Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Taka nastała pogoda.

 

Pompę niemal zasypało:

[ATTACH=CONFIG]467235[/ATTACH]

 

Dobowy pobór prądu skoczył do 30 kWh (CO + CWU)

[ATTACH=CONFIG]467236[/ATTACH]

 

Wczoraj w ciągu dnia temp. oscylowała w okolicy -2*C;

na noc poszło do -4*C i spadła dzięki temu wilgotność powietrza;

obecnie urosło do -2,5*C i wilgotność względna powietrza wynosi 95%.

[ATTACH=CONFIG]467237[/ATTACH]

 

- pokojowa wilgotność to 44%, odczyt na zdjęciu jest zafałszowany.

Właśnie wróciłem z odśnieżania i pod stacją pogody zawisła przepocona koszulka.

 

 

Defrosty wczoraj przed południem były robione co 60 minut;

od 14 godz. do 21 godz. co 30 minut;

po 21 godz. temp. zeszła do -4*C to i odstępy między defrostami urosły 40 i 50 minut;

od 24 godz. do 4 godz. co 70minut;

od 4 godz. co 40 minut do 8 godz.;

o 9 godz. pokazał się odstęp 60 minut;

[ATTACH=CONFIG]467238[/ATTACH]

 

- durny algorytm forum, obrócił zdjęcia w poprzek.

edit - udało się po ręcznym zmniejszeniu zdjęć poniżej 1500 pixeli.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wczoraj zrobiłem restart pompy i chyba to pomogło. Jak zadam wyższa temperaturę to po dłuższej chwili pompa podnosi o 1/2 stopnie Tz. Zmieniłem też krzywa grzewczą i obecnie przy -,1 Tz ma 28/29 stopni.

Zastanawia mnie jedna rzecz, obecnie mam.w.domu 23.6*C, żądaną temperatura to 22.5*C. Pomimo tego pompa pracuje na wolnych obrotach. Histereza ustawiona na 1. To normalne?

[ATTACH=CONFIG]467243[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]467244[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]467245[/ATTACH]

 

Ps. Co to masz za stacje pogodową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stacja pogody prosta z Lidla mierząca temp. i wilgotność, z czujnikiem zewnętrznym.

Tylko odczyt wizualny, bez WiFi i danych historycznych.

 

Wykresy mam z czujników SonOff z przeinstalowanym systemem Supla.

Kupiony na allegro. Dane przechowywane są w Chmurze Supli.

To jest wgląd do danych historycznych i można wykresy generować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam od niedawna zamontowaną pompę ciepła Daikin altherma 3 6kw monoblok. Dom połówka bliźniaka, pietrowy, 126m2 powierzchni użytkowej plus ogrzewany garaż 16m2. Całość instalacja ogrzewania podłogówka. Przychodzę do Was z zapytaniem o poprawność instalacji w kotłowni. Tutaj rozrysowalem schemat https://ibb.co/4sPwV1B

Firma twierdzi, że jest OK, wszystko zostało odebrane przez serwisantów z firmy Daikin, ale jak zagłębiam się w temat buforów, to nie spotkałem się z takim czymś, tylko bufor na powrocie lub szeregowo..

Czy to jest ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks później...

Panowie czy wie ktoś może jak przywrócić ustawienia fabryczne w Daikinie Altherma 3? Mam taki problem - mój daikin ciągle próbuje się połączyć przez wifi i co jakiś czas wyskakuje błąd braku połączenia i cały czas ekran jest włączony (w ogóle się nie wyłącza).

Zaczęło się od tego że próbowałem się połączyć przez wifi i program w smartfonie, ale nic nie pomagało (próbowali nawet serwisanci) a sama pompa wpadła w spiralę ciągłych automatycznych prób połączenia. Generalnie to obecnie chciałbym tylko wyłączyć tą opcję łączenia ale w bramie bezprzewodowej nie da się tego zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest coś takiego jak restart do ustawień fabrycznych, w poziomie ustawień serwisanta.

 

Nie testowałem tego.

Obawiam się, że wywołanie tego restartu spowoduje utratę wszystkich ustawień.

Tzn. konfiguracji rodzaju grzałki BUH.

Ustawień kompresora czyli czy ma tylko grzać, czy jest odwracalny (grzanie/chłodzenie).

Podpięte dodatkowe moduły - czyli termostat Madoka, czy twój moduł LAN.

Modelu bojlera CWU i zintegrowanej grzałki.

 

Obawiam się, że może utracić właśnie te wszystkie ustawienia.

 

Może router jest za daleko i sygnał za słaby - by nawiązać stabilne połączenie.

 

Na początek spróbuj wykonać prosty restart - wyłącz ją na bezpieczniku i po 15-20 sekundach uruchom ponownie.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jestem użytkownikiem pompy Daikin Altherma LT drugiej generacji, split, 8KW (ERLQ008CAV3), zasobnik zintegrowany 280l. Ogrzewam dom 120m2, wszędzie podłogówka, 2 rozdzielacze po 8 sekcji. Dom parterowy, dosyć dobrze ocieplony (podłoga styropian 20cm, strop styropian 30cm, ściany styropian 20cm), wentylacja mechaniczna oparta na Thesla Green 300.

Pompę użytkuje od 2017 roku. Oto moje spostrzeżenia nt tego urządzenia.

Po pierwsze, najwięcej doświadczeń mam z dwoma sposobami ogrzewania, czyli praca ciągła oraz praca w oknach czasowych. Oczywiście testowałem wszystkie tryby ogrzewania które są dostępne - stała temperatura zasilania, grzanie z krzywą grzewczą, grzanie z termostatem pokojowym itd.

Po wszystkich testach najbardziej ekonomiczna oraz komfortowa dla domowników okazała się strategia grzania akumulacyjnego w oknach czasowych.

W zimę grzeje ok 10 godzin dziennie, oczywiście krzywa grzewcza (nadal nad nią pracuję, ale najczęściej używam 15-28, -15-33), w domu utrzymuje się 21 - 22,5 stopnia. Zużycie całoroczne energii na ogrzewanie, CWU, chłodzenie to średnio 3500 kWh.

Spostrzeżenia

- temperaturę równowagi dla ogrzewania mam ustawioną na -15 - czyli poniżej tej temperatury pompa wspomaga się grzałkami przy ogrzewaniu domu,

zauważyłem że mój model ma problem z osiągnięciem zadanej temperatury zasilenia 33 st przy temperaturze -15 stopn (wniosek, temp. równowagi powinna być

ustawiona wyżej np. -10 - nie testowałem tego,

przy przepływie na poziomie 22l/min, przy temp np - 15 bardzo długo dochodzi do zadanej temp (nie osiąga jej, co powoduje że sprężarka

chodzi na maksa przez

bardzo długi czas), dodam że deltę mam ustawioną na 5 stopni.

Dla sprawdzenia ustawiłem temp zasilania na 36 stopni, przy -14 nie ma szans, żeby pompa osiągnęła taką temp zasilania bez grzałek (koperta pracy dla tej pompy jest jak poniżej,oś pozioma temp wody zasilającej, oś pionowa temp powietrza na zewnątrz, białe pole zakres pracy pompy)

[ATTACH=CONFIG]467699[/ATTACH]

jak można zauważyć, pompa powinna być w stanie nagrzać wodę zasilającą do 55 stopni przy temp -15, z mojego doświadczenia bez użycia grzałek nie jest to możliwe z grzaniem CWU nie ma problemu - mam ustawioną temperaturę CWU na 45 stopni, spokojnie dogrzewa (wczoraj np w dzień było - 7, dogrzała bez użycia grzałek).

- grzanie z termostatem pokojowym wbudowanym w panel sterowania - mam go przeniesionego do domu. dosyć dziwny problem się tutaj pojawia. Otóż moje

sterowanie daje możliwość wybrania histerezy sterowania z termostatem pokojowym, ale najniższa wartość tej histerezy to 1 stopień, w skrócie wygląda to tak: jeśli

ustawię temperaturę na termostacie np 22 stopnie (taką chcę mieć w domu) to histereza 1 stopień sprawia, że pompa grzeję dotąd aż w domu temperatura

osiągnie 23 stopnie, wtedy się wyłącza, załącza się w momencie kiedy w domu temperatura spadnie do 21 stopni - nie jest to niestety komfortowe, różnica 2

stopnie to za dużo, dziwne że w aktualizacjach oprogramowania nie nastąpiła żadna poprawka.

To takie dwa spostrzeżenia odnośnie działania które mnie trochę irytują - ale jako że ja potrzebuję do komfortowego bytowania maksymalnie 33 stopni jeśli chodzi o zasilenie, to da się żyć :-) Ale może ktoś ma jakieś pomysły co można zrobić lepiej ?

Odnośnie samej pracy - jednostka zewnętrzna - dosyć głośna. Ważnym jest, aby przewody chłodnicze łączące jednostkę zewnętrzną z wewnętrzną były dobrze zamontowane (najkrótsze jak tylko możliwe) - lubią one wpadać w drgania przy niektórych częstotliwościach pracy sprężarki, u mnie biegną po ścianie i te drgania przenoszą się na mury, jest to upierdliwe :-)

Na dzień dzisiejszy, po 7 latach pracy, sprężarka przepracowała 11700 godzin, ilość uruchomień na liczniku, uwaga 25000, niestety mój sterownik zlicza każdy defrost jako uruchomienie, słyszałem że w modelach trzeciej generacji nie ma już tego licznika. Pożyjemy zobaczymy przy jakiej ilości uruchomień sprężarka się skończy.

Pompa serwisowana, na ostatnim serwisie sprawdzana ilość czynnika - serwisant powiedział że ok, oszronienie równomierne, zatem nie mogę się czepiać, że może czynnika za mało.

Ogólnie jestem bardzo zadowolony z tego urządzenia, koszty ogrzewania uważam za akceptowalne w dzisiejszych czasach (na dachu 6,7 kWp, na starych zasadach, płacę tylko opłaty stałe).

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, podpowiedzi, pytania, zapraszam.

Edytowane przez MarcinKoc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jestem użytkownikiem pompy Daikin Altherma LT drugiej generacji, split, 8KW (ERLQ008CAV3), zasobnik zintegrowany 280l. Ogrzewam dom 120m2, wszędzie podłogówka, 2 rozdzielacze po 8 sekcji. Dom parterowy, dosyć dobrze ocieplony (podłoga styropian 20cm, strop styropian 30cm, ściany styropian 20cm), wentylacja mechaniczna oparta na Thesla Green 300.

Pompę użytkuje od 2017 roku.

...

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, podpowiedzi, pytania, zapraszam.

 

120 m2 przy takich izolacjach to OZC prawdopodobnie jest 5 kW lub niższe.

Nawet na poprzednią generację Althermy na czynniku R410a - ten model jest za mocny na ciągłe grzanie przy twoim OZC.

Więc twoje cykliczne grzanie powinno jej zredukować liczbę włączeń.

 

Ta 8 kW bez problemu do -20*C powinna zagrzać wodę do +45*C.

I grzanie CWU do +45*C - to potwierdza.

Może masz limit temp. wody ustawiony na te +33*C ?

Tylko wtedy na krzywej pogodowej też by nie pozwolił system podnieść wody wyżej jak +33*C.

 

Najprawdopodobniej ma za mały zład wody w obiegu CO.

Przez to PC wychładza wodę podczas defrostu i przerywa defrost, po czym ma problem przed kolejnym defrostem z rozgonieniem temp. powyżej +33*C, bo wymiennik nie został w pełni oczyszczony.

 

Rozwiązaniem jest zwiększenie zładu wody w obiegu.

Podniesienie temp. wody.

Lub pozwolenie jej na korzystanie z grzałki BUH od 0*C lub -5*C.

 

Altherma i tak nie używa tej grzałki automatycznie od 0*C, gdy tyle ma ustawione.

Wspomoże się grzałką, gdy kompresor zbyt długo będzie dochodził do zadanej temp. wody.

Lub podczas defrostu gdy temp. wody spadnie za nisko.

 

Miałem podobny problem przy grzejnikach.

Gdy temp. wody była powyżej +37*C nie było problemu - defrost zrobiła w 5 minut i wracała do temp. grzania.

 

Gdy PC miała do dyspozycji jakieś 150-180 L wody w obiegu, bo miałem przepływ tylko przez górę bufora, do tego zszedłem z temp. wody poniżej +37*C - to PC zaczęła defrosty robić na raty. Nie dokańczała defrostu na 100% i przez 20 minut miała problem z rozgonieniem temp. wody - grzejniki przez ten czas były letnie.

 

[ATTACH=CONFIG]467717[/ATTACH]

 

Gdy po regulacji zaworami przepływu przez bufor 100 L - zwiększyłem jej zład wody do 250 L - problemy się skończyły. Na 5-10% poluzowałem jej zawór nr 4, co dało dodatkową cyrkulację w buforze i zwiększyło magazyn ciepłej wody dla defrostów. Ok. 150 L w instalacji + 100 L bufor.

Teraz może mieć wodę nawet +34*C w okolicy 0*C na dworze i defrost robi za jednym zamachem 5 minut i po defroście - wraca do zadanej temp. wody. Powrót do zadanej temp. może zajmuje 3-5 minut po defroście.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Marco36

 

Miałem przez prawie 2 lata jednostkę ERLQ006CAV3 wyprodukowaną w 2018 roku. Pracowała zarówno z hydroboxem starego typu (produkowanym do 2012 roku) jak z dedykowanym do Altermy LT.

Jednostka zewnętrzna z serii CA jest bardzo elastyczna jeśli chodzi o modulację mocy i nie powinno mieć znaczenia że jest przewymiarowana - czy 8 kW, czy 6 kW bez problemu powinna spadać do podobnych wartości.

 

Teraz mam 8 kW na R32 i w ciepłe dni jej moc (pobór EE) potrafi spaść poniżej 400 W. Wyższa moc (8 kW zamiast 6 kW) jest przydatna w zimne dni.

Edytowane przez vr5
Mój błąd: nie "e" lecz "o"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marco36

Generalnie z odszranianiem nie ma problemu, odszrania się prawidłowo, nie zauważyłem pozostałości lodu

na wymienniku po odszranianiu. Gdy temperatura zewnętrzna jest poniżej -10 (przy niskiej wilgotności powietrza)

odszranianie występuje średnio co godzinę. I nawet wtedy pompa ma problem z osiągnięciem zadanej temperatury

wody zasilającej. Zmieniłem temperaturę równowagi na -5 stopni. Poobserwuję jak teraz będzie się układ zachowywał.

Działam na delcie 5 stopni.

Limitu temperatury wody nie mam ustawionego - mogę ustawiać temperaturę zasilenia dowolnie bez przeszków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

praca Biwalentna pompy z kotłem gazowym ?

 

Tyle mówimy o serwisach firmowych Daikina że takie och a tu kwiatek .

Serwis odpuszcza i odsyła do centrali bo wszelkie pomysły im się skończyły .

 

Może jest na forum łebski użytkownik i pomógłby ogarnąć sterowanie kotłem gazowym przy pomocy pompy Daikin Althermy 3 , bo szczerze to i mi sie skończyły pomysły jak to uruchomić .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Autoadaptacja - patrząc na temp. w domu i temp. wody względem temp. dworowych.

 

Dochodzę do wniosku, że autoadaptracja działa ze zwłoką.

Tzn. puki temp. domowa oscyluje w zakresie histerezy +/-0,5*C to Daikin grzeje wg krzywej pogodowej.

Dopiero gdy histereza przekracza wartość +/-0,5*C i zaczyna się zbliżać do zakresu +/-1*C dopiero wtedy uaktywnia się autoadaptacja i zaczyna modulować temp. wody zasilającej.

 

Z zastrzeżeniem, że mam stary system z 2020 roku (bo zrezygnowałem z serwisu firmowego).

Jak już któryś z kolegów nadmienił w tym wątku serwis instalował nowy soft na ile pamiętam jesienią 2023r., w którym prawdopodobnie zmieniono zakres histerezy. A to pośrednio może mieć wpływ na wcześniejsze działanie autoadaptacji w nowszych modelach.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marco36

Generalnie z odszranianiem nie ma problemu, odszrania się prawidłowo, nie zauważyłem pozostałości lodu

na wymienniku po odszranianiu. ....

 

Tak czytam ponownie twoje wpisy, ze świeższym spojrzeniem.

Dom dobrze zaizolowany i kilkuletni.

Więc odpada powód wychodzenia wilgoci budowlanych, czy ucieczki ciepła do gruntu.

 

Skoro z defrostami również nie ma problemu - to pozostaje podejrzenie, że okienka wygaszenia PC masz na tyle długie, że po uruchomieniu - podłogi na tyle dużo ciepła absorbują, że PC nie daje rady przy 120m2 betonu podnieść wyżej temp. wody w obiegu.

 

Więc na czas mrozów powinieneś pozwolić PC pracować stale.

Lub wydłużyć okienka pracy, a skrócić okienka wygaszenia PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Czy to możliwe, że przy domu około 106 m2, braku rekuperacji i takim dość standardowym ociepleniu jak na dzisiejsze czasy tj. ściany 20cm, sufit podwieszany z wełną 30cm wyszła pompa Daikina o mocy tylko 4 kW - ERGA04EV? Lepiej brać mniejszą moc czy większa? Jakie jest wasze zdanie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to możliwe, że przy domu około 106 m2, braku rekuperacji i takim dość standardowym ociepleniu jak na dzisiejsze czasy tj. ściany 20cm, sufit podwieszany z wełną 30cm wyszła pompa Daikina o mocy tylko 4 kW - ERGA04EV? Lepiej brać mniejszą moc czy większa? Jakie jest wasze zdanie?

 

To są bardzo "elastyczne" pompy jeśli chodzi o spadek mocy. Miałem pompę 6 kW na R410A i wystarczała. Wymieniłem ją na pompę 8 kW bo była to "lodówka" ze zbiornikiem c.w.u. na R32. Była tania, trochę poobijana.

Gdy ostatnio na dworze było cieplej pompa pobierała prądu około 1,3 A, czyli około 300 W.

 

Jeśli przez kilka dni będą większe mrozy to w rezerwie w PC 4 kW jest grzałka chyba 3 kW, a w PC 6 kW grzałka od 6 do 9 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to możliwe, że przy domu około 106 m2, braku rekuperacji i takim dość standardowym ociepleniu jak na dzisiejsze czasy tj. ściany 20cm, sufit podwieszany z wełną 30cm wyszła pompa Daikina o mocy tylko 4 kW - ERGA04EV? Lepiej brać mniejszą moc czy większa? Jakie jest wasze zdanie?

 

20 cm styropianu na ścianach i 30 cm wełny u góry - to bardzo dobre izolacje.

No i tylko 106 m2 , chociaż tu pytanie czy to całkowite metry po podłogach, czy metraż z podatku?

Bo tu będzie różnica.

 

U siebie mam 160m2 po podłogach i 10 cm styropianu na ścianach, fakt, że z rekuperacją i OZC mam 7,0-7,2 kW.

 

Więc tak, jest możliwe, że u ciebie przy lepszych izolacjach i 106m2 wyszło OZC 4-5 kW.

 

a wydajność Daikina wygląda tak:

[ATTACH=CONFIG]468750[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...