Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja alarmowa raz jeszcze


Recommended Posts

Małe pytanie dotyczące sygnalizatora SD3001.

Na początku uruchomione były podstawowe czujki. Teraz jest już pełne okablowanie i wypadałoby wyłączyć centralę i podłączyć kabelki.

W instrukcji przeczytałem:

"... Zasilanie sygnalizatora należy doprowadzić do zacisków +12V i COM. Zanik napięcia na tych zaciskach (przy dołączonym akumulatorze sygnalizatora) powoduje wygenerowanie alarmu sabotażowego o czasie zależnym od ustawienia zworek TM0 i TM1. Rodzaj sygnalizacji ustawiany jest zworką O+A. Powrót napięcia zasilającego skasuje alarm sabotażowy. ..."

Czyli żeby sygnalizator nie wył jak odłączę w centrali zasilanie i akumulator to muszę w nim też wyłączyć akumulator ?

Nie ma innej możliwości ? Nawet jak ustawię na TM0 i TM1 czas około 1 min to i tak za długo będzie wyło (sąsiedzi mnie wyrzucą :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 11,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Podaj zasilanie 12V na czas wyłączenia centrali bezpośrednio z akumulatora, wtedy nie bedziesz musiał biegać do sygnalizatora. Rozumiem, że to nie wszystkie przewody jakie podłączasz pod sygnalizator bo żeby nie wył po wyłączeniu centrali potrzebne bedzie też podanie lub zabranie "wyzwolenia" zależnie jak sa ustawione zworki + lub -

Cporawda nie miałem do czynienia z tym modelem ale na takiej zasadzie działa wiekszość sygnalizatorów z własnym zasilaniem wiec pewnie i Twój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupiłem kontrakton garażowy Bosch ISN-CMET-4418. Niestety ani w pudełku ani nawet na stronie producenta nie ma instrukcji instalacji (poza informacją, że można zamontować na 10 sposobów)

Byłbym wdzięczny gdyby ktoś podpowiedział jak to zamontować.

 

Uniesiona do góry brama wygląda następująco:

http://farm3.static.flickr.com/2218/2468628152_48e1e875a7.jpg

 

Wersja 1 to mocowanie kontraktonu tuż przy prowadnicy. Niestety wtedy musiałbym zdemontować prowadnicę :(

Wersja 2 to umieszczenie kontraktonu obok prowadnicy, ale będzie strasznie wystawało na podłodze garażu.

 

Element do zamocowania na podłodze

 

http://farm3.static.flickr.com/2070/2467803575_f912d380a3.jpg

 

a element mocowany do bramy

http://farm3.static.flickr.com/2150/2467803817_bfc09aaa6e.jpg

 

Które powierzchnie muszą się stykać aby kontrakton działał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

jestem nowy na forum, dlatego proszę o wyrozumiałość.

Na początk komplement dla wszystkich, którzy przez parę lat, poprzez zadawanie pytań i odpowiedzi stworzyli prawdziwe kompendium wiedzy o systemach alarmowych, a gdyby zebrać wszystkie rady @_ZBYCHa_ powstałby świetny poradnik nie tylko dla amatorów! :D

 

Mam nadzieję, że i ja otrzymam tutaj odpowiedź na moje pytania :)

Otóż stałem się posiadaczem domu, w którym przed laty właściciel "na przyszłość" ułożył pod tynkiem okablowanie alarmowe i na tym poprzestał.

Było to przed 20 laty, inne były centrale, inne czujki, inna technologia wykonania.

Dzisiaj chciałbym wykorzystać te kable - miedziane Y(St)Y 4x2x0,6 w folii aluminiowej i stworzyć najzwyklejszy system alarmowy na bazie kontaktronów, czujek inercyjnych i PIR.

W głównych pomieszczeniach, w rogach obok drzwi naprzeciwko okien, są osobno poprowadzone do centralki kable, które można wykorzystać do podłączenia czujek PIR lub dualnych. Tutaj nie mam wątpliwości - wszystko jest OK.

Wewnątrz wokół budynku od okna do okna, poprowadzona jest pętla z takiego samego przewodu. Przy każdym oknie zainstalowana jest puszka, od której biegnie kabel do góry okna (na podłączenie kontaktronu).

Osobna pętla jest na parterze, osobna w piwnicy, osobna na piętrze.

I tutaj mam pytanie?

Przewody w pętli chciałbym podzielić na 2 - 3 strefy i do każdej podłączyć po kilka kontaktronów (w grupie).

- Czy można łączyć je szeregowo po kilka sztuk?

- Jeżeli tak, to ile maksymalnie?

- Czy można do takiej pętli podpiąć szeregowo również czujki inercyjne?

 

rozkład przewodów w pętli byłby taki:

1. masa wspólna dla wszystkich czujek

2. zasialanie + V dla czujek inercyjnych

3. pierwsza strefa cz. inercyjnych

3. druga strefa cz. inercyjnych

5. pierwsza strefa kontaktronów

6. druga strefa kontaktronów

7. sabotaż

8. sabotaż

9. uziemienie (nieizolowany drut podlączony w centralce do masy, drugi koniec wolny)

 

lub jeżeli możliwe:

 

1. masa wspólna dla wszystkich czujek

2. zasialanie + V dla czujek inercyjnych

3. pierwsza strefa cz. inercyjnych i kontaktronów w połaczeniu szeregowym

3. druga strefa cz. inercyjnych i kontaktronów w połaczeniu szeregowym

5. trzecia strefa cz. inercyjnych i kontaktronów w połaczeniu szeregowym

6. czwarta strefa cz. inercyjnych i kontaktronów w połaczeniu szeregowym

7. sabotaż

8. sabotaż

9. uziemienie (nieizolowany drut podlączony w centralce do masy, drugi koniec wolny)

 

Pomieszczenia są wytapetowane i nie chciałbym kuć ścian na położenie dodatkowych kabli. Chyba, że nie ma innego wyjścia i obecna technologia wymaga prowadzenia osobnego kabla do każdego kontaktronu/ czujki inercyjnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro masz okablowane kontaktrony u góry okna to jesteś pozbawiony możliwości uchylenia okna ( o ile sa uchylne) kiedy system masz zazbrojony.

Jeśli chodzi o łączenie urządzeń szeregowo to tutaj oczywiście jedynym słusznym wyjściem jest tego nie robić, ale w sytuacjach awaryjnych bo taka masz nie bardzo masz wyjście. Powiem że wolałbym w Twoim przypadku połaczyc po kilka czujników na jednej linii niż pchać sie w bezprzewodówki.

Jeśli będziesz sam montował sysyem to wymyśl jakieś sensowne grupy pewnie raczej sie nie uda, ale najlepiej byłoby zrobić np. jedna grupa jeden pokój.

Nie polecam grupowanie wszystkich czujników inercyjnych do kupy bo jeśli chodzi o późniejsze serwisowanie może to być kłopotliwe. Ale jesli powiedzmy na jednym obwodzie będzie 2 inercyjne i pare kontaktronów to szybko można zlokalizować problem nawet metodą prób i błędów.

Oczywiście żeby było jasne nikomu nie polecam tego typu rozwiązania, ale w przypadkach szczególnych zawsze jest to jakieś wyjście.

 

 

Ewntualnie jeśli sporo wypada czujniów inercyjnych na jeden obwód to proponuje zakup expandera wejść adresowalnych i o ile miejsce w puszcze pozwala na zamontowanie tam do nich modułów adresujących, a kontaktrony pogrupowac jakoś sensownie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Skoro masz okablowane kontaktrony u góry okna to jesteś pozbawiony możliwości uchylenia okna ( o ile sa uchylne) kiedy system masz zazbrojony.

Na parterze nie ma sypialni, więc na noc okna będą zamknięte.

Sypialnie są na piętrze i tutaj kontraktony zainstaluję na dole, tak aby okna można było uchylić podczas spania.

 

Salon z biblioteką i jadalnią jest otwarty, tzn bez drzwi, pomiędzy nimi. W sumie w tych pomieszczeniach jest 11 okien.

Kuchnia, przedpokój z drzwiami wejściowymi, klatka schodowa i WC tworzyłyby drugą strefę z dwoma liniami po jednej dla kontaktronów i cz. inercyjnych - tutaj mam 3 okna i jedne drzwi.

Dom stoi w Niemczech i u sąsiadów są podobne instalacje. tzn. wieloprzewodowy kabel (Ringleitung), do którego podłączone są czujki magnetyczne i inercyjne, przyklejane do szyby. Niestety nikt mi nie pokaże jak to jest połączone z wiadomych względów.

Jak sie domyślam, dawniej w domach instalowano centrale 6 liniowe i dlatego ten Ringleitung do okien jest 8 żyłowy.

 

Co mam zrobić? Czy pomieszać te czujki np. 3 kontaktrony + 3 inercyjne na jednym przewodzie, czy lepiej 6 kontaktronów na jednym, a 6 inercyjnych na osobnym przewodzie?

W ostateczności mógłbym ten Ringleitung przeciąć w dwóch miejscach i doprowadzić z centrali dodatkowy kabel 16 żyłowy. Zyskałbym tych kilka przewodów :roll:

 

Ewntualnie jeśli sporo wypada czujniów inercyjnych na jeden obwód to proponuje zakup expandera wejść adresowalnych i o ile miejsce w puszcze pozwala na zamontowanie tam do nich modułów adresujących, a kontaktrony pogrupowac jakoś sensownie.

 

Puszka nie jest duża - średnica 66 mm, a wniej listwa ze stykami do lutowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam czy ta pętla wychodzi z centrali a drugi koniec wraca, czy leci od centrali przez kilka urządzen i na którymś sie kończy??

Jeszczxe raz: jedna pętla z kabla ośmiożyłowego idzie od centrali, przez wszystkie pomieszczenia parteru i kończy się na ostatnim oknie tegoż parteru. Identycznie na na piętrze: osobny przewód ośmiożyłowy idzie od centrali przez wszystkie pomieszczenia piętra i kończy się na ostatnim oknie piętra. Przewód ten służy tylko i wyłącznie do podłączenia kontaktronów i czujek inercyjnych.

Moje pytanie: czy można połączyć kilka czujek inercyjną szeregowo z kilkoma kontaktronami?

 

http://www.ulotna.chwilka.pl/miniatury/671114208ringleitung.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie można, praktycznie też i wszystko będzie działało jak należy dopóki nie wystąpią fałszywe alarmy i bedzie potrzeba wyregulować któryś z czujników inercyjnych wtedy możemy zgadywać, albo wróżyć z fusów, który nam szwankuje.

Jeśli jak wcześniej wspominałeś masz możliwość pociągnięcia przewodu i przecęcia pętli w polowie to jest to najlepsze wyjście z tej sytuacji. Łączyć w szereg beżpiecznie jest grupując urządzenia najlepiej z jednego okna. Na parterze pewnie sie to nie uda bo sporo okien ale na górze już powinno.

Ciężko mi podpowiadać nie widząc rozmieszczenia urządzeń, ale może znajdzie się jakaś małoinwazyjna trasa położenia dodatkowych kabli do tych które już są (może jakimiś luftami wętyacyjnymi, pod listwami przypodłogowymi....)

Pamietaj też o tym że uszkodzenie jednej żyły w tym przewodzie powoduje wyłączenie calej jednej grupy. A jak wiemy kabeli mają już pare latek zakładając ze są całkowicie drożne i nie mają zadnych przywarć co po tynkach nie jest czymś niespotykanym.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie szczegółowe do ZBYCHA: Czy czujki Impaq+ przykręcasz na trzy wkręty (podłużny otwór u góry czujki i dwa okrągłe) a czwarty otwór (podłużny u dołu czujki) wykorzystujesz do wprowadzenia przewodów?

Wydaje mi się, że taki sposób jest optymalny bo im bardziej czujnik sztywno przylega do płaszczyzny to jego skuteczność będzie większa.

Z góry dziękuję za opinię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do speców :)

 

gdzie umieścić czujki ruchu? w oknach będą czujki inercyjne i kontaktrony, w drzwiach wejściowych również, okna otwierane są tylko te które są zaznaczone, pozostałe są fixami.

nie planuje w domu zwierząt, na noc planuję uzbrajać tylko kontaktrony i inercyjne.

plan parteru domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad kupnem i instalacją czujek zewnętrznych.

Proszę o wskazanie np. z tej

listy, w którą czujkę najlepiej zainwestować.

Mój znajomy, montażysta poleca czujkę Crowa D&D.

Ja zastanawiam sie na Paradoxem DIGIGARD85 albo Optex LX402.

 

Czy te czujki można instalować na podbitce dachu?

Jaką mam gwarancje braku fałszywych alarmów (psa nie ma)?

Jaka jest procedura rozbrajania tego typu systemu alarmowego? Zakładam, że podczas wjazdu na posesję i podjeżdżania pod dom wpadam w zasięg czujek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim wielkie podziękowania dla wszystkich dzielących się wiedzą w tym wątku (szczególnie dla Zbycha :)).

Dzięki wam alarmik działa i ma się dobrze.

Jeżeli ktoś ma czas, zacięcie, umie się posługiwać lutownicą i ma jakąś wiedzę z dziedziny elektroniki to powinien sobie poradzić z tym tematem. Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę, że profesjonalny instalator zainstaluje taki alarm o wiele szybciej i pewnie lepiej. Ale jaka satysfakcja :)

Moje uwagi/wpadki podczas montażu (może komuś się przyda):

- klejenie kabli do sufitu jest bardzo pracochłonne i męczące .... :)

- podczas klejenia kabelków udało mi się zahaczyć parę razy końcówką pistoletu o izolację; oczywiście szybciutko się stopiła; na szczęście poszła tylko izolacja zewnętrzna; trzeba uważać !!

- pomimo tego że starałem się mierzyć dokładnie długości kabli i dodawać jakiś zapas typu metr to kilka wyszło mi za krótkich :cry: ; trzeba było przedłużać; w dodatku miałem kable które miały na sobie jasno żółte opisy - ledwo było widać znaczniki odległości :evil:

- wszystkie czujki najlepiej sobie "orezystorować" wcześniej; potem montaż idzie już szybciutko;

- wiercenie otworów pod kontaktrony wpuszczane w ramy okien to stresujące zadanie; pomimo tego że bardzo uważałem i robiłem otwór trzema wiertłami to udało mi się rozkalibrować jeden z nich (na szczęście niedużo)

- montaż kontaktronów to była najgorsza zabawa bo trzeba polutować kabelki, rezystorki a potem jakoś poizolować (dobry pomysł to dać na druciki koszulkę termokurczliwą a potem dopiero izolacją); uparłem się żeby kontaktron i rezystory mieściły się w ramie (pewnie lepiej było zrobić połączenia w jakimś zagłębieniu w parapecie) i w dodatku żeby od spodu ramy kabelek wchodził jeszcze w pełnej izolacji; niestety miałem kupione dosyć wysokie te kontaktrony a rama okienna nie jest zbyt wysoka; no i to wszystko upchać tam to gimnastytka była duża (dodatkowo okna które kupiłem miały wypełniony profil styropianem i jakoś na boki nie było jak z kabelkami uciec)

- rozmieszczanie i montaż modułów w obudowach to fajna zabawa; wystarczy zaplanować, powiercić brakujące otwory w obudowie, wcisnąć kołki dystansowe potem moduły i już; przed montażem modułów należy sprawdzić czy nie przysłonimy tych gotowych dużych otworów na wprowadzeni wiązki kabli; ja sobie tak wesoło porozstawiałem płytki że trochę przysłoniłem no i potem musiałem taki otwór wycinać w innym miejscu

- ta grzebieniowa listwa maskująca to super pomysł jest

Powodzenia !!

 

Mam takie pytanie na przyszłość. Jak zabezpieczacie centralki na czas niefajnych prac typu tynkowanie? Bo rozumiem, że tynkuje się tylko dookoła obudowy (bez ściągania centrali na czas tynkowania)? Zostawiłem tam jakiś zapas kabli ale wolałbym już tego nie ruszać :) Myślę to opatulić jakąś grubszą folią. Powinno chyba wystarczyć.

 

A właśnie - przykręciłem obudowy AWO256 z tymi dystansami. Czy nie lepiej było zdjąć te nóżki dystansowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad kupnem i instalacją czujek zewnętrznych.

Proszę o wskazanie np. z tej

listy, w którą czujkę najlepiej zainwestować.

Mój znajomy, montażysta poleca czujkę Crowa D&D.

Ja zastanawiam sie na Paradoxem DIGIGARD85 albo Optex LX402.

 

Czy te czujki można instalować na podbitce dachu?

Jaką mam gwarancje braku fałszywych alarmów (psa nie ma)?

Jaka jest procedura rozbrajania tego typu systemu alarmowego? Zakładam, że podczas wjazdu na posesję i podjeżdżania pod dom wpadam w zasięg czujek.

 

 

Jedyny czujnik z tej listy, który z czystym sumieniem mozna nazwać jako zewnętrzny to Rokonet, ale niestety nie zamontujesz go pod podbitką. Czujnik ten ma antymasking co jest podstawą na zewnątrz. LX sa dobre ale nie na zewnątrz a na różnego rodzaju wiatach, halach tam gdzie nie bedą latały np. ptaki. Znajomy montował D&D i mówił ze zachowują sie przyzwoicie ale niewiedzieć czemu linnie programował jako licznikowe.

Którykolwiek czujnik by to nie był nikt nie da gwarancji że nie będzie samozałączeń.

Plusem już jest to że nie będzie psa. Ale czy nie bedzie żadnych drzewek, krzewów??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie szczegółowe do ZBYCHA: Czy czujki Impaq+ przykręcasz na trzy wkręty (podłużny otwór u góry czujki i dwa okrągłe) a czwarty otwór (podłużny u dołu czujki) wykorzystujesz do wprowadzenia przewodów?

Wydaje mi się, że taki sposób jest optymalny bo im bardziej czujnik sztywno przylega do płaszczyzny to jego skuteczność będzie większa.

Z góry dziękuję za opinię :)

Inercyjne przykręcam na dwa wkręty, a otwór na przewód wiercę tam, gdzie mi pasuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad kupnem i instalacją czujek zewnętrznych.

Proszę o wskazanie np. z tej

listy, w którą czujkę najlepiej zainwestować.

Mój znajomy, montażysta poleca czujkę Crowa D&D.

Ja zastanawiam sie na Paradoxem DIGIGARD85 albo Optex LX402.

 

Czy te czujki można instalować na podbitce dachu?

Jaką mam gwarancje braku fałszywych alarmów (psa nie ma)?

Jaka jest procedura rozbrajania tego typu systemu alarmowego? Zakładam, że podczas wjazdu na posesję i podjeżdżania pod dom wpadam w zasięg czujek.

Czujka Crow D&D, to już zabytek. Jest bez zmian produkowana od dziesięciu lat (a może nawet więcej). Nie radzi sobie ze słońcem - jak większość pasywnych czujek podczerwieni.

 

Tak, jak napisał banko, aktualnie najlepsze czujki, to Rokonet WatchOUT RK315DT, ale są bardzo duże i kosztowne.

 

Na tej liście nie ma jeszcze innych dobrych czujek firmy Maximum:

Curtain - kurtyna pionowa

Guard - szerokokątna

 

Obie są dualne (podczerwień + mikrofala) i obie posiadają zaawansowany antymasking (wykrywanie prób zamalowania lub zasłonięcia czujki).

 

Niestety, żadna z czujek zewnętrznych nie radzi sobie z ptakami :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie na przyszłość. Jak zabezpieczacie centralki na czas niefajnych prac typu tynkowanie? Bo rozumiem, że tynkuje się tylko dookoła obudowy (bez ściągania centrali na czas tynkowania)? Zostawiłem tam jakiś zapas kabli ale wolałbym już tego nie ruszać :) Myślę to opatulić jakąś grubszą folią. Powinno chyba wystarczyć.

Tak, skrzynki tynkuje się dookoła, wystarczy je okleić folią :)

 

A właśnie - przykręciłem obudowy AWO256 z tymi dystansami. Czy nie lepiej było zdjąć te nóżki dystansowe?

Dystanse są po to, aby łatwiej było wprowadzić przewody do obudowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... kontaktrony kupiłem już z wbudowanymi rezystorkami :)

Przy dużej ilości okien wieloskrzydłowych zauważalnie zwiększa to koszt systemu, bo każde skrzydło musimy podłączać na osobnej linii.

 

co to grzebieniowa listwa maskująca ?

Listwa do porządkowania przewodów w skrzynkach. Poszukaj moich zdjęć w tym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...