Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No właśnie z ciekawości to sprawdziłem

Nowość Paradigma Modula NT 3-10kw to najmniejszy kocioł moc minimalna 3kw

 

Z tym kosmosem to bym nie przesadzał ;)

Wysoką cenę zakupu nadrabiają niskimi kosztami utrzymania (bardzo wysoką sprawnością), dłuuugą gwarancją na wymiennik i jakością.

Viessmann Vitodens 300 również ma zakres mocy od 1,9kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jak sprawdzałem to kosztował koło 10tyś, czyli prawie 3x więcej niż victrix. Jeśli się mylę to podaj swoją cenę.

 

Z tym kosmosem to bym nie przesadzał ;)

Wysoką cenę zakupu nadrabiają niskimi kosztami utrzymania (bardzo wysoką sprawnością), dłuuugą gwarancją na wymiennik i jakością.

Viessmann Vitodens 300 również ma zakres mocy od 1,9kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tworzysz jakąś nową teorię. Na świadectwie nie ma podanego projektowego obciążenia cieplnego budynku, ani wspołczyników strat na wentylację i przenikanie. Podana jest wartość Ek czyli zapotrzebowanie na energię końcową. Aby dokładnie obliczyć na podstawie tej wartośći obciązenie cieplne trzeba znać temperatury srednie z najbliższej stacji meteo. Liczenie żmudne i skomplikowane Aby było łatwiej i dokładniej to trzeba zapytać o obciązenie cieplne audytora który wykonywał certyfikat, powinien miec wyniki obliczeń ozc dla tego swiadectwa. Jezeli swiadectwo było wykonane rzetelnie to dla tego budynku wystarczy kocioł o mocy 12 kW.

 

Nie mam jeszcze świadectwa energetycznego, ale mam też te wyliczenia od doradcy ws. energooszczędności (robione w niemieckim PPHP - czy jakoś tak). Przez ściany ok 8kw i 4 na wentylację.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja poproszę o radę jaki typ pieca dobrać do mojego domu.

Myślałam, ze to proste, ale im głębiej zgłębiam temat, tym mam większy mętlik w głowie.

 

Kocioł gazowy ma mi ogrzewać domek i dawać ciepłą wodę.

Nie mam podłogówki, wszędzie tradycyjne kaloryfery.

Powierzchnia do ogrzania: 70m kw (parter + piętro) + 30m kw piwnica (wysoka na max 1,8m).

Piec będzie w piwnicy, miejsca jest na niego dużo.

Dom z lat 60., zostanie docieplony styropianem 15cm, dach również zostanie ocieplony, okna plastikowe.

Odległość od pieca do częściej używanej łazienki górnej jest większa niż 5m.

Użytkownicy: 2+1, za czas jakiś 2+2. Nie mamy zwyczaju wylegiwać się w wannie. Za to bardzo często ciepłą wodę używamy i w kuchni i w łazience jednocześnie. Zależy mi tez na tym, żeby nie czekać zbyt długo na ciepłą wodę, gdy np. chcę tylko umyć ręce.

 

Poproszę o radę:

- piec o jakiej mocy potrzebuję,

- jaki typ pieca (dwufunkcyjny, jednofunkcyjny z zasobnikiem, dwufunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem); to czego jestem pewna, to że potrzebuję piec z zamkniętą komorą spalania

- jaka marka ma najlepszą relację braku awaryjności w stosunku do ceny. Czy to zależy moze od konkretnych modeli? Bo z tego co czytam, to każda marka ma swoich zwolenników i przeciwników.

 

Jeżeli chodzi o serwis, to w moim mieście są serwisanci wszystkich marek, jakie sprawdzałam.

Edytowane przez Zakręcona
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam jeszcze świadectwa energetycznego, ale mam też te wyliczenia od doradcy ws. energooszczędności (robione w niemieckim PPHP - czy jakoś tak). Przez ściany ok 8kw i 4 na wentylację.

pzdr

 

Jezeli te obliczenia dotyczą domu w stopce to są wysoce niewiarygodne, 12 kW obciązenia cieplnego przy tak dobrym ociepleniu i wm to wartość stanowczo za wysoka.

Realna wartość to max 6-7 kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja poproszę o radę jaki typ pieca dobrać do mojego domu.

Myślałam, ze to proste, ale im głębiej zgłębiam temat, tym mam większy mętlik w głowie.

 

Kocioł gazowy ma mi ogrzewać domek i dawać ciepłą wodę.

Nie mam podłogówki, wszędzie tradycyjne kaloryfery.

Powierzchnia do ogrzania: 70m kw (parter + piętro) + 30m kw piwnica (wysoka na max 1,8m).

Piec będzie w piwnicy, miejsca jest na niego dużo.

Dom z lat 60., zostanie docieplony styropianem 15cm, dach również zostanie ocieplony, okna plastikowe.

Odległość od pieca do częściej używanej łazienki górnej jest większa niż 5m.

Użytkownicy: 2+1, za czas jakiś 2+2. Nie mamy zwyczaju wylegiwać się w wannie. Za to bardzo często ciepłą wodę używamy i w kuchni i w łazience jednocześnie. Zależy mi tez na tym, żeby nie czekać zbyt długo na ciepłą wodę, gdy np. chcę tylko umyć ręce.

 

Poproszę o radę:

- piec o jakiej mocy potrzebuję,

 

Jak najmniejszy - 10kW to będzie u ciebie z dużą górką. Kondensacyjny czy nie - zależy od temp. projektowej instalacji. Jeżeli zostawiasz żeliwiaki, to są one na pewno mocno przewymiarowane i można brać kondensat. Jeżeli wstawiłaś nowe, płytowe, to spytaj tego kto to robił na jakie parametry instalacji są przeliczone lub podaj wymiary i typ grzejników (V22,21,21S,11) i ich ilość.

 

- jaki typ pieca (dwufunkcyjny, jednofunkcyjny z zasobnikiem, dwufunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem); to czego jestem pewna, to że potrzebuję piec z zamkniętą komorą spalania

 

Jeżeli chcesz brać CWU w kilku miejscach jednocześnie, to tylko zasobnik. Dwufunkcyjny na 99% nie da sobie rady z jednoczesnym poborem (letnia-chłodna woda z kranów przy zbyt dużym poborze CWU). Za różnicę w cenie między kotłem 2F a 1F możesz kupić zasobnik około 120l. Nie musi być tego samego producenta co kocioł.

 

- jaka marka ma najlepszą relację braku awaryjności w stosunku do ceny. Czy to zależy moze od konkretnych modeli? Bo z tego co czytam, to każda marka ma swoich zwolenników i przeciwników.

 

Nikt nie zna takich danych. Przy podobnym poziomie awaryjności (%), urządzenia popularne będą miały więcej narzekających - więc może być to złudne. Wszystkie kotły są zbudowane podobnie, często z elementów tych samych producentów, więc można założyć, że psują się tak samo. Poproś o wycenę dla poszczególnych producentów. Czasami są pułapki typu brak wbudowanego zaworu 3d do zasobnika lub innej armatury którą trzeba dokupić. Liczy się cena za całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, proszę o radę - zaznaczam że to moje pierwsze kroki w zaznajamianiu się z kotłami.

Jaki polecacie kocioł, jak moc, jakiej firmy, jaki baniak.

Dom z poddaszem użytkowym:

Pow.użytkowa 163 m2, całość z garażem po podłodze poddasza 243 m2.

Kubatura 985 m3.

Materiał - Ytong 24 cm, ocieplenie podłoga 10 cm, elewacja 15 cm styropian 0,32, poddasze wełna 25 cm 0,33.

Ogrzewanie podłogowe dół na całości 88 m2 (bez garażu) + 4 grzejniki (na wszelki wypadek) + łazienka 8 m2 podłogówka + grzejnik.

Góra łazienka podłogówka 11 m2 + grzejnik, po podłodze 120 m2 gdzie zamontowane grzejniki.

Ilość osób 4 - lubiących kąpiel.

 

Proszę o radę, czym więcej czytam fora - tym mniej wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pow.użytkowa 163 m2, całość z garażem po podłodze poddasza 243 m2.

Kubatura 985 m3.

 

Masz 4m wysokości pomieszczeń czy chochlik? U mnie w domu o podobnym metrażu - 180 użytkowej, garaż 45, po podłogach 260m, ściana silka 24cm + 18 cm szarego styro, 16cm szarego w podłodze, okna z pakietem trójszybowym, wełny 28cm (18 Uni Maty + 10 super maty), bardzo rozwinięta bryła (Prometeusz II z dobre domy) spokojnie a nawet z zapasem wystarcza kocioł 14kW (Cerapur Smart) + baniak 220l Biawar Mega. Grzeję tylko i wyłącznie gazem. Oczywiście większość instalatorów doradzi ci 24kW, ale to zbędny wydatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w domu o podobnym metrażu - 180 użytkowej, garaż 45, po podłogach 260m, ściana silka 24cm + 18 cm szarego styro, 16cm szarego w podłodze, okna z pakietem trójszybowym, wełny 28cm (18 Uni Maty + 10 super maty), bardzo rozwinięta bryła (Prometeusz II z dobre domy) spokojnie a nawet z zapasem wystarcza kocioł 14kW (Cerapur Smart) + baniak 220l Biawar Mega.

 

Napisz coś więcej o instalacji OC. Podłogówka (tylko)? Ile metrów rurki, ile obwodów i rozdzielaczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

Czy 21kW wystarczy na ogrzanie przepływowe łazienki (zwykły prysznic) i kuchni?

 

Zastanawiam się na kotłem Junkers Ceraclass Excellence ZWC 21-3 MFA. Według opisów z jednej ze stron wynika, że

wydajność c.w.u. o temperaturze 60 C to 2,0-6,0 l/min.

 

Ze strony http://muratordom.pl/dzial-dedykowany/vaillant/ogrzewanie-gazowe-jak-dobrac-moc-kotla,205_7410.html?cat=26

wynika że 8l/min to dla natrysku ok. Tylko zastanawiam się dla jakiej temperatury jest ten wykres...

 

Niech mnie ktoś oświeci jak to wkońcu jest PLZ ;-)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz coś więcej o instalacji OC. Podłogówka (tylko)? Ile metrów rurki, ile obwodów i rozdzielaczy?

 

Przewymiarowane grzejniki płytowe + podłogówka na rtl'ach na powierzchni 30m w dwóch częściach na dole i 15m na górze. Dwa rozdzielacze. Wszystko goni pompa z kotła.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie doradzają 24 kW, zastanawiam się dlaczego? Mój dom jest trochę większy od Twojego w podobnej bryle.
Bo przy przewymiarowaniu kotła nie ma obaw o to, że klient będzie narzekał, że mu nie dogrzewa. Dodatkowo nie trzeba liczyć zapotrzebowania na ciepło, bo wiadomo że "będzie Pan zadowolony". A że za kocioł płaci inwestor a nie instalator to jest im wszystko jedno.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewymiarowane grzejniki płytowe + podłogówka na rtl'ach na powierzchni 30m na dole i 15m na górze.

 

Ach so... Ja szukam nadziei czy ten kociołek (pumpa jego, znaczy) uciągnie sam moją instalację, ale długa ona bo 1200mb podłogówki (wyłącznie) na 19 pętlach (240m2 podłogi, chatka "4-litrowa"). Junkers Comfort 16 niby silniejszy (i pompa elektroniczna) ale i widocznie droższy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najmniejszy - 10kW to będzie u ciebie z dużą górką. Kondensacyjny czy nie - zależy od temp. projektowej instalacji. Jeżeli zostawiasz żeliwiaki, to są one na pewno mocno przewymiarowane i można brać kondensat. Jeżeli wstawiłaś nowe, płytowe, to spytaj tego kto to robił na jakie parametry instalacji są przeliczone lub podaj wymiary i typ grzejników (V22,21,21S,11) i ich ilość.

 

Jeżeli chcesz brać CWU w kilku miejscach jednocześnie, to tylko zasobnik. Dwufunkcyjny na 99% nie da sobie rady z jednoczesnym poborem (letnia-chłodna woda z kranów przy zbyt dużym poborze CWU). Za różnicę w cenie między kotłem 2F a 1F możesz kupić zasobnik około 120l. Nie musi być tego samego producenta co kocioł.

 

Nikt nie zna takich danych. Przy podobnym poziomie awaryjności (%), urządzenia popularne będą miały więcej narzekających - więc może być to złudne. Wszystkie kotły są zbudowane podobnie, często z elementów tych samych producentów, więc można założyć, że psują się tak samo. Poproś o wycenę dla poszczególnych producentów. Czasami są pułapki typu brak wbudowanego zaworu 3d do zasobnika lub innej armatury którą trzeba dokupić. Liczy się cena za całość.

Psulek bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Kaloryfery były wymieniane w roku 2000. Wyglądają tak jak na zdjęciu:

kaloryfer.JPG

W pomieszczeniach 12m kw po 10 żeberek, w pokojach 17m kw po 14-15 żeberek.

Mam za nie fakturę, ale nie mówi mi ona wiele: 2030 Grzejnik mal.500C/10 elem. symbol SWW/KU 0617-11

 

Zdecydowałam się na kocioł jednofunkcyjny z zasobnikiem. Przejrzałam ceny (za kocioł, bez zasobnika i osprzętu):

1. De Detrich ZENA MS 24 FF 24kW ok.2900zł

2. Immergas Mini Elo 24kW ok.3400zł

3. Junkers Ceraclass ZS 12-2 DV AE 12kW ok.3400zł

 

Skoro cena Immergasa 24kW i Junkersa 12kW jest podobna, to czy uzasadnione jest wybranie kotła o większej mocy z tej pary?

Co przemawia na korzyść Junkersa o mocy 12kW w porównaniu z De Detrichem 24kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo przy przewymiarowaniu kotła nie ma obaw o to, że klient będzie narzekał, że mu nie dogrzewa. Dodatkowo nie trzeba liczyć zapotrzebowania na ciepło, bo wiadomo że "będzie Pan zadowolony". A że za kocioł płaci inwestor a nie instalator to jest im wszystko jedno.

 

Obaw faktycznie nie ma, ale że kocioł będzie taktował jak głupi to sprzedawca już nie wspomniał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psulek bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

W pomieszczeniach 12m kw po 10 żeberek, w pokojach 17m kw po 14-15 żeberek.

Mam za nie fakturę, ale nie mówi mi ona wiele: 2030 Grzejnik mal.500C/10 elem. symbol SWW/KU 0617-11

 

Zdecydowałam się na kocioł jednofunkcyjny z zasobnikiem. Przejrzałam ceny (za kocioł, bez zasobnika i osprzętu):

1. De Detrich ZENA MS 24 FF 24kW ok.2900zł

2. Immergas Mini Elo 24kW ok.3400zł

3. Junkers Ceraclass ZS 12-2 DV AE 12kW ok.3400zł

 

Skoro cena Immergasa 24kW i Junkersa 12kW jest podobna, to czy uzasadnione jest wybranie kotła o większej mocy z tej pary?

Co przemawia na korzyść Junkersa o mocy 12kW w porównaniu z De Detrichem 24kW?

 

Masz grzejniki aluminiowe-kowektory. Przy parametrach instalacji 75/60/20 każde żeberko ma moc 130W. Przy parametrach instalacji 55/40/20 ma moc 60W. Pierwsza liczba to temp. wody na zasilaniu, druga na powrocie z kaloryfera, trzecia - temp. pomieszczenia Pytanie teraz ile masz w sumie tych żeberek? Nie przewymiarowuj kotła o zbyt wiele. Kocioł powinien być dobrany do instalacji, a ta do budynku. Jeżeli instalacja może wypromieniować maksymalnie 5-6kW to bez sensu jest brać kocioł 4 razy większy. Zbytnie przewymiarowanie:

-zwiększa taktowanie co zwiększa stratę kominową i zużycie paliwa. Kocioł dogrzewa wodę do zadanej temperatury i nie mogąc jej utrzymać wyłącza palnik na określony czas. W tym czasie woda w wymienniku stygnie, oddając ciepło do komina. Nie jest to może duża strata jednostkowa, ale zsumowana ileś tam razy da mierzalny wynik.

- zwiększa zużycie paliwa z powodu pracy cały czas na mocy minimalnej. Kotły klasyczne maja tym wyższą sprawność im bliżej mocy nominalnej pracują Im bliżej mocy minimalnej, tym sprawność mniejsza. Im bliżej nominalnej (maksymalnej) tym wyższa. Zazwyczaj jest to różnica 3-4%, ale zawsze.

- teoretycznie zwiększa zużycie samego kotła poprzez częste włączanie i wyłączanie palnika

 

Poza tym Ceraclass kosztuje w necie około 2300 PLN. Za 3500 jest już Cerapur (kondensat) - nie wiem skąd wzięłaś te ceny.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach so... Ja szukam nadziei czy ten kociołek (pumpa jego, znaczy) uciągnie sam moją instalację, ale długa ona bo 1200mb podłogówki (wyłącznie) na 19 pętlach (240m2 podłogi, chatka "4-litrowa"). Junkers Comfort 16 niby silniejszy (i pompa elektroniczna) ale i widocznie droższy...

 

Może być ciężko. Rurki u mnie sporo mniej. Podłogówkę mam tylko po to, żeby przyjemnie się chodziło bosą nogą po płytkach. Ale w tym układzie chodzi na krzywej 31/50 i jest ok.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przewymiarowuj kotła o zbyt wiele. Kocioł powinien być dobrany do instalacji, a ta do budynku. Jeżeli instalacja może wypromieniować maksymalnie 5-6kW to bez sensu jest brać kocioł 4 razy większy.

 

Moc kotła powinna być dobrana na podstawie projektowego obciażenia cieplnego budynku wyliczonego w ozc. To samo dotyczy zaprojektowania instalacji grzewczej.

Jezeli chcemy wykorzystać efekt kondensacji warto przeliczyć wielkosci poszczególnych grzejników tak aby pomieszczenia były dogrzane przy jaknajmniejszej temp. zasilania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz grzejniki aluminiowe-kowektory. Przy parametrach instalacji 75/60/20 każde żeberko ma moc 130W. Przy parametrach instalacji 55/40/20 ma moc 60W. Pierwsza liczba to temp. wody na zasilaniu, druga na powrocie z kaloryfera, trzecia - temp. pomieszczenia Pytanie teraz ile masz w sumie tych żeberek? Nie przewymiarowuj kotła o zbyt wiele. Kocioł powinien być dobrany do instalacji, a ta do budynku. Jeżeli instalacja może wypromieniować maksymalnie 5-6kW to bez sensu jest brać kocioł 4 razy większy. Zbytnie przewymiarowanie:

-zwiększa taktowanie co zwiększa stratę kominową i zużycie paliwa. Kocioł dogrzewa wodę do zadanej temperatury i nie mogąc jej utrzymać wyłącza palnik na określony czas. W tym czasie woda w wymienniku stygnie, oddając ciepło do komina. Nie jest to może duża strata jednostkowa, ale zsumowana ileś tam razy da mierzalny wynik.

- zwiększa zużycie paliwa z powodu pracy cały czas na mocy minimalnej. Kotły klasyczne maja tym wyższą sprawność im bliżej mocy nominalnej pracują Im bliżej mocy minimalnej, tym sprawność mniejsza. Im bliżej nominalnej (maksymalnej) tym wyższa. Zazwyczaj jest to różnica 3-4%, ale zawsze.

- teoretycznie zwiększa zużycie samego kotła poprzez częste włączanie i wyłączanie palnika

 

Poza tym Ceraclass kosztuje w necie około 2300 PLN. Za 3500 jest już Cerapur (kondensat) - nie wiem skąd wzięłaś te ceny.

Łącznie 80 żeberek w całym domu, czyli 130W*80 + 2*282W (grzejniki łazienkowe)=11kW.

Zdecydowałam się na Junkersa Ceraclass + zasobnik Biawar.

Nie wiem czy 12kW czy 14kW? No i jakoś tej ceny 2300 znaleźć nie mogę.

Ilu litrowy zasobnik będzie dla mnie najbardziej odpowiedni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...