Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja alarmowa raz jeszcze


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 11,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki ZBYCH za obszerną odpowiedź. Mam jeszcze jedną wątpliwość: czy wobec tego nie wystarczy sama czujka inercyjna skoro reaguje na uderzenie, bez czujki zbicia szyby, skoro najpierw trzeba w nią uderzyć, żeby ją zbić, a przypominam, że mam mieć szyby P4, które ponoć nie tak łatwo rozbić? Wtedy, mimo kosztu rzędu 100 zł za inercyjną byłoby to to samo co kontrakron plus czujka zbicia szyby.

Dla precyzyjnego wyjaśnienia: producent okien ma założyć kontrakrony (robią coś takiego, dowiadywałam się) wewnątrz okna, do których później jest załączany system.

Gościu z agencji ochrony zaproponował, że zrobią okablowanie za 30% całości czyli około 1000 zł (bez centrali i czujek), bo nie mamy jeszcze docelowych okien ale już robimy tynki. Czy to nie za dużo jak na trochę kabli. Nie wiem ile to koszutje realnie, bo elektrytkę zakłada nam znajomy elekryk za friko, ale niestety nigdy nie kładł instalacji alarmowych (nie chodzi tu o kable, ale raczej takie ich umieszczenie, żeby potem firma ochroniarska nie powiedziała, ze "to nie tak")

Również mam pytanie co do okien dachowych. Robią takie z P4 i co do nich?

Dzięki za wszelkie odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W 2 óch pokojach na parterze gdzie są drzwi wyjściowe na taras chcemy zamontować kontraktony oraz czujkę zbicia szyby i czujke podczerwieni. Wszędzie na parterze są szyby P3. Czy to odpowiednie zabezpieczenie, a może coś jest zbędne lub czegoś brakuje?

2. W pozostałych pomieszczeniach gdzie są tylko okna (bez drzwi balkonowych) chcemy dać tylko czyjniki podczerwieni. Czy to dobry wybór , a może coś innego? A może lepiej czujki dualne?

3. Jakie zabezpieczenie w przypadku okien dachowych?

Co do łazienki?

4. co najlepiej by sie sprawdziło w przypadku drzwi wejściowych? i czy przy bramie garażowej segmentowej wystarczy sam kontaktron?

Generalnie proponuję zastosować system z czujkami kontaktronowymi w całym domu. Do tego akustyczne czujki zbicia szyby. Na parterze czujki akustyczne można zastąpić czujkami inercyjnymi - czyli czujkami wykrywającymi uderzenia w okno, drzwi, czy bramę garażową. To najlepsze rozwiązanie pod kątem zabezpieczenia domu (szczególnie przy oknach antywłamaniowych). Alarm zostaje wywołany już przy próbie wyważenia okna, czy drzwi. Jednocześnie system taki jest dyskretny, odporny na fałszywe alarmy i niemożliwy do uszkodzenia z zewnątrz, więc pozbawiony jest wad systemu opartego na zewnętrznych czujkach ruchu.

System oparty na czujnikach kontaktronowych daje również poczucie komfortu, bo możemy włączyć system i swobodnie przemieszczać się po całym domu. W budynku mogą również przebywać zwierzęta.

Odnośnie czujek dualnych, to są to czujki do specyficznych zastosowań, np. w garażu, w salonie z kominkiem, czy na strychu. Czujki dualne są odporne na ciepło. Taka czujka powinna być zastosowana w garażu. Sam kontaktron nie wystarczy, ponieważ bramy garażowe nie są specjalnie mocnymi konstrukcjami. Można wyciąć w nich duży otwór i wejść bez konieczności otwierania bramy (spotkałem się z takim przypadkiem!)

 

5. Jaką centralę polecacie? (będą 2 lub 3 strefy) góra dół i garaż.

Polecam np. DSC 5020 lub bardziej zaawansowaną (ale i droższą) SATEL CA 64.

 

6. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy projekcie systemu i przy wyborze urządzeń zabezpieczających, a czego sie wystrzegać?

Hm, trudne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

 

Bardzo byłbym wdzięczny za podanie mi konkretnych firm i modeli zarówno czujników jak i kontaktronów i centrali ponieważ wybór jest bardzo duży a każdy chwali swoje. Miej przy tym na uwadze że nie chce przerostu formy nad treścią dlatego nie chce przepłacać niepotrzebnie.

Chyba zlecę montaż instalacji innej firmie niż ta która bedzie wykonywała monitoring, dlatego chciałem spytać sie czy znacie odpowiedzialne i sumienne firmy z południowej Polski (jestem z Bielska Białej) która zajmuje sie instalacjami?

O centrali już napisałem, czujniki kontaktronowe, np. ALARMTECH lub TANE (typ czujnika - wpuszczany, ale konkretnie, to trzeba dopasować czujnik do danego zastosowania). Czujki zbicia szyby - PARADOX model Glasstreck, czujki inercyjne - TEXECOM model Impaq+. Czujka dualna OPTEX model MX 40 QZ lub BOSCH model DS 835IT.

 

Nie znam żadnych firm instalacyjnych z Twojego rejonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ZBYCH za obszerną odpowiedź. Mam jeszcze jedną wątpliwość: czy wobec tego nie wystarczy sama czujka inercyjna skoro reaguje na uderzenie, bez czujki zbicia szyby, skoro najpierw trzeba w nią uderzyć, żeby ją zbić, a przypominam, że mam mieć szyby P4, które ponoć nie tak łatwo rozbić? Wtedy, mimo kosztu rzędu 100 zł za inercyjną byłoby to to samo co kontrakron plus czujka zbicia szyby.

Oczywiście, czujki inercyjne są montowane (głównie na parterze) zamiast akustycznych czujek zbicia szyby, ale nie zastąpią czujnika kontaktronowego ponieważ czujka inercyjna nie wykrywa pozostawionego otwartego okna, a ponad to okno można otworzyć przez nawiercenie ramy i otwarcie klamki specjalnym przyrządem.

 

Dla precyzyjnego wyjaśnienia: producent okien ma założyć kontrakrony (robią coś takiego, dowiadywałam się) wewnątrz okna, do których później jest załączany system.

A ile producent sobie życzy za taki czujnik z montażem?

 

Gościu z agencji ochrony zaproponował, że zrobią okablowanie za 30% całości czyli około 1000 zł (bez centrali i czujek), bo nie mamy jeszcze docelowych okien ale już robimy tynki. Czy to nie za dużo jak na trochę kabli. Nie wiem ile to koszutje realnie, bo elektrytkę zakłada nam znajomy elekryk za friko, ale niestety nigdy nie kładł instalacji alarmowych (nie chodzi tu o kable, ale raczej takie ich umieszczenie, żeby potem firma ochroniarska nie powiedziała, ze "to nie tak")

Agencje standardowo biorą 30% całej kwoty za okablowanie do systemu, bo jest to jednocześnie gwarancja dla nich, że nie wycofasz się (bo po zapłaceniu tych 30% Tobie się nie opłaca).

Przewody i materiały montażowe kosztują od 300 do 600 zł (na dom do około 200 m2).

 

Również mam pytanie co do okien dachowych. Robią takie z P4 i co do nich?

Koniecznie dodatkowy zamek do blokowania obrotu okna! (włamania przez okna połaciowe następują najczęściej przez otwarcie takiego okna - szczególnie f-my Velux, a nie przez zbicie szyby).

Do tego oczywiście czujnik kontaktronowy i akustyczna czujka zbicia szyby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbych napisał:

A ile producent sobie życzy za taki czujnik z montażem?

 

Powiedziano mi, że sam kontraktron 20 zł a koszt montażu 10 zł od sztuki netto, razem jakieś 40 zł od kontraktronu. Co ciekawe potwierdzono mi słowa przedstawiciela firmy ochroniarskiej, że kontraktron montuje się na górze okna nie na dole, dodano jeszcze, że montowanie na dole jest błędem. A ty, Zbych, mówisz coś odwrotnego. I bądź tu mądry i pisz wiersze... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe potwierdzono mi słowa przedstawiciela firmy ochroniarskiej, że kontraktron montuje się na górze okna nie na dole, dodano jeszcze, że montowanie na dole jest błędem. A ty, Zbych, mówisz coś odwrotnego. I bądź tu mądry i pisz wiersze... :(

:roll: błędem powiadasz...

a może jeszcze jakoś sensownie potrafili to uzasadnić???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Co ciekawe potwierdzono mi słowa przedstawiciela firmy ochroniarskiej, że kontraktron montuje się na górze okna nie na dole, dodano jeszcze, że montowanie na dole jest błędem. A ty, Zbych, mówisz coś odwrotnego. I bądź tu mądry i pisz wiersze... :

Tak sobie czytam i uważam, że rozmawiacie sobie o dwóch podobnych a różnych rzeczach z taka sama nazwą : kontaktrony np. MVS o których mówił magik od okien ( tego z agencji nie słucham m.in. z powodów, które Zbych wyłuszczył wczesniej) są to elementy okucia całkowicie z nim zintegrowane -przesuwane klamką -jeden jako przedłużka zasuwnicy, drugi stały na ramie lub słupku.Z reguły są montowane u góry ponieważ są przedłużeniem zasuwnicy antywłamaniowej a ta najczęściej dolną część -poniżej klamki- ma stałą , górną można "przedłużyć".Podłączając to pod jakis alarm, przy próbie odsunięcia skrzydła od ramy robi się przerwa między elementami i zaczyna wyć syrena. Wszystko zależy od rodzaju okucia. Zbych natomiast pisze o kontaktronach zamocowanych na dolnej części ramy- przewiercając ją i wyprowadzony kabel pod parapetem podłączyć do systemu.

Nie wiem do końca jaka jest różnica w kosztach między nimi ale tak sobie porównuję i myślę, że jednak oprych częściej zaczyna podważać okno zaczynając od jego dołu , czyli kontaktron w tym miejscu jest chyba lepszym wyjściem.A może juz jestem śpiący.... :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marzanna Guzikowska, napisała, że koszt kontaktronu z montażem, to około 40 zł. Zatem jest to zwykły kontaktron montowany w wywierconym otworze. Te systemowe kosztują około 150 zł :o

 

Czujniki systemowe (typu MVS) zintegrowane z okuciem mogą być montowane zarówno na górze, jak i na dole okna, bo elementy okuć współpracujące z czujnikiem występują nie tylko jako przedłużenie zasuwnicy, ale również jako zakończenie oraz narożnik.

 

Szczegóły są tu: Czujniki systemowe ROTO MVS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marzanna Guzikowska, napisała, że koszt kontaktronu z montażem, to około 40 zł. Zatem jest to zwykły kontaktron montowany w wywierconym otworze. Te systemowe kosztują około 150 zł :o

Równiez jestem zdziwiony ceną - 40 zł to stanowczo za mało

Czujniki systemowe (typu MVS) zintegrowane z okuciem mogą być montowane zarówno na górze, jak i na dole okna, bo elementy okuć współpracujące z czujnikiem występują nie tylko jako przedłużenie zasuwnicy, ale również jako zakończenie oraz narożnik.

 

Zbychu niezły jesteś :o Przyjąłem montaż przedłuzki lub narożnika do zasuwnicy antywłamaniowej- mającą np. w ROTO stałą wysokość od dołu do klamki w zależności od wysokości okna. I przyjmując takie założenie narożnika z magnesem nie połączy z tą zasuwnicą, można do narożnika "zwykłego" z grzybkem antywł. dołączyć przedłużkę z kontaktronem ,ale ten sposób " zabiera" miejsce, gdzie można dać dodatkowy zaczep antywłamaniowy na takowym zamknięciu środkowym (przedłużce) z grzybkiem.

Ale nie napisałem w poprzednim poście o jednym :oops: - można połączyć przyjemne z pożytecznym - montując magnes zatrzaskowy nr 292 119 na dolnym zamknięciu a na ramie czujnik 292 114. W ten sposób mamy i drugi dodatkowy grzybek -oprócz tego na narożniku- i kontaktron na dole :lol: :lol: :lol:

Ale my tu sobie gadu- gadu a skąd wiemy, że Marzanna bedzie miała okucie Roto ? :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbychu niezły jesteś :o

No pewnie :wink: :lol:. W końcu to moja praca :D.

 

można połączyć przyjemne z pożytecznym - montując magnes zatrzaskowy nr 292 119 na dolnym zamknięciu a na ramie czujnik 292 114. W ten sposób mamy i drugi dodatkowy grzybek -oprócz tego na narożniku- i kontaktron na dole

To prawda, ale wówczas kontaktron działa tylko na otwarcie okna, a nie na ruch klamki (czyli działa tak, jak zwykły kontaktron), czyli cały wydatek nie ma sensu, bo nie mamy dodatkowej funkcji sygnalizacji pozostawienia otwartego okna, które się przymknęło :) .

 

Ale my tu sobie gadu- gadu a skąd wiemy, że Marzanna będzie miała okucie Roto ? :roll:

Nie wiemy, ale już wiemy, że będzie miała zwykłe czujniki, a nie systemowe. Poza tym takie rozwiązania ma też WINK HAUS, ale nie mają tego jeszcze w oficjalnych katalogach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, ja już nic nie rozumiem! Za te 40 zł miał być normalny kontraktron, nie wiercony w ramie, właśnie przed takim mnie przestrzegał przedstawiciel firmy ochroniarskiej, bo najczęściej się przez nie traci gwarancję okna (jeśli np. zaparuje w środku to producent stwierdzi, że to przez wiercenie w ramie). Cały czas z producentem okien rozmawiałam o montażu kontraktronów w trakcie produkcji! :o

Chyba chodzi o taki kontraktron o jakim pisze Stary i dlatego się upierają, że ma być na górze.

Dlaczego na dole błędne? Mogę powiedzieć, ze nie wiem tak powiedział facet od okien. Mnie się też logiczne wydaje, żeby na dole, ale nie ja te okno będę produkować, nie znam się na tym, może inaczej nie umieją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz ja. Właśnie ponownie zadzwoniłam do producenta okien i uzyskałam info takie: to są kontraktrony montowane w trakcie produkcji okien, a więc w środku, ale i tak trzeba lekko ramę nawiercić, żeby podpiąć przewód do kontraktronu i gościu twierdzi, że nie ma systemu, gdzie nie trzeba jakoś połączyć tego wewnętrznego kontrakronu w ten sposób, chyba że chodzi o czujki bezprzewodowe (? :o ). Poza tym nie stracę gwarancji, bo będzie to w umowie. Cena nadal taka sama jak podałam.

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, ja już nic nie rozumiem! Za te 40 zł miał być normalny kontraktron, nie wiercony w ramie, właśnie przed takim mnie przestrzegał przedstawiciel firmy ochroniarskiej, bo najczęściej się przez nie traci gwarancję okna (jeśli np. zaparuje w środku to producent stwierdzi, że to przez wiercenie w ramie).

Buahaha, a to dobre! Jak ja lubię te historyjki handlowców z agencji ochrony :lol:.

Właśnie to jest jeden z kitów, jakie wciskają klientom! Straszą, że kontaktrony wpuszczane są niedobre, bo się traci gwarancję. Prawda jest taka, że nie mają fachowców, którzy potrafią elegancko zamontować i ustawić czujnik wpuszczany!, a poza tym taki montaż jest pracochłonny. Prościej przykleić czujnik na ramie, bo to się robi bez problemu w 30 sekund.

W trakcie 12 lat praktyki zamontowałem kilkaset czujników kontaktronowych wpuszczanych i nigdy nic się z żadnym oknem nie stało! (przynajmniej nie od wywierconego otworu i zamontowanego czujnika)

 

Cały czas z producentem okien rozmawiałam o montażu kontraktronów w trakcie produkcji! :o

Chyba chodzi o taki kontraktron o jakim pisze Stary i dlatego się upierają, że ma być na górze.

Ale co to znaczy "w trakcie produkcji"? Jakie to ma znaczenie? Tu chodzi o rodzaj czujnika, a nie o to, kiedy on jest zakładany, tzn. czy jest to niezależny czujnik, czy powiązany z okuciem okna. Generalnie i tak trzeba zrobić w ramie otwór.

Już ustaliliśmy ze Starym, taki czujnik można zamontować i na dole i na górze okna. Poza tym proponowany Tobie czujnik jest za tani na taki systemowy, więc pewnie jest to zwykły czujnik. Być może jest to miniaturowy czujnik wierzchni, ale montowany wewnątrz na ramie, a dlatego na górze, bo gdyby był na dole, to po opuszczeniu się okna (zawsze się zdarza), okno zahaczałoby o czujnik.

 

Dlaczego na dole błędne? Mogę powiedzieć, ze nie wiem tak powiedział facet od okien. Mnie się też logiczne wydaje, żeby na dole, ale nie ja te okno będę produkować, nie znam się na tym, może inaczej nie umieją.

To niech się nauczą, albo niech Tobie wytłumaczą, dlaczego ma być tak, a nie inaczej, jaki dokładnie czujnik zakładają (producent, typ, rodzaj, jakie ma wymiary, to może umożliwi nam zidentyfikowanie co to za czujnik) i jak będzie z możliwością uchylania okna podczas działania systemu.

 

Jak nie ustalisz tego teraz, to później Ty będziesz miała system nie spełniający Twoich oczekiwań, a producent okien, czy handlowiec z agencji ochrony będzie miał to w nosie!

 

Zadzwoń i dokładnie wypytaj jaki dokładnie czujnik zakładają, tzn. jaki producent, typ, rodzaj, jakie ma wymiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz ja. Właśnie ponownie zadzwoniłam do producenta okien i uzyskałam info takie: to są kontraktrony montowane w trakcie produkcji okien, a więc w środku, ale i tak trzeba lekko ramę nawiercić, żeby podpiąć przewód do kontraktronu i gościu twierdzi, że nie ma systemu, gdzie nie trzeba jakoś połączyć tego wewnętrznego kontrakronu w ten sposób, chyba że chodzi o czujki bezprzewodowe (? :o ). Poza tym nie stracę gwarancji, bo będzie to w umowie. Cena nadal taka sama jak podałam.

Co o tym sądzicie?

Sądzę, że to, kiedy są montowane kontaktrony jest bez znaczenia. Zarówno kontaktron wierzchni, jak i wpuszczany można zamontować w trakcie produkcji okna, jak i po jego wyprodukowaniu.

Jak już wyżej pisałem, dowiedz się dokładnie, kto produkuje te czujniki i jakie są wymiary czujnika.

Co to znaczy "lekko ramę nawiercić"? :lol:

To otwór 5 mm na sam kabel nie przeszkadza, a 10 mm na cały czujnik przeszkadza? (10 mm ciężki kaliber :lol: )

 

Tak czy siak nie tracisz gwarancji, bo producent nie ma prawa zabronić Tobie montażu czegokolwiek do okna (czy to czujnik, czy roletki, czy żaluzje, czy dodatkowy zamek), bo nie wpływa to na okno. Wystarczy się zastanowić co może w takim oknie podlegać gwarancji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę się nie śmiać :D :wink: Ja tylko cytuję słowa 'fachowców' od alarmów!

Co jeszcze się dowiedziałam: "moje" kontaktrony mają być takie przypominające małe guziczki w ramie (zdaje się, że jest tu na którejś stronie zdjęcie takowych). Właśnie jestem po wizycie u znajomego, gdzie miałam możliwość zobaczyć czym różni się kontaktron montowany wewnątrz okna ('guziczek') i taki na zewnątrz ramy. Zatem na pewno była mowa o takich 'guziczkach'!

Jeszcze raz muszę się upewnić: czy sama czujka inercyjna nie wystarczy zamiast kontaktronu i czujki zbicia szyby?

A czy słyszeliście o takim, ponoć nowoczesnym, zabezpieczeniu jak rozpylany drucik wewnątrz szyby, który działa coś jak kontaktron, bo jak ktoś zbije szybę, to zostanie przerwany obwód? W szybach P4 od strony wewnętrznej tafli kładzie się warstwę zwykłej szyby, która rozbija się na drobny mak, właśnie żeby ten 'drucik' zadziałał. Tylko, że takie cudo kosztuje coś ze 100 od szyby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę się nie śmiać :D :wink: Ja tylko cytuję słowa 'fachowców' od alarmów!

Co jeszcze się dowiedziałam: "moje" kontaktrony mają być takie przypominające małe guziczki w ramie (zdaje się, że jest tu na którejś stronie zdjęcie takowych). Właśnie jestem po wizycie u znajomego, gdzie miałam możliwość zobaczyć czym różni się kontaktron montowany wewnątrz okna ('guziczek') i taki na zewnątrz ramy. Zatem na pewno była mowa o takich 'guziczkach'!

No to mamy jasność. Będziesz miała standardowe kontaktrony wpuszczane, o takie guziczki :lol:

 

http://www.zbychdom.republika.pl/kontaktron/1

 

Skoro to zwykłe kontaktrony wpuszczane (a nie systemowe - powiązane z okuciem), to wykonawca ściemnia, że nie można ich zamontować później, po wyprodukowaniu okna :-?. Ja właśnie takie kontaktrony montuję i to w dowolnym czasie, także kilka lat po montażu okien :D.

Zupełnie nie rozumiem, dlaczego producent okien upiera się przy montażu kontaktronów na górze :roll:

Chociaż wydaje mi się, że już wiem! Montując kontaktron na dole wykonawca nie ma gdzie w oknie zamontować magnesu współpracującego z kontaktronem, bo ma zamontowane okucie. Widocznie nie wie, że wymyślono magnesy pastylkowe...

Swoją drogą, ciekawe jakie kontaktrony zakłada Twój wykonawca, czy mają one atest (!) i jak będziesz spać w upalne noce przy zamkniętych oknach :roll:

 

Jeszcze raz muszę się upewnić: czy sama czujka inercyjna nie wystarczy zamiast kontaktronu i czujki zbicia szyby?

NIE WYSTARCZĄ. Przykłady:

1. Masz samą czujkę inercyjną, która reaguje przecież tylko na uderzenia. Zapominasz zamknąć okno - czujka inercyjna tego nie wykryje!

2. Złodziej wierci sobie otworek w ramie okna i drutem (umownie mówiąc) otwiera klamkę - czujka inercyjna tego nie wykryje!

Tylko mi nie pisz, że będziesz miała klamki z zamkiem, czy przyciskiem, bo niestety na to też juz maja sposób :( (co nie znaczy, że nie warto ich montować, bo to dodatkowe utrudnienie dla złodzieja).

 

A czy słyszeliście o takim, ponoć nowoczesnym, zabezpieczeniu jak rozpylany drucik wewnątrz szyby, który działa coś jak kontaktron, bo jak ktoś zbije szybę, to zostanie przerwany obwód? W szybach P4 od strony wewnętrznej tafli kładzie się warstwę zwykłej szyby, która rozbija się na drobny mak, właśnie żeby ten 'drucik' zadziałał. Tylko, że takie cudo kosztuje coś ze 100 od szyby.

Szyby alarmowe (była tu już o nich mowa) nie znajdują raczej zastosowania w domach. Nadają się bardziej do stałych witryn. W otwieranych oknach za jakis czas może wystąpić problem z połączeniem styków takiej szyby alarmowej z resztą instalacji (połączenia elastyczne nie są trwałe :( ). Nie nadają się do przesuwnych drzwi tarasowych. Ponad to taka szyba alarmowa wykrywa dopiero zbicie szyby i to wewnętrznej! Nie różni się zatem od akustycznej czujki zbicia szyby (jeśli chodzi o czas zadziałania). Jest to drogie rozwiązanie - nie widzę sensu.

Jak masz wydać 100 zł na szybę, to lepiej zastosować czujkę inercyjną. Przynajmniej wcześniej wywołuje alarm i de facto jest tańsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...