Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

wrzuć na forum zdjecia dachu i ustyuowania komina i wskaże ci błędy - Granpal jest dobrym kotłem ( niestety ze wzgledu na wysoką sprawność ma bardzo niską temperaturę spalin i stąd bierze się wiekszość problemów z poprawną pracą kotła). Poprostu trzeba spełnić jego wymagania i wtedy kocioł pracuje naprawdę bardzo fajnie. Teraz poprostu musisz dobrze wyczyścić "cały" kocioł włącznie z czopuchem i przewodem spalinowym i na moje oko poprawić trochę komin bo powstaje Ci ciąg wsteczny i stąd wszystkie kłopoty z przegrzewaniem. Trochę Ci pewnie sknocili komin i stad masz problemy bo u dużej cześci klientów przy prawidłowo wykonanym kominie najcześciej (200 schiedel) co jak na potrzeby granpala jest trochę "za bogato" działa prawidłowo bez przegrzewania i dymu w zasobniku. Jeszcze jedna uwaga dla tych co za dużo spalają - kocioł wytwarza taką iloeśc energi jaką jest w stanie odebrać budynek. Wiekszość budynków które opisujecie to nowe budynki ogrzewanie 1 sezon grzewczy i bardzo duża cześć energi jest zużywana na odparowanie wody którą wlaliście w budynek na etapie budowy, to takie suszenie i wygrzewanie budynku i dlatego jest aż tak wyskokie zużycie opału.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

A ja znowu swoje - przez tydzień spokój, ale wczoraj zaczęło mocno wiać i co pół godziny w podtrzymaniu miałem przegrzanie. Rad nie rad, wyszedłem na mróz i powiększyłem otwór w wyczystce (mam go na dworze). Przegrzewało, ale rzadziej. Dzisiaj około południa przestało wiać i dym zaczął walić najpierw rzez regulator ciągu a potem do zbiornika.

Niestety nic do przodu... i żadnych konstruktywnych porad od producenta ani sprzedawcy... smutne

 

Pozdrav

Spróbuj dostać się do wentylatora i go przytkać - np zaworem zwrotnym powietrza fi 100-150 ( Castorama , jakieś 8,50 zł).

Podpatrz u użytkowników Kostrzewy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem zapytać Was o CWU poza sezonem grzewczym. Czy Granpalem grzejecie CWU cały rok?

Czy jest sens wyłączyć piec poza sezonem i grzać wodę grzałką elektryczną? Jeśli tak to ile kosztuje takie grzanie? Jaką grzałkę zastosować 3kW czy 6kW?

Mam zasobnik 300L (2 osoby w domu).

 

No i na koniec: ile Wam piec zużywa pelletu do grzania samej CWU?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj dostać się do wentylatora i go przytkać - np zaworem zwrotnym powietrza fi 100-150 ( Castorama , jakieś 8,50 zł).

Podpatrz u użytkowników Kostrzewy.

niestety tutaj zawór powietrzny nic nie pomoze najpierw trzeba doprowadzic do ładu komin inaczej zawsze bedzie przegrzanie dym i kondensat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety tutaj zawór powietrzny nic nie pomoze najpierw trzeba doprowadzic do ładu komin inaczej zawsze bedzie przegrzanie dym i kondensat.

 

Takie przytykania doloty mogą się źle skończyć - wolę nie eksperymentować ;-)

 

Załączam link do zdjęć - duża rozdzielczość, żeby wszystko można było zbliżyć http://s33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/Granpal/

 

Spojrzałem przez wyczystkę /lusterko do komina - czysty jak trzeba. Nie ma żadnych nacieków, przytkań itd. Komin mam od Kom-Went fi 160.

 

Cały komin ocieplony na całej długości i obwodzie wełną. Na górze po prostu wychodzi rura. Miałem deflektor, ale go zdjąłem. Żałuję, bo problem nie znika, a wełna jest teraz odkryta i będzie nasiąkać. Żeby nie było wątpliwości o jaki deflektor chodzi załączam zdjęcia:

 

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/Granpal/IMAGE_085.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/Granpal/IMAGE_086.jpg

 

Sądzę, że będę mógł go swobodnie założyć z powrotem, bo jest de facto tylko przedłużeniem komina z daszkiem chroniącym wełnę przed zamoknięciem. Podczas budowy wyglądało to mniej więcej tak (rozgrzebane jest bo wkład był obmurowany bez żadnej dylatacji dookoła i kazałem im poprawić - niestety zamiast np. silikonu włożyli wełnę):

 

http://i33.photobucket.com/albums/d93/trabi-wrc/Budowa/2008-09-15002m.jpg

 

Jeśli miałbym go nie zakładać to proszę podajcie mi sposób na osłonięcie wełny przed wodą.

 

Pozdrav

Edytowane przez trabi-wrc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak na początek napisz czy komin jest izolowany ???? Bo na zewnętrznej ścianie nieizolowany bedzie miał bardzo duże studzenie. Napewno musisz szczelnie zatkać tą wyczystkę na zewnątrz bo nigdy komina nie rozgrzejesz i ciągu tam nigdy nie bedzie jeśli bedziesz do komina ładował zimne powietrze. I dalej regulator ciągu ustaw na 10 Pa. Kratka nawiewna powietrza do kotłowni musi być całkowicie otwarta na maxa. Z kotła narazie wywal zawirowywacze kocioł ustaw w kominiarzu na 100% termostat w domu na 30 st i grzej tak minimum 2 dni. Powietrze musisz ustawić tak aby temperatura spalni była tak powyżej 100 st im wiecej tym lepiej. Jeeśli rozgrzejesz komin to powinno być wszystko ok. Przy ustawieniu kotła na 100% i ustawieniu regulatora ciągu na 10 Pa kalpka od regulatora powinna sie bardzo mocno wychylać wtedy napewno ciąg bedziesz miał odpowiedni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osłonę oczywiście należy założyć taka osłona jest jak najbardziej wskazana - nie stosować daszków i nasad kominowych bezpośrenio na wylocie spalin. Granpal wymaga ciągu na pozimie 14-20 Pa i taki ciąg należy mu zapewnic nie sa to wysokie wymagania ale w niektórych przypadkach ze wzgledu na niską temperature spalni trudne do realizacji ale nie niemożliwe. Poprostu należy porządnie wygrzać komin. Edytowane przez Puławiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak na początek napisz czy komin jest izolowany ???? Bo na zewnętrznej ścianie nieizolowany bedzie miał bardzo duże studzenie.

 

Szybko odpowiadam - jak już pisałem komin jest w całości izolowany wełną - to co widać na zdjęciu to taka obszarpana otulina mająca dylatować wkład od czapki.

 

Napewno musisz szczelnie zatkać tą wyczystkę na zewnątrz bo nigdy komina nie rozgrzejesz i ciągu tam nigdy nie bedzie jeśli bedziesz do komina ładował zimne powietrze.

 

Po zamknięciu wyczystki = zwiększeniu ciągu - za 20 minut mam przegrzanie podajnika. Uchylenie wyczystki to zalecenie Kroitza. Zrobię jak radzisz.

 

I dalej regulator ciągu ustaw na 10 Pa.

 

Przy zamkniętej wyczystce i regulatorze na 10 klapka jest prawie ciągle otwarta na max i mimo to przegrzewa podajnik, jednak zrobię co radzisz.

 

Kratka nawiewna powietrza do kotłowni musi być całkowicie otwarta na maxa.

 

Jest otwarta cały czas na max.

 

Z kotła narazie wywal zawirowywacze kocioł ustaw w kominiarzu na 100% termostat w domu na 30 st i grzej tak minimum 2 dni. Powietrze musisz ustawić tak aby temperatura spalni była tak powyżej 100 st im wiecej tym lepiej. Jeeśli rozgrzejesz komin to powinno być wszystko ok. Przy ustawieniu kotła na 100% i ustawieniu regulatora ciągu na 10 Pa kalpka od regulatora powinna sie bardzo mocno wychylać wtedy napewno ciąg bedziesz miał odpowiedni.

 

I tu mam wątpliwość skoro powyższe już trenowałem. Kocioł pracuje na dość wysokich parametrach temperatury spalania. Spaliny mam w podtrzymaniu ponad 70 st. a przy pracy ponad 100-110 st. Klapka się wychyla. Wyciągnięcie zawirowywaczy jest przecież wywalaniem ciepła w komin a nie w grzanie domu (chyba, że to tylko na czas wygrzewania).

 

Mam wrażenie, że nie do końca jasno określiłem problem - nie chodzi o ustawienie, które powoduje dym w zbiorniku, ani o takie, które powoduje przegrzanie. Sęk w tym, że na jednym ustawieniu pół dnia mam dym, a drugie pół przegrzanie co 2 cykle postoju. Skoro cug jest taki, że przegrzewa, to czy jest sens wygrzewać komin (pamiętając jakie temperatury spalin są osiągane)? Wystarczy jednak, że zmieni się siła wiatru i mam wędzarnię

 

Pozdrav

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osłonę oczywiście należy założyć taka osłona jest jak najbardziej wskazana - nie stosować daszków i nasad kominowych bezpośrenio na wylocie spalin. Granpal wymaga ciągu na pozimie 14-20 Pa i taki ciąg należy mu zapewnic nie sa to wysokie wymagania ale w niektórych przypadkach ze wzgledu na niską temperature spalni trudne do realizacji ale nie niemożliwe. Poprostu należy porządnie wygrzać komin.

 

Zdjęcie osłony to zalecenie AK. W sobotę włażę na komin i przykręcam ją na powrót.

 

Pozdrav

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

do trabi-crw

ja bym zrobił tak: z powrotem zainstalował na szczyt komina osłoną którą zdjąłeś - ze względów estetycznych i praktycznych, czyli osłona wełny itd

wyczystkę na zewnątrz - przymknął bym ją do pozycji ok 1 cm szczelina wzdłuż krótkiego boku (zamiast obecnych 5-10cm)

kratkę wentylacyjną "rozbebeszył" bym zupełnie - tak by została jeno dziura

moderator ciągu - nie mam tu doświadczenia, może ustaw tak by klapa zbyt łatwo się nie uchylała

taka jest moja koncepcja co byś w kotłowni miał wystarczająca ilość powietrza do spalania i ciągu dla komina, ja mam właśnie taką dziurę w ścianie na wylot do sąsiedniej piwnicy (mojej własnej, nie sąsiada :)) a w piwnicy otwarte okno, trochę ciągnie po skarpetach, jednak mi to nie przeszkadza...i wszystko pięknie działa

pozdrawiam i trzymam kciuki

zaniew

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka

Ja w tym laboratoryjnym piecu palę już piaty sezon - różnymi paliwami - i właściwie bez żadnych wielkich problemów. Fakt - mam pierwotny sterownik Estymy bez PIDa i innych wynalazków - bo powymyślali te durackie maszyny, bo siły w ręcach nie mieli /Pawlak, nie ja ;)/ Jedyne co mi się przytrafiało, to przegrzanie podajnika w okresie wiosennym kiedy już jest dość ciepło oraz to zerwanie zawleczki. Nie mam moderatorów ciągu ani innych dziwnych rzeczy, komin ma wkład z nierdzewki, ale tez i daszek, a wysoki jest na jakieś 4 m od wlotu. Trabi, 20 kg/dobę ekogroszku /540 kJ/ to mniej więcej to samo, co 35 kg pelletu /560 kJ/, a jeśli firma określa swój pellet markowym to wcale nie znaczy, że on markowy jest. Ja miałbym dla Ciebie takie rady: Po pierwsze, spróbuj na próbę napalić innym pelletem /ja palę Barlinkiem, paliłem też z lokalnej pelleciarni Tartak Olczyk - oba niezłej jakości/, po drugie - też na próbę - wywal PIDa i przejdź na stałe ustawienia. Ja mam następujące - moc palnika 12/15 /praca/postój/, moc dmuchawy 8, podtrzymanie postój 10 min, podawanie 35s, wybieg dmuchawy 10s /niżej się nie da/. Temperatura zadana kotła 65st C histereza 4st. Jeśli będą się zdarzać przegrzania należy poeksperymentować skracając postój a wydłużając podawanie w podtrzymaniu. Broń Boże nie wydłużać wybiegu dmuchawy! I oczywiście ustawić temperaturę alarmu podajnika powyżej 90 st.C - ja mam 90 st. Dym w zasobniku jest z zatkanych płomieniówek, poza tym zawsze staram się utrzymywać zasobnik pełny /dosypuję codziennie od 1 do 2 worków/. Przy pellecie czyszczę płomieniówki raz na miesiąc.

A do Artura - nie grzeję CWU poza sezonem grzewczym piecem, bo to raczej bez sensu. Przy zasobniku 300l proponuję solary tak jak u mnie - 2 bateria po 22 rury - w zasadzie wystarczająco. Jeśli 3 dni nie ma słońca - grzeje grzałka. Można tez rozważyć pompę ciepła.

A granpal to naprawdę świetny piecyk!

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W oczekiwaniu na piec wpadł mi (pewnie nie tylko i mi) pewien pomysł, żeby nie mieszać tematów zapraszam do nowego tematu:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?171280-Samodzielna-produkcja-pelletu-D&p=4491949#post4491949

 

A tak przy okazji wszystkim grandmaniakom wszystkiego dobrego w nowym roku, jak najmniej przegrzanych podajników, dymu w zbiorniku, super ciągu i oby wszystkie piece paliły jak najmniej pelletu :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fachowcy...specjaliści...fachowcy.....

po moich zrobiłem, bo musiałem:

- zmieniłem usytuowanie czujnika T c.o.

- zmieniłem usytuowanie czujnika T powrotu

- przepiąłem podłączenie zaworu mieszalnego - zamykał kiedy miał otwierać i odwrotnie...

 

teraz sterowanie kotłem mam właściwe....chyba....ale, raczej tak

...nie chce mi się tego komentować....życzę "trabiemu" pomyślnego rozwiązania jego problemów....

pozdrawiam

zaniew

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety tutaj zawór powietrzny nic nie pomoze najpierw trzeba doprowadzic do ładu komin inaczej zawsze bedzie przegrzanie dym i kondensat.

Spokojnie może pomóc - przegrzanie następuje wskutek cofania żaru do rury podajnika. a taki zawór powoduje ograniczenie dopływu powietrza i w rezultacie ograniczenie tego efektu.

Sprawdzone w Kostrzewach, HT, Kellerze itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...