Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prawo Budowlane - stan aktualny, zmiany etc.


retrofood

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 213
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Na szczęście jest coś takiego jak składnia, a zgodnie z nią …….

Również na nasze szczęście, jest zapis z prac połączonych Komisji, w którym poprawkę określono:

- poszerzają listę załączanych przez inwestora dokumentów do zawiadomienia o zakończeniu budowy, o protokoły badań i potwierdzenia odbioru wykonanych przyłączy.

Już chyba prościej nie można określić intencji, które przyświecały ustawodawcy.

Czyli na szczęście dla inwestora, a niestety, nieszczęśliwie dla Marcina i innych nadgorliwców (urzędników) ten zapis nie pozostawia wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się z tobą i obawiam się ,że nie tylko ja.

 

Komisji chodziło o protokoły badań czegoś tam, czegoś tam co budujemy pod względem bezpieczeństwa urzytkowników. Dodatkowo należy przedstawić dowód wykonania- odbioru przyłączy a nie protokoły badań tych przyłączy. Chodzi oto aby inwestor nie oddał do urzytkowania bloku mieszkalnego bez przyłączy do niego wykonanych. Przyłącza zazwyczaj nie są w gestii inwestora i ich sprawdzanie i protokoły były potrzebne na etapie budowy i oddawania tych przyłączy.

I możemy się założyć ,że taka będzie interpretacja i ,że nadal trzeba będzie w nadzorze przedstawić papiery z badań instalacji a nie przyłaczy bo to nawet chyba jest logiczne. Bo czemu przy odbiorze twojego domu ktoś miałby sprawdzać czy ktoś inny poprawnie wykonał przyłącze a nie miałby się zająć tym czy w twojej chacie poprawnie zrobiono instalacje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że poprawność językowa w budowaniu zdań i poprawność prawna i legislacyjna, poprą w życiu codziennym, zapędy nadgorliwych urzędników, wymuszajacych na inwestorze przedkładania protokołów odbioru instalacji "sanitarnych". Jesli miało by, byc inaczej, to równie dobrze, na podstawie Twjej interpretacji (mam nadzieję, że odosobnionej), urzędnik według własnego widzimisię może zarządać protokołu ilości luksów w pomieszczeniu, stapnia zasłonecznienia, pomiarów temperatur wewnętrznych w zalezności od temperatur zewnętrznych, odbioru p.poż, badań akustycznych i wiele innych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie ta składnia zdania nie jest niewłaściwa. Równinie dobrze można napisać: Inwestor powinien dostarczyć dziemmik bidowy i dokumenty potwierdzające wykonanie przyłączy. Co tu niejasnego? Z kointekstu wiemy, że zgłaszamy zakończenie robót budowlanych przy budowie domu więc zapewne chodzi o dziennik budowy domu a nie przyłączy . A drugim składnikiem zbioru dokumentów są papiery potwierdzające wykomanie przyłączy. Całość spina spójnik "i"Znaczy to tyle ,że oba te dolumenty są wymagasne jednocześnie a nie zamiennie. Może można by było dopisać ,mże chodzi o dziennik bydowy budynku lub protokoły odbioru budynku i instalacji i dokumenty potwierdzające wykonanie przyłączy. Ale trzeba wykazać trochę dobrej woli w czytaniu prawa.

 

Żeby bardziej Cię przekonać do mojej interpretacji to odeślę cię do artykułu 3 pkt 13 gdzie definiowana jest dokumentacja budowy: -należy przez to rozumieć[...] protokoły odbiorów częściowych i końcowych. A chyba nie negujesz ,że przy zgłaszaniu zakończenia prac budowlanych odpowiedni organ nie ma prawa kontroli tej dokumentacji. Więc ma prawo kontrolować protokoły odbiorów czego tylko chce w tym instalacji sanitarnych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o składni miałem na uwadze interpretacje tego zapisu, zgodną ze składnią zdania.

Gdyby rzeczone zdanie miało postać: Protokoły badań i sprawdzeń , (przecinek rozdzielający tworzący drugie zdanie współrzędne, łączne) oraz potwierdzenia, zgodnie z przepisami odrębnymi, odbioru wykonania przyłączy – to wtedy, taki zapis moze sugerować, że ustawodawca, daje urzędnikom możliwość dowolnej własnej interpretacji jakie i „z czego” protokoły + ustawowe przyłączy.

Ale tego przecinka brak, w związku z czym, zdanie, umieszczone w noweli PB należy czytać (literalnie) następująco: {co należy dostarczyć – (zdanie pierwsze), czego ma dotyczyć – (zdanie drugie)}

Protokoły badań i sprawdzeń oraz (równie dobrze mogło być i ) potwierdzenia, odbioru wykonania przyłączy – {a zdanie wtrącone (rozdzielone przecinkami)} mówi, że ma to być: zgodne z odrębnymi przepisami.

Inaczej mówiąc, z jakiś powodów, ustawodawca określił, ze przyłacza na podstawie przepisów odrębnych muszą mieć dokumenty odbioru poprzedzone, badaniami i sprawdzeniami. Byc może wynika to z jakiejś "dowolności" panującej w tym zakresie.

Sam doświadczyłem takiej sytuacji, gdy wykonano mi przyłącze kanalizacyjne wyżej niż poziom terenu - to fakt. W papierach wszystko gra. Otrzymałem pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania obiektu (był magazynowy, teraz jest usługowo-biurowy) i od ponad roku "boksuję się" z wodociagami.

 

Całość spina spójnik "i"Znaczy to tyle ,że oba te dolumenty są wymagasne jednocześnie a nie zamiennie.

No właśnie. Nie bez znaczenia jest fakt, że wyraz „oraz” jest też spójnikiem równoznacznym z „i” – czyli spójnik „oraz” w tym wypadku spina całość do jednego wyrażenia.

Może można by było dopisać ,mże chodzi o dziennik bydowy budynku lub protokoły odbioru budynku i instalacji i dokumenty potwierdzające wykonanie przyłączy.

 

Żeby bardziej Cię przekonać do mojej interpretacji to odeślę cię do artykułu 3 pkt 13 gdzie definiowana jest dokumentacja budowy: -należy przez to rozumieć[...] protokoły odbiorów częściowych i końcowych. A chyba nie negujesz ,że przy zgłaszaniu zakończenia prac budowlanych odpowiedni organ nie ma prawa kontroli tej dokumentacji. Więc ma prawo kontrolować protokoły odbiorów czego tylko chce w tym instalacji sanitarnych

 

Nie zapominaj, że w tym samym Art.57.2.1 ustawodawca nakazuje złożenie Dziennika Budowy w oryginale. Dziennika Budowy, a nie DOKUMENTACJI budowy. Gdyby chciał mieć komplet dokumentów, w tym wszystkie odbiory,to umieścił by właśnie taki zapis, ale wymaga wybiórczo TYLKO dokumentów przyłączy – co bardzo wyraźnie zaznaczono argumentując ten zapis – też ma do tego prawo, chyba tego uprawnienia ustawodawcy nie będziesz negować.

Ale trzeba wykazać trochę dobrej woli w czytaniu prawa.

 

Tu nie ma miejsca na dobrą, czy złą wolę w czytaniu prawa. Tu chodzi o zasady jakie obowiązują zarówno przy tworzeniu, jak i przy odczytywaniu prawa.

 

Ps. Gdyby w słynnej już aferze legislacyjnej zamiast spójnika „i” użyto spójnik „oraz” też było by to przeciwstawne z „lub czasopisma”.

Największe znaczenie jednak ma umieszczenie przecinka, bo to on decyduje o sensie niesionego przekazu. W tym przypadku przecinka brak.

Dyrektywy językowe są jedną z podstaw wykładni (interpretacji) prawa.

 

Tak sądzę na podstawie informacji i zapisów TERAZ dostępnych. Być może szczególowy stenogram z posiedzenia połączonych komisji z dnia 10.02.2009r. wyjaśni wiecej co do intencji wprowadzenia tego zapisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Ustawa "idzie" do Senatu, gdzie może ktoś i coś będzie chciał poprawić, ale Sejm musi te poprawki "zatwierdzić" - myślę, że raczej nie bedzie rewolucji w tym zakresie, a nowela najprawdopodobniej obowiazywać będzie od 2010r.
No to se jeszcze poczekamy na te zmiany (trudno powiedzieć czy na lepsze).

W kolejce czeka też nowelizacja ustawy dotycząca świadectw energetycznych :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym ma polegać nowelizacja. Lepiej teraz zgłosić zakończenie budowy, czy czekać na zmiany?

Projekt zmiany ustawy dostępny jest tutaj :

http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_ustaw/ustawy_budownictwo_i_gospodarka_przestrzenna/proj_ust_prowao_bud_gosp_nier

W skrócie, to wprowadza pewne ograniczenia w sporządzaniu świadectw (np. kierownik budowy, czy inwestor nie będzie mógł wykonać takiego świadectwa), ale i rozszerzenia (np. dopuszczenie inżynierów, bez mgr, do wykonywania świadectw). Wprowadza też obowiązek ubezpieczenia OC osób wykonujących świadectwa.

Jeszcze jedno - wprowadza obowiązek posiadania ŚE przez osoby dokonujące zbycia nieruchomości (sprzedaż, wynajem, darowizna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno - wprowadza obowiązek posiadania ŚE przez osoby dokonujące zbycia nieruchomości (sprzedaż, wynajem, darowizna).

Poprawili prawo tak, aby "zatrzeć" niefortunne wypowiedzi urzędników odnośnie interpretacji stwierdzenia "powinien", które obowiązuje teraz (przed nowelą).

Nowy zapis faktycznie nie pozwala na tego typu interpretacje i ŚE stanie się obowiązkowe z „obowiązku” dla wszystkich, których to dotyczy, a nie z interpretacji „zwalniającej” niektórych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nad kolejnymi zmianami w Prawie budowlanym pracują nasi ustawodawcy.

Tym razem chodzi o legalizację samowoli budowlanych sprzed 1995 r.

Więcej na ten temat tutaj :

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/115199,do_konca_roku_bezplatna_legalizacja_samowoli.html

 

Po w dużej mierze przejściu, jakby to nazwać ? procesu budowlanego, przedsięwzięcia inwestecyjnego :) jedno mogę stwierdzić napewno, prawodawstwo w Polsce jest niestety, nieprzyjazne dla inwestora. A jest to zaległość wielu, wielu lat wcześniejszej ciemnoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

A ja mam pytanie następującej treści : co powinien zrobić inwestor w przypadku, o którym mowa w art.35 ust.6 ustawy - Prawo budowlane tj. "6. W przypadku gdy właściwy organ nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar stanowią dochód budżetu państwa."

 

Chodzi o to, czy inwestor sam powinien pilnować terminu, a w przypadku jego przekroczenia, powiadomić organ wyższego stopnia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Organ jeśli przekracza ustawowy termin załatwienia sprawy powinien powiadomić otym Ciebie i organ nadrzędny podając bynajmniej powody opóźnienia. Powinien to robić ale nie zawsze robi. Na urzędnika zawsze możesz się poskarżyć zgodnie z KPA za opieszałość czy bezczynność w twojej sprawie do organu nadrzędnego.

 

A co do Twoich 65 dni to sprawdź czy nie byłaś wzywana do uzupełniania dokumentów bo to wstrzymuje czasem bieg terminów. Albo inaczej- takie postępowanie pozwala urzędnikom nie przekraczać ustawowych terminów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 2 weeks później...
witam na jesień planujemy postawić fundamenty , i teraz mam pytanie czy w takim wypadku warto czekać do czasu wejscia w zycie nowego prawa budowlanego czy zalatwiac wszystkie formalnosci po stremu tak jak jest teraz ?
Ja bym robił po staremu, przynajmiej wszystkie ścieżki są przetarte. Po wejściu w życie nowych przepisów pewnie będzie niezły bałagan.

W nowych przepisach aż tak wiele się nie zmienia. Większa odpowiedzialność została nałożona na projektantów, co pewnie odbije się na cenie projektów :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...