Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich po dłuższej przerwie. Niebawem postaram się podzielić uwagami (łącznie z problemami ) ponad 2 letnim użytkowanie Althermy.

Grzech podane ustawienia, które wcześniej opisał Clarnet nie są UNIWERSALNE. Każdy z nas ma inny dom, inną jednostkę inne upodobania. Nie możesz wrzucać w swoją jednostkę pierwszych lepszych ustawień zassanych z forum.

Skąd masz odczyt temperatury z czujnika przy samej podłodze?!!!!!!!!!!! Czy z niezależnego termometru. Nie chcę siać propagandy ale jeśli masz w 80% deskę , a reszta to terakota , ceramika to proponuję zapoznać się z tematem na blogu Clarneta.

 

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/pompa-ciepla-parkiet-i-podlogowka/

 

Myślę , że u Ciebie tu tkwi problem. Czujnik jest przy płytkach, które najlepiej oddają ciepło, a nie przy desce, która stawia największy opór.

I jeszcze jedna ważna rzecz. Nie mierz temperatury przy podłodze tylko wyżej około 1,5 metra nad podłogą "ciepłe nogi, chłodna głowa"

Edytowane przez meukov
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzieki za odpowiedz. Zdaje sobie sprawe, ze nie sa to ustawienia uniwersalne jednak traktowalem je jako pewnego rodzaju punkt wyjsciowy jednak ciagle wylaczanie sie sprezarki z niewiadomych powodow mi to uniemozliwialo. Dzisiaj zostal wymieniony sterownik i poki co dom sie grzeje na domyslnych ustawieniach (jedynie grzalka zostala wylaczona 4-00 na 0). Sprezarka juz sie nie wylacza po chwili dzialania. Czekam az dom sie nagrzeje i wtedy sprobuje odpowiednio ustawic pompe za pomoca nowego sterownika pod moja instalacje. Co ciekawe sterownik byl wymieniany w zwiazku z tym, ze gubil ustawienie dnia i godziny i rowniez tym razem po mrygnieciu pradu sa one tracone (pozostale ustwienia sa nietkniete).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastawy dla tego modelu opisałem tutaj.

Jeśli pomp ajest tak dobrana, że nie potrzebuje grzałek, to można je wyłączyć. Ale jak piszesz, jeszcze tam nie mieszkasz.

Na wypadek awarii agregatu jest funkcja autorestart i praca na grzałkach. Nie sprawdzałem tego nigdy, ale przy tych ustawieniach, mogą sie włączyć. szczerze to nie wiem.

Lepiej ustaw niżej punkt równowagi.

Godzina po zdjęciu napięcia się resetuje. Ale programy pozostają w pamięci. Jeśli nie przywrócimy godziny ręcznie, to będą realizowane normalnie ale w niewłaściwym czasie.

Tak to niestety w starszych modelach działa (do jesieni tego roku). Bo w C jest już inny sterownik z podtrzymaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, podam kilka liczb, może się komuś przyda. Grzeję Altermą (14kW- 225m2 podłogówki-góra i dół płytki gresowe-wentylacja mechaniczna-brak kominów-dom bardzo dobrze zaizolowany) drugi sezon i jak na razie jestem bardzo zadowolony. W tym roku grzeję od 9.10.12. Do 18.12.12 zużyłem na co i cwu: 1707 kW/69dni=24,7 kW/1dzień*0,51 PLN/kW=12,60 PLN/1 dzień*30,5 dni=384 PLN/ miesiąc. Prognozuję 440 PLN/1 miesiąc w tym sezonie grzewczym. Napiszę w kwietniu ile wyszło.

W zeszłym roku roku (1. rok ogrzewania domu) zużyłem w całym sezonie na co i cwu: 6550 kW/183 dni=35,8 kW/1dzień*0,51=18,26 PLN*30,5=

557 PLN/1 m-c. Oprócz zwiększonego zużycia energii na skutek wygrzewania domu w 1. sezonie usunąłem kilkanaście mostków termicznych, głównie przy parapetach, brak zapiankowania spodu styropianu elewacyjnego (szpara 2-3 cm między styrodurem a styropianem fasadowym).

Temperatura na dole: 22C

Temperatura na górze: 23C

Moje aktualne nastawy:

1-00: -20

1-01: 12

1-02: 33

1-03: 25

Edytowane przez talingua
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mija właśnie pierwszy rok użytkowania PC-PW Daikin Altherma 8,43 kW + zbiornik CWU Daikin 300l.

Budynek to dom z 1995 roku, rozbudowany i zmodernizowany w 2007, dobrze ocieplony, ale brak jeszcze podbitki . Powierzchnia 230m2 z piwnicą i garażem. Realnie ogrzewamy ok. 130m2, w całym domu ogrzewanie podłogowe, w większości (stara część budynku) jest to ogrzewanie o zbyt dużym rozstawie rurek i powoduje to konieczność utrzymywania wyższej temp zasilania, przy dużych mrozach nawet powyżej 40 stopni. Jest wyraźna różnica pomiędzy nową instalacją podłogową, a starą - niestety tego już nie zmienię, ważne, że w ogóle była podłogówka i można było skorzystać z pompy ciepła. Temperatura w domu to min 22 stopnie, poniżej małżonka przechodzi w stan hibernacji. Rodzina 4 os., duża wanna, myjemy się codziennie ;)

Dom był wcześniej ogrzewany piecem olejowym, jednak koszt ok 10-11 tys rocznie i konieczność jednorazowego dużego wydatku przy tankowaniu spowodowały, że już od kilku lat rozważałem montaż pompy ciepła. Początkowo brałem pod uwagę gruntową, ale kopanie w ogródku i duży koszt montażu skutecznie mnie zniechęcały. Powietrzna pompa okazała się w moim przypadku najlepszym rozwiązaniem i cieszę się z dokonanego wyboru. Daikina wybrałem ze względu na dobrą opinię i doświadczenie instalatora. Teraz jakie były założenia. Początkowo z góry zakładałem, że pompa będzie dodatkowym źródłem ciepła i w duży mróz będę wspomagał się piecem olejowym, instalator przekonał mnie do tego, żeby całkowicie zrezygnować z pieca i zaproponował 2 moce pomp. Zapotrzebowanie mojego budynku na ciepło plasowało się pomiędzy modelem 8,43kW i 11kW. W przypadku większego całe zapotrzebowanie byłoby pokryte przez pompę bez konieczności wspomagania się grzałkami, COP też byłby większy, mniejsza pompa to konieczność użycia grzałek. Te dwa modele to różnica w cenie 10000zł i wybór padł na mniejszą niedowymiarowaną – taka też była sugestia instalatora.

Symulacja Daikina zrobiona w oparciu o (delikatnie zawyżone) zużycie oleju opałowego wykazała zapotrzebowanie na roczne zużycie energii na grzanie 5570kWh – udział grzałek 4,4%, teraz wyniki za 12 miesięcy:

Miesiąc / PLN

[TABLE=width: 146]

[TR]

[TD]1 / 468

2 / 542

3 / 314

4 / 232

5 / 82

6 / 63

7 / 56

8 / 58

9 / 99

10 / 232

11 / 313

12 / 501[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Zużycie prądu przez pompę 5880kWh w tym grzanie CWU jak sądzę ok 1000-1200 kWh,

Zużycie prądu - grzałki do CO 137kWh 2,4%

Zużycie prądu - grzałka CWU 411kWh

Zużycie w I taryfie 30%

Roczny koszt CO i CWU ok 3000zł – rok temu każdy wynik w okolicach 4000 zł brałbym w ciemno.

 

Powyższe wklejam w kilku wątkach, które sam obserwowałem, mam nadzieję, że komuś się to przyda i może pomoże w wyborze, sam szukałem wcześniej takich informacji.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak z odszranianiem w waszych Daikinach .?

Czy pojawja sie oblodzenie kanału wentylatora i osłony na wylocie powietrza?

 

Odszrania się tak jak powinna. Oblodzenia na osłonie nie zauważyłem, raczej powiedziałbym o oszronieniu i tylko na lamelkach wymiennika.

 

@primi & @talingua rozumiem, że macie opomiarowane swoje pompy, no nie?

 

Ja nie zdecydowałem się na opomiarowanie pompy i wentylacji(Daikin VAM), chodź przyznam, że chodziło mi to po głowie.

 

Mam tak:

Dom ma ok 162m2 z hakiem mkw. w V strefie klimatycznej( http://www.is.pw.edu.pl/~michal_strzeszewski/articles/kluczowe_zmiany/PN-rys1.gif ). Zdecydowałem się na podłogówkę na całej powierzchni parteru. Na poddaszu mam tylko 1 pokój c.a. 55m2 + łazienkę 19m2. W łazience położyłem podłogówkę, a w pokoju mam jeden klimakonwektor, który pozwala na chłodzenie góry gdy jest ciepło i dogrzewanie gdy jest zimno.

Dobrze docieplony

 

Tak jak pisałem wcześniej:

A) zaczynam trzeci sezon grzewczy z Althermą 8,4kW, a zatem co nieco mogę napisać(choć będzie raczej krótko).

B) nie opomiarowałem pompy i wentylacji więc mogę podać tylko rzeczywiste koszty energii elektrycznej(czyli to co zapłaciłem) - a w domu wszystko mam na prąd(nawet wodę - bo ze studni swojej).

C) w lecie zdarza się, że używam Althermy do wychłodzenia poddasza przez klimakonwektor, ale dni kiedy to robię to można policzyć na palcach jednej ręki.

D) nie używam funkcji chłodzenia podłogi w lecie - uważam, że to nie ma sensu i tyle(pisałem już o tym)

F) używam prawie non stop rekuperatora

F) jak wchodziłem do domu to wilgotność sięgała 80% - to świeża sprawa była ;-)

 

A teraz "do brzegu":

1. W pierwszym roku użytkowania domu całkowity koszt energii elektrycznej wyniósł - 4950PLN

 

2. W drugim roku użytkowania koszty rozkładały się następująco(koszt całkowity):

a) ZIMA - od 24/10/2011 do 24/04/2012 - 3222PLN

b) LATO - od 24/04/2012 do 23/10/2012 - 1103PLN

Całkowity koszt energii elektrycznej(czyli de facto użytkowania domu) to 4325PLN

 

Jak zatem widać różnica pomiędzy okresem letnim, a zimowym to 2119PLN.

 

Zakładając, że w okresie zimowym trochę więcej prądu idzie na oświetlenie(bo ciemno wcześniej przecież) to myślę, że tak ze 2000PLN idzie na ogrzewanie(może mniej).

 

Tak czy owak jak by nie liczyć średni całkowity koszt energii elektrycznej na miesiąc na dom z czterema osobami to ok 360PLN.

 

Nie wiem, czy te 2119PLN to dużo czy mało, ale dla mnie jest OK.

 

Jakieś pytania, pomysły, uwagi? Bardzo proszę...słucham.

 

Ps. Ciekawe ile by mi wyszło gdybym ogrzewał gazem

Edytowane przez Castaway
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

całkowity koszt energii elektrycznej wyniósł - 4950PLN

 

2. W drugim roku użytkowania koszty rozkładały się następująco(koszt całkowity):

a) ZIMA - od 24/10/2011 do 24/04/2012 - 3222PLN

b) LATO - od 24/04/2012 do 23/10/2012 - 1103PLN

Całkowity koszt energii elektrycznej(czyli de facto użytkowania domu) to 4325PLN

 

Jak zatem widać różnica pomiędzy okresem letnim, a zimowym to 2119PLN.

Dodaj do kosztów kWh - cena jest zmienna, za to kWh więcej powie.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Pogmerałem w fakturach z Taurona i poniżej zestawienie w kWh za ubiegły sezon.

 

W drugim roku użytkowania zużycie energii rozkładało się następująco(zużycie całkowite na dom):

a) ZIMA - od 24/10/2011 do 24/04/2012 - 7067kWh

b) LATO - od 24/04/2012 do 23/10/2012 - 2430kWh

Całkowity zużycie energii elektrycznej(dla całego domu) to 9497kWh/rok co daje średnio 26kWh/dzień

 

Różnica pomiędzy okresem letnim, a zimowym to 4637kWh i w rozliczeniu na dzień to daje 25,34kWh (4637/183dni).

 

Czy to rewelacja? Nie wiem.

 

Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania to śmiało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, pompa chodzi u jakoś trzeci miesiąc. Właśnie przechodzę na prąd w dwóch taryfach i ciekawi mnie jak macie swoje pompy ustawione-chodzi mi o czas pracy.

Obecnie jadę na pogodówce i zastanawiam sie czy nie lepiej ustawienia czasowe wrzucic aby głównie pompa pracowała w tańszej taryfie.

Zastanawiam się na ustawieniem pompy od 22 do 15.

Jak macie u siebie poustawiane - wiadomo ma być ciepło ale lepiej wykorzystać tanią taryfe:)

Edytowane przez Przemo1977
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@primi - zaciekawiło mnie to, że różnica między modelami to aż 10000)
To wynika z tego, że 8,43kW to najmocniejsza z najmniejszych (jeden "wentylator" i praca do -20), a następna to najsłabsza z tych mocniejszych 11kW 2 wentylatory i praca do -25. Pomiędzy pozostałymi modelami różnice w cenię są już "normalne" ;)

Koszt całej inwestycji 25000zł brutto - w tym PC 8,43kW, jedn. wew 400V 9kW, zbiornik cwu daikina 300l, stojak, montaż wraz ze zdjęciem i ułożeniem kostki brukowej, modernizacja kotłowni (piec olejowy może np. z automatu włączać się zamiast grzałek w PC w drogiej taryfie itp - opcje w ogóle przeze mnie nie używane), opomiarowanie + jakieś poprawki hydrauliczne w starej instalacji CO, instalacja sterownika PC w salonie.

Czy można było taniej - oczywiście, że tak, ale rozważałem wiele opcji i wybrałem taką, która była najmniej inwazyjna i dawała wg mnie największą szansę na prawidłowe wykonanie i sprawną pracę.

Po roku użytkowania jestem zadowolony :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przechodzę na prąd w dwóch taryfach i ciekawi mnie jak macie swoje pompy ustawione-chodzi mi o czas pracy.

Ja korzystam z pogodówki, ale z dodatkowym podbiciem krzywej o 3 stopnie w taniej taryfie i obniżeniem o 2 w drogiej. Jak się robi zimniej w domu to po prostu podbijam ręcznie o 2-3 stopnie i jest OK. Średnio za rok wyszło mi 30% I taryfa, 70% II taryfa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja korzystam z pogodówki, ale z dodatkowym podbiciem krzywej o 3 stopnie w taniej taryfie i obniżeniem o 2 w drogiej. Jak się robi zimniej w domu to po prostu podbijam ręcznie o 2-3 stopnie i jest OK. Średnio za rok wyszło mi 30% I taryfa, 70% II taryfa.

 

Obecnie zanim przełącza licznik na dwie taryfy już sobie poustawiałem tak samo podbicie o 2 w tańszej a w dół o 2 w dziennej.(sterowanie czasowe)

Jednak teraz u mnie od paru dni temperatury wahają się od 1-8 i mam cały czas na -2 i temperatura 22 stopnie więc chyba zrobię -4 na noc i 0 w dzień.

 

Ile ci wyszło kW za cały rok? I czy w pierwszym roku dużo większe zużycie prądu?

 

Mi przez pierwsze 3 m-c od wprowadzenia wychodzi 700kw na m-c.(temperatura w domu oscyluje 22,5-23,5 stopnie.)

Tak jak pisałem wcześniej dałem -2 i mam 21,5-22,5- ciekawe czy zuzycie będzie mniejsze- licze na max 500kw na m-c.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wogóle ktoś z użytkowników ALTHERMY próbował grzania w większości w taniej taryfie? Bo zastanawiam się czy bardziej opłacalne jest grzanie prawie wyłącznie w tańszej taryfie czy też lepiej jak kolega Primi w tańszej podbić temperaturę a w ciągu dnia żeby chodziła ale na niższych ustawieniach.

Pewnie za parę miesięcy sam dojdę do tego jak korzystniej finansowo i jaka będzie temperatura w domu- jednak chętnie dowiem się jak to u was się sprawdza.

 

Jeszcze mam jedno pytanko- zasobnik wody mam chyba ustawiony na 30min grzanie i jak rozumiem ostatnie 5min dogrzewa grzałka? Czy zasobnik ustawić lepiej żeby grzało dłużej np 90min ? Wtedy grzałka nie będzie potrzebna- dobrze to rozumiem?

Edytowane przez Przemo1977
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z taryfami jak nie sprawdzisz to nie będziesz wiedział.

Co do cwu - masz serię B czy C hydroboksu? obie literki.

Wszystko zależy od mocy pompy, nastawy i wielkości zasobnika.

W serii B i pompach z oddzielnym zasobnikiem odpowiadają za to kody 8-ki a dokładniej parametry 8-01 i 8-03. Przy czym jak nastawa będzie nie do osiągnięcia przez pompę to i tak musisz dogrzać zasobnik grzałką, a zwiększanie czasu pracy na cwu nie wiele zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzeje tylko w taniej taryfie.

Sterownik pokojowy.

Przy zbiorniku 150l - dla mojej rodzinki musiałbym grzać wodę 2, lub 3 razy na dobe.

 

edit: zużywam średnio ok. 700kWh/ miesiąc - 100% w taniej taryfie - co na 7 m-cy powinno dac ok. 5000kWh - i kwotę za sezon na CO i CWU ok. 1800zł

oraz oczywiście używam kominka - tak jak w tamtym sezonie 2-3 szczapy dziennie( nie musiałbym tego robić , bo temp. o 21.00 jest na poziomie 21,7 - 22,1, ale przyzwyczaiłem żonkę do wieczornego ognia:) )

Edytowane przez QQQQ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...