Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

zaczynam myśleć czy to nie kwestia zaworu przy grzejniku, ktorego wada ujawniła się przy tych przepływach ,

dziwi natomiast że tego objawu nie miałem na uprzednim grundfosie

Czy jest problem z zastosowaniem grundfosa?

 

@Andrzej5101 ustawiłem 1.8 , widzę delikatna poprawę albo mi się zdaje (po nocy ustale czy to placebo :) )

Zwiększ ciśnienie do 2,0 bar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W...? Czym się różnie opcja w pompie praca w trybie ciągłym a próbkowanie, bo mam w trybie próbkowania

 

Na ile pamiętam opis w instrukcji - to odnosi się to do pracy pompki obiegowej, gdy grzanie zrobiło sobie przerwę z powodu przekroczenia zadanych parametrów , bo brakło jej możliwości dalszego modulowania mocy grzewczej.

- zostaw na próbkowaniu. Pompka obiegowa zużyje mniej prądu gdy ogrzewanie się czasowo wyłączy.

 

 

Dałem ale to nie pomaga. Czy jakoś da się zmieniejszyc wielkosc przepływu w sposób hydraliczny, pompka w ustawieniach ma 60%, zawór nadmoarowo upustowy na minimum ale to w moim układzie ciągle za dużo...

 

Te ograniczenia działają tylko na próbkowanie. Czyli sprawdzanie temperatury wody w instalacji gdy grzanie C.O. nie grzeje.

W trakcie pracy pompka obiegowa jest regulowana automatycznie przez sterowanie pompy ciepła.

A w czasie defrostu pompka obiegowa zawsze pracuje na maksymalnym przepływie.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Na ostatnim serwisie serwisant wgrywał jakieś nowe oprogramowanie płyty główne. Nie dopytywałem jakie zmiany zostały wprowadzone, ale mam wrażenie, że pompa pracuje obecnie trochę inaczej. Wcześniej termostat pokojowy załączał/wyłączał pompę jak różnica temperatury spadła/wzrosła o 0,5 st. C względem zadanej i tego nie dało się kiedyś zmienić w żaden sposób. Obecnie mam wrażenie, że reaguje ona znacznie szybciej. Jak na razie to za mało włączeń było, ale śmiem twierdzić, że jest to jakieś 0,2 st. C.

 

Czy ktoś miał robioną aktualizację przy ostatnim serwisie i może coś więcej powiedzieć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli miałeś możliwość ustawienia histerezę o +/- 0,5*C to z pewnością nie był to fabryczny termostat. Przy termostacie firmy trzeciej to i aktualizacja softu nie powinna mieć tu wpływu na histerezę, bo ta jest wtedy ustawiana nie w sofcie pompy a w samym termostacie.

 

Mam fabryczny termostat Madoka i histereza jest ustawiana w sofcie pompy. Najniższa możliwa do ustawienia wartość to +/- 1*C, można ustawić więcej, ale nie mniej.

I tego jestem pewien, bo rok temu nawet toczyłem spór mailowy z serwisem Daikina w tej sprawie.

Chyba że właśnie to zmienili w nowym sofcie - rozszerzyli zakres nastaw histerezy.

Swój soft mam 3 lata stary, bo zrezygnowałem z rozszerzonej gwarancji.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Madokę i myślałem, że było 0,5*C, ale może rzeczywiście to było +/- 1*C. To teraz to zdecydowanie inaczej działa niż poprzedniej zimy. Czyli musieli coś w tym zakresie zmodyfikować. Aktualizacja wgrywana była po kablu bezpośrednio na płytę główną. instalator mówił, że nie da się tego zrobić przez aktualizację z chmury.

U mnie soft wcześniej być fabryczny, pompę mam z 2021 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam

 

Panowie mam pytanie jak wyjśc z takiej sytuacji - PC Daikin 6kw bez madoki (dom cały w podłogówce 150 mkw) - termostat pokojowy i on zarządza temp w domu - harmonogram pompy wyłączony.

Staram się grzać w taryfie g12w od 22 do 6 i 13-15 temp na salusie ustawiona 22.6 a w pozostałych 21.8 (histereza salusa 0.5). Obecnie ustawiona krzywa dwupuntkowa i idzie w podłogę przy obecnej temp na dworzu ok 29/30 st.:

 

1.Pierwsze pytanie - dlaczego dla identycznej temp. na zewnątrz potrafi pokazać mi na wyświetlaczu raz 28, raz 29 a czasi i 30 stopni wynikające z krzywej? Nie powinna być stała temp. dla danej nastawy?.

2. Niestety po grzaniu nocnym i złapaniu temperatury zadanej na salusie i wyłączeniu grzania w nocy, zanim temperatura w domu spadnie aby odpaliła się pompa w ciągu dnia to temp zasilania spada już na ok 22 - 24 stopnie i gdy startuje to wspomaga się grzałkami - jak tego uniknąć?

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie tak - wynika to z krzywej pogodowej.

U mnie często widzę, że czujnik zewnętrzny na pompie o 2*C pokazuje wyższą temp. powietrza niż czujnik stacji pogodowej zlokalizowany 3 metry obok pompy.

 

Co do uniknięcia takich spadków temp. wody.

To powiedziałbym zrezygnować z termostatu i grzać harmonogramem wody.

W ubiegłą zimę miałem ustawiony harmonogram wody i nad nim jako aktywny harmonogram pokojowy ze sterowaniem przez Madokę.

O dziwo oba harmonogramy pracowały równolegle.

 

Autoadaptacja we współpracy z Madoką sterowała wyjściową temperaturą wody wynikającą z krzywej pogodowej i jednocześnie harmonogram wody korygował wyjściową temp. wody +2*C od 5 do 6 godz. i od 13 do 15 godz. Po 16 godz. do 22 godz. miałem korektę -3*C.

Sumaryczny spadek temp. wody między 15 a 16 godz. wynosił 5*C, to powodowało wyłącznie się pompy na ok 45-50 minut.

I ponowne uruchomienie startowało z temp. wody +25*C bez grzałki.

 

W tym roku zresetowałem drugi harmonogram od wody i z niego zrezygnowałem, bo jesienią gdy startował sezon grzewczy wydawało się jakby pompa głupiała i grzała harmonogramem wody mimo, że sterowanie było ustawione jako sterowanie termostatem.

 

Bądź co bądź, przy podłogówce jak chcesz zwiększyć grzanie w tanich godzinach i obniżyć w drogich, a jednocześnie ograniczając nadmierne wychłodzenie wody - to sterowanie harmonogramem wody wydaje się najsensowniejsze.

Działa to tak, że temp. wody jest ustalana z krzywej pogodowej, a w harmonogramie wody ustala się dobowe odchyłki. W których godzinach woda ma być np. o +3*C wyższa niż podaje krzywa, a w jakich godzinach o np. -3*C niższa niż temp. wynikająca z krzywej.

 

Wynikowo pompa będzie grzała umownie - stale, zapobiegając nadmiernemu spadkowi temp. wody. Podbicie temp. wody zwiększy pobór prądu w tych godzinach, a obniży gdy będzie obniżenie temp. wody.

W sumie same dobowe wahania temp. powietrza już w pewnym stopniu taką funkcję spełniają.

Warunek - musi być wyłączone uśrednianie grzania wg temp. dobowej, to P.C. będzie poprzez krzywą reagowała na bieżące zmiany temp. powietrza.

A temp. dobowa najniższa jest w nocy i nad ranem, a w ciągu dnia temp. powietrza rośnie - to samo z siebie powoduje dobowe zmiany w temp. wody podawanej na instalację.

 

P.S. Sterowanie termostatem jest dobre na początku jesieni i pod koniec wiosny gdy zyski słoneczne przyczyniają się do przekraczania temp. zadanej.

Ale już w trakcie właściwego okresu grzewczego sterowanie temp. wody jest korzystne dla pompy. Gdyż ogranicza wychładzanie się i wody i kompresora.

 

Termostat pełni rolę nadrzędną, gdy termostat ubije pracę pompy, to dopiero spadek temp. w domu poniżej dolnego zakresu histerezy pozwala pompie ponownie wystartować, a to może zająć nawet kilka godzin - w ciągu których kompresor i woda w instalacji ulega silnemu wychłodzeniu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem - dziękuję za odpowiedź.

Czyli w tanich godz dać +3 a w drogich -2 dla krzywej - a salusa wyłączę na próbę. Jeśli dom będzie nie dogrzany to podbić krzywą czy dać + 4 w tanich a -1 w drogich - co będzie rozsądniejsze?

Jeśli np. zasilanie wody będzie 30 st. pompa do tego dobije i się wyłączy, to w którym momencie powinna się włączyć ponownie, gdy będzie 29 czy ważna jest tu temp. powrotu? Da się to gdzieś skorygować?

Czy jest jakaś minimalna temp. ponizęj której włączą się grzałki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz to poobserwować.

Podłogówka ma własną bezwładność - to nie odczujesz wahań od razu.

Trudno mi przewidywać jak zachowa się cały układ pompa - podłoga - dom.

 

W podłogówce już na starcie są niższe temperatury zasilania wody w porównaniu z grzejnikami.

Główny powód zatrzymania kompresora - to będzie przejście z podbicia temp. do obniżenia.

Wtedy kompresor się zatrzyma i pompa czeka na spadek temp. wody - próbkując wodę w obiegu.

Raczej w tym momencie będzie mierzyła temp. wody wracającej z instalacji do pompy.

 

Prawdopodobnie grzałkę uruchamia przy powrocie poniżej +20*C, ale głowy nie dam.

Pod tym kątem to warto przeliczyć by minimalna krzywa minus korekta w dół nie spadły poniżej tych +20*C.

Chyba, że chcesz celowo zatrzymać pracę kompresora w określonych godzinach.

Ale celowe wyłączenia w trakcie temperatur ujemnych, raczej są niekorzystne dla samego kompresora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

posiadam pompe Altherma3 od lsitopada zeszłego roku, ta zima będzie pierwsza jak będziemy mieszkać. W domu jest sama podłogówka podzielona na 2 rozdzielacze. W sumie jest 160m2 podłogówki, powierzchnia użytkowa 147.Od dzisiaj mam zamontowany termostat MADOKA i tutaj chciałbym Was podpytać o ustawienia.

Dotychczas pompa działała na krzywej grzewczej kompensacyjnej o nachyleniu 6 i drugim parametrze 2. Po przełączeniu się na MADOKE pompa po osiągnieciu temp wewnątrz 23 stopni, wyłącza kompresor. W tym przypadku działa na zasadzie on/off. Włączyłem obecnie modulację z parametrem ustawionym na 3.

 

Podpowiedzcie mi jak zrobić, żeby w zimie nie wychładzać wody w podłogówce? Co konkretnie daje funkcja modulacji ?

Edytowane przez Pezet85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Altherma z Madoką pracuje na Autoadaptacji.

Modulacja to zakres temp w *C o ile komputer może odchylać temp. wody zasilającej podłogę.

Gdy masz 3*C - to temp. wynikającą z krzywej pogodowej może zmieniać o +/-3*C.

 

Jak doszedłeś do +23*C temp. pokojowej i Madoka wyłączyła pompę - to masz za wysoko krzywą pogodową ustawioną.

Wcześniejszy soft pozwalał ustawić na Madokę histerezę +/-1*C. Można było dać więcej, ale nie mniej. W tym roku serwisanci instalowali nowszą wersję softu do Althermy - to nie wiem co w nowej wersji pozmieniali. Był sygnał tu na forum, że być może dali możliwość obniżenia histerezy +/- 0,5*C.

 

U siebie przeszedłem dwa lata temu na krzywą dwupunktową.

Przy tej z nachyleniem - to weź kartkę papieru i przyłóż rogiem do wykresu krzywej pogodowej na Althermie.

Odczytaj w ten sposób jaką temp. wody osiągnie przy +15*C i drugi punk przy mrozie -20*C.

 

Przy dobrych izolacjach i podłogówce, wstępnie celowałbym we:

+22*C/+15*C i +35*C/-20*C (woda/powietrze).

Potem obserwacja temp. w pomieszczeniu i korekta krzywej pogodowej.

 

Gdy dobrze wpasujesz się z krzywą pogodową, to pompa nie powinna się wcale wyłączać przez całą zimę. No chyba, że moc pompy jest dużo za mocna na potrzeby budynku, to może taktować. Z powodu szybkiego zagrzania wody w obiegu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

rzeczywiście mały błędzik się wkradł z ta powierzchnią :-). Pompa to Altherma 3 6KW. Tak wygląda moja krzywa... pytanie czy czujnik w Madoce dobrze pokazuje.

 

Czy da się gdzieś ustawić tą histereze dla Madoka?

 

[ATTACH=CONFIG]467187[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]467188[/ATTACH]

 

Obniżyłem nachylenie na 5 i krzywa wyszła 35*C/-20*C. Tutaj chciałbym zapytać o temperaturę wewnątrz. mam ustawione 23,5*C. Przy tych ustawieniach Madoka wyłącza pompę. Czy po obniżeniu krzywej nie będzie analogocznie tej samej sytuacji?

Generlanie zależy mi na tym, żeby pompa chodziła cały czas i żeby podłogi nie były zimne, wychłodzone z powodu niepracującej pompy...

Edytowane przez Pezet85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W którym momencie temp. pokojowa zaczęła przekraczać te +23*C?

Chcesz tyle mieć, czy to już za ciepło?

Na zdjęciu wygląda, że od +20*C do +15*C grzeje wodą +28*C - jak dla podłogi to raczej za wysoko i proponowałbym przesunięcie obniżyć na wartość 1.

 

Ale tu dochodzi kwestia ile chcesz mieć, a ile to za wysoko? - pytam o temp. pokojową.

 

menu > pomieszczenie > ostatnie ustawienie to korekta termostatu - tu możesz skorygować temp. odczytywaną przez Madokę jeśli różni się od tej na termometrach w pokojach. O ile takie posiadasz.

 

menu > pomieszczenie > harmonogram - tu ustawiasz temperaturę jakiej ma pilnować Madoka w pomieszczeniu i do jej utrzymania będzie dążyła Altherma używając Modulacji +/- 3*C na wartości wody zasilającej.

 

Histerezę Madoki można zmienić tylko z ustawień serwisanta.

I nie jest to zwykłe menu, a trzeba wejść do tabelki wartości.

Obecnie nie pamiętam, która to była wartość, musiałbym poszukać maila z serwisu z przed roku.

 

Krzywa pogodowa koryguje temp. wody podawanej na podłogówkę.

Jeśli dobrze ustawisz krzywą pogodową, to Madoka nie będzie miała co robić i nie wyłączy kompresora, bo temp. pokojowa nie przekroczy wartości histerezy.

I do tego temp. w domu będzie miała stałą wartość, z minimalnymi wahaniami zależnymi bardziej od wiatru, który wychładza mury domu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co w sumie to nie wiem kiedy zaczeła przekraczać bo dopiero dzisiaj zamontowaliśmy Madoke, a do tej pory nie miałem termometra wewnątrz. Temperature zasilania na pompie miałem okolo 31/32 a powrotu 26/27. Patrzyłem również na to, żeby defrost był bez grzałek przy użyciu tylko wody z układu.

 

Obecna krzywa po korekcji zaczyna sie od 15*C/25*C oraz -20*C/35*C. Z ustawień modulacji mam ustawioną "3-ke". Czyli histerezy nie zmienimy z poziomu "kodu 5678". Muszę zakupić jakiś termometr do sprawdzenia czy Madoka pokazuje prawidłowo.

 

Taka temperatura jest dla nas idelan, czyli te 23/23.5 stopnia.

 

Co masz na myśli pisząc, że temp pokojowa nie przekroczy wartości histerezy?

 

[ATTACH=CONFIG]467189[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]467190[/ATTACH]

Edytowane przez Pezet85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takim razie tylko w harmonogramie ustaw sobie te +23*C do pilnowania.

 

By Altherma zaczęła pracować z dokonanymi zmianami ustawień trzeba ją zresetować.

Czyli jak wracasz do głównego menu i wyskakuje komunikat o resecie - to trzeba go potwierdzić.

Bez resetu będzie pracowała ze starymi ustawieniami.

A nowe załaduje dopiero jak braknie prądu i się załaduje na nowo po powrocie zasilania.

 

Jak chcesz te +23*C, to po obniżeniu krzywej musisz obserwować czy nie zacznie spadać temp. w domu wraz z mrozem za oknem.

Jak zacznie spadać w dłuższym okresie czasowym, to będzie trzeba na powrót podnieść kąt nachylenia.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A musi być ten harmonogram ustawiony? Obecnie poprostu jest na sztywno ustawiona w Madoka temperatura 23,5*C. Po zmianie krzywej odrazu poszedł restart.

 

Czyli teraz obserwować czy ta krzywa utrzymuje zadana temerature w pokoju oraz czy nie wyłącza sie pompa, tak? Zastanawia mnie tylko jedna rzecz... po zmianie krzywej Tz przy 0*C dalej pokazuje 31*C. Zapytam jeszcze teraz o tą modulację, kiedy ona podniesie a kiedy obniży Tz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Madoka jest integralnym elementem Althermy.

 

W systemie Althermy programujesz wszystko. Madoka jest tylko czujnikiem informującym system Althermy jaka jest temp. w pokoju.

Bez Harmonogramu grzania - Madoka nie pełni żadnej funkcji nadzoru - bo nawet nie wie czego ma pilnować.

 

Harmonogram to deklaracja jaką temp. w pomieszczeniu chcesz utrzymać.

Madoka informuje system, czy temp rośnie ponad zadaną, czy spada.

Stąd informacja dla modulacji, czy korygować temp. wody, czy zostawić wynikową wychodzącą z krzywej pogodowej.

 

Mając harmongram, nadal możesz na Madoce korygować temp. w górę lub w dół.

I ta nastawa będzie pracowała do najbliższej zmiany wywołanej w harmonogramie.

W sumie może się mylę i nastawa na Madoce działa analogicznie jak wywołanie z harmonogramu. Nie testowałem tego pod tym kątem.

 

Jak grzałeś przed instalacją Madoki?

- był harmonogram wody i sterowanie wodą ustawione?

To teraz musiałbyś harmonogram wody zresetować - usunąć.

I ustawić z poziomu serwisanta "sterowanie termostatem pokojowym".

Bez usunięcia oba harmonogramy będą się na siebie nakładały.

By uzyskać dostęp do harmonogramu wody, wpierw trzeba przełączyć sterowanie, na sterowanie wodą. Usunąć harmonogram wody i dopiero na powrót ustawić sterowanie termostatem pokojowym.

 

Miałem tak w poprzednią zimę. Po to by przy taryfie G12W zwiększyć pobór prądu w tańszych godzinach i obniżyć pobór w droższych.

Tej jesieni usunąłem harmonogram wody.

I zostawiłem tylko sterowanie Madoką.

Zobaczę jak teraz rozłoży się miesięczny pobór prądu na poszczególne taryfy.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak, na sterowaniu wodą nie miałem żadnego ustawionego harmonogramu, ogrzewanie działało na zasadzie krzywej i delty=5.

 

Obecnie mam juz zmienione sterowanie na termostat. I teraz muszę ustawić harmonogram w menu pomieszczenie? Myślałem, że jak tam jest ustawiona temp 23,5 stopnia to tego będzie się trzymać pompa.

 

[ATTACH=CONFIG]467194[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...