Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A czy wariant 2 nie daje takiej korzyści, że bufor może być znacznie mniejszy? Tak wynikałoby z tego tekstu (akapit "Instalacja z pompą ciepła - układ z buforem wpiętym szeregowo")

https://www.muratorplus.pl/technika/ogrzewanie/instalacja-pompy-ciepla-wymagania-dla-instalacji-z-pompa-ciepla-koszty-ogrzewania-aa-hShU-8YUq-eK2f.html

Niemożliwe! Na zewnątrz jest aktualnie z 80-90% wilgotności powietrza, Drewno po suszeniu komorowym ma 15 %.

 

Nie będę się spierał, tyle pokazuje czujnik stihla, może przekłamuje. Jednakże biorąc pod uwagę że drewno suszone było w baaardzo przewiewnym miejscu i jednocześnie słonecznym oraz że polana są spękane po całości to zakładam że czujnik nie oszukuje o więcej niż parę pkt %.

A słyszał tu ktoś o wilgotności względnej, bezwzględnej i stanie "powietrznie suchym" ?!

 

Adam M.

Mam jeszcze pytanie odnośnie zasilania bufora i odbioru. Króćce przyłączeniowe mam w buforze niesymetrycznie. I teraz gdzie podłączyć zasilanie oraz odbiór.

tak...

Rysunek1.JPG

 

czy tak...

Rysunek2.jpg

A każdy, kto słyszał o higroskopijności, przed jesienią zwozi drewno do suchej kotłowni.

 

10-15m3??

 

U mnie albo higroskopijność nie działa albo czujnik zepsuty bo drewno na dworze pod wiatą ciągle w okolicach 15% mimo że pada na dworze.

Tak samo było w zeszłym roku przez cały sezon.

Deski podłogowe po suszarni przychodziły 8% jeśli założyć że miałyby się wyrównać do powietrza w pomieszczeniu ok 50% to cała podłoga by mi spuchła.

Wydaje mi się że z tą wilgotnością drewna i jego powietrznosuchością to nie jest takie proste i oczywiste.

@romano78

 

Fajnie kompaktowo zrobione , instalacja też. Zaciekawiło mnie pudełko z gniazdami dla pompek -skad toto ? jakiś gotowiec czy samoróbka ?

Mnie ciągle wkurzają przewody od pompek łażące po rurach. Może ktoś ma jakiś patent ? Doklejać toto taśmą ?

@seba_m wydaje mi się że lepszy będzie wariant 2, bo ciepła woda i tak pójdzie pod czapkę prądem konwekcyjnym. W wariancie 1 limitujesz sobie pojemność użytkową bufora tym że odbiór jest niżej. Najlepiej to spawacza zawołaj i niech Ci rurkę przyspawa.
@romano78

 

Fajnie kompaktowo zrobione , instalacja też. Zaciekawiło mnie pudełko z gniazdami dla pompek -skad toto ? jakiś gotowiec czy samoróbka ?

Mnie ciągle wkurzają przewody od pompek łażące po rurach. Może ktoś ma jakiś patent ? Doklejać toto taśmą ?

Nie widać zdjęcia jak kolega to obejrzał !?

10-15m3??

 

U mnie albo higroskopijność nie działa albo czujnik zepsuty bo drewno na dworze pod wiatą ciągle w okolicach 15% mimo że pada na dworze.

.

 

Higroskopijność na pewno działa. Nie podejmuję się tłumaczenia zjawiska, bo jestem amatorem, ale w internecie można znaleźć naukowe opracowania.

Ale na potrzeby problematyki palenia drewnem warto wiedzieć, że przy temp. bliskiej 0 i wilgotności powietrza 99% drewno w zależności od gatunku i wieku itd. osiągnie ok 30% wilgotność, i wówczas będzie w stanie równowagi higroskopijnej, czyli więcej nie zaabsorbuje. No chyba że wstawimy je do wody to dodatkowo jeszcze nasiąknie. W tym roku mieliśmy dobre warunki do suszenia drewna na zewnątrz więc była szansa że latem osiągnęło ono poniżej 15%. Jeżeli zostawimy je na zewnątrz to wilgotność z każdym dniem typowej jesiennej pogody będzie rosła, natomiast jeżeli schowamy je w kotłowni gdzie temp. wynosi ok 20 stopni a wilgotność powietrza 50% to wilgotność drewna jeszcze spadnie do max 9 %. Jest chyba różnica w paleniu drewnem o wilgotności 20% a drewnem o wilgotności 10 %.

Sam możesz sprawdzić jaka jest różnicę. Zostaw z 10 kg drewna w kotłowni na 2-3 miesiące, w styczniu taką samą ilość przywieź z pod wiaty i sprawdź ile wody udało Ci się zagrzać w buforze, jak to drewno się rozpalało i jak ono dymiło. Albo zostaw zapałki pod wiatą na 2-3 miesiące i spróbuj je zapalić. Da się spalić drewno przywiezione prosto z lasu, a także z wilgotnością 30% 20% i 10%.

A teraz co do pomiarów wilgotności to woda z drewnem związana jest w różny sposób. Jeżeli pozbędziemy się wody związanej w wyniki nasiąkliwości drewna to pozostanie: ok 65% wody w stanie wolnym znajdujących się przestrzeniach międzykomórkowych i kapilarach, woda związana ok 30 %, która jest zamknięta w komórkach (należy sezonować drewno aby dało się uwolnić tę wodę) i 5% w wiązanych chemicznych. Co jest w stanie zmierzyć przyrząd?

I w końcu problem przechowywania drewna. Jeżeli zdecydowałeś się na palenie drewnem to chyba masz choć trochę miejsca w kotłowni na opał, choćby zapas na 2-3 miesiące, wówczas co miesiąc możesz uzupełniać zapas a przez 2 miesiące opał się dosuszy. Mój ojciec w kotłowni miał dwie nie izolowane rury na których układał drewno przed załadunkiem do kotła. A pozostała część, która się nie zmieści trzeba kombinować. Ja też mam za małą kotłownię na cały opał (ale 8 m3 wchodzi) dlatego kupuję też węgiel. Choć 2 lata temu nie miałem czasu, aby przygotować drewno to paliłem tylko węglem.

@romano78

 

Fajnie kompaktowo zrobione , instalacja też. Zaciekawiło mnie pudełko z gniazdami dla pompek -skad toto ? jakiś gotowiec czy samoróbka ?

Mnie ciągle wkurzają przewody od pompek łażące po rurach. Może ktoś ma jakiś patent ? Doklejać toto taśmą ?

 

Te gniazda 3 w rzędzie pojedyncze i czwarte podwójne to nie do pompek tylko do grzalek 3razy 3kw a kable puszczam w korytkach

20181010_174146.jpg

20181010_174136.jpg

20181010_174104.jpg

20181006_153033.jpg

Edytowane przez romano78

Panowie, planuję taki zbiornik:

https://zbiornik-buforowy.eu/lmt-0300-0v.php

Grzał będę cały zład i tylko pobierał z wężownicy CWU bo ogrzewanie mam elektryczne.

Producent twierdzi że muszę mieć naczynie wzbiorcze i to 50litrów !, bo innych nie ma..

Woda niespecjalnie ściśliwa/rozprężna jest więc powątpiewam.

Jak naleję pod korek to nie będzie co się rozprężać raczej. Dobrze myślę ?

Niedobrze.

FATALNIE!

WCALE nie myślisz!

 

(Pytanie było - czy dobrze myślę!)

Zajrzyj do podręcznika fizyki!

 

Adam M.

Zajrzyj do podręcznika fizyki!

 

Adam M.

 

Podręcznika "już" nie mam, ale podpierałem się kilkoma pracami z netu...np :

http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/fizykaAiR/17_term_1.pdf

http://bobo.fuw.edu.pl/~rjb/Termodynamika/

Gdzie jest wykres któy tą rozszarzalność pokazuje.

Wynika z niego że od 0 do 100*C woda rozszerzy się o 5% około.

 

Co przy 300ltr zbiorniku daje 15 litrów, prawda?

Wiem że ciśnienie wzrośnie, ale nie umiem policzyć lub znależć wzoru liczącego to dokladnie.

 

W każdym razie 50litrów na naczynie wyrównawcze to za dużo wg mnie.

 

Zbiornik powinen wytrzymać 3 bary a przyrost 5% objętości nie powinien spowodować wzrostu ciśnienia o 100-200% prawda?

 

umie ktoś to policzyć lub poratuje wzorem ?

woda wykres.jpg

Edytowane przez dpo
Chcesz zalać wodą zbiornik nie pozostawiając żadnego powietrza, szczelnie go zamknąć i potem tę wodę ogrzewać? Skoro jak sam zauważyłeś woda jest nieściśliwa, a objętościowo jej przybędzie to jak myślisz co się stanie? Gdzie się podzieje te 15 litrów?

W zależności od tego - gdzie pęknie - będzie tego znacznie więcej jak 15 litrów...

:lol:

 

Przecież Ty usiłujesz zrobić z bufora rurę Perkinsa!

:lol: :lol: :lol:

To będzie bardzo widowiskowa, jak zadziała!

Ale - odradzam!

 

Adam M.

Gdzieś się podziać wzrost ciśnienia musi - to wiem. Co nie zmienia faktu, że muszę wiedzieć ile powietrza trzeba mieć w zbiorniku aby mogło ono skompensować ten 5% przyrost objętości wody. Macie jakiś wzorek na to Panowie ? Ostatecznie zrobię wzbiorcze naczynie ale wolałbym go uniknąć jeśli to możliwe.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...