Bogusław_58 17.02.2023 11:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 6/4 to - 1 1/2 cala. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 17.02.2023 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 Zgadza się Dlatego chcę dać bufor - kocioł 5/4Kocioł - grzejniki -- 1 cal skoro piec gazowy jest podłączony 3/4 i bez problemu radzi sobie Tylko czy takie przekroje są odpowiednie przy buforze 1500l ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 17.02.2023 12:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 Pojemność bufora raczej bez znaczenia. Grawitacja poleci 1 calem ale nie będzie super rewelacyjna. Ale jeśli grawitacja przewidziana tylko jako awaryjna, to sprawa bez znaczenia. Kiedyś jak chodziło tylko na grawitacji, to zaczynano od 2" i w miarę oddalania od pieca, rura zmniejszała średnicę. Można więc np pierwsze 5 m zrobić na grubszym przekroju, potem 1' a dalej całkiem cienkim przekrojem. Lub jak Pan sobie życzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 17.02.2023 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 Pisałeś 3) Czy jest potrzeba stosować rurę 5/4 w obiegu kotłowym jeśli kocioł będzie miał 21kw i bufor 1500 l? Czy może 1 cal wystarczy.. Dlatego odpowiadam że 5/4 to minimum a ja dałbym te 6/4 czyli 1,5 cala połączenie kotła z buforem - bufor grzejniki może iść jeden cal bo tam pewnie i tak pompę dasz i zawór termostatyczny więc sobie poradzi.Dlatego tez gazowy dali na 3/4 bo on bez pompy nie działa a pompa sobie ma radzić .Natomiast grzanie bufora dałbym obowiązkowo grawitacyjne i wtedy ma być szeroko -1 cal to grawitacja z biedą działa a kocioł 25 kw będzie potrzebował swobodnego przepływu aby nie podgotowywać lokalnie wody jak już bufor na powrocie poda z 70 C . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 17.02.2023 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 (edytowane) A jak myślicie jak najlepiej rozegrać temperaturę na grzejniki? Ogólnie na dom mi potrzeba max 43 stopnie zasilanie ( same grzejniki) , a zamierzam jeszcze lepiej docieplić. Na zaworach termostaty i grzejniki panelowe, Wg mnie najlepiej odżałować 1000 zł i założyć z siłownikiem i regulacja na zasadzie załaczania pompy.. Ogólnie automatykę chcę zrobić porządnie, żeby było sterowanie np. z pokoju i stala temperatura na grzejniki Mam na myśli np. zawór 3 drogowy afriso 343 z siłownikiem i sterownikiem Edytowane 17 Lutego 2023 przez kon2747 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
darianus 17.02.2023 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2023 Widzę, że należysz do tych co zaglądają do tego co ode mnie dostają i na podstawie tego mam takie pytanie do Ciebie – Aaaa gdzie że to widziałeś układ z kotłem gazowym i na paliwo stałe bez wymiennika ? Mnóstwo takich instalacji widziałem. Ty w ogóle wiesz co to wymiennik i kiedy się stosuję? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 21.02.2023 08:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lutego 2023 A jak myślicie jak najlepiej rozegrać temperaturę na grzejniki? Ogólnie na dom mi potrzeba max 43 stopnie zasilanie ( same grzejniki) , a zamierzam jeszcze lepiej docieplić. Na zaworach termostaty i grzejniki panelowe, Wg mnie najlepiej odżałować 1000 zł i założyć z siłownikiem i regulacja na zasadzie załaczania pompy.. Ogólnie automatykę chcę zrobić porządnie, żeby było sterowanie np. z pokoju i stala temperatura na grzejniki Mam na myśli np. zawór 3 drogowy afriso 343 z siłownikiem i sterownikiem Prosto i skutecznie jest sterowac pompę CO termostatem w pomieszczeniu gdzie ma być najwyższa temperatura a w pozostałych mieć głowice termostatyczne na grzejnikach. Stała temperatura na grzejniki to przy buforze raczej obowiązek bo go ładujemy wysoko więc 3d termostatyczny raczej obowiązkowy. Za to siłownik na nim to temperatura zmienna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek GST 05.03.2023 21:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 2023 (edytowane) Witam ponownie, po roku przerwy... Wczoraj zabrałem się w końcu za spawanie buforka. Będzie to prostopadłościan z blachy 4mm o podstawie 1x1 i wysokości 2m, czyli 2000 litrów. W środku ma być wężownica miedziana do c.w.u. i skraplacz do pompy ciepła, która to ma być głównym źródłem ciepła. Dodatkowe źródło to będzie kominek 12kW z płaszczem. Do tej galerii będę wrzucał fotki z budowy krok po kroku... https://photos.app.goo.gl/XySE1JxkcYw8CgBJ7 Narazie nie ma na co patrzeć Mam kilka pytań, pomimo że przeczytałem 90% tego tematu, to wszystkiego nie ogarniam: 1) Jak zrobić przejście rurki miedzianej przez ściankę stalowego bufora, żeby nie narazić się na korozje elektrochemiczną? Konieczne jest pobielenie stali lutem srebrowym, czy wystarczy kształtkę mosiężną wlutować jakim lutem twardym? 2) Czy dopuszczalne jest łączenie rur miedzianych wewnątrz bufora? Stożki solarne większość budowniczych jakoś lutowała...Czym to zrobić? Też twardym? Nie ma ryzyka że po czasie coś puści? 3) Skraplacz! Chcę nowego chińskiego monobloka o mocy 8kW rozciąć i przerobić na splita. NL-B245II/R32 mogę mieć za ok 7900zł. Wybrać rurkę fi10, czy 12mm, 30 metrów starczy? Czy układać ją na dole bufora i przykryć lejkiem jak solarną? Czy lepiej puścić od samej góry i zwojami w miarę regularnymi zejść do dołu? Czy bardziej "logarytmiczne" pętelki pozwijać? Wiem, że wielu czytelników tego tematu ma spore pojęcie o dręczących mnie zagadnieniach...Pomożecie? Bo muszę już graty kupić i zacząć działać. Edytowane 5 Marca 2023 przez Tomek GST 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 06.03.2023 08:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 Będzie to prostopadłościan z blachy 4mm o podstawie 1x1 i wysokości 2m, czyli 2000 litrów. W środku ma być wężownica miedziana do c.w.u. i skraplacz do pompy ciepła Nie idź tą drogą. Grzanie PC bufora do CO do temperatur potrzebnych do przepływowego ogrzewania CWU spowoduje znaczny spadek COP (a więc znacznie zwiększy koszt kWh ciepła). Osobny zasobnik do CWU - grzany do wyższych temperatur. Osobny bufor do CO (albo i nie) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 06.03.2023 16:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 Skraplacz w buforze Ci się rozsypie.Karol z klimatyzacja Katowice to przerabiał.Jak już, to tylko wymiennik plytowy chłodniczy z atestem 45 bar roboczego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek GST 06.03.2023 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Marca 2023 Skraplacz w buforze Ci się rozsypie. Karol z klimatyzacja Katowice to przerabiał.A zapodasz linka albo tytuł filmiku w którym o tym opowiada? Bo coś nie mogę znaleźć. Grzanie PC bufora do CO do temperatur potrzebnych do przepływowego ogrzewania CWU spowoduje znaczny spadek COP. Osobny zasobnik do CWU - grzany do wyższych temperatur. Jest w tym jakieś ziarno prawdy. Może by jakąś poziomą przesłonę wewnątrz bufora zrobić, żeby fizycznie oddzielić jakieś 100-200 litrów wody na samej górze na cele c.w.u. i tak poprowadzić zasilanie z PCi żeby w trybie grzania c.w.u, ładowało temperaturę tylko tam? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 07.03.2023 15:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Marca 2023 (edytowane) A zapodasz linka albo tytuł filmiku w którym o tym opowiada? Bo coś nie mogę znaleźć. Skasował wszystkie filmy w lutym 3 lata temu. Pokazał na filmie jak to wygląda. Generalnie z tego co pamiętam, powiedział, że tak duży zład wody zbyt mocno wpływał na skraplacz. Woda w buforze ma obrót wirowy W mojej ocenie, ale z tego co pamiętam, być może miał jakoś lipnie to usztywnione i rurki wpadaly w drgania. Dodatkowo woda oddziaływała prostopadle do ich ścianek. Wydaje mi się, że lepiej będzie dla Ciebie zrobić wymiennik rurowy. Jeszcze niedawno wychodził połowę tego, co gotowy płytowy polski, a 1/4 swepa. Dopytaj w dziale z pompami. Ta są magicy, co zajmują się takimi sprawami. Tylko, czy jeszcze zaglądają. Edytowane 7 Marca 2023 przez klaudiusz_x Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 26.04.2023 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2023 Jak myślicie bufor z beczki ocynkowanej da radę? Podobno w instalacji CO ocynk nie wskazany.. I tak będę go z długości zmniejszał więc mam możliwość pomalowania go od środka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 26.04.2023 11:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2023 Jakby co, mam 600 l zbiornik z czarnej stali (produkcja seryjna)ze stali jak trzeba za 600zł i wody od środka nie widział. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 26.04.2023 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2023 Dzięki ale szukam coś w okolicy 1300l i mam zamiar kupić beczkę ze ścianką 2mm i spawacz mi to skróci do 2,1mb długości 90 średnica... Tylko się z tym ocynkiem zastanawiam czy go zamalować czy nie ruszać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 26.04.2023 11:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2023 To juz lepiej poszukaj zbiornika blaszanego po oleju napędowym - mają fajny kształt prostokąta i większość właśnie 1300 l - wystarczy trochę wzmocnić.Na OLX często widywane w cenie do 1000. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 27.04.2023 07:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2023 (edytowane) Udało się nabyć zbiornik na bufor Cena 550zł Parametry: 1) po ropie 2) ścianka 2mm - układ otwarty ciśnienie 0,7 atm 3) wymiary : średnica 90mm , długość 3metry 4) zero rdzy Bufor będzie skracany na 2,1m i pojemnosć 1350l Zastanawiam się czy jak dam rury calowe całość krótki długi obieg czy wystarczy Obieg 100% pompowy Awaryjnie będzie, że jak odkręce zawory to pójdzie grawitacją tak jak jest obecnie Oraz czy zastosować kolanka hamurskie zgodnie z kierunkiem przepływu wody w buforze https://zapodaj.net/5863db264652a.jpg.html Edytowane 27 Kwietnia 2023 przez kon2747 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 27.04.2023 14:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2023 1 cal starczy spokojnie. Nawet w takiej rurze grawitacja potrafi wynieść wodę z bufora do kotła - jeśli się temu nie zapobiegnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szwedii 28.04.2023 08:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 (edytowane) Cześć, dawno mnie tu nie było, forumowicze z początku wątku może skojarzą muj bufor, prostopadłościan 2100l. Mam pytanko, jest tu może ktoś kto posiada podobny bufor, wężownica do solara na dole i lejek , zgodnie z założeniami AdamaMK i ma podpięte pod to kolektory słoneczne. Miotam się z myślą i podpięciu trzech paneli płaskich , niecałe 8m2. Czy ten lejek żeczywiscie transportuje ciepło z wężownicy na górę bufora. Czy jednak temp. w buforze się uśrednia. Pozdrawiam wszystkich. Edytowane 28 Kwietnia 2023 przez szwedii Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.04.2023 09:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 WitajMało tu o tym było...Ta stożkowa wężownica nie pracuje liniowo.Gorący glikol podajesz na jej górę, tam gdzie są najciaśniejsze zwoje.Im więcej słoneczka tym bardziej dynamicznie to pracuje, bo moc tego wymiennika zależy od warunków pracy.Konstruując to zależało mi na optymalnym przekazywaniu ciepła z solarów do zładu.Generalnie - o skuteczność, bo sprawność i tak jest bardzo duża.Gradient temperatur pod lejkiem względem wody przy ściance baniaka sprawia, że powstaje słup wstępujący w centrum baniaka w miarę możliwości bez turbulencji.Układ warstwowego gromadzenia ciepła nie jest zaburzany.8m2 to 8kW w szczycie, a ta wężownica "umie" sporo więcej. Bufor + solary cieczowe to rozwiązanie problemu darmowego ogrzewania w okresach przejściowych i CWU od marca do października. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.