Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

....schemat jest prawidłowy ?...

Moim zdaniem takie podłączenie jest błędne. tzn w tym wypadku zawór otworzy się dopiero gdy woda w kotle przekroczy nastawioną temperaturę. Równocześnie włączy się pompa obiegowa. Ja to widzę tak, że zawór otwiera się gdy spaliny przekroczą ustawioną temperaturę bez względu na temp. kotła, czyli skoro dołożyłeś do schematu termostat to sterownik musi przerywać tylko obwód pompy, a nie zaworu, czyli musi być na czerwonym przewodzie do pompy CO (którą dorysowałeś).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moim zdaniem takie podłączenie jest błędne. tzn w tym wypadku zawór otworzy się dopiero gdy woda w kotle przekroczy nastawioną temperaturę. Równocześnie włączy się pompa obiegowa. Ja to widzę tak, że zawór otwiera się gdy spaliny przekroczą ustawioną temperaturę bez względu na temp. kotła, czyli skoro dołożyłeś do schematu termostat to sterownik musi przerywać tylko obwód pompy, a nie zaworu, czyli musi być na czerwonym przewodzie do pompy CO (którą dorysowałeś).

 

Hmm właśnie dokłanie chciałem, żeby to działalo w ten sposób, że działanie pompy kotła = otwarcie zaworu a w przeciwnym razie zawór kulowy ma być zamknięty( +awaryjne otwarcie zaworu i włączeniu pompy kotła przy 95 stopniach wody ). Nie widzę potrzeby otwierania zaworu jeśli temperatura na kotle jest mniejsza niż nastawa włączenia pompy na sterowniku (65-70 stopni) - mam zawór termostatyczny do ochrony powrotu kotła na 55 stopni i jesli temperatura na wyjściu z kotła jest mniejsza niż 65 stopni to znaczy, że albo rozpalam albo już w kotle wygasa. Bufor ładuje tylko pompą CO bez grawitacji. Termostat na czopuchu ma za zadanie wyłączenie pompy i w tym przypadku zamknięcie zaworu jeśli temperatura spalin jest mniejsza niż 60-70 stopni tzn. w kotle wygasło, mimo, że na powrocie do kotła z bufora może być T wody nawet 90 stopni. Pewnie coś źle rozumuję i zastanawiam się właśnie co :-)

 

Dziękuję za Państwa pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jerzyka51

Chcesz sobie poradzić z rozładowaniem bufora, ja chcę przez termostat lub zawór trójdrożny zapewnić ciepły powrót do kotła.

Nie mam pomysłu jak sobie z tym poradzić.

adam_mk kiedyś tworzył układ z termostatem z silnika spalinowego. ale nie znalazłem żadnych wniosków.

Chciałbym żeby to chodziło na grawitacji (baniak piętro wyżej niż kociołek) I żeby do kotła był ciepły powrót,

Może ktoś już coś takiego popełnił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te schematy znam, przyglądam się dyskusji od dawna.

Chciałbym żeby kociołek był z buforem podłączony tylko na grawitacji.

Bez pompek itp. A za buforkiem dopiero zasilanie na c.o. z jakimś sterowaniem.

Buforek piętro wyżej niż kociołek więc grawitacyjnie bez problemu, Myślałem żeby wsadzić w układ zawór trójdrożny

termostatyczny, pilnujący temp. powrotu.

Np.Zawór temperaturowy afriso ATV 336. Ale niewiem czy to mogłoby poprawnie zadziałać na grawitacji.

Bo np. esbe, jak dobrze wyczytałem, potrzebuje jakiegoś tam cisnienia na wejsciu żeby działać poprawnie.

Ma to być uklad służący w moim starym domu i edukacyjny przed wsadzeniem dupnego bufora do nowego domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariusz - ale ten schemat co Ci zapodałem - to czysta grawitacja.. bo pompka jest poza obiegiem.. głównym ..

ona jest na bypasie, na gałęzi .. i tylko przestaje pracować - od razu puszcza zawór różnicowy 2" cadilo polecam..

chyba że inny będzie też miał równie duże światło przepływu.

ESBE działa poprawnie .. tylko od temperatury, mam 6/4 72st.. i to on pilnuje powrotu kotła.

Na rurach grawitacyjnych nie ma żadnego przewężenia itp ..jedyna wada ? to że bufor nie jest wyżej jak kocioł..

Inaczej ochrony powrotu nie osiągniesz, jak widzisz , jest jeszcze obejście pomagające wcześniej otworzyć obieg..

i podmieszanie ustawić, zawór 5/4 grzybkowy

siatkowy filtr też DN32 5/4 .. a nie 1" calowy .. wszystko aby nie dusić przepływu przez pompkę i układ działa tak

ze na 1 biegu pompka chodzi bardzo dobrze i nie pozwala przy pełnym otwarciu gdzybkowego

dopuścić do wzrostu temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Chciałbym żeby kociołek był z buforem podłączony tylko na grawitacji.

Myślałem żeby wsadzić w układ zawór trójdrożny termostatyczny, pilnujący temp. powrotu."

 

Tak się nie da.

Takim zaworem "psujesz" obieg grawitacyjny.

Realnie - wyłączysz go, albo, jak zawór będzie "bocznikował" baniak - nie weźmie udziału w procesie.

 

Trzeba to inaczej zorganizować...

NIE PILNOWAĆ temperatury powrotu tylko temperaturę wody opuszczającej kocioł.

Im więcej lodowatej wody do kotła wpłynie tym więcej spada temperatura wylotu.

Jak wylot zdławisz - temperatura powrotu nie ma znaczenia (bo znaczenie ma ILOŚĆ tej zimnej wody).

Taki cel realizuje termostat wpięty w wylot z kotła, co kiedyś opisywałem...

Kocioł wtedy "pompuje, czy porcjuje" wylot. Bierze , dogrzewa, wypuszcza - i kolejny cykl...

Robi to tak długo, puki temperatura powrotu do kotła nie podniesie się na tyle, aby delta kotła pozwoliła na STAŁE otwarcie termostatu (koniec porcjowania) a rolę regulatora podejmuje miarkownik ciągu.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiszę...

MOŻNA tak wyregulować układ poprzez ZDŁAWIENIE częściowe dopływu do kotła, zwłaszcza DUŻEGO kotła, aby możliwie krótko "porcjował".

W efekcie - szybko termostat zostaje otwarty na stałe, ale kocioł nie idzie na pełnej mocy, bo miarkownik go ograniczy.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, tu powrotu ciepłego pilnuje pompka.

Układ jest na grawitacji.

Ja myślałem o układzie do bufora na grawitacji, i z zaworem termostatycznym.

Zawór ten miałby pilnować ciepłego powrotu bez użycia pompy.

Coś jak układ który kiedyś pokazywał Adam_mk z termostatem z silnika spalinowego.

Zawór który pokazałem pełni wlaśnie taką funkcję. Jakie tam są przekroje kanałów jeszcze niewiem.

Wiem że np. esbe rzekomo potrzebuje pompy do prawidłowej pracy i ma małe przekroje kanałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to nie jest bezpieczne ..zawór może się "zaciąć"

Układ z termostatem .. jest prosty.. Ursus C360 lub C385 ma właśnie na 72 st .. tylko tokarka i spawarka.

Jak pisałem, baniak wyżej pieca .. to jedyna zmiana której chciał bym dokonać.

 

Ale pompa Ci nie zaszkodzi.. na rozruchu zablokuje "grawitację" szybko podniesiesz temperaturę kotła.. do czasu aż dół bufora nie będzie miał 50st.. to pompka może chodzić.

Inaczej to nie będzie działać jak trzeba.. bo gałąź grawitacji będzie zdławiona i koniec końców..wylejesz dziecko z kąpielą. Sorry że się "upieram" siedziałem gmerałem itp..

a Kolega Mac zapodał układ.. który się bardzo dobrze sprawdził.. bo jest "grawitacyjny"

nie potrzebuje włączać pompki, sobie jest bo jest..

tyle że z warunków technicznych .. wynikło że baniak jest nawet ciut niżej niż kocioł..

"dół" baniaka.

 

zwłaszcza DUŻEGO kotła, aby możliwie krótko "porcjował".

W efekcie - szybko termostat zostaje otwarty na stałe,

krótki obieg chodzi do czasu kiedy termostat puści na duży, ale u mnie mogę zrobić to kiedy mi pasuje..

i zwiększyć podmieszanie, w zależności od potrzeb i palenia.. czy na ful, czy lekko..

a woda musi odbierać ciepło z kotła stale.. i nie dopuszczać do szybkich wzrostów temperatury.. ilość mocy przekazanej wodzie ...

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam .. to nie problem jest że na stałe.. rozwiązałem to dając nad zaworem .. zawór grzybkowy..

i sobie wyreguluje jak mi patuje.. jedyna rzecz - którą bym zmienił ? to położenie bufora - nad kotłem.

A tak tego układu bym za nic nie ruszał .. działa cudnie i miodnie.. może ciut zrobić z kotła DS'a

aby na ceramice dobrze spalać drewno.. i może ciut ściąć moc.. bo jest jest naprawdę sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariusz7924 Podłącz bufor wg schematu jaki zamieścił מרכבה lub analogicznego z zaworem 3d na powrocie do kotła.

Będziesz miał i w 100% możliwą prace na obiegu grawitacyjnym, jak i również szybkie ładowanie "bufora prawie wrzątkiem" za pomocą pompki. Pompkę wysteruj termostatem z czujnikiem przy czopuchu. W ten sposób otrzymasz układ bardzo tani w realizacji (pompka i termostat ok 150zł) i w eksploatacji (4h*ok 40W za prąd podczas pracy kotła z bardzo dużą sprawnością) , oraz bardzo prosty i wygodny w obsłudze. Dodatkowo dzięki zbiornikowi umieszczonemu nad kotłem masz załatwioną sprawę samorozładowania.

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno, już pisałem, ale powtórzę jeszcze raz - przy pracy kotła z maksymalnie otwartą przepustnicą/z mocą optymalną

(a na taką prace pozwala bufor) nie ma potrzeby stosowania ochrony powrotu. Przepływ powietrza przez kocioł (zwłaszcza, przy obiegu grawitacyjnym, gdy przepływ wody jest mały) uniemożliwia skraplanie się kondensatu na jego ściankach.

Podmieszanie w tym wypadku umożliwia szybsze uzyskanie wody o wymaganych parametrach, oraz przy spalaniu drewna, szybsze uzyskanie sprzyjających warunków w palenisku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ATTACH=CONFIG]376486[/ATTACH]

Mariusz tu masz schemat ciepłego powrotu do kotła ..

[ATTACH=CONFIG]376487[/ATTACH] tak wygląda na żywo

 

 

Zapytanie o poprawność umiejscowienia pompy krótkiego obiegu względem zaworu mieszającego. Wszelkie prawidła pokazują umiejscowienie pompy za wspomnianym zaworem 3D. Czytam, że nie masz problemów z instalacją więc może jednak rozwiązanie się sprawdza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa jest prawidłowo ustawiona .. przemieszcza wodę na krótkim obiegu, do czasu aż zawór temperaturowy nie puści na długi obieg..

działa naprawdę dobrze - pompa nie musi wysilać się biorąc wodę.. - nie słychać kawitacji itp ..

a grzybkowy nad zaworem.. to 2 obejście i możliwość wcześniejszego otwarcia wielkiego obiegu.. działa .naprawdę rewelacyjnie na pompce..

grawitacja .. pasowało by wyżej baniak... względem pieca

 

z ustawieniem pompy jest tak.. zależnie od dzielenia gałęzi - jak cdn

 

eb32dda90633.jpg

Zawory 3d.jpg

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytanie o poprawność umiejscowienia pompy krótkiego obiegu względem zaworu mieszającego. Wszelkie prawidła pokazują umiejscowienie pompy za wspomnianym zaworem 3D. Czytam, że nie masz problemów z instalacją więc może jednak rozwiązanie się sprawdza

 

Są różne rodzaje zaworów 3d. Ten co ma מרכבה jest zaworem rozdzielającym i w tym wypadku może być pompa przed zaworem. W analogicznym schemacie który pokazywałem wcześniej jest zawór mieszający i tam pompka jest za zaworem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat przedstawiony przez מרכבה gwarantuje ładowanie bufora wodą powyżej 72*C jednak nie gwarantuje ochrony powrotu. Jeśli woda wychodząca z kotła będzie miała temperaturę powyżej 72*C to całość będzie puszczona na bufor, a powrót do kotła może być zimny.

 

Hmm właśnie dokłanie chciałem, żeby to działalo w ten sposób, że działanie pompy kotła = otwarcie zaworu a w przeciwnym razie zawór kulowy ma być zamknięty....

 

Dzwoniłem wczoraj do sprzedawcy zaworu który podawałem w linku. Dowiedziałem się, że czas ładowania kondensatorów to 5minut - długo! To może być problemem w przypadku częstych chwilowych zaników napięcia, a także w przypadku podłączenia przez sterownik temperatury CO. Wszystko zależy od instalacji.

U mnie tak by nie działało bo: woda się zagrzeje, włączy się pompa - zawór się otworzy. Pompa wybierze ciepłą wodę i się wyłączy - zawór się zamknie (ładują się kondensatory zaworu) jeżeli kocioł szybko podgrzeje wodę to pompa się znów włączy, ale zawór się nie otworzy, bo nie zdąży się naładować.

Podłączenie zaworu tylko przez termostat kominowy będzie otwierało zawór po rozpaleniu i zamknie po wygaszeniu (przedłuży również żywotność zaworu) - gdy spaliny będą zimne - przynajmniej u mnie tak to działa.

 

Co do samej rozmowy telefonicznej odnośnie zaworu to sprzedawca (producent zaworu) jakoś tak raczej namawiał mnie do zaworu 3 lub 4 przewodowego i zrobienia zasilania awaryjnego tak jakby nie do końca był pewny, że ten zawór 2-przewodowy jest dobry i będzie się sprawdzał. Dodatkowo aktualnie nie ma tych siłowników na 230V są tylko na 12V, więc dodatkowo trzeba jeszcze zasilacz.

Edytowane przez tomno
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...