Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja alarmowa raz jeszcze


Recommended Posts

Proszę was o pomoc, wiem, że byly juz o tym wątki, ale nie mogę znaleźć.

 

Chcemy przed ociepleniem domu rozprowadzić kable do przyszłego alarmu. W planach mamy czujniki okienne i drzwiowe + wewnętrzny czujnik garazowy. centralka na poddaszu.

Potrzebuję wiedzieć: jaki kabel, czujnik ma byc na dole czy na górze okna /okna drewniane, równiez otwierane uchylnie/, jak montuje się takie czujniki /które?/, jaka centralka, jakie zasilanie. No i tysiąc innych pierdół :D

No i najważniejsza wiadomość - mój szanowny małżonek postanowił zrobic to sam. Muszę więc dać mu trochę materiałów do poczytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 11,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

Temat jest złożony i trudno odpowiedzieć na tak postawione pytania, ale spróbuję :D .

Rozumiem, że przewody mają być rozprowadzone na zewnątrz, a wybraliście system alarmowy oparty na czujnikach kontaktronowych (dobry wybór). Czujniki kontaktronowe muszą być stosowane razem z przestrzennymi czujkami zbicia szyb lub z czujkami inercyjnymi. Czujki zbicia szyb mają zasięg do 9 m i montuje się po jednej w każdym pomieszczeniu z oknami (czujka „słyszy” dźwięk bicia szyby). Ważne, aby wymiary chronionych szyb nie były mniejsze niż 30 x 30 cm (zalecenia dla większości czujek).

Czujki inercyjne montuje się na ramie każdego okna i każdych drzwi (reagują na uderzenia). Czujki inercyjne doskonale sprawdzają się z oknami wyposażonymi w szyby klasy P2 / P4 i okuciami klasy K2, bo wywołują alarm zanim złodziej coś zniszczy i dostanie się do środka.

Co do okablowania, to generalnie do czujnika kontaktronowego wystarczą dwie żyły, ale nie warto stosować tak cienkich przewodzików, bo są bardziej narażone na uszkodzenia podczas prac budowlanych (np. tynkowania). Zastosuj więc min. przewód czterożyłowy. Generalnie każdy czujnik / czujka powinny być dołączone do osobnych linii dozorowych w centrali alarmowej. Dopuszczalne jest połączenie okna wieloskrzydłowego na jednej linii (np. dwa skrzydła w jednej ramie). Nie powinno się łączyć na jednej linii czujników z różnych okien (ze względu na zabezpieczenie antysabotażowe oraz możliwość bez śladowego uszkodzenia przewodu, np. przez przewiercenie). Nie powinno się łączyć na jednej linii więcej niż jednej czujki, ze względu na brak możliwości rozpoznania, która czujka wywołuje alarm (fałszywy). Możliwe jest szeregowe prowadzenie okablowania. Np. do pierwszego okna doprowadzamy jeden przewód, np. ośmiożyłowy, z tego okna ciągniemy przewód sześciożyłowy do następnego okna i dalej czterożyłowy do następnego okna. Nie należy oczywiście przesadzać z ilością podłączonych w ten sposób czujników, bo trzeba pamiętać, że przy każdym oknie musimy łączyć przewody idące do następnych czujników.

W podobny sposób można prowadzić przewody do czujek zbicia szyby, np. do pierwszego pomieszczenia prowadzimy przewód ośmiożyłowy i z tego przeciągamy (np. przez ścianę) przewód do drugiego czujnika.

W ten sposób zmniejsza się ilość okablowania, co jest szczególnie istotne w przypadku większych systemów, gdzie przy centrali wychodzi kilkadziesiąt przewodów. Oszczędzamy na pracy zarówno przy wykonywaniu instalacji przewodowej, jak i później przy montażu systemu.

 

Czujniki kontaktronowe w oknach powinny być montowane na dole, po przeciwnej stronie zawiasów. Jeśli czujnik jest prawidłowo zamontowany i ustawiony, okno można uchylić podczas dozoru alarmu, a próba dalszego odchylenia okna (po zdjęciu zabezpieczenia) wywołuje alarm. Oczywiście można zastosować również dwa czujniki w jednym oknie, na dole i na górze okna. Wówczas mamy osobną sygnalizację uchylonego i otwartego okna (szczególnie pomocne przy wychodzeniu z domu – nie trzeba chodzić po domu i sprawdzać wszystkich okien).

 

Jak montuje się takie czujniki?

 

Hmm, to zależy od wersji. Są czujniki wpuszczane w ramy i czujniki wierzchnie (są widoczne od wewnątrz). Zaletą tych pierwszych jest to, że przy zamkniętym oknie nie są w ogóle widoczne i nie są narażone na przypadkowe uszkodzenie. Wadą jest konieczność wykonania otworu fi 10 w oknie oraz pracochłonność montażu. Zaletą czujek wierzchnich jest to, że nie trzeba wiercić otworów w oknie, a ich montaż jest prostszy. Wadą natomiast jest możliwość mechanicznego uszkodzenia, a także małe możliwości ustawienia czujnika (szczególnie pod kątem reakcji na uchylanie okna po zdjęciu zabezpieczenia).

 

Jaka centrala?

Dostosowana do rozmiarów systemu (ilość linii dozorowych), a także spełniająca wymagania użytkowe. Nie bez znaczenia jest też dostępność serwisu!

 

Jakie zasilanie?

Też dostosowane do rozmiarów systemu. Każdy prawidłowo zaprojektowany i wykonany system alarmowy powinien mieć przeprowadzony bilans prądów, czyli obliczone zapotrzebowanie na energię zarówno ze źródła podstawowego (zasilanie sieciowe) jak i awaryjnego (zasilanie akumulatorowe). Jednym z istotnych parametrów jest czas działania systemu przy pracy bez zasilania sieciowego.

 

No i najważniejsza wiadomość - mój szanowny małżonek postanowił zrobic to sam.

 

Brawo! Jeśli jednak nie ma w tym żadnego doświadczenia, proponuję jednak skorzystać z pomocy specjalisty. To nie jest wcale takie proste, jak się wydaje!

 

I jeszcze jedno, absolutnie wszystkie połączenia muszą być LUTOWANE i izolowane. Samo skręcanie przewodów nie zapewnia trwałego połączenia.

 

Jeśli masz jakieś pytania, pisz śmiało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze coś, centrala systemu nie powinna być montowana na nieużytkowym poddaszu (strychu). Panująca tam wysoka temperatura zdecydowanie wpływa na trwałość elementów systemu, szczególnie akumulatorów. W wysokiej temperaturze ulegają one szybszemu zużyciu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majka, tez chcialem zamontowac sam, nawet jeden dzien poswiecilem na to, ale dalem sobie spokoj - zlecilem to i dziekuje teraz za podjecie trafnej decyzji bo mialbym duze problemy.

Montowalem centralke Satel i czujniki do niej. Caly dzien roboty 3 ludzi (od 10.00 -23.00).

Montowac samemu to mozna ale czujniki i centrale bezprzewodowa, ale to jest badziewie i po licznych doswiadczeniach nie polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że przesadą jest podłączanie każdej czujki do osobnej lini. Zwiększa to niepotrzebnie koszty, głównie centrali z kilkuset pln do kilkunastu lub kilkudziesięciu pln. Moim zdaniem na dom jednorodzinny wystarczające jest 8-10 lini.

 

Oczywiście masz prawo do własnej opinii na ten temat, ale skoro nie jesteś w tym temacie fachowcem, to raczej nie doradzaj złych rozwiązań :evil: .

 

Podłączanie wspólnie na jednej linii kilku czujek uniemożliwia identyfikację, z której czujki występuje alarm. W przypadku uszkodzenia czujki, życzę powodzenia w szukaniu, która wywołuje fałszywe alarmy :-? .

 

Druga sprawa, przy podłączeniu kilku czujek na jednej linii nie można zastosować linii z podwójnym rezystorem, co sprawia, że nie można rozpoznać sabotażu na tej linii. Może się zdarzyć, że przewiercisz przewód od alarmu i zewrze się on w ścianie. Wówczas system nie widzi zmiany stanu tej linii, a Ty masz część domu bez alarmu :cry: .

 

Trzecia sprawa, nie można dowolnie programować systemu oraz blokować (w razie potrzeby) dowolnej czujki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram _ZBYCHA_ !!!

Jesli chcesz miec dobrze zrobiony system alarmowy to podlaczaj tak jak doradzil _ZBYCH_. Jesli chcesz oszczedzic (wedlug mnie nie sa to jakies straszne oszczednosci, a za to wiecej spokoju) to mozesz sie zdecydowac na "prowizorke" instalujac czujki na wspolnych liniach. Wspolczuje tylko jak cos zacznie sie sypac w systemie :(

Ja robilem i u siebie zrobie na pewno jedna linia=jedna czujka.

Co do typu kabla - drut, a nie linka.

Ilosc zyl - ja daje 6-cio zylowy kabel (duzo nie przeplacam, a mam zapas jakby cos sie stalo z ktoras zyla). 4 zyly to minimum: 2 na komunikacje z centrala i 2 na zasilanie.

Sposob instalacji - wszystkie linie musza sie spotkac w jednym miejscu, tam gdzie bedzie montowana centrala.

Pamietaj o klawiaturach - tak jak czujki - jedna klawitura = jedna linia.

Pamietaj o nadajniku - zazwyczaj dobrze jest go dac gdzies na poddasze - lepszy zasieg nadajnika. On tez musi byc podlaczony do centrali jedna linia.

Jesli chodzi o zasilanie - centrala oraz nadajnik musza miec swoje zasilania 220V. Nadajnik i centrala powinny miec swoje wlasne akumulatory. Np. nadajnik - jesli padnie centrala lub ktos dokona sabotazu, sam moze dac info do systemu monitorowania o uszkodzeniu. Dobry monitoring sprawdza takze stan zasilania - informuje o braku zasilania z sieci 220V (na akumulatorach pocigniesz dwa/trzy dni, a potem juz system nie dziala).

 

Wazne jest tez na jaki monitoring sie decydujesz: jakie firmy, czy masz mozliwosc wyboru. Ja wybieram wariant, gdzie monitoruje mnie CMA (niezaleni od agencji ochrony http://www.cma.com.pl). Co do mi daje - swobode wyboru agencji ochrony. Jesli zobacze, ze jedna agencja sie nie wywiazuje ze swich obowiazkow - wystarczy jeden faks z informacja o zmianie agencji i od tej chwili ktos inny mnie "ochrania". Nie musze zmieniac zadnych nadajnikow, systemow itd - to sie oplaca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drut głównie dlatego że tańszy a poza tyn zginanie pod tynkiem....

 

A wracając do meritum, ja poprowadzę kable osobne od każdego z okien (max 2 czujki), wszystko (łącznie z kablami tel. i sieciowymi) wrzucam do jedne krosownicy i dopiero stamtąd już zblokowanymi sygnałami (np. wszystki czujki z jednego pokoju) wejdę na centralkę.

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze raz wrócę do kabla,

 

bo nie wiem, czy mój instalator chce mnie naciągnąć tylko na koszty instalacji alarmowej :o

dlaczego chce mi połóżyć kabel ekranowy :o

czy to jest związane z lepszą (bardziej trwałą, bezawaryjną w zakresie połączeń) eksploatacją przedmiotoiwej instalcji

 

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kiedy na jednej lini z kilkoma czujkami nie można zakładać podwójnego opornika :o . Zamontowałem już nie jeden alarm i to nie tylko na domkach. A klawiatury montuje się raczej na wspólnej lini. _ZBYCH_ proponuje dore rozwiązanie raczej do banku a nie domu jednorodzinnego.

 

Zgodnie ze sztuką, rezystory parametryzujące linię dozorową muszą być zamontowane w czujce, a nie przy centrali. Wytłumacz proszę, jak zgodnie z tą zasadą, podłączysz więcej czujek na jednej linii.

 

No, jeśli zamontowałeś już nie jeden alarm... to współczuję tym, którym je montowałeś, skoro piszesz takie rzeczy :roll:

 

To, że manipulatory (klawiatury) podłącza się do jednej magistrali, to nie znaczy, że montuje się je na "wspólnej linii" (przewodzie).

 

Proponuję rozwiązania zgodne ze sztuką. Obsługuję wszelkie inwestycje, duże i małe, ale wcale to nie znaczy, że w dużych się robi coś lepiej, a w małych gorzej. Padło pytanie, napisałem odpowiedź, jak ja proponuję to wykonać. Ty napisałeś swoją wersję, a wybór tej właściwej należy do inwestora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze raz wrócę do kabla,

 

bo nie wiem, czy mój instalator chce mnie naciągnąć tylko na koszty instalacji alarmowej :o

dlaczego chce mi połóżyć kabel ekranowy :o

czy to jest związane z lepszą (bardziej trwałą, bezawaryjną w zakresie połączeń) eksploatacją przedmiotoiwej instalcji

 

Piotr

 

Jeśli mieszkasz w pobliżu stacji nadawczych lub jednostki wojskowej, albo w rejonie silnych zakłóceń przemysłowych :wink: to oczywiście przewody powinny być ekranowane, a ich ekrany muszą być uziemione!

Jeśli natomiast nie masz w swoim rejonie ww. to zupełnie nie potrzeba kłaść takich przewodów. Jeśli ekrany tych przewodów nie będą prawidłowo uziemione, będą działały jak anteny ściągające wszelkie zakłócenia, czyli wyjdzie zdecydowanie gorzej niż przy przewodach nie ekranowanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi. Mój szanowny małżonek /dr. inż. elektryk :lol: /. Ma pociągnąć tylko kable sam, spieszymy sie przed ociepleniem domu z zewnątrz.

- Centralka będzie na poddaszu /będzie wtedy już uzytkowe/

- Nie chcę zlecać to firmie, która ma nas ochraniać /tzw. ograniczone zaufanie :D /

- Pit - może zgłosimy się po namiary na firmę, która robiła u Ciebie

 

Tyle informacji narazie mi wystarczy, trochę poczytam, poszperam i jak będę mieć pytania, to jeszcze poproszę Was o pomoc. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbych, mam pytanko.

napisałeś : Możliwe jest szeregowe prowadzenie okablowania. Np. do pierwszego okna doprowadzamy jeden przewód, np. ośmiożyłowy, z tego okna ciągniemy przewód sześciożyłowy do następnego okna i dalej czterożyłowy do następnego okna.

Jeśli łączyć czujki równolegle, to dlaczego do każdej wykorzystywać po dwa przewody, a nie jeden "masowy" np. czarny do każdej czujki, a "gorące" osobno do każdej czujki ?

W ten sposób można na przewodzie 8-żyłowym podłączyć 7 czujek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbych, mam pytanko.

napisałeś : Możliwe jest szeregowe prowadzenie okablowania. Np. do pierwszego okna doprowadzamy jeden przewód, np. ośmiożyłowy, z tego okna ciągniemy przewód sześciożyłowy do następnego okna i dalej czterożyłowy do następnego okna.

Jeśli łączyć czujki równolegle, to dlaczego do każdej wykorzystywać po dwa przewody, a nie jeden "masowy" np. czarny do każdej czujki, a "gorące" osobno do każdej czujki ?

W ten sposób można na przewodzie 8-żyłowym podłączyć 7 czujek.

 

Niestety nie można zastosować takiego układu połaczeń, ponieważ zmienia się pojemność pętli, co może doprowadzić do fałszywych alarmów. Niektóre typy central alarmowych są bardzo wrażliwe na takie rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście ze mozna instalowac w domku centrale alarmową z 8-10 a nawet 16 wyjściami.

ZBYCH ma rację, że trudniej się lokalizuje uszkodzenia - ale łatwiej znacznie gdy instalacja jest poprowadzona w konfiguracji typu gwiazda. Do każdej czujki PIR prowadzisz osobne dojście z jednego miejsca gdzie ma być zainstalowany system alarmowy. Kontaktrony i czujki inercyjne tak samo. Wiadomo, że wtedy łączyć kilka czujek zgrupowany na jedną linię dozorową (szeregowo). Dając kabelek powiedzmy 6 albo 8x0,5 nie zbiedniejemy w stosunku do 4x0,5.

 

Kabelki systemu alarmowego wyprowadzić na łączówkę a nie w pajączek - zrobić opis kolorów (najlepiej przyjąć standard podłączania np. zielony-żółty ALARM, brąz-czarny pętla SABOTAŻ, biały-czerwony ZASILANIE itp)

W kontaktronach dla okien składających się z wielu skrzydeł można użyć różnych kolorów dla prawego i lewego skrzydła ale wspólna pętla sabotażowa.

 

Co do wiercenia - zawsze trzeba z głową, a po "tynkach" należy instalację przedzwonić a jak ktoś ma słabą pamięc - sfotografować.

Wiadomo, że wtedy nie można stosować linii parametrycznych EOL i 2EOL - przy łączeniu kilku czujek na jednej linii dozorowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbych,

 

dzięki za informacje, ale

co to znaczy prawidłowo uziemić przewody ekranowane, możesz przybliżyć i rozszerzyć zagadnienie, ponieważ chciałbym sprawdzić instalatora, czy robi mi to fachowo :)

 

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczace rodzaju centrali:

 

czy dla domku jednorodzinnego polecałbyś Satela 64, czy Paradoxa Digiplexa 48

 

pozdrawiam Potr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...