Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dlaczego Zużywam tyle gazu ????


drew_do

Recommended Posts

Stan faktyczny

-dom 250 m2 szeregowy ( środkowy ) , 4 kondygnacje każda po ok 60 m2

dość dobrze ocieplony ( na dodatek na wewnętrznych ścianach w dużej części pomieszczeń okładzina korkowa

 

-piwnica ogrzewana ( tylko dwa pomieszczenia tem 16 st C )

ostatnia kondygnacja używana tylko w sezonie letnim ( grzejniki utrzymują temp ok 14-16 st ( klatka schodowa na ostatnią kondygnację zamknięta )

 

- na wszystkich kondygnacjach ( oprócz piwinicy ) grzejniki marki Regulus i Convector ) dobrane wg parametrów 75/55/20 zapotrzebowanie na ciepło 100 w / m2 ( wysokość pomieszczeń ok 2,55-2,6 )

 

- piec gazowy jednofunkcyjny firmy Chaff.. de Maury ( Celtic ) 24KW + sterownik ( temp wody 75-80 C tem pok 19,25 C noc 17,5 C )

 

- ilość wody w obiegu CO ( ok 35 litrów )

 

aby utrzymać tą temp( 19 dzień , 17,5C noc ) na dwóch używanych kondygnacjach ( parter i 1 p -razem ok 120-130m2 ) zuzycie gazu wynosi 1m3 /h ( temp na zew +/-5C ) - dlaczego tak dużo , jeżeli korzystając z kominka 12kW jotula z grawitacyjnym obiegiem mam na tej samej powierzchni ( parter + 1p ) temp 20 C ,( wyłączam łazienki i kuchnię gdzie nie ma dystrybucji i temp jest na poziomie 17 -18 C ) a w salonie gdzie stoi kominek 21-25 C i to wszystkoi przy zużyciu ok 35 kg dobrze wysuszonego drewna na dobę

Dlaczego 35 kg drewna jest bardziej kaloryczne niż 20-244m3 gazu ?????

Piec jest podobno wyregulowany , ( to raczej prosta konstrukcja )

Gdyby zapotrzebowanie na ciepło ( słabe ocieplenie ) było wieksze nie ogrzałbym do takiej temp kominkiem ????

 

Jak doprowadzić do sytuacji , ( akceptowalnej ) zuzywania gazu na poziomie 12 m3 na dobe ???

 

 

 

 

 

 

-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Na początek zmień serwisanta pieca i zasięgnij rady nt. Twojej instalacji u innego hydraulika niż ją wykonywał.

 

Sprawdź jakie masz okna.

 

Sprawdź, czy nie byłoby warto docieplić ścian zewnętrznych (określenie dość ciepłe jest baaardzo względne), dachu, ociepla się też ściany i stropy oddzielające pomieszczenia ogrzewane z nieogrzewanymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek zmień serwisanta pieca i zasięgnij rady nt. Twojej instalacji u innego hydraulika niż ją wykonywał.

 

Sprawdź jakie masz okna.

 

Sprawdź, czy nie byłoby warto docieplić ścian zewnętrznych (określenie dość ciepłe jest baaardzo względne), dachu, ociepla się też ściany i stropy oddzielające pomieszczenia ogrzewane z nieogrzewanymi.

 

Ale tu mamy identyczne wrunki dla dwóch alternatywnych źrodel energii- kominek na tym samym obiegu co piec (dobrze zrozumialem ??)

 

ewidentnie piec jest źle wyregulowany

 

Sebo8877

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź tkwi w pytaniu: kocioł 24 kW !

 

Kocioł o mocy 24 kW zastosowany do ogrzania domu 120 m2 (a taka powierzchnia de facto jest ogrzewana), jest o wiele za duży.

Wystarczyłby w zupełności kocioł o zakresie mocy 3-12 kW.

I na taki zakres mocy należy przeregulować - wymienić dysze? - kocioł 24 kW,

lub go wywalić, jeśli powierzchnia ogrzewana stale ma być tak mala.

Instalacja powinna pracować w zakresie temperatur 45-60oC.

 

Pozostaje jeszcze ograniczyć straty ciepła w kierunku nieogrzewanej części budynku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bylo nie raz na temat przewymiarowanych piecy

pokutuje jakieś idiotyczne przeświadczenie ze mając straty ciepla np. na poziomie 10kW łądujemy piece powyzej 20 kW

Podobnie zrobiłem u siebie w domu - za namowa "fachowca" zapotrzebowanie na poziomie 10-11kW a ja dałem 21kW czy tez 19kW (nie pamiętam)

By było ciepło (powyzej 20stopniw pokojach) przy zewnętrznej minus 10-15 stopni temperatura na piecu musiała osiągnąć ponad 60 stopni

Po wymianie pieca na 10kW zuzycie spadło o 25%

Przy podobnych temperaturach temperatura wody na poziomie 40-50 stopni pozwalała osiągnąć podobne temperatury we wnetrzu

Perpetuum mobile? Bynajmniej ale dokładnie wytłumaczyć tego nie mogę - za kiepski w tym jestem

U Ciebie dysproporcje są jeszcze większe wiec sadze ze po wymianie spadnie jeszcze bardziej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc zrobiłem ostatnio mały test :

W pokoju o wymiarach 2,6 x 5 m wys 2,53 przez 5 h dostarczałem ciepło przez grzejnik Convector R4/100 który dla temp 75/55/20 ma moc cieplną trochę ponad 1100W ( taka też była temp. nastawiona na piecu )

grzejnik zainstalowany pod oknem zgodnie z wymogami producenta tj

 

ponad 12 cm od ziemi i poniżej parapetu , 4 cm przerwy od sciany

temp na początku ok 17 C ( termometr nastawiony na środku pokoju , na wys ok 80 cm )

 

wynik po ok 5 h ( przy temp na zewnątrz ok 3-4 C ) temp 20 st

 

Dzisiaj w nocy zamknałem zawór na grzejniku i ogrzewałem go tylko promiennikiem elektrycznym nastawionym na 500 W

( temp na zewnątrz podobna 2-3 C ) , kiedy wstawałem rano w pokoju było 22,5 C ?????

 

Mam tylko jedną konkluzję czy parametry grzejników konwekcyjnych typu Convector czy Regulus nie są w jakiś sposób zawyżone ???

Czy poomiaru nie robiono w specyficznych warunkach ??? , odbiegających znacząco od tych jakie panują w miejscu standartowego zainstalowania ??

 

No bo jak inaczej wytłumaczyć fakt , że elektrycznie 500 W nagrzewa tą samą powierzchnię lepiej niż teoretycznie 1100W w tej samej jednostce czasu ???

 

I druga konkluzja , otóż mój komin spalinowy fi 120 ma długość ok 13-14 m ; czy zbyt wysoki ciąg kominowy ( brak ogranicznika ciągu ) może mieć wpływ na mniejszą wydajność pieca i wyższe spalanie

Pytam , bo jakoś z tego komina ani jedna kropla kondensatu ( skroplin) nie wyciekła

( wkład stalowy MK Żary )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co myślę ? Przede wszystkim wyrażam szczery podziw dla chęci przeprowadzania opisanych prób. Chylę głowę.

Mam jednak wątpliwości co do wskazań termometru przy ogrzewaniu elektrycznym promiennikiem. Czy przypadkiem termometr po prostu został nagrzany promieniowaniem cieplnym przy pomiarze, stąd takie wskazanie ?

Te promienniki nagrzewają powierzchnię każdego przedmiotu, nie samo powietrze, które dopiero w kontakcie z nimi przejmują od nich ciepło. Skomplikowane procesy, które nie dają się zmierzyć tak zwyczajnie.

 

Istotna też przy nagrzewaniu powietrza grzejnikami konwekcyjnymi jest jego

wilgotność- im wyższa, tym będzie szybciej ogrzane, co nie jest na odwrót

tak istotne przy ogrzewaniu promiennikiem, który właściwie służy do

szybkiego rozgrzania wszelkich ciał, głównie naszych i dlatego nie bez

powodu nazywany jest "słoneczkiem".

 

Co do spalin i w ogóle temperatury kotla : warto zainstalować pomiar

temperatury uchodzacych spalin i tak kontrolować proces spalania, żeby ta

temperatura nie przekraczała ok. 120 st.C, chociaż przyznam, że nie znam

dokladnie jej wymaganej wartości przy ogrzewaniu gazem. Wyższa to dowód na straty w przejmowaniu energii przez kocioł, a to niestety dość łatwo może

zachodzić przy utrzymywaniu wysokiej temperatury czynnika grzejnego.

Właściwie można przy kominie z wkladem utrzymywać ją na granicy

kondensacji pary wodnej ze spalin w przewodzie kominowym.

 

Nie bardzo rozumiem, co oznacza "zbyt wysoki ciąg kominowy" ?

Przecież on zależy przede wszystkim od temperatury spalin i jego

ustalenie przy eksploatacji kotła gazowego nie jest chyba niczym

trudnym, skoro da się to łatwo zrobić z kotlem na palwo stałe

przez proste przyslonięcie wlotu powietrza, a w gazowym

przykręceniem jakiejś gałeczki lub kliknieciem nastawy sterownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wydaje mi się , że znalazłem przyczynę

( tego projektanta i instalatora to bym zamordował )

Otóż jak wspomniałem mam zaistalowane grzejniki Convector

Otóż znalazłem na stronie convectora dane , z których wynika , że moc cieplna przy danej temp zasilania zależy tez od tem powrotu ( jasne ) ale również od temp otoczenia ( im wyższa temp tym niższa moc )

Jednym słowem grzejnik R 40/100 ma owszem moc cieplną 1100 W

dla zasilania +75 i powrotu +65 ale przy temp toczenia 5C !!!! ; już przy 20 C ( a to są normalne warunki cieplne , sterownik reaguje na +/-0,25 C) ) moc cieplna takiego grzejnia spada z -1100W do ok 700W

 

Jednym słowem mam niedowymarowane grzejniki ( przynajmnniej podwójnie )

Niech to będzie nauczka dla tych co kupują grzejniki konwekcyjne

( sprawdzajcie instalatorów i projektatntów )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli twój kociołek pracuje z mocą.

 

* ciepło spalania 11,1 kWh/m3

* wartość opałowa 10,0 kWh/m3

* cena 1 m3 1,45 PLN

 

Myślę że nie jest tak źle, tylko dlaczego on pracuje 24h na dobę. Mój w domu o połowię mniejszym też pracuje z taką mocą tylko że pracuje przez 2h na dobę i jest to wystarczające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może ktos mi powie, jaki piec trzeba zamontować, jeśli ogrzewana powierzchnia ma mieć 240m. kw., wysokość pomieszczeń to 3m.

Wiem ze powinnam poszukać odpowiedzi, ale takie szczególowe wyjaśnienia j.w. to dla mnie jakoś czarna magia :-? . Chce zamówić piec wszystkopalny, na C.O. i wodę. Dodatkowo myśle o zamontowaniu solarów jako wspomaganie, ale to chyba wątek na inny temat. W domu w którym teraz mieszkam jest ciagle zimno i wiem ze dogrzanie to najważniejsza sprawa.Podzielcie się opiniami panowie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź tkwi w pytaniu: kocioł 24 kW !

Kocioł o mocy 24 kW zastosowany do ogrzania domu 120 m2 (a taka powierzchnia de facto jest ogrzewana), jest o wiele za duży.

Wystarczyłby w zupełności kocioł o zakresie mocy 3-12 kW.

 

Co za różnica czy kocioł o mocy 3kW będzie pracował przez 24h czy też o mocy 24kW przez 3h, jak obydwa spalą podobną ilość gazu oddając tyle samo energii. :)

 

Ja mam kocioł 10-24kW i przez dobę pracuje obecnie 6-7 godzin, sterownik pokojowy włącza go tylko wtedy, kiedy temp. w pokoju spadnie poniżej zadanej a wyłączy jak osiągnie temp. zadaną. 12kW to za mało na potrzeby c.w.u, no chyba, że ktoś ma duży zbiornik na wodę. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co za różnica czy kocioł o mocy 3kW będzie pracował przez 24h czy też o mocy 24kW przez 3h, jak obydwa spalą podobną ilość gazu oddając tyle samo energii.

 

 

Jeżeli oddaje tę energię w powietrze, to nie ma różnicy,

Jeżeli w domu chcesz mieć temperaturę 90 stopni, spadającą w ciągu 24 godzin do 20 stopni to wybierz kocioł 24kW

Jezeli w domu chcesz mieć stała temperaturę 20 stopni przez 24h to wybierz kocioł 3kW

Różnica w komforcie jest znaczna

(temperatury i czas podane jako przykład)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli w domu chcesz mieć temperaturę 90 stopni, spadającą w ciągu 24 godzin do 20 stopni to wybierz kocioł 24kW

 

Ale bzdury opowiadasz. :-)

Ja mam w domu temperaturę 19*C (+-0,25*C), na kotle mam ustawione 60*C. Przecież kocioł pracuje tylko wtedy jak temp. u mnie spadnie poniżej 18,75*C a wyłączy się po osiągnięciu 19,25*C. Jedyna wada jest taka, że grzejnik raz są bardzo gorące a raz zimne, ale zaleta taka, że pompa nie chodzi cały czas, więc pobiera dużo mniej energii elektrycznej i na pewno jej żywotność będzie większa. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam kocioł 10-24kW i przez dobę pracuje obecnie 6-7 godzin, sterownik pokojowy włącza go tylko wtedy, kiedy temp. w pokoju spadnie poniżej zadanej

 

a jaką powierzchnię nom ogrzewasz?

 

Przy ogrzewaniu domu obowiazują wszystkie prawa podaży i popytu...... :wink:

Przy wszelkich rozważaniach należy osobno podejść do tematu produkcji i magazynowania lub opcji "O" stanów magazynowych (ciepła) a osobno do problemu dystrybucji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno powiedzieć jaką powierzchnię ogrzewam. :-)

Mieszkam w szeregówce (segment), 6m szerokości, ściany między sąsiadami nieocieplone, sąsiedzi nie mieszkają jeszcze, użytkowej powierzchni jakiś 220-240m2, ja ogrzewam parter (70m2) do 16*C, bo tam nie przebywam często i I piętro 19*C (80m2). Na II kondygnacji nie mieszkam, ale temp. w pokojach jest ok. 15*C, bo ciepło uchodzi mi przez klatkę schodową. Dom ściana trój-warstwowa (pustak max, styropian 5cm, cegła modularna + tynki). Okna włoszczowa drewniane, chyba coś koło k=2,1w/m2K, mają już z 10 lat. Drzwi wejściowe wymieniłem w tym roku na k=1,7, garażowe zwykłe drewniane, nieocieplane, ale będę ocieplał styropianem. Ostatnio strop będę jeszcze ocieplał, bo tylko jest 15cm ocieplenia (styropian).

Obecnie schodzi mi po 10m3 gazu na dobę na ogrzewanie, cwu i gotowanie, mam vitopenda 100 + zasobnik 120l wody. :-)

 

PS. sąsiad teraz coś robi za ścianą i mówi, że ma ciepło, ok. 12-13*C. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...