaliny mają problem z wydostawaniem się przez komin.

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...