Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam, wepne sie do tematu.

Poruszaliscie problem niskich teperatur i slaba moc osiagana przy tych teperaturach.

Posiadam oprogramowanie Danfosa i robiac symulacje program pokazuje przy jakiej tep. zalaczy sie grzalka elektryczna, wybiera sie jaki system mamy grzejniki czy podlogowke. Takze jesli mamy zasilanie wody 55 i powrot 47"C wciaz widac przy jakiej tep. wlaczy sie grzalka elektryczna.

Czyli jesli np. uzyjemy pompy 8kw i program pokaze ze grzalka wlaczy sie przy -3C to robimy nowa symulacje ale zwiekszajac moc pompy np.10 czy 12 Kw, program pokazuje jaka ilosc energi potrzebuje nasz budynak" iloscw/m2 i ilosc metrow musimy znac), oraz jaka moc otrzymamy z pompy, ile pompa cyrkulacujna uzyje energi przez okres grzewczy itd.

Mysla ze dobry producent czy instalator powinien taka symulacje dostarczac klientowi.

Jestem poczatkujacym sprzedawca i instalatorem w Wielkiej Brytani, osobiscie uzywam pompy Delonghi Bran0011M H 6.5kW, mam zamontowant maly elektroniczny podlicznik takze dokladnie wiem ile pompa zuzywa energi. Co jest dla mnie dziwne i jeszcze nie mialem czasu na dotarcie do przyczyny pompa mimo ze jest wylaczona zuzywa mimo to energie i tylko ze jest w stanie spoczynku rocznie zuzywa okolo 500kWh, nie mam pojecia dlaczego.

Uzywam tylko do ogrzewania, byla to pompa tylko i wylacznie zamontowana na potrzeby komisi panstwowej abym mogl uzyskac cos w rodzaju koncesi. Takze jesli pompy nie uzywamy latem to chyba warto odlaczys zasilanie aby zaoszczedzic energir ktora pompa zuzywa w stanie spoczynku przypomne jest to okolo 1.5kWh/24h.

Osobiscie jestem milo zaskoczony w miesiacu pazdziernik-listopad zuzyla w ciagu 4 tygodni 220kWh, przy stawce tutejszej jest to okolo 50gr., czyli okolo 110zl, dom to odwrotnosc domu pasywnego....( okolo 90w/m2 i jest okolo 70m2)

Oprogramowanie Danfosa ktore mam jest dosc pesymistyczne takze mozna na nim polegac.

Upewniajac sie czy ktos Was nie pruboje oszukac zwroccie uwage na dane uzyte w koncowum wyliczeniu, powinny sie zgadzac jesli policzycie sobie stawke pradu i ile powinno wyniesc ogrzewanie waszego dou oraz jak przemyslicie sobie inne wartosci ktore beda wam przedstawione. Mozna to wszystko sprawdzic!

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam, wepne sie do tematu.

To jest wątek o Althermie.

 

 

Zachowa się jak silnik na ssaniu w samochodzie (dużo paliwa mało radości z jazdy)

Mam Diesla ;-) A stojąc na parkingu gaszę silnik w samochodzie.

 

 

a do tego w nocy była "antylagionella"

To pewnie dlatego masz zwiększone zużycie prądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A było już tak pęknie . Faktycznie zużycie spadło ale zauważyłem coś niepokojącego. Jak już wcześniej wspomniałem mam zamontowane zabezpieczenia na grzałkach pompy i zasobnika. Niestety wywaliło mi jedną fazę na zabezpieczeniu zasobnika. Na pewno dzisiaj w nocy była "antylagionella" ale chyba nie ma aż takiej mocy aby wywalić C16. Czy też mieliście takie przypadki? Jeśli coś nie tak jest z grzałką powinno wyrzucić oba zabezpieczenia. Raczej wydaje mi się, że coś nie tak jest z eską.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czyli interlink to wile chałasu o nic...........

 

Nie do końca jest tak jak myślisz.

Rzeczywiście interlink to tylko zmiana nastawy. Ale nie patrz na 1-go fancoila tylko na system PC+instalacja.

Interlink to proste, ale i świetne rozwiązanie, które umożliwia prace Althermy w instalacji, gdzie odbiorniki wymagają różnej temperatury zasilania.

Ponieważ przy grzaniu zależy nam na jak najniższych temp. zasilania, więc dzięki interlink pompa pracuje z wyższa nastawą tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba, minimalizując tym samym koszty eksploatacji.

To wygodny ficzer, który dostałeś za free. Jak masz taka potrzebę i potrafisz, to go wykorzystasz. A jak nie to nie. Przecież nie kupujesz interlinku w pudełku.

Nie bardzo więc rozumiem co tu się ma opłacać i co ma być warto. Nie wiem co chcesz osiągnąć.

Co do Twoich wątpliwości o tryb letni.

Altherma sama z siebie nie przełączy się z grzania na chłodzenie. Albo robisz to z panelu, albo z termostatu wpiętego na listwę sterowania.

Jak korzystasz z interlnik, to tryb musisz wybrać tylko ręcznie z panelu.

Nie do końca też rozumiesz pracę Althermy, "Tym samym pompa pracuje latem non stop bez względu na to czy zimno jest odbierane czy nie" - to nie tak.

Przecież instalacja z gumy nie jest i tą zimną wodą się nie napompuje.

Altherma jak każda inna pompa czy źródło ciepła/chłodu, utrzymuje temperaturę zasilania wynikającą z trybu (grzanie/chłodzenie) i nastawy (czyli ileś tam stopni)

Jak osiągnie nastawę, to "zwolni", a jak nie będzie odbioru, to się w końcu wyłączy by nie przegrzewać lub nie przechładzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie podpowiedzcie..

 

Dom ma niecałe 600 metrów.

Po odliczeniu poddasz nieogrzewanego i garażu wyszło 465 m2 .

Kolega Livko podpowiedział abym dopytał się o pompie powietrze woda..

 

Wczoraj miałem asa od pomp ciepła na budowie i stanowczo mi odradził mi takie rozwiązanie..

A Wy jak myślicie da to rade ogrzać mi chałupę jako jedyne źródłem ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie widzę problemu. Kolega Livko dobrze podpowiada. Przy zadbaniu o dobrą termoizolację domu wystarczy kaskada dwóch pomp powietrznych spięta w jeden system. Klimat w okolicach Koszalina bardzo sprzyja takiemu rozwiązaniu. Wadą takiego rozwiązania w porównaniu z wymiennikiem gruntowym jest średnioroczne COP około 3 zamiast 4. Zaletą jest cena i prostota montażu. Różnica w kosztach inwestycji pozwala pokryć dodatkowe opłaty z tytułu zwiększonych rachunków za energię elektryczną przez ponad 20 lat.

Bardzo mnie dziwi lekceważenie powietrznych pomp ciepła przez rodzimych "asów " kiedy w krajach o klimacie surowszym niż u nas ich udział w rynku szybko rośnie.

Proponuję zmienić asa od pomp ciepła i poprosić o podanie cen kompletnego montażu powietrznej oraz gruntowej pompy ciepła z oszacowaniem rocznych kosztów eksploatacji obu rozwiązań i pozwolić Tobie podjąć decyzję co wybrać. Na pewno oba rozwiązania świetnie sprawdzą się w Twoim domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie słuchaj bezkrytycznie każdego na forum. Zawsze spytaj dlaczego :)

Ktoś pisał w jakimś wątku o nieuzasadnionym włączaniu się grzałki.

To, że nie rozumiał czemu ona się włącza, nie znaczy, że to jest nieuzasadnione.

Grzałka włącza się zgodnie z algorytmem sterowania i nastawami.

Nic nie dzieje się bez przyczyny :)

Właśnie, bezskutecznie dociekam dlaczego przy odszranianiu załącza się grzałka, skoro wtedy DZ jest podłogówka o temp. 20-30C? Często bywa, że odszranianie włącza się 2-3 razy na godzinę, dlatego do temp. -5 C na zewnątrz mam wyłączoną grzałkę.

Jaka jest różnica w "żyłowaniu" sprężarki przy inwerterze rozkręconym na maksa, a PC nieinwerterowej, w której z założenia sprężarka chodzi na maksa. W dodatku np. w ogrzewaniu nadmuchowym są stosowane PC (Carrier, Miller), które nie posiadają grzałek wspomagających, a stosuje się je do temp. -4, -5 C?

 

A co do sterowania podłogówką, to myślę, że cytowany artykuł dotyczy domów o standardowym zapotrzebowaniu na ciepło. Tutaj na forum większość buduje domy o drastycznie zmniejszonym zapotrzebowaniu na ciepło. Wtedy bezwładność jest znacznie przedłużona. Jednak niedosłownie. Przy rozpoczęciu grzania temp. w pomieszczeniu podnosi się szybciej, natomiast znacznie przedłuża się czas oddawania ciepła. Tak jest u mnie. Obecnie grzanie załączam w godz. 13-15 (tańsza taryfa i cieplej niż w nocy na zewnątrz). Po jakichś 20 min. PC osiąga zadaną temp. zasilania 38C. Przez pierwszą godzinę na powrocie jest 20-21 C. Później nieznacznie rośnie. Efekt: temp. wewnątrz maksymalnie 23,5C. W ciągu doby spada maksymalnie do 22C.( dochodzi ciepło bytowe i czasami wieczorem delikatnie rozpalony rekreacyjnie kominek- nie można za długo, bo w salonie robi się za gorąco - kominek bez rozprowadzenia ciepła).

Mam założony sterownik w salonie, ale używałem go tylko, gdy dom był niezamieszkały i utrzymywałem temp. 15C. Teraz służy jako termometr :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wyzwanie:) No muszę coś napisać.

Zacznijmy od tego, że sterowanie sprężarka inverter-grzałka jest dość skmplikowane.

Może brzmi to jak banał, ale tak to jest.

backupheater w hydroboksie może się włączyć na 2 sposoby.

1. praca normalna - jak ma zgodę z 4-00 i jest poniżej 5-01, czyli może działać i jest poniżej punktu równowagi.

W tym wypadku o pracy grzałki decyduje szereg parametrów. To temperatury zasilania, powrotu, nastawa, częstotliwość sprężarki, szybkość przyrostu temperatury, delta, temp. zewn. itd, itp.

Algorytm sterowania to kilkadziesiąt stron i wgryzanie się w niego nie bardzo ma sens. I przyznaję się, że się w niego nie wgryzam:) Przyjmuję, że tak ma być.

Nie czuję się też mądrzejszy od konstruktora w tym zakresie i czy takie sterowanie, a nie inne jest uzasadnione nie do mnie należy.

Nie chcesz włączania? - obniż punkt równowagi (ale też z głową)

2.praca przy odszranianiu - w celu zabezpieczenia wymiennika hydroboksu przed uszkodzeniem od zamarznięcia.

inststrukcja mówi :), że grzałka włączy się przy spełnieniu kilku warunków, a jednym z nich jest temperatura wymiennika poniżej "security level"

Ile to jest? - nie wiem.

Ale nie jest to wyliczanka: na grzałkę wypadnie, to na nią bęc.

A konstruktor nie pstryknął palcami i nie stwierdził: a niech się grzałka włącza i zabezpiecza. A na ile? na tyle!

 

Co do żyłowania sprężarki inverterowej i on/off - to ma to miejsce i tu, i tu.

Inverter czasowo może pracować powyżej mocy nominalnej (130%) - spójrz na tabele mocy szeregu urządzeń - masz nom, min i maks.

Zauważ, że przy pompach powietrze/powietrze też stosuje się grzałki backup. I temp. zewnętrzna o której piszesz nic do tego nie ma.

Dlaczego? - bo niski powrót na wymiennik, to niskie ciśnienie. Wynika to z parametrów pracy i obiegu chłodniczego.

Dlaczego jedne kanałówki mogą pracować na 100% powietrza zewnętrznego a inne nie? Właśnie dlatego.

Ogrzanie inverterem czy on/off'em powietrza od 12 do 16 jest o wiele trudniejsze niż od 20 do 24, chociaż to te same 4 stopnie i ilość ciepła jaka trzeba dostarczyć jest ta sama.

Jednak ilość energii jaką pobiera sprężarka dla 12 do 16 jest znacznie wyższa. Taka jest fizyka przemiany czynnika.

Odłączając grzałkę na bezpieczniku możesz (teoretycznie) uszkodzić wymiennik.

Ponadto przy wysokiej nastawie i niskiej temp. zewnętrznej moc pompy jest za mała w stosunku do odbioru i masz za duże wychłodzenie. Inverter będzie kręcił usiłując sprężyć, uzyskać temp i ciśnienie, a wymiennik ciągle będzie chłodzony niskim powrotem i to ciśnienie zbijał.

Z doświadczenia wiemy, że droższa jest wtedy praca bez grzałki niż z grzałką.

Sprężarka inverterowa jest zabezpieczona na 100 innych sposobów, ale tak czy siak kręci jak opętana.

Przy wyższym powrocie o wiele szybciej i przy mniejszym nakładzie energii osiągnie właściwe ciśnienie skraplania.

Bez grzałki - dupa blada; kręci i nie może

Nie wiem na ile to wyjaśnia wątpliwości, ale na tyle jestem to w stanie wytłumaczyć bez odwoływania się do krzywych i wykresów przemian czynnika.

Choć sam nie wiem czy bym tak mądrze potrafił to zrobić;)

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro Wy tutaj tak mądrze piszecie to mi powiedzcie czy pompa powierze-woda (np: Altherma albo LG Therma albo Toshiba albo Exotherm) naddaje się do temperatur w Małopolce czy nie? Ma ktoś np. w Krakowie taką pompę i działała bez większych problmeów i ekonomicznie ostatniej zimy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro Wy tutaj tak mądrze piszecie to mi powiedzcie czy pompa powierze-woda (np: Altherma albo LG Therma albo Toshiba albo Exotherm) naddaje się do temperatur w Małopolce czy nie? Ma ktoś np. w Krakowie taką pompę i działała bez większych problmeów i ekonomicznie ostatniej zimy?

 

Witam,

 

am76 również jestem z małopolski i interesuję się tymi samymi pompami (oprócz Exothermu).Z Krakowa to Womar montuje Daikina, a LG Therma to Wienkra, ale na razie jeszcze nie udało mi się dotrzeć do użytkowników. Po wstępnej wycenie i porównaniu parametrów oraz rozmowie z gościem,który montuje i Daikina i LG to skłaniam się ku LG. Ktoś na forum pisał, że zamontował niedawno LG.

Wobec tego przyłączam się do prośby kolegi am76 o uwagi w sprawie użytkowania tych pomp w naszym rejonie. Może Clernet coś wie więcej o LG Therma-chociaż z tego co widzę to specjalizuje się w Daikinie;) Mozę warto dopłacić do Daikina? Proszę o uwagi.

 

pozdr

Agraf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clarnet zapewne masz rację. Ale ja zgodnie zresztą z twoim stwierdzeniem lubię dociekać "dlaczego". Jakoś argument, że skoro producent dał taki algorytm, to tak musi być nie bardzo do mnie trafia. Jak wytłumaczyć np. stwierdzenie w instrukcji, że grzałka dodatkowa (pomocnicza) jest opcjonalna (mowa o grzałce w hydroboksie). Sugeruje to, że są (albo były) wersje bez tej grzałki. Czyli producent przewidział, że w tych wersjach sprężarka będzie szybko zarżnięta. Jak wytłumaczyć opcję wyłączającą grzałkę, czy też możliwość ustawienia granicznej wartości załączenia np. na -20? Producent wspomaga samobójstwo?

 

I z innej beczki. Ja mam trochę inną koncepcję na zarządzanie grzaniem CO i CWU niż wynika z ustawień priorytetów. Po pierwsze wystarcza mi jednorazowe nagrzanie zasobnika 300l do temp 40C. Ustawiam to grzanie w konkretnym okresie. Po drugie w czasie grzania CWU nie przewiduję grzania CO, które również ustawiam ręcznie (obecnie jak pisałem wyżej wystarcza 2 godz przy 38C na zasilaniu. Poprzedniej zimy maksymalny czas grzania 8 godz. CO i 2 godz CWU. W związku z tym mam pytanie (tego nie zaobserwowałem), czy w takim przypadku mają zastosowanie ustawienia sekcji 8. Nie za bardzo bym chciał, aby było wyłączane grzanie CWU po np. 30 min. Ma się wyłączyć, gdy podgrzeje do zadanej temp. Wydaje mi się, że ustawiania 8 działają wtedy, gdy nastąpi zapotrzebowanie na CO przy ustawieniach z zastosowaniem termostatu, ale proszę o potwierdzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

am76 również jestem z małopolski i interesuję się tymi samymi pompami (oprócz Exothermu).Z Krakowa to Womar montuje Daikina, a LG Therma to Wienkra, ale na razie jeszcze nie udało mi się dotrzeć do użytkowników. Po wstępnej wycenie i porównaniu parametrów oraz rozmowie z gościem,który montuje i Daikina i LG to skłaniam się ku LG. Ktoś na forum pisał, że zamontował niedawno LG.

Wobec tego przyłączam się do prośby kolegi am76 o uwagi w sprawie użytkowania tych pomp w naszym rejonie. Może Clernet coś wie więcej o LG Therma-chociaż z tego co widzę to specjalizuje się w Daikinie;) Mozę warto dopłacić do Daikina? Proszę o uwagi.

 

Althermę jakoś drogo mi wycenili. LG Therma to około 25tyś brutto czyli bardzo fajna cena. Exotherm ma sprężarkę EVI i ponoć działa do -25oC. Rzecz w tym że jest to tzw. monoblok - cała pompa znajduje się na zewnątrz w jednym opakowaniu. Właściwie wszystkie drogie/profesjonalne pompy ciepła dużych mocy montowane w biurowcach taką mają konstrukcję. Problem z tą konstrukcją jest taki, że nie bardzo wiem co się stanie jak będą duże mrozy i będzie awaria prądu - to wszystko moim zdaniem może zamarznąć i szlak popę trafi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@7tonik

Tak źle i tak niedobrze.

Z jednej strony chcesz by wszystko działało ręcznie i chcesz mieć możliwość ingerencji w każdy aspekt pracy pompy; nie przemawia do Ciebie algorytm sterowania producenta/konstruktora. A z drugiej strony chcesz by urządzenie było kliento-odporne.

 

..... Jak wytłumaczyć np. stwierdzenie w instrukcji, że grzałka dodatkowa (pomocnicza) jest opcjonalna (mowa o grzałce w hydroboksie). Sugeruje to, że są (albo były) wersje bez tej grzałki. Czyli producent przewidział, że w tych wersjach sprężarka będzie szybko zarżnięta. Jak wytłumaczyć opcję wyłączającą grzałkę, czy też możliwość ustawienia granicznej wartości załączenia np. na -20? Producent wspomaga samobójstwo?

Bardzo prosto. Wystarczy, że zapotrzebowanie na moc przy temperaturze obliczeniowej jest mniejsze od mocy pompy w tej temperaturze.

Czy fakt, że samochodem na 3 biegu możesz jechać 120km/h, oznacza, że tak ciągle jeździsz? Czy producent samochodu wspomaga samobójstwo?

Tak jak sobie ustawisz pompę, tak będziesz miał. Jak już pisałem, sprężarka jest zabezpieczona również na inne sposoby.

Na bazie swojego doświadczenia doradziłem i podpowiedziałem, tak jak potrafiłem najlepiej. A co każdy z tym zrobi - to jego sprawa.

 

 

I z innej beczki. Ja mam trochę inną koncepcję na zarządzanie grzaniem CO i CWU niż wynika z ustawień priorytetów. Po pierwsze wystarcza mi jednorazowe nagrzanie zasobnika 300l do temp 40C. Ustawiam to grzanie w konkretnym okresie. Po drugie w czasie grzania CWU nie przewiduję grzania CO, które również ustawiam ręcznie (obecnie jak pisałem wyżej wystarcza 2 godz przy 38C na zasilaniu. Poprzedniej zimy maksymalny czas grzania 8 godz. CO i 2 godz CWU. W związku z tym mam pytanie (tego nie zaobserwowałem), czy w takim przypadku mają zastosowanie ustawienia sekcji 8. Nie za bardzo bym chciał, aby było wyłączane grzanie CWU po np. 30 min. Ma się wyłączyć, gdy podgrzeje do zadanej temp. Wydaje mi się, że ustawiania 8 działają wtedy, gdy nastąpi zapotrzebowanie na CO przy ustawieniach z zastosowaniem termostatu, ale proszę o potwierdzenie.

Więc je zmień. Przecież zegar pozwala Ci zaprogramować czasy grzania i przygotowania cwu

Jak 30 min to Twoim zdaniem za mało i nie osiągasz nastawy - to ustaw sobie 40-50min, albo pozwól grzałce na dogrzanie szybciej.

Sterowanie co-cwu-hp-bh-buh to kompromis miedzy czasem nagrzewania, nastawą ilością cwu itd

Zauważ, że w skrajnych warunkach nie osiągniesz samą hp nastawy cwu np. 40-45 stopni w sensownym czasie. Wynika to zakresów pracy urządzenia i tabel mocy.

Praca pompy on/off (2h na dobę), jak preferujesz, też moim zdaniem nie jest udana, ale każdy przypadek jest inny.

Wcześniej pisałeś, że ta tym forum, pompy ciepła mają ludzie, których domy cechują się drastycznie niskim zapotrzebowaniem na ciepło. Nie wiem ile to jest drastycznie nisko, ale w pewnym momencie, pompa ciepła w takim domu nie ma sensu.

Moim zdaniem trudno jest znaleźć złoty środek między wygodą i komfortem, a minimalizacją kosztów eksploatacji (odpinanie grzałek, sterowanie ręczne on/off co i cwu itd)

Sterowania pompami ciepła, zwłaszcza jednostkami inverterowymi, powietrznymi, nie da się sprowadzić do 2 guzików on/off.

By nie rozciągać tematu, sugeruję byś zwrócił się do tego, kto Ci pompę zamontował, uruchomił i serwisuje. I z nim omówił na miejscu i przetestował nastawy.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja chyba bym się nie odważył montowania pompy powietrze-woda w Małopolsce. Na pewno rachunki będą dużo wyższe niż nad morzem. Poszukajcie jakie są średnie zimowe temp. dla jednego i drugiego regionu. W dodatku nad morzem jest dużo wyższa wilgotność.

 

Poszukałem. Kraków to III strefa klimatyczna, temperatura zewnętrzna do obliczeń OZC = -20oC. Średnie temperatury dla tej strefy:

- listopad 3,7oC

- grudzień -0,5 oC

- styczneń -3,0 oC

- luty -1,6 oC

- marzec 2,3 oC

 

No i co z tego wynika? Gruntowa, powietrzna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clarnet, mówienie o manualnym sterowaniu sugeruje ręczne włączanie i wyłączanie. Tak u mnie nie jest . Na CWU mam ustawione grzanie na 2 godz. do temp 40C. Jak nagrzeje wcześniej, to wyłącza. Ubiegłej zimy nie zdażyło się, żeby nie dał rady podgrzać. Zatem chyba ustawienie maksymalnego czasu na 30min nie było brane pod uwagę (teraz na wszelki przypadek ustawiłem graniczne 95min. i 0 przerwy do następnego włączenia.

Co do grzania CO, to też nie biegam codziennie do PC. Np. gdy po pewnym czasie okaże się, że obecne 2 godz. na 38C jest za mało, to zwiększę np na 3 godz. i na jakiś czas będzie spokój. W ubiegłą zimę podczas mrozów było 8 godz do 36C i nic nie trzeba było zmieniać. Te manewry z czasami były spowodowane wyeliminowanie grzania w droższej taryfie. Dlaczego nie wykorzystać doskonałej akumulacyjności posadzki?

Co do grzałek, to tak naprawdę głównym powodem wyłączenia grzałek było ich załączanie przy odszranianiu. Żadne ustawienia nie pomagały. Obserwacje wykazały, że bez grzałek prawie natychmiast woda spływa, w Daikinie potwierdzili, że nie powinna się grzałka załączać, więc ją wyłączyłem. Jednak jak pisałem po przyjściu mrozów została załączona.

A co do mojego stwierdzenia o drastycznego zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło to odnosiło się do ogrzewania podłogowego, a nie do pomp ciepła. Przyznam, że trochę pomyliłem wątki, zaglądam też do tych o energooszczędzaniu. Jednak odradzałbym instalowanie Althermy (i innych powietrznych) do standardowych domów, czy też gdy nie da się wymusić większości grzania w tańszej taryfie. Wtedy bezpieczniej i może nawet taniej będzie zastosować np. piec gazowy.

 

A tak dla czystej ciekawości. Jaki jest koszt agregatu do Althermy?

Edytowane przez 7tonik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.......Jednak odradzałbym instalowanie Althermy (i innych powietrznych) do standardowych domów, czy też gdy nie da się wymusić większości grzania w tańszej taryfie. Wtedy bezpieczniej i może nawet taniej będzie zastosować np. piec gazowy.

???

 

A tak dla czystej ciekawości. Jaki jest koszt agregatu do Althermy?

piszesz w googlach i wiesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...