Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tak i do płyty podłącza się dwie fazy oraz przewód neutralny, wykorzystując tym samym dwa razy po 230V. Trzecią fazę można wykorzystać np. dla piekarnika. Na tej płycie jest (powinna być) naklejka z rozrysowanym sposobem podłączania do jednej lub do dwóch faz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Acha, czyli mając trzy fazy w kuchni i chcąc korzystać w pełni z jej dobrodziejstw czyli możliwości grzania na pełnej mocy na wszystkich jej polach grzejnych, trzeba ją tylko odpowiednio podłączyć. I nie traci ona niczego w porównaniu do tej z oznaczeniem 400V.

Ciekawe więc dlaczego producent różnie je oznacza.

 

Rozumiem że pewnie 1 faza idzie na dwa pola grzejne a druga faza na pozostałe.

Piekarnik z mikrofalą niestety mam po drugiej stronie kuchni i będzie niestety pod 230V na gniazdko.

Instalacje mam nową, elektryk dokładnie pytał gdzie co ma być i też widział później projekt kuchni więc myśle że nie będzie problemu.

 

Znalazłem jeszcze taką kuszącą oferte:

Zelmer ZPI 6012UE + komplet garnków Provesta 652.70

za 999zł. Co myslicie o tym modelu zelmera ?

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po płytach z oznaczeniem "400V" możnaby się spodziewać, że można je zasilać "spomiędzy faz", korzystając wtedy z napięcia 400V, ale płyty z taką możliwością są dość rzadkie. W dobie instrukcji tłumaczonych przez atechnicznych idiotów równie dobrze może to być nieporozumienie z oznaczeniami, ktoś rozumując "siła" = " 400V" w ten sposób w opisie płyty zasygnalizował możliwość podłączenia płyty do siły (ale w sposób opisany przeze mnie wcześniej), co jest bzdurą, ale niestety bzdurą powszechną.

 

Zrozumienie, o co chodzi w "sile" jest dla laika problematyczne, więc uwierz po prostu na słowo: każdą płytę, każdą bez wyjątku [1] da się podłączyć do siły. Pozostają co najwyżej niuanse, jak ona do tej siły będzie podłączona: do jednej fazy, do dwóch, między dwie fazy, czy może do trzech naraz (choć o takich płytach nie słyszałem), ale to już jest problem elektryka, który sprzęt będzie podłączał, a jeśli ktoś chce koniecznie sam, to zwykle płyta ma instrukcję montażu albo choć naklejkę przy zaciskach, z której jasno powinno wynikać co i jak. Naklejka jest rysunkiem pokazującym sposób podłączenia, jej zrozumienie wymaga podstawowych wiadomości na temat instalacji elektrycznych, a jej zrozumienie może być dobrym sprawdzianem, czy można się za to brać samemu, czy nie :)

 

[1] - przynajmniej póki nie rozmawiamy o płytach produkowanych tylko na rynek USA/Japonia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby zakończyć wszelkie dywagacje trzeba chyba raz a konkretnie powiedzieć, że teoretycznie nie ma w domowych sieciach napięcia 400V - tylko 3 fazy po 230V.

Zainteresowanych szczegółami technicznymi oraz w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie typu "skoro 3 fazy po 230V to czemu 400V a nie 690V??" odsyłam do wujka googla, cioci wikipedii albo lekcji fizyki na poziomie szkoły średniej...

 

Do przeważającej większości płyt (a już praktycznie w ciemno dotyczy to wszystkich płyt o mocy powyżej 7000W ) zalecane jest podłączanie na dwie fazy po 230V lub tworząc tzw. mostek tylko jedną fazę 230V - niemniej tego rozwiązania powinno się unikać ponieważ zarówno dla bezpieczeństwa, instalacji jak i praktyczności i użyteczności płyty lepiej kiedy mamy dostępną tzw. "siłę" czyli podłączenie trójfazowe i podepniemy dwie fazy.

 

To, co dla większości osób może być mylące - to wprowadzające w błąd opisy i oznaczenia z tabliczek znamionowych. Na tabliczce znamionowej będzie 230V zgodnie z technicznymi warunkami urządzenia natomiast opis może zarówno powielić oznaczenie z tabliczki (230V) jak i uwzględnić "opcję" nazewnictwa 400V (230V-400V)

 

Od razu trzeba zaznaczyć, że na rynku od jakiegoś czasu są dostępne płyty - jest ich dosłownie kilka - praktycznie po jednym modelu na producenta, które są wyłącznie pod 230V i przychodzą z gotową wtyczką do gniazdka zamiast z kostką lub kablem - np. Amica PI 6509LN

 

Mam nadzieję że to z grubsza rozwieje rozmyślania i pytania - czy da się podpiąć.

 

PS> Jakoś przeoczyłem post kol. Jarek.P - Pozdrawiam.

Edytowane przez Bayzone_pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia laikowi :)

 

Dobrze zrozumiałem ? Mam 3 fazy po 230V a będę miał podłączoną płytę na dwie fazy po 230V . Trzecia faza będzie wolna bo nie posiadam piekarnika z płyta. Czy taka płyta niekoniecznie będzie mieć pełną moc czyli 7,2kW bo pewnie przekrój kabli jej na to nie pozwoli.

Bo jesli nie to po co ją wogóle kupować? Może brać o mniejszej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia laikowi :)

 

Dobrze zrozumiałem ? Mam 3 fazy po 230V a będę miał podłączoną płytę na dwie fazy po 230V . Trzecia faza będzie wolna bo nie posiadam piekarnika z płyta.

 

Dokładnie tak.

 

Czy taka płyta niekoniecznie będzie mieć pełną moc czyli 7,2kW bo pewnie przekrój kabli jej na to nie pozwoli.

Bo jesli nie to po co ją wogóle kupować? Może brać o mniejszej mocy

 

A jakie masz te przewody? I jakim bezpiecznikiem są zabezpieczone?

Jeśli przewód ma przynajmniej 2,5mm2, a bezpiecznik 3B16 (a przy nowym domu i nowej instalacji jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby było mniej), to nie ma obaw, wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe budownictwo, przewód pod kuchenkę (siła do kuchni) jest osobno przeprowadzony.

A o przekrój i bezpiecznik musze sie dopytać teraz elektryka jak bedzie u mnie, dobrze w sumie wiedzieć nawet dla samego siebie takie rzeczy.

 

A jeszcze jedną rzecz dopytam, skoro już zawracam głowę to skorzystam z okazji już do końca :D

 

Będzie jakaś różnica między takimi podłączeniami:

1. instalacja 3 fazy po 230V a podłączona płyta na dwie fazy po 230V . Moc przyłączeniowa płyty 7,2 kW wg instr.

2. instalacja 3 fazy po 230V a podłączona płyta na trzy fazy po 230V . Moc przyłączeniowa płyty 7,2 kW wg. instr.

 

To bedzie dokładnie to samo tylko że dwoma przewodami będzie szło większe natężenie prądu ? Ale działanie płyt nic sie nie zmieni ?

Nie będzie różnicy w działaniu między tymi kuchenkami ?

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że podłączenie płyty pod dwie fazy wynika bezpośrednio z jej konstrukcji: pola grzejne stanowią osobne urządzenia, podłączane po dwa na fazę. Przerabianie tego na trzy fazy pewnie byłoby możliwe, możnaby np. największe pole przerzucić na osobną fazę ale zysk właściwie żaden, a gwarancji trochę szkoda.

NIemniej teoretycznie przedpiśca ma rację, to samo obciążenie podzielone na trzy fazy zamiast dwóch wynikowo da mniejsze obciążenie przypadające na każdą z faz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piekarnik+mikrofala to razem 5,5kW, przy ich równoczesnym użyciu (i piekarniku pracującym z pełną mocą) ta faza będzie przeciążona, zwłaszcza jeśli to jest przewód 2,5mm2 i bezpiecznik B16. Co prawda mikrofalka zwykle jest włączana na czas rzędu kilku minut max, więc takie krótkotrwałe przeciążenie nie powinno to być problemem, niemniej staraj się unikać równoczesnego uruchamiania obu urządzeń, zwłaszcza jeśli w piekarniku grzeje wszystko, co grzać może.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam, bardzo proszę o pomoc w wyborze płyty.

 

Od dawna wiedziałam, że chcę płytę czarną, bezpolową, ok 80 cm.

Wybrałam AEG HK874400FB

http://www.aeg.pl/Products/Gotowanie/P%C5%82yty_do_zabudowy/P%C5%82yty_indukcyjne/HK874400FB

 

Ale po obejrzeniu jej włączonej, trochę nabrałam watpliwości, czy wygodny jest system sterowania obrotowo-suwakowy.

Jakoś wydaję mi się, że precyzyjny ruch palcem dookoła jest trudniejszy, niż przy zwykłym suwaku.

Dodatkowo, po przeczytaniu całego wątku, wiem, że polecacie system łączonych dwóch pól, na brytfankę, a w tej płycie tego nie ma.

Ale w sumie powiedzcie mi, kiedy i do jakich potraw używa się takiego pola? Czy faktycznie jest takie niezbędne?

W tej płycie jest możliwe dokupienie takiej nakładki, łączącej dwa pola, ale koszt to ok 500 zł.

 

Dodatkowo kilka osób pisało, że przynajmniej jedno pole dobrze, aby było większe niż 26 cm, a najlepiej 30 cm.

W tej płycie, o ile dobrze czytam , to pola są o wielkości 21 cm każde. Ale zmierzyłam moje garnki i nawet największy garnek do spaghetti ma średnicę 20 cm, więc w sumie nie wiem, czy potrzebne by mi były większe garnki, większe pola.

Kolejne, na co polecaliście zwrócić uwagę, to najmniejsza, mozliwa średnica garnka, która tutaj wynosi 12 cm.

Chcę zakupić komplet garnków IKea 365+ i jest tam taki malutki rondelek, na 2 jajka, czy podgrzanie porcji zupki dla dziecka, podana średnica to 13 cm, ale nie wiem, czy chodzi o dno, czy o najszerszy obwód garnka.

 

No i najważniejsze, była dyskusja o polach typu Booster( w tej płycie nazwane Power), i fazach, że są połączone, jak się włączy dwa pola, to inne grzeją słabiej itd.

Sprawdzam moc całej płyty i poszczególnych pól i wydaję mi się, że jest ok, ale bardzo proszę kogoś, kto się zna, o opinie, czy nie będzie problemów z mocą na wszystkich polach.

Kopiuję z instrukcji:

 

4.13 Funkcja Zarządzanie energią

• Pola grzejne są pogrupowane zgodnie z umiejscowieniem i liczbą faz podłączonych do płyty grzejnej

(patrz ilustracja).

• Maksymalne obciążenie każdej fazy wynosi 3700 W.

• Funkcja rozdziela moc między pola grzejne podłączone do tej samej fazy.

• Funkcja włącza się, gdy łączna moc pól grzejnych podłączonych do jednej fazy przekracza 3700 W.

• Funkcja zmniejsza moc pozostałych pól grzejnych podłączonych do tej

samej fazy.

• Wskazanie dla pól o zmniejszonej mocy grzania zmienia się w zakresie dwóch poziomów.

 

Bardzo proszę o opinię, czy płyta jest ok, rozwianie moich watpliwości, albo wskazanie, czy jest inna płyta 80 cm, bezpolowa o dobrych funkcjach.

Z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir, niby w opisie jest, że ta moja płyta ma Maxisense i jest filmik do tego, ale na filmiku pokazują inny model, a w opisie mojej płyty z instrukcji nie ma słowa o łączeniu dwóch pól i o garnkach dowolnej średnicy, tylko wyraźnie jest napisane, że 4 pola od 125 do 210 mm i że " w celu uzyskania optymalnych rezultatów gotowania należy uzywać naczyń o średnicy nie większej niż podano w tabeli, czyli 210 mm."

 

Wydaje mi się, że na stronie producent z rozpędu przypisał cechy innego modelu(niestety z widocznymi polami) tej mojej, wybranej płycie.

Bo jak się czyta instrukcję, to nic takiego, o łączeniu pól i o dowolnej wielkości garnka nie jest napisane.

Chyba, że ja czegoś nie doczytałam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się moi mili, że nie macie racji i "przejechanie" się po dystrybutorze nie ma podstaw.

ale od początku:

Witam, bardzo proszę o pomoc w wyborze płyty.

Od dawna wiedziałam, że chcę płytę czarną, bezpolową, ok 80 cm.

Wybrałam AEG HK874400FB

 

Zdefiniuj "bezpolową" - bo trzeba rozgraniczyć:

 

- płyta która ze względów estetycznych nie ma namalowanych "kółek"

to nie to samo co:

- płyta która nie ma namalowanych "kółek" ze względu na rozmieszczenie cewek indukcyjnych na większym i bardziej nieregularnym obszarze.

 

Dodatkowo, po przeczytaniu całego wątku, wiem, że polecacie system łączonych dwóch pól, na brytfankę, a w tej płycie tego nie ma.

Ale w sumie powiedzcie mi, kiedy i do jakich potraw używa się takiego pola? Czy faktycznie jest takie niezbędne?

W tej płycie jest możliwe dokupienie takiej nakładki, łączącej dwa pola, ale koszt to ok 500 zł.

 

No właśnie - czy to będzie niezbędne - czy masz - gotujesz w brytfance?

 

W tym wypadku mamy do czynienia z pierwszym rodzajem płyty, jest to "tradycyjna" płyta czteropolowa, z czterema równej wielkości polami ułożonymi w trapez. Nie są to pola nieograniczone. Z racji że są duże - automatycznie są elastyczne względem wielkości garnka - czyli idea Maxisense jest zachowana - co więcej prawe pola można "połączyć" ale tylko dla funkcji grill z wykorzystaniem płyty plancha-grill.

 

Do drugiej opcji należy dopiero model HK956970FB :)

 

 

Dodatkowo kilka osób pisało, że przynajmniej jedno pole dobrze, aby było większe niż 26 cm, a najlepiej 30 cm.

W tej płycie, o ile dobrze czytam , to pola są o wielkości 21 cm każde. Ale zmierzyłam moje garnki i nawet największy garnek do spaghetti ma średnicę 20 cm, więc w sumie nie wiem, czy potrzebne by mi były większe garnki, większe pola.

Kolejne, na co polecaliście zwrócić uwagę, to najmniejsza, możliwa średnica garnka, która tutaj wynosi 12 cm.

Chcę zakupić komplet garnków IKea 365+ i jest tam taki malutki rondelek, na 2 jajka, czy podgrzanie porcji zupki dla dziecka, podana średnica to 13 cm, ale nie wiem, czy chodzi o dno, czy o najszerszy obwód garnka.

 

No i tu idealnie wychodzi konfrontacja siły na zamiary - tego co mamy i z czego będziemy korzystać - liczy się średnica dna lub wkładki ferromagnetycznej w dnie garnka - w zależności od konstrukcji.

Większą pułapką jest za małe dno - płyta wtedy "nie zobaczy" garnka.

Zakładam, że to pierwsza Twoja płyta indukcyjna więc jeszcze nie znasz pułapek ani specyfiki działania ale doskonale dedukujesz "czym to pachnie"

 

Mam nadzieję że cokolwiek pomogłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...