_ZBYCH_ 17.10.2005 20:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2005 Mam problem z sygnalizatorem SATEL SP4002 i centralką Integra64. Sygnalizator jest z własnym zasilaniem i dwoma wejściami. Niestety nie wiem jak prawidłowo zrealizować zasilanie sygnalizatora, bo w centralce nie ma wyjścia +12V. W tej chwili zrobiłem to w ten sposób, że z jednego z wyjść zasilanych z Integry poprowadziłem zasilanie do sygnalizatora, ale nie wiem czy jest to prawidłowe, bo w momencie alarmu na wyjściu znika zasilanie i sygnalizator działa na baterii. Marcin, albo przeczytaj dokładnie i ze zrozumieniem instrukcję instalacji centrali i sygnalizatora, albo odpuść sobie montaż systemu alarmowego W centralach Satel 64 i Integra 64 są cztery programowalne wyjścia + 12V Można je dowolnie zaprogramować do wysterowania sygnalizatora. Należy pamiętać o zamontowaniu rezystorów w sygnalizatorze (obrazowo pokazane w instrukcji instalacji sygnalizatora). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 17.10.2005 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2005 Na wstępnie może przeproszę, za naiwne pytania, ale dopiero się uczę problematyki związanej z inst. alarmową. Mam dwa pytania: 1. W jakim celu montuje się oporniki przy czujkach alarmowych? 2. Co to są linie EOL i 2EOL oraz jakie są różnice między nimi? W połowie strony 10 tego wątku jest odpowiedź na Twoje pytanie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarcinIKS 18.10.2005 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2005 W centralach Satel 64 i Integra 64 są cztery programowalne wyjścia + 12V Można je dowolnie zaprogramować do wysterowania sygnalizatora. Należy pamiętać o zamontowaniu rezystorów w sygnalizatorze (obrazowo pokazane w instrukcji instalacji sygnalizatora). No czyli trochę zamotałem, ale generalnie podłączyłem dobrze. Chodziło mi o to, że nie ma wyprowadzenia +12V z płyty głównej Teraz trzeba tylko to wyjście oprogramować tak, by było na nim zawsze +12V? Acha, i czy oporniki muszą być w sygnalizatorze, czy mogą być przy centralce? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
damiang 18.10.2005 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2005 Cztery posty wyżej napisałem: "Rezystory muszą być montowane bezpośrednio przy czujce." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarcinIKS 18.10.2005 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2005 Cztery posty wyżej napisałem: "Rezystory muszą być montowane bezpośrednio przy czujce." Przy czujce to jasne, bo chodzi o diagnostykę czujki. A czy taką samą rolę pełnią przy sygnalizatorze? W instrukcji do Integry piszą o ewentualnym wstawieniu rezystora, jeśli jest problem z sygnalizatorem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 18.10.2005 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2005 Cztery posty wyżej napisałem: "Rezystory muszą być montowane bezpośrednio przy czujce." Przy czujce to jasne, bo chodzi o diagnostykę czujki. A czy taką samą rolę pełnią przy sygnalizatorze? W instrukcji do Integry piszą o ewentualnym wstawieniu rezystora, jeśli jest problem z sygnalizatorem. Rezystory bezwzględnie w czujce czy sygnalizatorze. Nigdy w centrali!!! Sygnalizatory Satel-a mają specyficzny sposób sterowania (jeden z najlepszych!). Wejścia sterujące sygnalizatora muszą być spolaryzowane (czyli dołączone przez rezystor 2,2 k do masy - przy sterowaniu plusem lub dołączone przez rezystor 2,2 k do +12V przy sterowaniu masą). Taki sposób podłączenia sygnalizatora umożliwia wyzwolenie sygnalizacji zarówno przy zmianie polaryzacji jak i przy utracie sygnału (odcięcie przewodu). Ponad to rezystory są potrzebne do kontroli sprawności wyjścia centrali. W instrukcji do Integry jest napisane o ewentualnym wstawieniu rezystora, jeśli jest problem z sygnalizatorem, bo niektóre sygnalizatory podłączone bez rezystora do wyjścia z kontrolą sprawności generują cichy przydźwięk. Zamontowanie rezystora wycisza ten przydźwięk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
geguś 19.10.2005 18:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2005 Witam Zbychu, a jakieś dobre czujki do pomieszczeń, które szybko się wychładzają, i niestety nie są zbyt szczelne? Może pir + mikrofala zda egzamin? A masz jakieć doświadczenia z czujkami firmy Crow? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzysztofh 20.10.2005 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2005 Zbychu znowu do Ciebie pytanie. Mam alarm w oparciu o DSC 5020. Na dole czujki PIR, w oknach kontaktrony i czujki stłuczeniowe szkła, na schodach PIR a na piętrze w pokojach PIR i kontaktrony w oknach. I pytanie czy dałoby sie zaprogramować pir w salonie i kuchni (te się uaktywniają jak wędruję z góry do kuchni powiedzmy do lodówki) aby nie działały przez określony czas po naruszeniu czujki na schodach, po to żeby skorzystać np. z zasobów lodówki bez potzeby wyłączania alarmu w nocy. obecnie pir salon i kuchnia są zdefiniowane jako 03. Czujka na schodach chroni oprócz komunikacji, okno połaciowe doświetlające klatkę schodową. A może inne wyjście, poza tym, że można zabrać butelkę wody mineralnej ze sobą na noc (będzie ciepła). Niestety oprogramowanie DSC nie umożliwia ustawienia takiej konfiguracji. Programiści DSC dbają o zdrowie użytkowników i o zasoby lodówki Tak poważnie, to programowo nie da się tego zrobić, ale jeśli jest zapas przewodów do czujek ruchu oraz są wolne dwa wyjścia programowalne, to odpowiednia kombinacja sprzętowa załatwiła by temat (naruszenie czujki na schodach uruchamia zewnętrzny moduł timera, który na określony czas blokuje wybrane czujki). Dopiero teraz odczytałem ten post. Dzięki za odpowiedź. Do każdej czujki dochodzi kabel 6x, a wykorzystane są 4 żyły, chodzi o PIR w salonie i drugi w kuchni. Wyjścia programowalne są dwa, bo dwa zajęte, ewent. mogę zwolnić jeszcze jedno, więc jeżeli możesz proszę coś więcej na ten temat. Dzięki Zbychu Zbychu, gdybyś znalazł chwilę, proszę o jakieś sugestie w temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cubic 27.10.2005 19:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2005 Czy i jak można podłączyć równolegle więcej niż 1 kontaktron z pętlą sabotażową do Integry? Ile max? A ile można ich podłączyć bez rezystorów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mafla 28.10.2005 15:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2005 Witam, Zaproponowano mi alarm oparty na centrali PC 5020 i czujkach EC301 (jedna F211) oraz czujnikach BV 601 (wszystko DCS). Całość połączona kablem Yksy 6x0,5 mm2. Czy to jest dobry sposób ochrony domu?? Czy czujniki umieszczone w oknach lepiej się sprawdzają?? Nie mieliśmy do tej pory zadnego alarmu, więc trudno mi samej ocenić tę ofertę Bardzo proszę o opinie od osób mających jakieś doświadczenie w alarmowej dziedzinie pozdrawiam serdecznie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rezi 29.10.2005 15:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Października 2005 poszukuje dobrych kontraktonów oraz jakiegoś sprawdzonego systemu montazu kontraktonów do juz zamontowanych rolet ... mozeci mi w tej materii jakoś pomóc ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cubic 30.10.2005 10:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2005 kontaktrony do rolethttp://www.alarmtech.pl/pl/katalog.php?id=3.2.11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 01.11.2005 10:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2005 Witam Zbychu, a jakieś dobre czujki do pomieszczeń, które szybko się wychładzają, i niestety nie są zbyt szczelne? Może pir + mikrofala zda egzamin? A masz jakieć doświadczenia z czujkami firmy Crow? Nie wiem, jakie pomieszczenia masz na myśli, ale w większości takich przypadków zastosowanie czujki dualnej wystarcza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 01.11.2005 11:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2005 Zbychu znowu do Ciebie pytanie. Mam alarm w oparciu o DSC 5020. Na dole czujki PIR, w oknach kontaktrony i czujki stłuczeniowe szkła, na schodach PIR a na piętrze w pokojach PIR i kontaktrony w oknach. I pytanie czy dałoby sie zaprogramować pir w salonie i kuchni (te się uaktywniają jak wędruję z góry do kuchni powiedzmy do lodówki) aby nie działały przez określony czas po naruszeniu czujki na schodach, po to żeby skorzystać np. z zasobów lodówki bez potzeby wyłączania alarmu w nocy. obecnie pir salon i kuchnia są zdefiniowane jako 03. Czujka na schodach chroni oprócz komunikacji, okno połaciowe doświetlające klatkę schodową. A może inne wyjście, poza tym, że można zabrać butelkę wody mineralnej ze sobą na noc (będzie ciepła). Niestety oprogramowanie DSC nie umożliwia ustawienia takiej konfiguracji. Programiści DSC dbają o zdrowie użytkowników i o zasoby lodówki Tak poważnie, to programowo nie da się tego zrobić, ale jeśli jest zapas przewodów do czujek ruchu oraz są wolne dwa wyjścia programowalne, to odpowiednia kombinacja sprzętowa załatwiła by temat (naruszenie czujki na schodach uruchamia zewnętrzny moduł timera, który na określony czas blokuje wybrane czujki). Dopiero teraz odczytałem ten post. Dzięki za odpowiedź. Do każdej czujki dochodzi kabel 6x, a wykorzystane są 4 żyły, chodzi o PIR w salonie i drugi w kuchni. Wyjścia programowalne są dwa, bo dwa zajęte, ewent. mogę zwolnić jeszcze jedno, więc jeżeli możesz proszę coś więcej na ten temat. Dzięki Zbychu Zbychu, gdybyś znalazł chwilę, proszę o jakieś sugestie w temacie. Proszę, oto schemat takiego układu. http://www.zbychdom1.republika.pl/rozne/Timer.GIF Ponieważ w czujkach zastosowane są przekaźniki z pojedynczymi stykami, trzeba zastosować dodatkowy przekaźnik (dla separacji galwanicznej układów) posiadający dwa osobne styki przełączane. Najlepiej, aby był to miniaturowy przekaźnik mieszczący się w czujce. Ważne jest też, aby przekaźnik miał mały pobór prądu, bo będzie niemalże stale zasilany z centrali. Do jednych styków przekaźnika (normalnie rozwartych) podłączamy dwa rezystory parametryzujące linię (zakładam, że linie są zaprogramowane w konfiguracji 2 EOL) i podłączamy do wejścia linii dozorowej w centrali. Drugie styki (normalnie zwarte) podłączamy do wolnej pary przewodów i w centrali podłączamy do wejścia wyzwalającego niezależny układ czasowy. Taki gotowy układ czasowy można nabyć w każdej hurtowni urządzeń alarmowych (np. AAT czy VOLTA). Masa zasilania tego układu czasowego musi być podłączona do wyjścia programowalnego zaprogramowanego jako 18 - czyli podanie masy po włączeniu systemu alarmowego w trybie STAY - pozostanie w domu. To po to, aby układ blokowania działał tylko w trybie pozostania w domu. Jeśli zastosowany układ czasowy nie będzie posiadał przekaźnika z dwoma osobnymi stykami, to trzeba zastosować dodatkowy przekaźnik z dwoma stykami (tak, jak na schemacie). Poszczególne styki (normalnie otwarte) podłączamy równolegle wolną parą przewodów do wyjść czujek, które chcemy blokować po naruszeniu czujki na schodach. Działanie układu Po włączeniu systemu w trybie STAY układ czasowy dostaje zasilanie. Każde naruszenie czujki na schodach wyzwala linię dozorową (ale ta jest w nocy nie aktywna, bo zaprogramowana jako 05 - sypialniana) i układ czasowy. Układ czasowy włącza przekaźnik, którego styki zamykają na określony czas obwód wyjścia czujek w salonie i kuchni. W ten sposób mimo naruszenia tych czujek centrala tego nie wykrywa, bo obwód wyjścia czujki jest zamknięty przez styki przekaźnika układu czasowego. Mam nadzieję, że w miarę jasno to narysowałem i opisałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 01.11.2005 11:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2005 Czy i jak można podłączyć równolegle więcej niż 1 kontaktron z pętlą sabotażową do Integry? Ile max? A ile można ich podłączyć bez rezystorów? Można, ale nie równolegle, tylko szeregowo Nie jest to dobre rozwiązanie, bo im więcej czujników zastosujesz na jednej linii, tym trudniej zlokalizować awarię, czy źródło fałszywych alarmów. Ja stosuję szeregowe połączenie kontaktronów tylko w oknach dwuskrzydłowych lub trzyskrzydłowych. Wygląda to tak: http://www.zbychdom.republika.pl/kontaktron/kontraktrony.jpg (rysunek jest własnością mdzalewscy ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 01.11.2005 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2005 Witam, Zaproponowano mi alarm oparty na centrali PC 5020 i czujkach EC301 (jedna F211) oraz czujnikach BV 601 (wszystko DCS). Całość połączona kablem Yksy 6x0,5 mm2. Czy to jest dobry sposób ochrony domu?? Czy czujniki umieszczone w oknach lepiej się sprawdzają?? Nie mieliśmy do tej pory zadnego alarmu, więc trudno mi samej ocenić tę ofertę Bardzo proszę o opinie od osób mających jakieś doświadczenie w alarmowej dziedzinie pozdrawiam serdecznie Witam System alarmowy oparty na czujkach ruchu jest najprostszym i najtańszym rozwiązaniem, ale i najmniej komfortowym. Alarm włącza się dopiero po wejściu intruza do domu (czyli jak już jest za późno ). Taki system daje jedynie to, że nie wyczyszczą domu ze wszystkiego, ale sporo małych i cennych rzeczy mogą zabrać w ciągu 2- 4 minut. Ponad to w domu nie może przebywać zwierzak. Po włączeniu systemu nie można się również swobodnie przemieszczać po domu. Można wydzielić strefę nocną, w której nie działa alarm (ale sypialnie są wtedy bez ochrony), ale trzeba pamiętać, aby wyłączać system przed wejściem do strefy chronionej (np. przed zejściem na parter). Co raz częstsze są przypadki usypiania domowników gazem (gaz wpuszczają przez mały otworek nawiercony w ramie okna ), a taki system nie zapewnia ochrony przed takim atakiem. Skutecznym systemem (szczególnie, jeśli w budynku są zwierzęta) jest system oparty na czujnikach kontaktronowych (czujniki otwarcia okien i drzwi) oraz czujkach inercyjnych wykrywających uderzenia w okno (przy oknach antywłamaniowych) lub akustycznych czujkach zbicia szyby wykrywających zbicie szyby (przy oknach standardowych). UWAGA! Ważne jest, aby czujniki kontaktronowe były w wersji wpuszczanej w ramy, tzn. aby nie były widoczne! Taki system działa obwodowo, czyli wykrywa próbę pokonania przegrody mechanicznej, jaką stanowi okno, czy drzwi. System można włączyć i swobodnie przemieszczać się po domu. Wykrywane jest otwarcie okna lub drzwi (okno może być uchylone, a mimo to, pod ochroną systemu alarmowego!). Wykrywane jest też uderzenie w okno, próba wbicia łomu, itp. (przy zastosowaniu czujek inercyjnych) lub zbicie szyby (przy akustycznych czujkach zbicia szyby). Nawet po uprzednim uśpieniu domowników, złodziejowi nie uda się wejść do budynku bez wywołania alarmu (to bardzo istotne, bo co raz więcej włamań do domów następuje właśnie nocą, podczas snu domowników!). Czujki zewnętrzne mogą stanowić jedynie uzupełnienie systemu wewnętrznego, np. obwodowego. Wydawałoby się, że czujki zewnętrzne są najlepszym rozwiązaniem, bo intruz zostaje wykryty już przy podejściu do domu, zanim cokolwiek zrobi. Praktyka jednak dowodzi, że system alarmowy nie może być oparty wyłącznie na czujkach zewnętrznych. Intruz zbyt łatwo może takie czujki ominąć, uszkodzić lub często wzbudzać fałszywe alarmy (szczególnie przy małej działce, gdzie odległość od ogrodzenia do linii działania czujek jest mała). System obwodowy jest dyskretny i pozbawiony wad systemu opartego na czujkach zewnętrznych. Oczywiście czujki zewnętrzne również mogą być zamontowane, ale jako dodatkowa ochrona. Odnośnie zabezpieczeń mechanicznych, to jedno drugiego nie wyklucza. Przeciwnie, system alarmowy powinien współpracować z zabezpieczeniami mechanicznymi. Na nic się zdadzą grube kraty, rolety, czy okna antywłamaniowe, jeśli system alarmowy nie będzie wykrywał próby siłowego pokonania tych zabezpieczeń mechanicznych. Ich pokonanie jest tylko kwestią czasu i odpowiednich narzędzi. Proponuję rozważyć okna z okuciami minimum WK1 (najlepiej WK2) i szybami minimum P2. Do tego drzwi z zamkiem listwowym (jeśli są drewniane) lub rozporowym (jeśli stalowe) i wkładki bębenkowe z atestem klasy C. Takie zabezpieczenia mechaniczne w połączeniu z systemem alarmowym działającym obwodowo (kontaktrony + czujki inercyjne) zapewnia skuteczną ochronę domu parterowego. Do tego polecam zamontowanie z każdej strony domu, oświetlenia zewnętrznego uruchamianego czujkami ruchu. To też działa odstraszająco na złodzieja, szczególnie, jeśli oświetlenie i czujki ruchu nie są dla niego dostępne (nie może ich unieszkodliwić). Najlepiej zrobić oświetlenie w podbitce pod dachem. Nie polecam powszechnych lamp halogenowych z wbudowanymi czujkami ruchu, bo sami też chodzimy wokół domu, a takie ostre światło, to nic przyjemnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_ZBYCH_ 01.11.2005 11:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2005 poszukuje dobrych kontraktonów oraz jakiegoś sprawdzonego systemu montazu kontraktonów do juz zamontowanych rolet ... mozeci mi w tej materii jakoś pomóc ? Roleta rolecie nie równa. Za mało szczegółów napisałeś. Jakie nasz rolety, jak zamontowane (na ścianie, czy na oknie, czy jest odstęp między pancerzem rolety a ramą okna?) jakie okna, z czego wykonane, itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rezi 02.11.2005 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2005 poszukuje dobrych kontraktonów oraz jakiegoś sprawdzonego systemu montazu kontraktonów do juz zamontowanych rolet ... mozeci mi w tej materii jakoś pomóc ? Roleta rolecie nie równa. Za mało szczegółów napisałeś. Jakie nasz rolety, jak zamontowane (na ścianie, czy na oknie, czy jest odstęp między pancerzem rolety a ramą okna?) jakie okna, z czego wykonane, itp. integra prowadnice montowane na oknie prowadnica schowana w 1/2 pod ociepleniem przewody wyprowadzone ( chyba 4 pary) puszka od rolet schowana pod ociepleniem odstęp pomiędzy pancerzem a ramą około 20 mm okna PCV rolety alu 37 mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
geguś 08.11.2005 07:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2005 Witam Zbychu, a jakieś dobre czujki do pomieszczeń, które szybko się wychładzają, i niestety nie są zbyt szczelne? Może pir + mikrofala zda egzamin? A masz jakieć doświadczenia z czujkami firmy Crow? Nie wiem, jakie pomieszczenia masz na myśli, ale w większości takich przypadków zastosowanie czujki dualnej wystarcza. pomieszczenie to garaż, który ma w drziach na dole otwory wentylacyjne i w ścianie następną wentylację. Rozwiązanie nie najlepsze ale musi tak być narazie. mam jeszcze jedno pytanko na temat Ca 64 + GSM4 + komp. Czy możliwa jest praca tych trzech urządzeń na wspólnym RS232? Czy lepiej GSM4 podłączyć zwykłymi przewodami z centralą a RS232 z centrali wykorzystać do połączenia z kompem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzysztofh 08.11.2005 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2005 Zbychu znowu do Ciebie pytanie. Mam alarm w oparciu o DSC 5020. Na dole czujki PIR, w oknach kontaktrony i czujki stłuczeniowe szkła, na schodach PIR a na piętrze w pokojach PIR i kontaktrony w oknach. I pytanie czy dałoby sie zaprogramować pir w salonie i kuchni (te się uaktywniają jak wędruję z góry do kuchni powiedzmy do lodówki) aby nie działały przez określony czas po naruszeniu czujki na schodach, po to żeby skorzystać np. z zasobów lodówki bez potzeby wyłączania alarmu w nocy. obecnie pir salon i kuchnia są zdefiniowane jako 03. Czujka na schodach chroni oprócz komunikacji, okno połaciowe doświetlające klatkę schodową. A może inne wyjście, poza tym, że można zabrać butelkę wody mineralnej ze sobą na noc (będzie ciepła). Niestety oprogramowanie DSC nie umożliwia ustawienia takiej konfiguracji. Programiści DSC dbają o zdrowie użytkowników i o zasoby lodówki Tak poważnie, to programowo nie da się tego zrobić, ale jeśli jest zapas przewodów do czujek ruchu oraz są wolne dwa wyjścia programowalne, to odpowiednia kombinacja sprzętowa załatwiła by temat (naruszenie czujki na schodach uruchamia zewnętrzny moduł timera, który na określony czas blokuje wybrane czujki). Dopiero teraz odczytałem ten post. Dzięki za odpowiedź. Do każdej czujki dochodzi kabel 6x, a wykorzystane są 4 żyły, chodzi o PIR w salonie i drugi w kuchni. Wyjścia programowalne są dwa, bo dwa zajęte, ewent. mogę zwolnić jeszcze jedno, więc jeżeli możesz proszę coś więcej na ten temat. Dzięki Zbychu Zbychu, gdybyś znalazł chwilę, proszę o jakieś sugestie w temacie. Proszę, oto schemat takiego układu. http://www.zbychdom1.republika.pl/rozne/Timer.GIF Ponieważ w czujkach zastosowane są przekaźniki z pojedynczymi stykami, trzeba zastosować dodatkowy przekaźnik (dla separacji galwanicznej układów) posiadający dwa osobne styki przełączane. Najlepiej, aby był to miniaturowy przekaźnik mieszczący się w czujce. Ważne jest też, aby przekaźnik miał mały pobór prądu, bo będzie niemalże stale zasilany z centrali. Do jednych styków przekaźnika (normalnie rozwartych) podłączamy dwa rezystory parametryzujące linię (zakładam, że linie są zaprogramowane w konfiguracji 2 EOL) i podłączamy do wejścia linii dozorowej w centrali. Drugie styki (normalnie zwarte) podłączamy do wolnej pary przewodów i w centrali podłączamy do wejścia wyzwalającego niezależny układ czasowy. Taki gotowy układ czasowy można nabyć w każdej hurtowni urządzeń alarmowych (np. AAT czy VOLTA). Masa zasilania tego układu czasowego musi być podłączona do wyjścia programowalnego zaprogramowanego jako 18 - czyli podanie masy po włączeniu systemu alarmowego w trybie STAY - pozostanie w domu. To po to, aby układ blokowania działał tylko w trybie pozostania w domu. Jeśli zastosowany układ czasowy nie będzie posiadał przekaźnika z dwoma osobnymi stykami, to trzeba zastosować dodatkowy przekaźnik z dwoma stykami (tak, jak na schemacie). Poszczególne styki (normalnie otwarte) podłączamy równolegle wolną parą przewodów do wyjść czujek, które chcemy blokować po naruszeniu czujki na schodach. Działanie układu Po włączeniu systemu w trybie STAY układ czasowy dostaje zasilanie. Każde naruszenie czujki na schodach wyzwala linię dozorową (ale ta jest w nocy nie aktywna, bo zaprogramowana jako 05 - sypialniana) i układ czasowy. Układ czasowy włącza przekaźnik, którego styki zamykają na określony czas obwód wyjścia czujek w salonie i kuchni. W ten sposób mimo naruszenia tych czujek centrala tego nie wykrywa, bo obwód wyjścia czujki jest zamknięty przez styki przekaźnika układu czasowego. Mam nadzieję, że w miarę jasno to narysowałem i opisałem Zbychu a co byś powiedział na moją modyfikację Twojego schematu? Ograniczyłem się do czujki na schodach i przekaźnika, reszta bez zmian. Proszę - wady, bo zaletą miałby być mały pobór prądu w czasie kiedy czujka na schodach jest niepobudzona czyli NC. Przekaźnik miałby mniej krytyczne wymagania w stosunku do rezystancji cewki. Wprawdzie znalazłem pk o rezystancji >1k, co powoduje mniej więcej prąd pobierany przez jeden PIR ale zawsze to obniżenie poboru prądu szczególnie kiedy system byłby zasilany z aku podczas braku zasilania. Na rysunku z pośpiechu błędnie podłączyłem przewód od NC czujki do rezystora. Powinno być tak jak u Ciebie. Sądzę że idea jest jasna. http://foto.onet.pl/upload/11/43/_550631_n.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.