tewu80 10.01.2020 20:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 Ognisko? Ale to już "kurna chata"... Adam M. Dzięki za merytoryczne wsparcie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Mi 10.01.2020 21:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 MPM DS II do drewna się nie nadaje. Mam, palę drewnem. Pojemność komory i jej wymiary nie pozwalają na optymalny załadunek drewnem, trzeba kilka razy dokładać żeby nabić bufor, drewno musi być dość drobno porąbane max 6x6cm przekrój. Polana cięte na 60cm i drobno połupane układane pionowo byłyby jakąś opcją gdyby nie to że ze względu na kształt komory wąski a wysoki (ładowniae od góry) drewno się wiesza ewentualnie drewno podrobione na 25cm kawałki i układane poziomo ale to już sie robi masa roboty z przygotowaniem. Zrobiłem test z węglem (musi być gruby co najmniej 5x5cm) trzy razy i tu zupełnie inna bajka, rozpałka, na to trochę drobnego iglastego i parę grubszych kawałków zasypać workiem 25kg węgla podpalić i za 4h przyjść wyłączyć pompę, nic robić nie trzeba i jednym załadunkiem nabija 2150l z 40 na 75stopni. Cug musi być bardzo konkretny albo dołożony wentylator, wywalone "drabinki" z komór no i rozpalanie jest trochę utrudnione bo ogień trzeba podłożyć przy palniku, ja zwijam rurkę z tektury w tym celu żeby zasyp nie odciął mi dostępu do tego miejsca. Ja kocioł sprzedaję i kupuję atmosa bo chcę zostac przy drewnie, jak ktoś chce czysto palić węglem to MPM jest bardzo dobry do tego. Chyba największy problem twojej instalacji to moc kotła, która jest za mała do wielkości bufora. Aby nagrzać bufor na max musiałby pracować z 8h na pełnej mocy. No i w komorze musiałbyś pomieścić z 40 kg drewna. Przy tak dużym buforze to powinieneś mieć pow 30 KW mocy kotła . W dużych kotłach masz też duże komory do załadunku drewna. Z kotłem 50 KW nagrzałbyś bufor w 2,5 godz. Większość ma problem ze zbyt buforem, Ty masz odwrotnie. Kiedyś też zastanawiałem się nad holzgazem, ale doszedłem do wniosku że lepiej mieć kocioł, w którym można spalać i drewno i węgiel. Wieszanie się drewna w dolniakach to standard. Jeżeli będziesz palił dużymi kłodami 60 cm to jeszcze zmniejszysz wydajność. Ja sprawdzałem u siebie i najlepszą wydajność daje palenie polan o średnicy 5 -10 cm długich na 20- 25 cm. Zbyt drobne i zbyt grube to strata wydajności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Mi 10.01.2020 21:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 Witam ekspertów. Poszukuję porady odnośnie pieca zasypowego + bufor ciepła. Mam nowy dom około 250 m2 z 15 cm styropianu na ociepleniu elewacji i 30 cm wełny na poddaszu. W domu jest 90 m2 ogrzewane podłogówką, a reszta grzejnikami. Planuję kupić piec zasypowy MPM DSII 25 kW i do niego bufor ciepła 1000 litrów. W piecu planuję palić w większości drewnem, czasem węgiel. Zdaję sobię sprawę, że 1000 litrów to za mało jak na taki metraż, ale na razie na tyle pozwala mi miejsce w kotłowni (W dalszej perspektywie być może dołożę drugi bufor). Czy ktoś mi wyjaśni jakie mogą być konsekwencje zbyt małego bufora na taką powierzchnię? Co może się dziać? Jak najlepiej w moim przypadku rozwiązać grzanie CWU (6 osób w domu)? Czy piec 25 kW to nie będzie za dużo? Z góry dzięki za pomoc Bufor 1000 l pomieści ok 70 KWh enerii, kotłem 25 KW zagrzejesz go w niespełna 3h. Przez większość sezonu będziesz palił raz dziennie, ale jak przyciśnie mróz to na dobę nie starczy. Jeżeli jednocześnie palisz w kotle i grzejesz chałupę podnosząc w tym czasie temp. o 1-2 stopnie akumulujesz dodatkowo ciepło w podłodze z ogrzewaniem podłogowym i ścianach chałupy. W wariancie minimum to wystarczy. Jeżeli chcesz dodatkowo z bufora ogrzewać wodę to 1000 l będzie za mało. Masz dwie możliwości, albo powiększyć bufor i wstawić wężownice, albo dostawić bojler i ładować bojler osobna pompką z bufora. Jeżeli przez cały rok chcesz grzać wodę kotłem to lepiej zwiększyć bufor i wstawić wężownicę, natomiast, jeżeli chcesz latem grzać prądem to lepszy będzie mniejszy bojler. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 10.01.2020 21:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 W takim razie co byś polecił do drewna? Dobry HG. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 10.01.2020 21:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 Dzięki za merytoryczne wsparcie... Yoda tak nie raz ma... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 10.01.2020 22:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 Yoda tak nie raz ma... No, kurczaki! Pytał - CO NAJLEPSZE DLA DREWNA!!!! Zna cos lepszego jak ognisko? Ja - nie! No, wedzarnia - tez moze być , jak jest co uwędzić... Jemu chyba chodziło o to, co na drewno jest najlepsze dla domu. Tu ekspertem nie jestem, ale chyba litwini jakiś cud-kociołek zrobili potem powielany powszechnie. Brał coi dali i niewazne jak mokre. Holcgaz... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tewu80 10.01.2020 22:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2020 Bufor 1000 l pomieści ok 70 KWh enerii, kotłem 25 KW zagrzejesz go w niespełna 3h. Przez większość sezonu będziesz palił raz dziennie, ale jak przyciśnie mróz to na dobę nie starczy. Jeżeli jednocześnie palisz w kotle i grzejesz chałupę podnosząc w tym czasie temp. o 1-2 stopnie akumulujesz dodatkowo ciepło w podłodze z ogrzewaniem podłogowym i ścianach chałupy. W wariancie minimum to wystarczy. Jeżeli chcesz dodatkowo z bufora ogrzewać wodę to 1000 l będzie za mało. Masz dwie możliwości, albo powiększyć bufor i wstawić wężownice, albo dostawić bojler i ładować bojler osobna pompką z bufora. Jeżeli przez cały rok chcesz grzać wodę kotłem to lepiej zwiększyć bufor i wstawić wężownicę, natomiast, jeżeli chcesz latem grzać prądem to lepszy będzie mniejszy bojler. Dzięki! To mi bardzo pomogło i rozjaśniło sytuację. Problem jest taki, że większy bufor nie zmieści się w otwór drzwiowy Czy można sobie wyobrazić np. dwa bufory, każdy po 1000 litrów? W jaki sposób można je połączyć? W jaki sposób rozwiązane byłoby wtedy grzanie CWU? Czy jeden z buforów miałby wężownicę a drugi nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szaryb 13.01.2020 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 (edytowane) Dzięki! To mi bardzo pomogło i rozjaśniło sytuację. Problem jest taki, że większy bufor nie zmieści się w otwór drzwiowy Czy można sobie wyobrazić np. dwa bufory, każdy po 1000 litrów? W jaki sposób można je połączyć? W jaki sposób rozwiązane byłoby wtedy grzanie CWU? Czy jeden z buforów miałby wężownicę a drugi nie? na 70kWh pojemności to ja bym raczej nie liczył, martwe strefy itp. To dosyć proste w liczeniu (jak po nocy palnąłem co -to poprawcie): podniesienie 1L wody o 1*C pochłania ok. 4300J (ciepło właściwe wody) pracy, 1W mocy przez godzinę (3600s) daje .. 3600J, czyli 1 kWh - kilowatogodzina 1000W*3600sekund = 3.600.000J (3,6MJ). Jeżeli grzejesz bufor do temp dajmy 95*C, ale minimalną temp. (dla podłogówki) utrzymujesz 35*C, to różnica temperatur wychodzi 60*C i to jest teoretyczna pojemność twojego bufora - 60C*1000L*4300J/L / 3.600.000J(->1kWh) = 71,66kWh pojemności. No to teraz 71600W (71,6kWh) / 250m2 / 24h(doba) = (71600/250/24) = 11.93W/m2 - czy to wystarczy do ogrzania? - 12W/m2 mocy? tego nie wiem (podobno dla domów dobrze ocieplonych przyjmuje się ok. 40W/m2 - aby starczyło (w morozy -20?), a daawniej fachowcy liczyli (słyszałem osobiście) tak po prostu 100W/m2 i "panie, będzie ciepło"). ".. W jaki sposób można je połączyć? " - było pytanie takie ~5-8 stron temu. - przewiń. Odnośnie innej części - pchania się w bojler - też ma swoje uroki, pomijam moją "przygodę", ale to kolejny baniak przysparzający problemów (i obaw) , śrubunków, pomp, anod magnezowych czy tytanowych (po 400-500+zł), termometrów, sterowania, alarmów, naczyń przeponowych (choć i tak myślę że powinno być gdzieś na drodze ZWU). @Tomasz MI - mnie też pompka zaciąga przy rozruchu powietrze z odpowietrznika (widać go na zdjęciu), przerobiłem w tzw. międzyczasie ciut śrubunki i dodałem poziomo ZZ 1/2" grzybkowy z plastikowym grzybkiem i wyrwaną sprężyną - licząc że woda po obu stronach ZZ vs powietrze zadziałają jak na to liczyłem, niestety, prawie nic to nie dało - więc odpowietrzam i zakręcam odpowietrznik , ze względu na wysokość n.wzbiorczego nad układem - małą różnicą poziomów (ok. 50-70 cm) od bojlera - który powiesiłem max. wysoko, czyli blisko sufitu (10cm), bez kucia betonu w stropie chyba nic innego (taniego w realizacji) nie wymyślę, ot - "wyszło w praniu". [edit] ps. Zapomniałem dodać, bo może niezrozumiałe, że tymczasowo bojlerem dwupłaszczowym .. grzeję podłogówkę - puszczając wodę od góry w dół płaszcza. @romano - napiszę za dzień/dwa - jak znowu znajdę chwilę. Edytowane 13 Stycznia 2020 przez szaryb ps. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tewu80 13.01.2020 02:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 na 70kWh pojemności to ja bym raczej nie liczył, martwe strefy itp. To dosyć proste w liczeniu (jak po nocy palnąłem co -to poprawcie): podniesienie 1L wody o 1*C pochłania ok. 4300J (ciepło właściwe wody) pracy, 1W mocy przez godzinę (3600s) daje .. 3600J, czyli 1 kWh - kilowatogodzina 1000W*3600sekund = 3.600.000J (3,6MJ). Jeżeli grzejesz bufor do temp dajmy 95*C, ale minimalną temp. (dla podłogówki) utrzymujesz 35*C, to różnica temperatur wychodzi 60*C i to jest teoretyczna pojemność twojego bufora - 60C*1000L*4300J/L / 3.600.000J(->1kWh) = 71,66kWh pojemności. No to teraz 71600W (71,6kWh) / 250m2 / 24h(doba) = (71600/250/24) = 11.93W/m2 - czy to wystarczy do ogrzania? - 12W/m2 mocy? tego nie wiem (podobno dla domów dobrze ocieplonych przyjmuje się ok. 40W/m2 - aby starczyło (w morozy -20?), a daawniej fachowcy liczyli (słyszałem osobiście) tak po prostu 100W/m2 i "panie, będzie ciepło"). Policzyłem zapotrzebowanie na energię dla mojego domu i wyszło 11 kW na ogrzewanie + 4 kW na CWU. 70 kWh wystarczy więc na jakieś 5-6 godzin. Odnośnie innej części - pchania się w bojler - też ma swoje uroki, pomijam moją "przygodę", ale to kolejny baniak przysparzający problemów (i obaw) , śrubunków, pomp, anod magnezowych czy tytanowych (po 400-500+zł), termometrów, sterowania, alarmów, naczyń przeponowych (choć i tak myślę że powinno być gdzieś na drodze ZWU). Brałem to pod uwagę. Cenowo bufor bez wężownic + bojler i bufor z wężownicą CWU wychodzą bardzo podobnie. Pytanie właśnie o cenę dodatkowego osprzętu w przypadku opcji bufor bez wężownicy + bojler. Dochodzi jeszcze cena robocizny. No i wydaje mi się, że opcja grzania bojlera prądem w lecie jest bardzo dobra. Czy jest ktoś na forum, kto użytkuje bufor z wężownicą CWU? Jakie są mankamenty takiego systemu? Czy są jakieś mankamenty systemu bufor + osobny bojler, o których jeszcze nie wspomnieliśmy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 13.01.2020 07:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Policzyłem zapotrzebowanie na energię dla mojego domu i wyszło 11 kW na ogrzewanie + 4 kW na CWU. 70 kWh wystarczy więc na jakieś 5-6 godzin. W jakich warunkach? 20kWh to jakieś 300l CWU. Mało kto tyle zużywa przez całą dobę. Ale jak chcesz ją grzać buforem, to musi mieć wysoką temperaturę - czyli dla CO będzie jeszcze miał dużo zmagazynowanej energii, a z dla CWU będzie już pusty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 13.01.2020 08:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 W takim razie co byś polecił do drewna? ,,Wszystko,, tylko nie ten szajs MPM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 13.01.2020 11:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 (edytowane) https://sprzedajemy.pl/beczka-ocynkowana-1000-litrow-gorzkow-2-e30984-nr60313880Jak zrobić przyłącza w takiej beczce?A bufor może być leżący?Bo ta jest tańsza i jest bliżej.https://sprzedajemy.pl/sprzedam-beczke-ocynkowana-1000-l-lubartow-2-e30984-nr59008353 Edytowane 13 Stycznia 2020 przez mtdeusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 13.01.2020 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Ocynkowana zeżre Twój piec.Szukaj bez ocynku lub stary hydrofor ocynkowany ale wyłożony kamieniem z wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 13.01.2020 12:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Niby jak??????Cynk jest bardziej aktywny od stali.A w sumie dobrze się składa wcześniej się wymieni na drugi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Mi 13.01.2020 12:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Policzyłem zapotrzebowanie na energię dla mojego domu i wyszło 11 kW na ogrzewanie + 4 kW na CWU. 70 kWh wystarczy więc na jakieś 5-6 godzin. Brałem to pod uwagę. Cenowo bufor bez wężownic + bojler i bufor z wężownicą CWU wychodzą bardzo podobnie. Pytanie właśnie o cenę dodatkowego osprzętu w przypadku opcji bufor bez wężownicy + bojler. Dochodzi jeszcze cena robocizny. No i wydaje mi się, że opcja grzania bojlera prądem w lecie jest bardzo dobra. Czy jest ktoś na forum, kto użytkuje bufor z wężownicą CWU? Jakie są mankamenty takiego systemu? Czy są jakieś mankamenty systemu bufor + osobny bojler, o których jeszcze nie wspomnieliśmy? Sprawdź na http://cieplowlasciwie.pl/ jakie masz zapotrzebowanie. To jest bardzo przydatna strona. Z bufora korzystasz tylko, gdy nie palisz w kotle. Jeżeli rozpalasz ogień to w pierwszej kolejności ogrzewasz dom, grzejesz cwu i na końcu ładujesz bufor do pełna. Jeżeli rozpalasz o 16 to dogrzanie domu cuw i naładowanie bufora kotłem 20KW zajmie Ci ponad 5 godz. potem zanim dom się wychłodzi mijają kolejne 2 godz, i masz już 23, do spania lepiej żeby była niższa temperatura więc zyskujesz kolejną godz. lub dwie. Czyli bufor zaczynasz rozładowywać się po 24 i przy zapotrzebowaniu 11KWh wystarcz Ci do rana. Rano na pewno będziesz miał jeszcze ciepło. Jeżeli w dzień nie ma nikogo w domu to po problemie. Ja mam osobny bojler. Wg. mnie plusy jest tylko jeden, że latem można włączyć grzałkę i zapomnieć o grzaniu wody.Ale zimą do grzania bojlera trzeba zrobić osobny obieg z pompką i sterownikiem do grzania cwu. Z wężownicą w buforze na pewno taniej zagrzejesz wodę rozpalając w kotle, ale latem co najmniej raz w tygodniu musisz rozpalać. Instalacja jest też prostsza. Bojler ma krótszą żywotność. W bojlerze osadza się dużo syfu, w wężownicy masz zawsze czystą wodę, ciągła wymiana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 13.01.2020 14:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Chyba największy problem twojej instalacji to moc kotła, która jest za mała do wielkości bufora. Aby nagrzać bufor na max musiałby pracować z 8h na pełnej mocy. No i w komorze musiałbyś pomieścić z 40 kg drewna. Przy tak dużym buforze to powinieneś mieć pow 30 KW mocy kotła . W dużych kotłach masz też duże komory do załadunku drewna. Z kotłem 50 KW nagrzałbyś bufor w 2,5 godz. Większość ma problem ze zbyt buforem, Ty masz odwrotnie. Kiedyś też zastanawiałem się nad holzgazem, ale doszedłem do wniosku że lepiej mieć kocioł, w którym można spalać i drewno i węgiel. Wieszanie się drewna w dolniakach to standard. Jeżeli będziesz palił dużymi kłodami 60 cm to jeszcze zmniejszysz wydajność. Ja sprawdzałem u siebie i najlepszą wydajność daje palenie polan o średnicy 5 -10 cm długich na 20- 25 cm. Zbyt drobne i zbyt grube to strata wydajności. Moc nie jest problemem tylko kształt i wielkość komory, oczywiście często jest to skorelowane ale w przypadku MPM 25kW proporcje komory właściwie się nie zmieniają tzn nie pomagają. MPM jest piecem do węgla i z grubym węglem u mnie pracuje bardzo dobrze. Drewno również się pali doskonale tylko że się zawiesza bo komora jest za wąska i komora jest za mała na dwie warstwy polan. Gdybym palił węglem to piec by u mnie został, uparłem się na drewno więc chcę go zmienić. A dlaczego nie atmos? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 13.01.2020 14:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Szukaj Attack, Blaze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 13.01.2020 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Przepraszam, nie rozumiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość mtdeusz 13.01.2020 15:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 https://www.fuego.pl/attack-dpx-15-profi.htmlhttps://www.blazeharmony.com/pl/www/kotly-na-drewno/kociol-zgazowujacy-blaze-harmony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
seler2 13.01.2020 16:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2020 Dzięki. Problem że opinii o tych piecach jeszcze mniej niż o atmosie. Skąd wiedzieć ze dokladajac 3tys do ceny atmosa kupie cos co te dodatkowe 3tys będzie warte? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.