Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ten wentylator wyciągowy w Kostrzewie załącza się ręcznie podczas czyszczenia kotła (przynajmniej tyle wyczytałem w instrukcji do Kostrzewy), dzięki temu nie brudzi się tak kotłownia (przynajmniej teoretycznie :-) )

 

Wczoraj zakończyłem upgrade sterownika do wersji PID, konieczne przeróbki to:

1. nowa kość z programem z PID (ja mam w wersji 8.0)

2. podstawka DIP 40 w której należy połączyć nogi 1 i 2 (wystarczy kawałek cienkiego drucika np. z rezystora trochę cyny i lutownica - lutujemy od spodu podstawki po jej wewnętrznej stronie)

3. dwa rezystory 5,6 k (a nie jak napisałem wcześniej 560 ohm) które należy przylutować z jednej strony do jakiegoś miejsca na płytce z +5V (np. do nóżki złącza +5V w wyjściu na regulator pokojowy) a z drugiej do wejść nr 35 i 35 w podstawce mikrokontrolera (następne dwa wolne wyjścia za oryginalnie podłączonymi czujnikami, wejścia te są zresztą wyprowadzone na złącze PIN 5 z przodu mikrokontrolera - takie 5 dziurek w równych odstępach pomiędzy uC a obudową sterownika) - dzięki temu oszukamy sterownik, który stwierdzi brak czujników temperatury (na wyświetlaczu pokaże sie ERR przy odpowiednim parametrze). Bez tej operacji sterownik wskaże wartości temperatury CO i powrotu, które będą niezmienne (o ile pamiętam powrót 16 st. a CO 32st.) - przy tych wartościach wystawia sygnał na wysterowanie zaworu 4-ro drogowego i będzie to robił cały czas oraz dodatkowo jeżeli podłączony jest sterownik pokojowy, to nie będzie wyłączał pomp CO tylko obniżał temp. CO wystawiając sygnały do sterowania zaworem 4-ro drogowym. UWAGA!Wartość rezystora może być inna (np. 1k czy 2,2 k nie ma to większego znaczenia ale tylko do momentu, gdy nie chcemy podłączać czujników temperatury!!!)

4. I to tyle w wersji minimum, teraz umieszczamy nowa kostkę z PID w zmodyfikowanej podstawce, taką kanapkę wsadzamy do podstawki w sterowniku i odpalamy sterownik ciesząc się algorytmem PID.

5. Jeżeli ktoś chce mieć odczyt temperatur CO i powrotu, to musi podłączyć czujniki z termistorów NTC 10k z jednej strony do tej samej nóżki mikrokontrolera do której był podłączony dodatkowy rezystor 5,6k (!!ważne!! musi byc 5,6k, inaczej sterownik pokaże nieprawdziwe wartości temperatury, ale się nie zepsuje :-)) a z drugiej strony do masy. Estyma dodatkowo włącza równolegle kondensator przeciwzakłóceniowy 10nF, można go też dorzucić :-) - robiąc to najlepiej skorzystać z wyprowadzeń wejścia czujników na złącze PIN5 i wyprowadzić je na zewnątrz na dodatkową płytkę (którą trzeba przygotować samemu) ze złączem do podłączenia czujników. I tu mała uwaga, podłączenie czujnika temp CO uniemożliwi wyłączanie pomp CO przez sterownik, który przejdzie w tryb sterowania zaworem 4-ro drogowym.

6. jak ktoś chce wysterować zaworem 4-ro drogowym to musi zrealizować pkt. 5 oraz dodatkowo przygotować sobie 2 przekaźniki na 12V o odpowiednim obciążeniu styków tak aby mogły przełączać 230V do sterowania napędem zaworu, dwa tranzystory NPN, dwa rezystory ok. 1k, dwie diody i zmajstrować z tego dwa klucze tranzystorowe załączające przekaźnik (klucze zwierają do masy, +12 jest na stałe podłączone do cewki przekaźnika), estyma stosuje jeszcze jakieś elementy przeciwzakłóceniowe (chyba warikapy) podłączone do przekaźnika - ale tu trzeba już sobie samemu sprawdzić jak są włączone w obwód bo tego nie zrobiłem. Miejsce skąd można wziąć 12V i masę z płytki trzeba znaleźć samemu korzystając z miernika :-)

 

U mnie wszystko działa OK, ale teraz muszę popracować nad ustawieniami.

 

 

Życzę powodzenia przy "apgrejdzie" sterowników :-), jedynym problemem jest pozyskanie "kostki" z programem. Swoja drogą zastosowany Atmel ma możliwość sklonowania software ale to chyba kradzież ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witajcie,

 

od półtora tygodnia w moim granpalu płonie...

 

Na początku bez sterownika pokojowego żarł jak wariat kosmiczne ilości peletu, a w domu zrobiło się 30 stopni ;-)

 

Pelet Stelmet - podobno niezły.

 

Mam jednak byczy problem (poza opisywanym powyżej przegrzewaniem podajnika). Problem zaczął występować po zamontowaniu sterownika pokojowego, a tym samym wprowadzeniu pracy z przerwami i przejściu na podtrzymanie. Otóż z rury spalinowej od czopucha (wychodzącego z kotła do góry) do komina cieknie w dużych ilościach smołowaty kondensat przy okazji syfiąc wkoło. W tej chwili oprócz przewodu spalinowego i kotła mam zachlapaną podłogę i ściany. Na kotle zostawiłem ścierkę, żeby nieco uchronić przed zabrudzeniem. Po 2 dniach zastałem ścierkę z grubą warstwą smoły, przesiąknięta na wskroś - oczywiście pomogło przez pierwszą godzinę a potem było jak przedtem. W wyczystce komina jest sucho i czysto, komin jest sprawdzony niedawno przez kominiarzy i jest ok.

 

Mała wizualizacja:

od czopucha do tego miejsca na ścianie bez kafelka biegnie przewód spalinowy (szyber, kolano, prostka, kolano wejście do komina ceramicznego)

 

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/2009-10-31001.jpg

 

Taki widok zastałem dzisiaj:

 

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/2009-11-24001.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/2009-11-24002.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/2009-11-24003.jpg

 

 

Pytanie brzmi:

- czym doszczelnić przewód spalinowy?

- czy można doszczelniać i powodować ściekanie kondensatu do kotła?

 

Pytanie nr 2:

- jakie jest w końcu rozwiązanie problemu przegrzewającego się podajnika? Otwarcie wlotu wyczystki nie dało efektu. Dzisiaj powiększyłem szczelinę.

 

Przy tym muszę dodać, że poza skasowaniem komunikatu nie zauważam uciążliwości. Kocioł pracuje chyba jak gdyby nigdy nic. Jestem na budowie zbyt rzadko, żeby móc powiedzieć to z całą pewnością.

 

Napiszcie, czy mieliście taki problem i ew. jak sobie z nim radziliście.

 

Pozdrav

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód spalin na części do komina powinien być uszczelniony i ocieplony tak aby nie wychładzać spalin na poziomie kotłowni.

Sam alarm podajnika nie oznacza że się przegrzał ale że była taka możliwość i jeśli występuje sporadycznie można nic z tym nie robić.Gdyby często się powtarzało poprosić swojego instalatora o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

u mnie też tak było ( znaczy cieknący kondensat + alarm przegrzania podajnika ).

Jak z tym sobie poradziłem...:

Kondensat - Na chwilę obecną mam założony moderator ciągu i na jego łączniku z rurą spalinową mam założony "spust" do kondensatu. Odprowadzam go do wiaderka, z którego zlewam go 1 x kwartał ( ok 2 cm w wiaderku po fabrbie 3 l ). wcześniej było go znacznie więcej, podobnie jak u Ciebie - wszystko zachlapane + specyficzny zapach. czy można coś z tym zrobić ? Słyszałem, że nie za bardzo..dodam, że u mnie też niestety na wejściu rury spalinowej do komina występują nieszczelności związane z "fachowym" montażem. Ale postanowiłem, że jak będę doprowadzał kotłownię do stanu jak Twoja - dopracuję to...

 

Alarm przegrzania podajnika - występuje b.rzadko, właściwie tyko przy silnych wiatrach ( mam domek parterowy i stosunkowo niski komin, ok 5 m ), miałem kłopoty z ciągiem ( stale był zakłócany ), i wyskakiwał alarm. ..po założeniu moderatora i dostosowaniu go do istaniejących warunków w kotłowni, jest OK.

Oczywiście pracowałem długo nad doborem właściwych ustawień - ale to już mocno indywidualna sprawa.

 

Podsumowując: takie są uroki posiadania pieca na paliwo stałe, i nie uwierzę, że w innych piecach nic się nie dzieje.

Mój sąsiad ma Kostrzewę, 15 KW, pali również pelletem - tam jest inna konstrukcja palnika ( retorta ) i co kilka dni zrywa mu się zawleczka ( przy pellecie !!! ) ,na alarm - nie już reaguje.

Natomiast nie ma chyba kłopotu z kondensatem - aż podejdę do niego i zapytam...

 

Trochę długo, ale i sprawy nie były byle jakie...

 

Pozdrawiam,

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensat występuje z powodu dużej sprawności kotła która wynosi ok. 94% co się z tym wiąże temp. spalin wylotowych jest bardzo niska.

Należ starannie ocieplić przewód spalinowy "do komina" tak aby kondensacja następowała wyżej.

 

Tylko ta ciecz kondensując się w kominie ceramicznym w 2 dni zaklei otwór w odpływie z komina ceramicznego - typ Schiedel.

A jeśli spłynie do kotła to go zeżre w trymiga - przecież to żrąca substancja.

 

Czekam z niecierpliwością na chwilę, kiedy będę zadowolony z zakupu, bo na razie jest z tym słabo.

 

Pania Andrzeju dzisiaj zadzwonię.

 

Pozdrav

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od tego, że czytałem już o ustawieniach, radziłem się speców, sam zmieniałem ustawienia i D... a mianowicie: piec pracuje w trybie pogodowym z regulatorem pokojowym. Wszystko jest OK gdy jest zimno i w regulatorze są zwarte styki. Piec się nagrzewa, pali itd itp. Można powiedzieć bez problemu. Schody zaczynają się w momencie, gdy przechodzi w stan podtrzymania. Sprawdziłem i w takim stanie przy pogodzie jak obecinie około

+10 pracuje około 3h i poźniej się wyłącza z komunikatem brak ognia/opału. Zauważyłem, że w palenisku wtedy jesty tylko popiół i nie ma gramika peletu. Wygląda to tak jakby się wszystko wypaliło. Zwiększyłem podajnik w podtrzymaniu z 20 sek na 35 i nic :(. Postój mam ustawiony na 15 min, paliwo 2, dmuchawa od 20 do 38. Nie mam już pomysłu co może być nie tak. W zeszłym sezonie zacząłem grzać od zimy, ale wiosną też miałem podobnie, tylko rzadziej. Teraz, po przyjściu z pracy muszę rozpalać piec... Macie może pomysł co może być nie tak???? Będę wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od tego, że czytałem już o ustawieniach, radziłem się speców, sam zmieniałem ustawienia i D... a mianowicie: piec pracuje w trybie pogodowym z regulatorem pokojowym. Wszystko jest OK gdy jest zimno i w regulatorze są zwarte styki. Piec się nagrzewa, pali itd itp. Można powiedzieć bez problemu. Schody zaczynają się w momencie, gdy przechodzi w stan podtrzymania. Sprawdziłem i w takim stanie przy pogodzie jak obecinie około

+10 pracuje około 3h i poźniej się wyłącza z komunikatem brak ognia/opału. Zauważyłem, że w palenisku wtedy jesty tylko popiół i nie ma gramika peletu. Wygląda to tak jakby się wszystko wypaliło. Zwiększyłem podajnik w podtrzymaniu z 20 sek na 35 i nic :(. Postój mam ustawiony na 15 min, paliwo 2, dmuchawa od 20 do 38. Nie mam już pomysłu co może być nie tak. W zeszłym sezonie zacząłem grzać od zimy, ale wiosną też miałem podobnie, tylko rzadziej. Teraz, po przyjściu z pracy muszę rozpalać piec... Macie może pomysł co może być nie tak???? Będę wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie grzebałem, jest szansa, że w zeszłym roku majstry od wykończenia coś grzebneli i się nie przyznali... Czy można sprawdzić czy ktoś grzebał w menu serwisowym???

spróbuje może ustawić na regulatorze pokojowym włączenie go na 1 h w ciągu dnia??? Zrobie cykle : 18 - 7 rano ON/ 7 - 10 OF/ 10 - 11 ON/ 11 - 14 OF/ 14 - 15 ON/ 15 - 18 OF/

tyle, że to jest rozwiązanie doraźne i nie likwiduje problemu :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poproszę o numer tel. [email protected]

mam jeszcze takie spostrzeżenie, mianowice w cyklu pieca jest pomiar temp spalin. gdy tsp< niż tpiec +5 to pojawia się komunikat brak ognia. U mnie właśnie jest taka sytuacja. Piec ma t 60 + 5 a tsp=58 i dupa. W instrukcji jest napisane, że powinien piec przejsć do trybu rozpalenie i rozpalić wsjo od nowa, ale u mnie mruga sobie wyświetlacz i piec zimny :(

Coś mi tu śmierdzi....

Fakt, że piec jest połączony z kominem nieocieploną rurą a w kotłowni jest chłodno... dziś skoczę do castoramy i zakupie ocieplenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta ciecz w kominie nic nie zaklei jeśli będzie odprowadzana na bieżąco odprowadzeniem jak w zaleceniach montażu a kanał spalin w kotłowni musi "być ocieplony".

 

W Casto jest taki rękaw z wełny min. i folii alu do kominków. To ma tylko 2,5 cm grubości - wystarczy takie coś? Czy najpierw fi 120 a potem fi 150 i będzie ok?

 

Pozdrav

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...